Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobb och privat i samma iPhone?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2019-08-17 09:55

Tjena.

Några år sedan man använde iOs/macos men tänkte gå över till den ljusa sidan igen

Men har några frågor som jag hade hoppats få svar på vid en övergång till iPhone.
Jag tänkte gå över och använda jobbtelefonen lite mer då det känns segt att släpa runt på 2 telefoner och jag vill vara lite tillgänglig på jobbtelefon även efter arbetstid.
Men min fråga är angående kontakter och bilder.
Jag vill helst slippa blanda bilder jag tar på jobbet med mina privata. Och även så kontakter givetvis. Finns det smidiga lösningar för detta? Jag vill ju helst slippa använda någon random kameraapp för att ta bilder så de bilderna ska bara landa i den appen.
Men kan man t ex sortera upp bilder efter man tagit dom på ett smidigt sett?
Kör själv Android privat så är inte helt hundra på iOs.

Tacksam för hjälp av funderingar kring detta.

Vad gäller nummer så tänkte jag bara låta min privata vidarekoppla till min jobbtele och sms får man väl kika till ibland ifall nån skickat.

Ursprungligen av Questa:

Tjena.

Några år sedan man använde iOs/macos men tänkte gå över till den ljusa sidan igen

Men har några frågor som jag hade hoppats få svar på vid en övergång till iPhone.
Jag tänkte gå över och använda jobbtelefonen lite mer då det känns segt att släpa runt på 2 telefoner och jag vill vara lite tillgänglig på jobbtelefon även efter arbetstid.
Men min fråga är angående kontakter och bilder.
Jag vill helst slippa blanda bilder jag tar på jobbet med mina privata. Och även så kontakter givetvis. Finns det smidiga lösningar för detta? Jag vill ju helst slippa använda någon random kameraapp för att ta bilder så de bilderna ska bara landa i den appen.
Men kan man t ex sortera upp bilder efter man tagit dom på ett smidigt sett?
Kör själv Android privat så är inte helt hundra på iOs.

Tacksam för hjälp av funderingar kring detta.

Vad gäller nummer så tänkte jag bara låta min privata vidarekoppla till min jobbtele och sms får man väl kika till ibland ifall nån skickat.

Jag har själv två iPhones. En för jobbet och en privat. Försökte använda samt, men insåg till slut att jag faktiskt inte litade på mitt arbete tillräckligt mycket för att göra det. Av allt att döma kollade de min GPS-position några gånger så jag återgick till att ha två telefoner.

Om du inte vill bli störd efter arbetstid ställer du in "stör ej" i inställningarna. Du kan göra undantag för familj och vänner, men då får du kategorisera kontakterna. Det gör man enkelt på datorn. Bilder kan du på samma sätt lägga i olika album och välja vilka bilder som ska synkas med vilken telefon. Men tar du privata bilder med jobbtelefonen kommer de så klart finnas på jobbtelefonen tills du fört över dem till datorn. Som du ser så förutsätter detta att du synkar med iTunes på datorn. Jag gör det på Mac och vet inte hur bra det fungerar med PC.

Går inte att lösa vad jag vet.

Gällande vidarekoppling och titta till SMS så låter det omständigt - iPhone XS har eSIM, så du ska kunna ha ett vanligt SIM och ett eSIM. Jag har jobbtelefonen som privat telefon och tycker det fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2019-08-17 10:22

Jag tror inte jag kommer ha problem med samtal efter arbetstid så stör ej kan bli ett alternativ senare om det skulle behövas.
Har just nu ingen dator alls. Varken pc eller mac. Bytte in min imac för ett par veckor sedan då den aldrig användes. Så sortera bilder får göras på telefonen eller på PC på jobbet i så fall. Tänkte att man kanske kan skapa en mapp som heter jobb och lägga alla där manuellt i så fall.
Jag tänkte att vidarekoppla samtal och säga till vänner/familj att smsa eller också ringa till mitt jobbnummer. Några få sms lär man ju få på privata telefonen ändå givetvis.
Men jag vill inte göra mej av med varken jobbnumret eller privata numret så esim kanske hade varit en bättre lösning då.
Ska definitivt undersöka om jag kan få det från min operatör 3 eller om jobbet kan skaffa det från tele2. Men borde väl vara smartare att vänta in nytt iPhone-släpp istället för att springa och köpa en XS max nu?

Ursprungligen av Questa:

...Jag vill helst slippa blanda bilder jag tar på jobbet med mina privata. Och även så kontakter givetvis. Finns det smidiga lösningar för detta?...

Du kan lägga kontakterna i grupper. Och du kan lägga bilderna i olika album.

Men mig veterligen finns ingen möjlighet att ha två separata kontaktböcker, eller separata bildbibliotek.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2019-08-17 10:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan lägga kontakterna i grupper. Och du kan lägga bilderna i olika album.

Men mig veterligen finns ingen möjlighet att ha två separata kontaktböcker, eller separata bildbibliotek.

Nej att använda 3e parts appar för kontakter eller bilder är inget alternativ. Då kan jag ju lika gärna ha kvar Android. Det får bli manuell sortering till grupper/mappar helt enkelt.
Har inte jättemånga jobbkontakter och inte tar inte jättemycket bilder på jobbet så borde gå att lösa hyfsat smidigt

Ursprungligen av Questa:

...Men borde väl vara smartare att vänta in nytt iPhone-släpp istället för att springa och köpa en XS max nu?

Ja, nu när det (förmodligen) bara är några veckor kvar till nästa släpp, så är det läge att vänta och se vad som dyker upp då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-19 10:25

Jag kör nu med e-sim och det funkar kanon.
Dock fattar jag inte hur ditt företag kan se bilderna och gps position ?
Du har väl eget iCloud konto?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-19 10:31
Ursprungligen av Questa:

Nej att använda 3e parts appar för kontakter eller bilder är inget alternativ. Då kan jag ju lika gärna ha kvar Android. Det får bli manuell sortering till grupper/mappar helt enkelt.
Har inte jättemånga jobbkontakter och inte tar inte jättemycket bilder på jobbet så borde gå att lösa hyfsat smidigt

Jag har under mina 7 yrkesverksamma år enbart haft en telefon åt gången, iPhone genom jobbet.
Tar några enstaka bilder i veckan i jobbet, inget jobb att flytta dessa till en separat mapp.
Har inget problem med att blanda privata kontakter och jobbkontakter, går att lägga till företag på respektive kontakt. Säg att du jobbar på Telia och har lagt till Telia som företag på dina kollegor, om du inte vill söka i kontakter efter namn kan du skriva Telia och få upp alla kontakter med det företaget i sitt kontaktnamn.

Som tillägg så har jag även MacBook Air Retina som arbetsdator. Kör mitt privata icloud-konto på arbetsdator, telefon och privat iPad Pro, funkar smidigt som attan

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-19 15:00
Ursprungligen av MorganB:

Jag kör nu med e-sim och det funkar kanon.
Dock fattar jag inte hur ditt företag kan se bilderna och gps position ?
Du har väl eget iCloud konto?

Med MDM-lösningar kan man styra och kontrollera enheten i detalj.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-29 10:49
Ursprungligen av reboot81:

Med MDM-lösningar kan man styra och kontrollera enheten i detalj.

Okey...... hur görs detta ? Jag är inte så insatt så en närmare förklaring hade vart bra ?
Kan alltså företaget styra min mobil om det endast är sim-kortet som är företagets?

Ursprungligen av MorganB:

Okey...... hur görs detta ? Jag är inte så insatt så en närmare förklaring hade vart bra ?
Kan alltså företaget styra min mobil om det endast är sim-kortet som är företagets?

Det sker via konfigurationsprofiler.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-29 11:07
Ursprungligen av MorganB:

Okey...... hur görs detta ? Jag är inte så insatt så en närmare förklaring hade vart bra ?
Kan alltså företaget styra min mobil om det endast är sim-kortet som är företagets?

Fullt förståerligt. Jag försökt att sätta mig in i ämnet men kan det endast ytligt.
Det har inget med SIM-kort att göra. Den fysiska telefonen är på något av följande sätt hanterad (managerad) av någon, tex företagets IT-avd:

  • En installerad app

  • Installerade profiler

  • Köpt av Apple eller återförsäljare som en del i Device Enrollment(?)

I det senare fallet behöver alltså företagets IT-avd aldrig ens se telefonen.

Inget av detta skall vara en överraskning, här skall användaren blivit informerad.

https://support.apple.com/en-gb/HT202837

Edit: "Styra". Vad företaget/skolan kan göra skiljer sig åt, men det rör sig i mest om enhetshantering, säkerhetskopiering, regelefterlevnad och möjlighet att hitta enheten på en karta. De kan alltså inte gå in på distans och fjärrstyra enheten, skicka sms och kolla din Facebook.
Var glad om din enhet är hanterad - då har du sas en "fastighetsskötare" som ser till att din mobil mår bra. Det som kan vara irriterande är när det sätts begränsningar, tex att du inte kan installera en viss app eller ändra inställningar som du själv önskar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-29 11:23
Ursprungligen av reboot81:

Fullt förståerligt. Jag försökt att sätta mig in i ämnet men kan det endast ytligt.
Det har inget med SIM-kort att göra. Den fysiska telefonen är på något av följande sätt hanterad (managerad) av någon, tex företagets IT-avd:

  • En installerad app

  • Installerade profiler

  • Köpt av Apple eller återförsäljare som en del i Device Enrollment(?)

I det senare fallet behöver alltså företagets IT-avd aldrig ens se telefonen.

Inget av detta skall vara en överraskning, här skall användaren blivit informerad.

https://support.apple.com/en-gb/HT202837

Edit: "Styra". Vad företaget/skolan kan göra skiljer sig åt, men det rör sig i mest om enhetshantering, säkerhetskopiering, regelefterlevnad och möjlighet att hitta enheten på en karta. De kan alltså inte gå in på distans och fjärrstyra enheten, skicka sms och kolla din Facebook.
Var glad om din enhet är hanterad - då har du sas en "fastighetsskötare" som ser till att din mobil mår bra. Det som kan vara irriterande är när det sätts begränsningar, tex att du inte kan installera en viss app eller ändra inställningar som du själv önskar.

Ok.... Jag har köpt mobilen själv och har bara 2 appar som jag själv laddat ner för att kunna få tillgång till jobbets crm....... My Apps från Microsoft och Authenticator
Har ju inga hemligheter heller så är inte orolig för det.
Men vill ju dock inte att företaget ska kunna hålla koll med GPS position.......

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-09-29 11:40

Om arbetsplatsen använder sig av Microsoft Exchange kommer dem redan där delvis få åtkomst till mobilen när du lägger in ditt konto.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-29 11:43
Ursprungligen av iller:

Om arbetsplatsen använder sig av Microsoft Exchange kommer dem redan där delvis få åtkomst till mobilen när du lägger in ditt konto.

Jodå vi kör Office 365 ........ frågan är ju bara om de kommer åt hela mobilen eller endast det de ska åt, typ mailen?

Ursprungligen av MorganB:

Ok.... Jag har köpt mobilen själv och har bara 2 appar som jag själv laddat ner för att kunna få tillgång till jobbets crm....... My Apps från Microsoft och Authenticator
Har ju inga hemligheter heller så är inte orolig för det.
Men vill ju dock inte att företaget ska kunna hålla koll med GPS position.......

Fråga din arbetsgivare, annars bör det framgå i profilen vad de begränsar eller snokar på.

Ursprungligen av iller:

Om arbetsplatsen använder sig av Microsoft Exchange kommer dem redan där delvis få åtkomst till mobilen när du lägger in ditt konto.

Vad ser de via Exchange?

Ursprungligen av Theodor:

Vad ser de via Exchange?

Fråga din arbetsgivare.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Fråga din arbetsgivare.

Jag tror inte de svarar ärligt på det. Därför ville jag höra vad forumet tycker.

Ursprungligen av Theodor:

Jag tror inte de svarar ärligt på det. Därför ville jag höra vad forumet tycker.

Det ska annars framgå i själva profilen som du behöver installera. Vad som efterfrågas beror helt på vad arbetsgivaren vill efterfråga, så inget vi kan svara på om det nu inte är någon här som jobbar på samma ställe

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-27 11:22

Vad man kan göra finns listat i länken.

https://docs.microsoft.com/en-us/exchange/cli...

1
Bevaka tråden