Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalt körkort, hur funkar det i praktiken?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-09 09:25

Ja, som ämnet gör gällande - hur fungerar det i praktiken?

Man har sitt körkort i sin telefon. Man kommer sedan i ett läge där man måste legitimera sig med körkortet, räcker det att själv hålla i enheten och visa det för vederbörande? Ta polisen som exempel, de brukar ju vid t ex trafikkontroll ha för vana att arbeta i par där den ena konstapeln går iväg till radiobilen med körkortet för att kontrollera vederbörande. Hur fungerar det med digitala körkort? Hur fungerar det t ex i Norge?

Någon som har insikt i detta?

Jag vet bara att huvudspåret i Sverige är att avskaffa körkorten helt, det ska räcka med (ny) giltig legitimation. Vid behov kollar polisen att man har rätt att köra via databas. Verkar smidigare och säkrare än att förlita sig till en telefonfunktion. Läs mer: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norge-info...

Kolla på Freja eID. Där kan du kolla identitet på annan person genom att scanna dennes QR-kod. Det blir säker något liknande när myndigheterna kommer med sin lösning.
https://vimeo.com/359255153

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-09 12:09
Ursprungligen av Zeugma:

Jag vet bara att huvudspåret i Sverige är att avskaffa körkorten helt, det ska räcka med (ny) giltig legitimation. Vid behov kollar polisen att man har rätt att köra via databas. Verkar smidigare och säkrare än att förlita sig till en telefonfunktion. Läs mer: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norge-info...

Med den varianten har man ju missat poängen helt, att inte tvingas bära med sig ett fysiskt kort. Spelar ju ingen roll om det är ett körkort eller ett nationellt ID-kort, det är ett likväl ett fysiskt kort. Sådant ska man komma ifrån, inte införliva.

Ursprungligen av Sir N.:

Kolla på Freja eID. Där kan du kolla identitet på annan person genom att scanna dennes QR-kod. Det blir säker något liknande när myndigheterna kommer med sin lösning.
https://vimeo.com/359255153

Ja, det känns spontant som en sund lösning. Dock är det väl inte så det fungerar i de länderna som har digitalt körkort idag, som t ex Norge?

Ursprungligen av zinned:

Med den varianten har man ju missat poängen helt, att inte tvingas bära med sig ett fysiskt kort. Spelar ju ingen roll om det är ett körkort eller ett nationellt ID-kort, det är ett likväl ett fysiskt kort. Sådant ska man komma ifrån, inte införliva.

Vad är det för principiell skillnad mot att tvingas bära med sig en mobiltelefon?

I praktiken är det väl så idag att man inte behöver körkortet med sig när man kör bil. Är polismannen på bra humör och du kan identifiera dig på annat sätt så duger det. Även om reglerna kräver körkort.

https://lawline.se/answers/korkort-vid-bilkor...

Frågan är om polismannen skulle acceptera Freja eID? Då skulle man klara sig utan fysisk identitetshandling.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-09 13:20
Ursprungligen av Zeugma:

Vad är det för principiell skillnad mot att tvingas bära med sig en mobiltelefon?

Ingen men mobiltelefonen har man alltid med sig, för alla möjliga ändamål. Det har man inte med ett ID-kort. Man lämnar inte telefonen hemma för att "ah just det, behöver inte den för jag har ju mitt nationella ID-kort med mig".

Ursprungligen av zinned:

Ingen men mobiltelefonen har man alltid med sig, för alla möjliga ändamål. Det har man inte med ett ID-kort. Man lämnar inte telefonen hemma för att "ah just det, behöver inte den för jag har ju mitt nationella ID-kort med mig".

Det kan man ju tycka, men det är just åsikter.

Jag har ett pass och ett nationellt id-kort. Alltså har polisen redan mina fingeravtryck. Jag har alltid fingrarna med mig. Så varför skulle man inte kunna använda sig av sina fingeravtryck istället för ett digitalt körkort?

Med tanke på att väldigt många telefoner har fingeravtrycksläsare skulle det potentiellt vara ett sätt att identifiera sig mot andra intressenter.
Med allt vad det skulle innebära med risk för att få identiteten stulen osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-09 14:44
Ursprungligen av Zeugma:

Det kan man ju tycka, men det är just åsikter.

Nja...

Utgångspunkten för ett digitalt körkort är ju just att man inte ska behöva ha ett fysiskt kort med sig då man idag utgår från att man har en mobiltelefon med sig. Onödigt att ha båda två.

Det är ingen åsikt utan lär vara basen för hela projektet för att digitalisera körkorten, detta tillsammans med andra fördelar med digitalt kort.

Ursprungligen av suddgummi:

Med tanke på att väldigt många telefoner har fingeravtrycksläsare skulle det potentiellt vara ett sätt att identifiera sig mot andra intressenter.
Med allt vad det skulle innebära med risk för att få identiteten stulen osv.

Ja, det är en bra poäng och det känns spontant som något som skulle kunna låta sig göras.

  • Medlem
  • 2019-10-09 14:44
Ursprungligen av zinned:

Ingen men mobiltelefonen har man alltid med sig, för alla möjliga ändamål. Det har man inte med ett ID-kort. Man lämnar inte telefonen hemma för att "ah just det, behöver inte den för jag har ju mitt nationella ID-kort med mig".

Man skulle kunna tänka sig att ID-kortet finns (eller kan finnas) i telefonen. Då behövs det ju inget körkort och telefonen har man som sagt oftast med sig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-09 14:47
Ursprungligen av Ljung:

Man skulle kunna tänka sig att ID-kortet finns (eller kan finnas) i telefonen. Då behövs det ju inget körkort och telefonen har man som sagt oftast med sig.

Absolut, men det var inte det spåret som myndigheterna enligt svt-artikeln följde utan det var ett fysiskt nationellt ID-kort.

  • Medlem
  • 2019-10-09 15:03
Ursprungligen av zinned:

Absolut, men det var inte det spåret som myndigheterna enligt svt-artikeln följde utan det var ett fysiskt nationellt ID-kort.

Står inget i artikeln om att det nödvändigtvis ska vara ett fysiskt kort. Ett framtida nationellt ID-kort skulle mycket väl kunna finnas både i en telefon och som ett kort.

Den som överlever får se hur det blir.

Ursprungligen av zinned:

Nja...

Utgångspunkten för ett digitalt körkort är ju just att man inte ska behöva ha ett fysiskt kort med sig då man idag utgår från att man har en mobiltelefon med sig. Onödigt att ha båda två.

Det är ingen åsikt utan lär vara basen för hela projektet för att digitalisera körkorten, detta tillsammans med andra fördelar med digitalt kort.
...

Jag trivs inte med tanken att myndigheterna tvingar mig att bära med mig en mobil hela tiden. Jag vill kunna röra mig, köra bil, utan att bli kartlagd. Det givna motargumentet är förstås att om man ingenting har gjort behöver man inte oroa sig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-09 16:37
Ursprungligen av Ljung:

Står inget i artikeln om att det nödvändigtvis ska vara ett fysiskt kort. Ett framtida nationellt ID-kort skulle mycket väl kunna finnas både i en telefon och som ett kort.

Den som överlever får se hur det blir.

Citat:

Transportstyrelsen har dock inte helt stängt dörren för en digital variant även i Sverige – speciellt om införandet av ett nationellt id-kort drar ut på tiden.

Underförstått att de menar att det nationella id-kortet som nämns är fysiskt, men kan bli digitalt. Så tolkar jag det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-09 16:39
Ursprungligen av Zeugma:

Jag trivs inte med tanken att myndigheterna tvingar mig att bära med mig en mobil hela tiden. Jag vill kunna röra mig, köra bil, utan att bli kartlagd. Det givna motargumentet är förstås att om man ingenting har gjort behöver man inte oroa sig.

Kartlagt? Du blir väl inte kartlagd bara för att ett körkort, eller nationellt id-kort, finns i digital version på din telefon?

Och gällande tvång, du är inte mer tvingad att ha med din telefon med ditt framtida digitala körkort/id-kort än vad du idag är tvingad att ha med dessa i fysisk form.

Ursprungligen av zinned:

Kartlagt? Du blir väl inte kartlagd bara för att ett körkort, eller nationellt id-kort, finns i digital version på din telefon? ...

Det vet vi ingenting om ännu. Fler och fler appar och funktioner kräver plats för att fungera.

Ursprungligen av zinned:

... Och gällande tvång, du är inte mer tvingad att ha med din telefon med ditt framtida digitala körkort/id-kort än vad du idag är tvingad att ha med dessa i fysisk form.

Jag kan inte bli kartlagd med kort i alla fall.

Ursprungligen av Zeugma:

Det vet vi ingenting om ännu. Fler och fler appar och funktioner kräver plats för att fungera.
Jag kan inte bli kartlagd med kort i alla fall.

När du är ute på fuffens tar du med ditt ID-kort och en burner. Annars har du bara din vanliga mobil med dig och slipper plastkort.

Ursprungligen av Zeugma:

... Det givna motargumentet är förstås att om man ingenting har gjort behöver man inte oroa sig.

Ursprungligen av Sir N.:

När du är ute på fuffens tar du med ditt ID-kort och en burner. Annars har du bara din vanliga mobil med dig och slipper plastkort.

Ja, det var ju en originell variant på det jag nämnde tidigare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-09 20:54

Körkort i mobilen, varför kan inte trafikpolisen helt sonika be mig titta mot hens mobil, som därefter matchar mitt ansikte mot bilden för mitt körkort.
Smidigare och snabbare går inte.

För de med foliehatt kan skall plastkortet fortfarande gälla.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2019-10-18 22:13
Ursprungligen av suddgummi:

Jag har ett pass och ett nationellt id-kort. Alltså har polisen redan mina fingeravtryck. Jag har alltid fingrarna med mig. Så varför skulle man inte kunna använda sig av sina fingeravtryck istället för ett digitalt körkort?

Med tanke på att väldigt många telefoner har fingeravtrycksläsare skulle det potentiellt vara ett sätt att identifiera sig mot andra intressenter.
Med allt vad det skulle innebära med risk för att få identiteten stulen osv.

Jag har svenskt körkort, men inget svenskt pass, därmed så har inte polisen någon information om mig i sina databaser, så något fingeravtryck lär inte fungera för alla.

Enklaste är nog att körkortet lagras digital hos polisen, så man endast behöver visa nån sorts utav giltig legitimation, som dom sedan kan kolla mot körkortsregistret. Om denna identifikation är ett fysiskt kort, eller ligger digitalt i din telefon borde dock inte spela någon roll.

Problemet med att ha ID i telefon blir om mobilen brakar ihop, blir strömlös, blir stulen, eller på något annat sätt inte är i stand till att visa någon ID. Vilket då gör att man fortfarande bör ha med sig ett fysiskt ID kort.

Ursprungligen av smurf:

Problemet med att ha ID i telefon blir om mobilen brakar ihop, blir strömlös, blir stulen, eller på något annat sätt inte är i stand till att visa någon ID. Vilket då gör att man fortfarande bör ha med sig ett fysiskt ID kort.

Så du menar att det är lika bra att ha körkortet med sig och tanken med ID i mobilen blir värdelöst? Jag menar för att för många vuxna är körkortet den enda ID-handling man har förutom eventuellt pass/nationellt-ID?

Med tanke på problemen med ID-stölder kanske det inte hade varit så dumt att ha en biometri i körkorten också? Man skulle då kunna argumentera att den datan behöver de (polisen) inte alls ha, men eftersom körkort inte är en rättighet kan jag tycka att om man har ett system att lagra fingeravtryck säkert (iom pass/nationellt ID) vore det inte orimligt att införa det även på andra ID-handlingar som tillhandahålls av staten.

En fördel som jag ser det är också att om ens handling blir stulen/man tappar den skulle det innebära att man fortfarande kan legitimera sig när man hämtar ut en ersättning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-19 09:40
Ursprungligen av smurf:

Problemet med att ha ID i telefon blir om mobilen brakar ihop, blir strömlös, blir stulen, eller på något annat sätt inte är i stand till att visa någon ID. Vilket då gör att man fortfarande bör ha med sig ett fysiskt ID kort.

Tur då att man inte är tvungen att bära med sig ett ID-kort av något slag. Jag är inte skyldig till att kunna identifiera mig, t ex mot polisen.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-19 09:48
Ursprungligen av zinned:

Tur då att man inte är tvungen att bära med sig ett ID-kort av något slag. Jag är inte skyldig till att kunna identifiera mig, t ex mot polisen.

Men nu handlade den här tråden om att visa upp något i en trafikkontroll, det var ditt eget exempel, måste du inte visa upp något då som visar att du har rätt att framföra fordonet?

Ursprungligen av Gäddnos:

Men nu handlade den här tråden om att visa upp något i en trafikkontroll, det var ditt eget exempel, måste du inte visa upp något då som visar att du har rätt att framföra fordonet?

Enligt lag, jo, enligt rättspraxis, nej. Det räcker att ha med sig godkänd legitimation så att polisen kan kolla upp att du har rätt att köra ett visst fordon eller släp.

Ursprungligen av Sir N.:

Kolla på Freja eID. Där kan du kolla identitet på annan person genom att scanna dennes QR-kod. Det blir säker något liknande när myndigheterna kommer med sin lösning.
https://vimeo.com/359255153

Freja eID är överlägset BankID i allt utom täckning...

Jag hoppas verkligen att Freja slår igenom. Bytte telefon i usa och det var väldigt lätt att föra över min Freja eID till nya telefonen. Inte lika lätt med BankID. Bara en sådan sak att jag inte kan se vilket BankID som finns på vilket device är eländigt när jag ska avaktivera det BankID som hör till min gamla telefon.

QR koden ersatt med en svart blaffa :).

Senast redigerat 2019-10-19 11:09
Ursprungligen av Zeugma:

Jag vet bara att huvudspåret i Sverige är att avskaffa körkorten helt, det ska räcka med (ny) giltig legitimation. Vid behov kollar polisen att man har rätt att köra via databas. Verkar smidigare och säkrare än att förlita sig till en telefonfunktion. Läs mer: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norge-info...

Ursprungligen av Zeugma:

Enligt lag, jo, enligt rättspraxis, nej. Det räcker att ha med sig godkänd legitimation så att polisen kan kolla upp att du har rätt att köra ett visst fordon eller släp.

Lite ironiskt (och onödigt) att gällande rättspraxis ska få lagstatus... Fast det klart, man slipper utfärda körkorten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-19 11:21
Ursprungligen av Gäddnos:

Men nu handlade den här tråden om att visa upp något i en trafikkontroll, det var ditt eget exempel, måste du inte visa upp något då som visar att du har rätt att framföra fordonet?

Jo, nu var mitt svar endast till det citat jag hade med där det inte handlade om när man råkar köra bil utan mer generellt. Jag anser själv att man bör ha med sitt körkort när man kör bil.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-19 15:38
Ursprungligen av smurf:

Jag har svenskt körkort, men inget svenskt pass, därmed så har inte polisen någon information om mig i sina databaser, så något fingeravtryck lär inte fungera för alla.

Enklaste är nog att körkortet lagras digital hos polisen, så man endast behöver visa nån sorts utav giltig legitimation, som dom sedan kan kolla mot körkortsregistret. Om denna identifikation är ett fysiskt kort, eller ligger digitalt i din telefon borde dock inte spela någon roll.

Problemet med att ha ID i telefon blir om mobilen brakar ihop, blir strömlös, blir stulen, eller på något annat sätt inte är i stand till att visa någon ID. Vilket då gör att man fortfarande bör ha med sig ett fysiskt ID kort.

Polisen har raka rör in till körkortsdatabasen.

1
Bevaka tråden