Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine kan inte hämta status för hårddisken för säkerhetskopiering

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja det är meddelandet jag får när jag klickar på det röda utropstecknet i Time Machine inställningar. Jag kör 10.14.6 på iMac 27 tum late 2013 och som förberedelse till Catalina måste man tydligen formatera om till APFS. Tog som jag gjort tidigare en ny klon med CCC på extern disk, formaterade om Interna HD:n till APFS och klonade tillbaka och startade om utan problem. Efter en stund så kom meddelande att TM inte kunde utföra sitt uppdrag. Tog bort TM-disken, tar tillbaka den, försöker igen. samma fel. Formaterade då om den och bytte namn på den, samma fel. Formaterad då om en gång till och nu till APFS, ingen skillnad. Har startat om och slängt Time Machines plist filer i båda biblioteken. Vad kan jag nu göra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-31 19:05

1) Du hade inte behövt formatera interna HD:n till APFS manuellt. Det hade Catalina-installeraren fixat automatiskt.

2) Nu har du alltså en intern HD med APFS där du läst in en CCC-klon av 10.14.6 som skapades från en HFS-volym. Det kan lika gärna vara den som krånglar, inte din externa TM-hårddisk. Jag skulle hellre nu göra en ny ren installation av Catalina. Starta med alt-cmd-R för att göra en Återställning av macOS till senast kompatibla version. Eventuellt blir det uppstart via internetåterställning (snurrande jordglob) om du tidigare lyckades formatera bort din återställningspartition.

Installeraren vägrade

Tack för tipsen. Tyvärr så sa vägrade installeraren att installera just på grund av att disken inte var APFS formaterad och jag kunde inte gå vidare. Därför gjorde jag som jag gjorde. Prövar med nyinstallation av catalina. Har den interna SSD på 125 Gb som blev kvar efter att min 3Tb disk byttes till en ny SSD för ett tag sedan. Då kan jag testa Time Machine från den till att börja med.

Fick igång Time Machine, Catalinas gömda "datadisk" förvirrar

Var på väg att ge upp, men läste då på Macintouch (https://www.macintouch.com/community/index.ph...) att Catalinas gömda disk kan förvirra Time Machine. Min 125 Gb SSD som är kvar efter jag bytt från Fusiondrive till SSD verkar vara boven. Avmonterade den och nu rullar Time Machine på igen! Lurigt.
Notera att Macintouch numera endast kan nås från USA eller likn, så är det för mig i alla fall, använd VPN.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-11-09 21:30
Ursprungligen av vwlinkan:

Notera att Macintouch numera endast kan nås från USA eller likn, så är det för mig i alla fall, använd VPN.

Det fungerar bra med Bredband2 från Sverige för mig...

1
Bevaka tråden