Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS Catalina 15.1 Beta 1

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tillverkare bakom alla tre OS grupperna (MacOS, Windows, Linux) har tydligt sagt att 32-bitars OS kommer att försvinna. Speciellt Apple har varit väldigt tydligt de senaste 2 åren.
Då har ju utvecklarna bakom ”Sveriges dödbok” haft gott om tid att utvärdera alternativ innan ändringen slår till med full kraft. Tyvärr har utvecklarna bakom ”Sveriges dödbok” ignorerat detta och blivit tagna på sängen.
För oss släktforskare som använder Mac finns det gott om alternativ, motsvarande databaser finns online på internet, bl.a. Ancestry.se, Heritage, Sveriges riksarkiv, Svar, m.fl.

Ursprungligen av calinou:

Vad tycker ni som uppdaterat? Ska man uppdatera eller vänta? Det som jag antar ställer till är att alla appar håller på och uppdaterar och då blir krock om man har kvar Mojave.

Vänta. Vänta redan med IOS 13. Enheterna integreras och om du använder påminnelser konverteras de till nytt format och blir oanvändbara på de enheter som inte uppgraderat. Även för dem du delar listor med. Jävulskt system för att tvinga folk att uppgradera.

De har gjort om Itunes till Apple Musik. Min dator har stått och jobbat i en timme nu utan någon prognos när den ska vara klar eller information om vad den gör. Alla spellistor har bytt layout och kolumner igen. Det gör de ofta p.g.a. att apple är en grupp idioter som anser att de ska bestämma ur de konfigurerar din dator. Vet inte hur många gånger jag ändrat alla mina hundratals spellistor. Vad är det för fel på dem? Varför kan jag inte själv få välja vilka kolumner jag vill se?

Dessutom är blir det ett antal program som du inte kan använda. Ibland finns det uppgraderingar, ibland inte. Jag klarade mig hyfsat lindrigt undan. Bara Typinator behövde ny licens och det kostade typ 15$. För dig kan det vara annorlunda, kolla upp det.

Jag är otroligt arg på mig själ att jag uppdaterade. Trodde det bara var en av de vanliga och såg inte att det denna gång var ett nytt system. Min regel brukar vara att vänta minst ett halvår för att uppgradera till nya system och är datorn gammal så försöker jag undvika det helt. Det innebär alltid klåfingrighet där Apple ändrar ens inställningar samt mjukvara som inte lä nere fungerar.

Bara värdelösa funktioner band det som är nytt. Nya Apple Musik är dunderslött och bilderna på albumen saknas (kan vara det den uppdaterar och därför den sår så trög vi får se). Allt handlar bara locka en till att prenumerera på deras musiktjänst, det finns inget nytt för användaren. Apple TV och Podcaster har uppdateringar. Samma ska där, inget intressant bara tröttsamma försök att tjat på en Apples tjänster. Ett nytt program för att hitta sina enheter och ev. kompisar som delar sin position. Anteckningar och påminnelser har också gjorts om. Mest nya onödiga funktioner som jag inte behöver. Tvärtom så sorteras avklarade påminnelser mycket sämre nu än tidigare vilket bara ställer till problem. Man kan koppla på sin iPad som extra skärm och skriva med penna på den. Hela integrationen med iPad tycks ha blivit bättre och jobbar du mycket på spaden kanske det är enda skälet för att uppgradera. Själv har jag en urgammal iPad och kommer inte använda detta på många år. Möjligen kan även den förbättrade röststyrningen vara något för någon, men det känns inte särskilt angeläget för mig. En mängd analyser över skärmtid m.m. kommer också med. Enda resultatet av dem är ännu mer skärmtid för att läsa dem.

Du hör. Jag är jättenegativ. Nästan inget nytt av värde. Bara marknadsföring och pekpinnar från Apple. Mitt råd är att vänta till du köper ny dator och den kommer med Catalina förinstallerad.

Ursprungligen av Bittin^:

Släpps även en ny version av Xcode på Måndag kväll 20:00

Vi väntar fortfarande ... Var kommer din information från?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-29 19:03

För er som kör Catalina 10.15.1, blev det någon märkbar skillnad. Jag behöver installera om min MacBook nu men vet inte om jag ska ta Mojave eller Catalina?

Ursprungligen av primu[s]®:

För er som kör Catalina 10.15.1, blev det någon märkbar skillnad. Jag behöver installera om min MacBook nu men vet inte om jag ska ta Mojave eller Catalina?

Märkbar så tillvida att jag som är lite "mossig" och hade ett Excel och Word från 2008 och iDVD kvar i gamla versionen åkte på pumpen, de fungerade inte längre. iDVD slutade Apple med uppdatering för 8 år sen så jag har mig själv att skylla. Ett släktforskningsprogram från "Rötter" Sveriges dödbok kompatibelt med både Mac och PC slutade att fungera, Rötter svarade att dom tänker inte uppdatera till Catalina utan kommer bara basera sin program för PC. Så du får fundra på hur du ska göra, Catalina är naturligtvis mer "Up To Date" men jag gick tillbaks till Mojave, .... jag kollade inte alla förändringar som Catalina orsakade eller förbättrade, det har ju lite med 32 och 64 bitar att göra. Jag är inte 32 år längre och inte ens 64 år utan hela 74 år, det kanske förklarar saken

Ursprungligen av The Real Viking:

Tillverkare bakom alla tre OS grupperna (MacOS, Windows, Linux) har tydligt sagt att 32-bitars OS kommer att försvinna. Speciellt Apple har varit väldigt tydligt de senaste 2 åren.
Då har ju utvecklarna bakom ”Sveriges dödbok” haft gott om tid att utvärdera alternativ innan ändringen slår till med full kraft. Tyvärr har utvecklarna bakom ”Sveriges dödbok” ignorerat detta och blivit tagna på sängen.
För oss släktforskare som använder Mac finns det gott om alternativ, motsvarande databaser finns online på internet, bl.a. Ancestry.se, Heritage, Sveriges riksarkiv, Svar, m.fl.

Om det ändå bara gällde Sveriges Dödbok är det väl okej med Catalina, men frö mig som är pensionär och hade kvar iDVD, Excel, Word, Nikon program m.m. så var det en STOR förändring som jag inte var beredd på. Jag hade två alternativ gå över HELT till PC eller backa tillbaks till Mojave, jag valde det sista! Men har också en PC eftersom PC är bättre för mej vad gäller släktforskning, många program i släktforkningn fungerar inte alls med Mac. Till exempel Disgen 2019, jag vet att det finns alternativ till dödboken/dödböckerna, Sveriges Befolkning 1880, och framåt. Arkiv Digital, Ancestry, My Heritage men det kostar och det är inte en engångskostnad utan en årlig avgift på flera tusen kronor!

Ursprungligen av Mc Tommy:

Om det ändå bara gällde Sveriges Dödbok är det väl okej med Catalina, men frö mig som är pensionär och hade kvar iDVD, Excel, Word, Nikon program m.m. så var det en STOR förändring som jag inte var beredd på. Jag hade två alternativ gå över HELT till PC eller backa tillbaks till Mojave, jag valde det sista! Men har också en PC eftersom PC är bättre för mej vad gäller släktforskning, många program i släktforkningn fungerar inte alls med Mac. Till exempel Disgen 2019, jag vet att det finns alternativ till dödboken/dödböckerna, Sveriges Befolkning 1880, och framåt. Arkiv Digital, Ancestry, My Heritage men det kostar och det är inte en engångskostnad utan en årlig avgift på flera tusen kronor!

Det finns flera utmärkta släktforskningsprogram, som bara har engångsavgift (inköpspris): t.ex. Reunion från Leister Production; MacFamilyTree från Synium.

Det har skrivits mycket under några år i olika facktidningar och forum (t.ex. 99.se, Macworld.se, Appleinsider, Macrumors) om att Catalina blir ett renodlat 64-bitars system där alla gamla 32-bitars program inte fungerar, och äldre 64-bitars system kan få problem pga API anrop till 32-bitars delar eller plug-in som är 32-bitars. Nästan alla ställen har man visat hur man kollar om program är 64-bitars.

Man kan även kolla upp på följande sida: RoaringApps

Det är inte bara att installera Catalina. Innan installation skall man läsa om de programvaror man har fungerar i det nya operativsystemet eller ej. Har man program som man är beroende av och kan ej uppgraderas (eller kostar för mycket) bör man låta bli att installera Catalina.

Så egentligen kan man inte bli tagen på sängen pga Catalina.

Senast redigerat 2019-11-19 09:08
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-11-20 09:03
Ursprungligen av Mc Tommy:

Om det ändå bara gällde Sveriges Dödbok är det väl okej med Catalina, men frö mig som är pensionär och hade kvar iDVD, Excel, Word, Nikon program m.m. så var det en STOR förändring som jag inte var beredd på. Jag hade två alternativ gå över HELT till PC eller backa tillbaks till Mojave, jag valde det sista! Men har också en PC eftersom PC är bättre för mej vad gäller släktforskning, många program i släktforkningn fungerar inte alls med Mac. Till exempel Disgen 2019, jag vet att det finns alternativ till dödboken/dödböckerna, Sveriges Befolkning 1880, och framåt. Arkiv Digital, Ancestry, My Heritage men det kostar och det är inte en engångskostnad utan en årlig avgift på flera tusen kronor!

Var ett reportage på radion för ett tag sedan där de påtalade brister i statliga myndigheters IT-struktur och att problemen i mycket beror på föråldrade system, vissa är kvar så långt tillbaka som 70-talet.

Att staten, företag och inte minst utvecklare inte hänger med i utvecklingen är ett stort problem för oss användare och inget som skall belasta de företag som driver utvecklingen framåt. Det är ju inte så att det går superfort direkt.

Bevaka tråden