Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS Catalina 15.1 Beta 1

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-12 19:43

Första beta versionen av MacOS Catalina 15.1 släpptes 19:11 igår detta är första betan för första uppdateringen till Catalina: https://www.macrumors.com/2019/10/11/apple-se...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-12 21:59

Släpps även en ny version av Xcode på Måndag kväll 20:00

  • Medlem
  • 2019-10-12 22:18
Ursprungligen av Bittin^:

Släpps även en ny version av Xcode på Måndag kväll 20:00

Jaha. Och hur vet du det?

  • Superhjälte
  • 2019-10-13 09:09
Ursprungligen av Bittin^:

Släpps även en ny version av Xcode på Måndag kväll 20:00

Allvarligt Bittin, du måste börja ange källor.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-14 20:47

Nu är klockan snart 21, ingen Xcode i sikte.

  • Medlem
  • 2019-10-16 09:27

Denna länk (om supplemental update till 10.15) har väl inget att göra med trådens ämne?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-22 11:38

Släpps en till Suppmental Update 19:00 ikväll och Beta 2 till 15.1 har släppts https://www.macrumors.com/2019/10/17/macos-ca...

Lär dyka upp mer information i http://twit.tv/mbw som sänds live 20:00 ikväll och laddas upp i efterhand 07:00 imorgon bitti

Catalina

Nu börjar jag snegla på att lämna Mac, i samband med Catalina så är det spiken i kistan. Tyvärr har jag uppdaterat till Catalina, vilket jag INTE skulle ha gjort. Vet inte om det går att backa till Mojave?

Så här skrev Rötter:
Viktig information till Mac-användare
Publicerad 22 oktober 2019 03:25
Apples nya operativsystem Catalina, som många Mac-användare redan har uppdaterat till, har visat sig vara oförenligt med i stort sett alla databaser som givits ut som dvd eller usb.

Det innebär att Sveriges dödbok – liksom alla andra databaser i Rötterbokhandelns sortiment – inte fungerar med Apples nya operativsystem. Efter en grundlig undersökning har Sveriges Släktforskarförbund tyvärr tvingats konstatera att det kanske aldrig kommer att fungera. Därför har man valt att omgående sluta marknadsföra sina databaser som Mac-kompatibla.

För dig som ännu inte har uppdaterat till Catalina finns fortfarande möjligheten att avstå från uppdateringen och därmed kunna fortsätta använda Sveriges Släktforskarförbunds databaser.

  • Medlem
  • 2019-10-22 17:59
Ursprungligen av Mc Tommy:

Nu börjar jag snegla på att lämna Mac, i samband med Catalina så är det spiken i kistan. Tyvärr har jag uppdaterat till Catalina, vilket jag INTE skulle ha gjort. Vet inte om det går att backa till Mojave?

Så här skrev Rötter:
Viktig information till Mac-användare
Publicerad 22 oktober 2019 03:25
Apples nya operativsystem Catalina, som många Mac-användare redan har uppdaterat till, har visat sig vara oförenligt med i stort sett alla databaser som givits ut som dvd eller usb.

Det innebär att Sveriges dödbok – liksom alla andra databaser i Rötterbokhandelns sortiment – inte fungerar med Apples nya operativsystem. Efter en grundlig undersökning har Sveriges Släktforskarförbund tyvärr tvingats konstatera att det kanske aldrig kommer att fungera. Därför har man valt att omgående sluta marknadsföra sina databaser som Mac-kompatibla.

För dig som ännu inte har uppdaterat till Catalina finns fortfarande möjligheten att avstå från uppdateringen och därmed kunna fortsätta använda Sveriges Släktforskarförbunds databaser.

Det här borde kanske avhandlas i en egen diskussion. Det har ju inte så mycket med betaversioner av 15.1 att göra.

Nu gissar jag men jag misstänker att det handlar om att den aktuella applikationen är en 32-bitars. Att Catalina inte stödjer sådana är känt sedan lång tid tillbaka. Tråkigt med utvecklare som inte hänger med och som inte uppdaterar sina produkter.

Detr går ju att köra Mojave i en virtuell maskin på Catalina och på så sätt kunna köra de 32-bitars applikationer man behöver. Förvisso med lite sämre prestanda, men i det här fallet tror jag det räcker väl.

Och självklart går det att backa till Mojave om man har tillgång till installationspaketet (vilket du även måste ha om du vill köra i en virtuell maskin). Det är inte iPhone vi pratar om

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-23 08:48
Ursprungligen av Bittin^:

Släpps en till Suppmental Update 19:00 ikväll och Beta 2 till 15.1 har släppts https://www.macrumors.com/2019/10/17/macos-ca...

Lär dyka upp mer information i http://twit.tv/mbw som sänds live 20:00 ikväll och laddas upp i efterhand 07:00 imorgon bitti

Lyssnar nu

Vad tycker ni som uppdaterat? Ska man uppdatera eller vänta? Det som jag antar ställer till är att alla appar håller på och uppdaterar och då blir krock om man har kvar Mojave.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-23 16:42
Ursprungligen av calinou:

Vad tycker ni som uppdaterat? Ska man uppdatera eller vänta? Det som jag antar ställer till är att alla appar håller på och uppdaterar och då blir krock om man har kvar Mojave.

Uppdatera till Catalina Beta? Varför skulle du göra det?

Ursprungligen av Innis:

Uppdatera till Catalina Beta? Varför skulle du göra det?

Det är en sådan uppståndelse om det så jag undrade om det var dags att uppdatera. Då väntar jag med det om det är fortfarande Beta.
Nämligen råkade för ett underligt känt problem i appen bilder men ska tydligen vara åtgärdat i nya Mac OS.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-23 21:08
Ursprungligen av calinou:

Det är en sådan uppståndelse om det så jag undrade om det var dags att uppdatera. Då väntar jag med det om det är fortfarande Beta.
Nämligen råkade för ett underligt känt problem i appen bilder men ska tydligen vara åtgärdat i nya Mac OS.

Nej Catalina finns i skarp version. Men denna tråd handlar om beta versioner så frågan är varför du ställer din fråga här.

Ursprungligen av Innis:

Nej Catalina finns i skarp version. Men denna tråd handlar om beta versioner så frågan är varför du ställer din fråga här.

Hur ska man veta sådant som vanlig användare? Då ska väl inte skarpa version vara officiell eftersom det finns en beta av den?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-23 21:15
Ursprungligen av calinou:

Hur ska man veta sådant som vanlig användare? Då ska väl inte skarpa version vara officiell eftersom det finns en beta av den?

Det här kanske är en fingervisning att Catalina finns i skarp version.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-23 21:17
Ursprungligen av calinou:

Hur ska man veta sådant som vanlig användare? Då ska väl inte skarpa version vara officiell eftersom det finns en beta av den?

Om du tar och läser trådens rubrik så handlar den om NÄSTA version av Catalina och det finns alltid beta av nästkommande version. Alltså jag vet inte om du driver med oss för någon duvunge är du absolut inte för trådar om beta har existerat på detta forum hur länge som helst.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-23 21:19
Ursprungligen av calinou:

Hur ska man veta sådant som vanlig användare? Då ska väl inte skarpa version vara officiell eftersom det finns en beta av den?

Hur man ska veta det? Ja för det första så distribueras inte betaversioner av macOS genom AppStore. För det andra för att kunna bli beta testare så måste man registrera sig.

Ursprungligen av Innis:

Om du tar och läser trådens rubrik så handlar den om NÄSTA version av Catalina och det finns alltid beta av nästkommande version. Alltså jag vet inte om du driver med oss för någon duvunge är du absolut inte för trådar om beta har existerat på detta forum hur länge som helst.

Detta visste jag faktiskt inte att det kommer beta innan det kommer en ny version. Av att döma från annan tråd med rubriken "MacOS Catalina är här - därför skall du uppgradera" trodde jag att det var dags att uppdatera. Men låt mig inte förstöra tråden här med mina funderingar och frågor.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-23 21:32
Ursprungligen av calinou:

Detta visste jag faktiskt inte att det kommer beta innan det kommer en ny version. Av att döma från annan tråd med rubriken "MacOS Catalina är här - därför skall du uppgradera" trodde jag att det var dags att uppdatera. Men låt mig inte förstöra tråden här med mina funderingar och frågor.

Som sagt denna tråd handlar om Beta och inte skarp version. Står klartoch tydligt i rubriken på tråden.
Inget fel på frågor men då ska man ställa dom i rätt trådar och den du nämner hade passat bättre.

Ursprungligen av calinou:

Detta visste jag faktiskt inte att det kommer beta innan det kommer en ny version...

10.15.0 är den nuvarande skarpa versionen.

Och betaversionen som är ute nu är 10.15.1, som snart släpps i skarp version.

Kort efter att den skarpa 10.15.1 släpps, så börjar det komma betaversioner av 10.15.2.

osv, osv, osv.

Ursprungligen av Mc Tommy:

Nu börjar jag snegla på att lämna Mac, i samband med Catalina så är det spiken i kistan. Tyvärr har jag uppdaterat till Catalina, vilket jag INTE skulle ha gjort. Vet inte om det går att backa till Mojave?

Så här skrev Rötter:
Viktig information till Mac-användare
Publicerad 22 oktober 2019 03:25
Apples nya operativsystem Catalina, som många Mac-användare redan har uppdaterat till, har visat sig vara oförenligt med i stort sett alla databaser som givits ut som dvd eller usb.

Det innebär att Sveriges dödbok – liksom alla andra databaser i Rötterbokhandelns sortiment – inte fungerar med Apples nya operativsystem. Efter en grundlig undersökning har Sveriges Släktforskarförbund tyvärr tvingats konstatera att det kanske aldrig kommer att fungera. Därför har man valt att omgående sluta marknadsföra sina databaser som Mac-kompatibla.

För dig som ännu inte har uppdaterat till Catalina finns fortfarande möjligheten att avstå från uppdateringen och därmed kunna fortsätta använda Sveriges Släktforskarförbunds databaser.

Lite OT men tänkte väcka lite liv i tråden.... ?nyfiken med detta Sveriges Dödbok m fl.... kan dessa inte koppla sig till Americas databaser? det verkar ju som svenska polisen kollar i alla fall där också på folks DNA.

  • Medlem
  • 2019-10-25 15:02
Ursprungligen av calinou:

Lite OT men tänkte väcka lite liv i tråden.... ?nyfiken med detta Sveriges Dödbok m fl.... kan dessa inte koppla sig till Americas databaser? det verkar ju som svenska polisen kollar i alla fall där också på folks DNA.

Nja. Det är ju inte DNA det handlar om.

"Dödboken är ett oerhört uppskattat hjälpmedel för släktforskare, både i Sverige och utomlands. Även pastorsexpeditioner, skatteförvaltningar, arkiv, bibliotek och många fler har upptäckt att de har nytta av Sveriges dödbok.

Sveriges dödbok 7 innehåller cirka 13 miljoner poster med uppgifter om avlidna i Sverige från 1860-2017 och är till närmare 100% fullständig avseende namn, födelse- och dödsdatum, civilstånd, dödsförsamling och adress. Dödboken finns att köpa som DVD-skiva eller USB-minne."

Men dessvärre har de som utvecklat programvaran inte hängt med och därför så fungerar det inte med Catalina.

Ursprungligen av Ljung:

Nja. Det är ju inte DNA det handlar om.

"Dödboken är ett oerhört uppskattat hjälpmedel för släktforskare, både i Sverige och utomlands. Även pastorsexpeditioner, skatteförvaltningar, arkiv, bibliotek och många fler har upptäckt att de har nytta av Sveriges dödbok.

Sveriges dödbok 7 innehåller cirka 13 miljoner poster med uppgifter om avlidna i Sverige från 1860-2017 och är till närmare 100% fullständig avseende namn, födelse- och dödsdatum, civilstånd, dödsförsamling och adress. Dödboken finns att köpa som DVD-skiva eller USB-minne."

Men dessvärre har de som utvecklat programvaran inte hängt med och därför så fungerar det inte med Catalina.

Antar att de andra databaser som nämns i inlägget kompletteras med DNA för dom som vill? Som jag kan tolka av dessa artiklar finns det en koppling.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/svensk-...
https://fof.se/artikel/polisen-ska-anvanda-sl...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-25 15:17
Ursprungligen av Mc Tommy:

Nu börjar jag snegla på att lämna Mac, i samband med Catalina så är det spiken i kistan. Tyvärr har jag uppdaterat till Catalina, vilket jag INTE skulle ha gjort. Vet inte om det går att backa till Mojave?

Så här skrev Rötter:
Viktig information till Mac-användare
Publicerad 22 oktober 2019 03:25
Apples nya operativsystem Catalina, som många Mac-användare redan har uppdaterat till, har visat sig vara oförenligt med i stort sett alla databaser som givits ut som dvd eller usb.

Det innebär att Sveriges dödbok – liksom alla andra databaser i Rötterbokhandelns sortiment – inte fungerar med Apples nya operativsystem. Efter en grundlig undersökning har Sveriges Släktforskarförbund tyvärr tvingats konstatera att det kanske aldrig kommer att fungera. Därför har man valt att omgående sluta marknadsföra sina databaser som Mac-kompatibla.

För dig som ännu inte har uppdaterat till Catalina finns fortfarande möjligheten att avstå från uppdateringen och därmed kunna fortsätta använda Sveriges Släktforskarförbunds databaser.

Detta måste väl vara den smalaste målgruppen någonsin vad det gäller problem efter uppdatering...?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-25 16:27
Ursprungligen av zinned:

Detta måste väl vara den smalaste målgruppen någonsin vad det gäller problem efter uppdatering...?

Då är ändå det gänget ljusår modernare än DIS.

Ursprungligen av zinned:

Detta måste väl vara den smalaste målgruppen någonsin vad det gäller problem efter uppdatering...?

Menar du att det är få som använder Mac i släktforskningen?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-26 14:44
Ursprungligen av Mc Tommy:

Menar du att det är få som använder Mac i släktforskningen?

Det finns nog hur många som helst, men dom som fortfarande använder databaser på USB och/eller DVD är nog få. Nuförtiden finns det databaser som erbjuder sökning online via det här moderna internet, alltid uppdaterade med senaste information.

Bevaka tråden