Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia Mail och skräppost

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Telia Mail, får sen en tid tillbaka massor med skitmail, skräpmail, bluffmail.
Oftast står det att mailet inte har nåt innehåll, och avsändarens adress liknar mest ett lösenord med en massa olika tecken, och är lite olika var gång.

Flyttade tidigare dessa till Junk, men tydligen ska man flytta till Skräp. Men ändå så verkar inte skräpfiltret lära sig att stoppa dessa mail.

Har talat med Telia, de kunde inte göra nåt....

Så vad kan jag göra för att minska eller slippa detta, så det filtreras bort direkt?

Lite korkat också att när man på paddan sveper åt vänster på ett mail, så menyn ”flytta” kommer fram, och när man trycker på ”Flytta” så finns valet ”till Junk” eller ”Annan brevlåda”, och trycker man på ”Annan brevlåda” för att välja ”Skräp” så öppnas ju mailet, eller läses i alla fall in. Detta kan ju ev ge en signal till avsändarna att nån läst mailet, vilket väl är dumt.... Så, kan man på nåt sätt välja så att brevlådan ”Skräp” blir första alternativet istället för ”Junk”?

Jag tror det är att spam-utsändarna hittat på nya algoritmer. Har också Telia och plötsligt kom det svenskspråki Bitcoin-spam från Nederländerna titt som tätt. Avsändaradresserna (farmaline.nl) är snarlika men tydligen tillräckligt olika för att inte fastna i spamfiltret.

Men nu har de slutat komma in, så någonstans (hos Telia?) kickar filtret in. Jag har heller inte fått några nämnvärda mängder (om några) spammejl som du beskriver.

Vad gäller inställningarna får någon annan hjälpa till. Jag kör Outlook på både telefon och dator.

I Outlook är det ju enkelt att ställa in så att bilder inte skall laddas automatiskt. Och det är ju på sådan feedback som spammarna får reda på att mejlet blivit läst. Nackdelen är att man får klicka på "ladda bilder" på legitima mejl. Men det är inget problem för mig iaf.

Deras filter är för dåligt. Som jag ser det så kan du göra två saker:
1. Leva med det och hoppas på bättring
2. Byta mailleverantör

Finns en del att lösa på deras community, tex: https://www.telia.se/privat/community/thread/...

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag tror det är att spam-utsändarna hittat på nya algoritmer. Har också Telia och plötsligt kom det svenskspråki Bitcoin-spam från Nederländerna titt som tätt. Avsändaradresserna (farmaline.nl) är snarlika men tydligen tillräckligt olika för att inte fastna i spamfiltret.

Men nu har de slutat komma in, så någonstans (hos Telia?) kickar filtret in. Jag har heller inte fått några nämnvärda mängder (om några) spammejl som du beskriver.

Vad gäller inställningarna får någon annan hjälpa till. Jag kör Outlook på både telefon och dator.

I Outlook är det ju enkelt att ställa in så att bilder inte skall laddas automatiskt. Och det är ju på sådan feedback som spammarna får reda på att mejlet blivit läst. Nackdelen är att man får klicka på "ladda bilder" på legitima mejl. Men det är inget problem för mig iaf.

Är så i Apples Mail app också och får ladda resten av mailet vid behov... men inga problem för mig heller och för många icke spam räcker det ju med att läsa texten/har inget mer att visa.

Lyfter tråden lite igen...

Det lugnade ner sig lite en tid, men nu får jag massor med sådana skitmail igen, reklam om fan vet allt.
Det som är märkligt är att det står att emailet saknar innehåll, så vad fan vill de? Vad tjänar de på att skicka email utan innehåll? Det finns ju heller inget var att ”ladda ner innehållt/bilder” så som det ofta finns i normala email man får.
Så varför i helvete skickar dessa idioter dessa email...? De är ju helt tomma förutom en rubrik och en avsändare.

1
Bevaka tråden