Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Misslyckad uppdatering till Catalina

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 27" Imac sent 2015 med 3,2 Ghz i5 och 24 GB minne. I förrgår uppdaterade jag den av misstag till Catalina och har fått ganska stora problem. Itunes är oanvändbart. Några bakgrundsprocesser försöker uppdatera bilderna, men det går extremt långsamt och kräver alla kraft av datorn. Inte nog med det. Om jag lämnar datorn i fred att jobba så loggar den ut sig eller stänger av sig så arbetet kommer aldrig blir klart. Det är hopplöst att väcka datorn också. Badboll i fem minuter innan man kommer in. Hur tar man sig ur denna återvändsgränd?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-28 08:41
Ursprungligen av Theodor:

Jag har en 27" Imac sent 2015 med 3,2 Ghz i5 och 24 GB minne. I förrgår uppdaterade jag den av misstag till Catalina och har fått ganska stora problem. Itunes är oanvändbart. Några bakgrundsprocesser försöker uppdatera bilderna, men det går extremt långsamt och kräver alla kraft av datorn. Inte nog med det. Om jag lämnar datorn i fred att jobba så loggar den ut sig eller stänger av sig så arbetet kommer aldrig blir klart. Det är hopplöst att väcka datorn också. Badboll i fem minuter innan man kommer in. Hur tar man sig ur denna återvändsgränd?

Inte så konstigt med tanke på att iTunes inte längre finns ?
Finder används nu för att synka in filer i iOS-enheter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-10-28 09:48

Kolla under Äpplet - Systeminställningar - Strömsparare om den är inställd på att gå i vila efter ett antal minuter. I så fall, sätt den på Aldrig.
Kolla också under Sktivbord och skärmsläckare, att du har Aldrig valt för skärmsläckare. Jag vet inte om det är viktigt men det kan stå att du måste ange lösenord för att "väcka" den ur skärmsläckarläget.
Min Bilder tog flera timmar på sej innan den var klar (den kollar bl a efter dubbletter). En nyare iMac gick det väldigt fort för, vet ej anledningen. Men låt den stå och tugga över natten.
Har du backup kan du ju enkelt köra tillbaka till föregående macOS. Annars avvakta till nästa Combo update, det kan lösa vissa problem med filer.

Ursprungligen av kenjon:

Kolla under Äpplet - Systeminställningar - Strömsparare om den är inställd på att gå i vila efter ett antal minuter. I så fall, sätt den på Aldrig.
Kolla också under Sktivbord och skärmsläckare, att du har Aldrig valt för skärmsläckare. Jag vet inte om det är viktigt men det kan stå att du måste ange lösenord för att "väcka" den ur skärmsläckarläget.
Min Bilder tog flera timmar på sej innan den var klar (den kollar bl a efter dubbletter). En nyare iMac gick det väldigt fort för, vet ej anledningen. Men låt den stå och tugga över natten.
Har du backup kan du ju enkelt köra tillbaka till föregående macOS. Annars avvakta till nästa Combo update, det kan lösa vissa problem med filer.

Skärmen stängs efter 3 minuter, men datorn och hårddiskarna går aldrig i vila.

Jag upplever samma seghet som trådskaparen beskriver. Värdelöst!

Ursprungligen av theplague:

Jag upplever samma seghet som trådskaparen beskriver. Värdelöst!

Fortfarande två dygn efter uppdateringen visar musik "läser in bilder" samtidigt som antalet låtar som saknar sina bilder sakta minskar. Det kommer ta till jul i den här takten. Det går inte att lämna datorn själv för då äter musik upp allt minne och det tar en kvart att logga in igen. Ofta är man utloggad och får intrycket att datorn startat om (men något pling har inte hörts). Inloggningen tar en kvart till – även efter omstart. När man kommit så långt att man kan tvångsavsluta Musik går datorn oftast att använda. Medan man jobbar håller sig datorn någorlunda i schack även om den är väldigt långsam.

Ursprungligen av Theodor:

Fortfarande två dygn efter uppdateringen visar musik "läser in bilder" samtidigt som antalet låtar som saknar sina bilder sakta minskar. Det kommer ta till jul i den här takten. Det går inte att lämna datorn själv för då äter musik upp allt minne och det tar en kvart att logga in igen. Ofta är man utloggad och får intrycket att datorn startat om (men något pling har inte hörts). Inloggningen tar en kvart till – även efter omstart. När man kommit så långt att man kan tvångsavsluta Musik går datorn oftast att använda. Medan man jobbar håller sig datorn någorlunda i schack även om den är väldigt långsam.

Vart ser man status på vad som händer i Musik?

Och ja, långsam precis som du beskriver.

Ursprungligen av theplague:

Vart ser man status på vad som händer i Musik?

Nere till vänster när man har spellistorna framme. Ser för övrigt i Aktivitetskontroll hur programmet äter minne. Startade om musik för en halvtimme sedan och då förbrukade det 45 GB. Vid omstart tog det några enstaka GB och nu är det uppe i 22 GB,

Kan man på något sätt begränsa detta? Förbjuda för stora växelfiler eller något liknande?

Det finns en uppdatering for Catalina ute nu.
En av punkterna i release notes är:
” Improves reliability of migrating iTunes library databases into the Music, Podcasts, and TV apps”

Kanske har det något att göra med det vi upplever.
Har uppdateringen på väg ner nu. Hoppas.

Ursprungligen av theplague:

Det finns en uppdatering for Catalina ute nu.
En av punkterna i release notes är:
” Improves reliability of migrating iTunes library databases into the Music, Podcasts, and TV apps”

Kanske har det något att göra med det vi upplever.
Har uppdateringen på väg ner nu. Hoppas.

Jag har installerat den i natt, men inte vågat öppna Musik än...

Ursprungligen av Theodor:

Jag har installerat den i natt, men inte vågat öppna Musik än...

Jag uppfattar att det inte hänger sig på samma vis.

Ursprungligen av theplague:

Jag uppfattar att det inte hänger sig på samma vis.

Nej det gör det inte. Musik har bara 2 GB minne och jag har ingen växelfil som är 50 GB stor, så det är bättre. Antalet filer utan bilder minskar snabbare än tidigare, men det vore synd och säga att det minskar snabbt. Allt fortfarande långsamt, hårddisken smattar konstant och Musik ger badboll.

1
Bevaka tråden