Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS Catalina är här - därför skall du uppgradera

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-08 10:58
Ursprungligen av Gäddnos:

Det värsta som hände var att jag kan inte godkänna nya användarvillkoren för iCloud, så nu har jag en ilsket röd prick i systeminställningar och på ikonen i dockan. (har startat om också)

Kommer väl en ny uppdatering om några dagar.

Varningen om att jag inte kan fortsätta använda iCloud om jag inte godkänner användarvillkoren gällde för ett annat iCloud konto är mitt primära. Ett mailkonto uppsatt med annat iCloud-konto, lösningen är att gå in i "internetkonton" och godkänna där.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-08 12:41
Ursprungligen av Gäddnos:

Senaste gångerna har det räckt att installera om drivrutinen och starta om MacOS. Har ingen kortläsare att prova med idag, men drivrutinen ser ut att vara inläst som den ska.

Installerad betyder inte att den fungerar. Jag har varit i kontakt med SHB:s kundtjänst och dom föreslår att jag ska radera/avinstallera drivrutinen först innan jag installerar den igen. Att bara installera över den gamla kan göra att "det finns kvar gammalt" enligt kundtjänst.
Att BankID-installeraren inte vill starta öht visst dom inte om alls...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-08 12:45
Ursprungligen av frazze:

Installerad betyder inte att den fungerar. Jag har varit i kontakt med SHB:s kundtjänst och dom föreslår att jag ska radera/avinstallera drivrutinen först innan jag installerar den igen. Att bara installera över den gamla kan göra att "det finns kvar gammalt" enligt kundtjänst.
Att BankID-installeraren inte vill starta öht visst dom inte om alls...

Det fungerar för mig idag nu när jag har kortläsaren tillgänglig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-08 13:20
Ursprungligen av Gäddnos:

Det fungerar för mig idag nu när jag har kortläsaren tillgänglig.

Jag har en MacBook Pro 2018 med en USB-C-adapter från Satechi. Den fungerade med SHB och MacOS 10.14.

Har precis suttit i ett terminalfönster och letat efter drivrutinen. Den landar i /usr/local/libexec/SmartCardServices/drivers/shbecr.bundle. Dessutom tog jag bort /System/Volumes/Data/private/var/db/receipts/com.gemalto.handelsbanken1007.shbecr.pkg.plist och /System/Volumes/Data/private/var/db/receipts/com.gemalto.handelsbanken1007.shbecr.pkg.bom för att vara på säkra sidan. Efter en ominstallation fungerar inloggningen *1* gång, sedan dör den igen (stannar i dosan med 2 av 3 rektanglar).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-08 13:39
Ursprungligen av Gäddnos:

Senaste gångerna har det räckt att installera om drivrutinen och starta om MacOS. Har ingen kortläsare att prova med idag, men drivrutinen ser ut att vara inläst som den ska.

Var fick du den utskriften ifrån?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-10-08 13:40

Hoppas på en Virtual PC app, typ VMWare eller Parallels som kommer att kunna köra gamla 32-bitars program. Många fina program som går i graven tyvärr!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-08 13:40

Drivrutinen ser ut att krascha:

Citat:

Process: com.apple.ifdbundle [738]
Path: /System/Library/CryptoTokenKit/com.apple.ifdreader.slotd/Contents/XPCServices/com.apple.ifdbundle.xpc/Contents/MacOS/com.apple.ifdbundle
Identifier: com.apple.ifdbundle
Version: 1.0 (1)
Build Info: CryptoTokenKit-408011002000000~4
Code Type: X86-64 (Native)
Parent Process: launchd [1]
Responsible: com.apple.ifdreader [312]
User ID: 0

PlugIn Path: /usr/local/libexec/SmartCardServices/drivers/shbecr.bundle/Contents/MacOS/shbecr
PlugIn Identifier: com.Todos.shbecr
PlugIn Version: ??? (1.0.0.6)

Date/Time: 2019-10-08 13:37:42.484 +0200
OS Version: Mac OS X 10.15 (19A583)
Report Version: 12
Bridge OS Version: 4.0 (17P572)
Anonymous UUID: D78724F6-9B25-B0C5-8993-E50BDFAC10F3

Time Awake Since Boot: 850 seconds

System Integrity Protection: enabled

Crashed Thread: 2 Dispatch queue: com.apple.NSXPCConnection.user.anonymous.312

Exception Type: EXC_BAD_ACCESS (SIGSEGV)
Exception Codes: KERN_INVALID_ADDRESS at 0x0000000000000000
Exception Note: EXC_CORPSE_NOTIFY

Termination Signal: Segmentation fault: 11
Termination Reason: Namespace SIGNAL, Code 0xb
Terminating Process: exc handler [738]

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-08 13:44
Ursprungligen av frazze:

Var fick du den utskriften ifrån?

 -> Om den här datorn -> Systemrapport... -> Programvara, undermeny SmartCards

Min läsare är kopplad med Belkin USB-C -> USB Mini kabel. Inga adaptrar.

Ursprungligen av Jedih:

Hoppas på en Virtual PC app, typ VMWare eller Parallels som kommer att kunna köra gamla 32-bitars program. Många fina program som går i graven tyvärr!

Varför skulle det inte kunna funka med vmware i dagsläget? Vmware fusion stödjer macos som gäst-OS. Kör då Mojave i en virtuell maskin för de 32-bitarsprogram du har kvar.
Den billigare varianten är att köra VirtualBox. Men där finns det inga gästverktyg, mig veterligen.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-10-08 14:39
Ursprungligen av suddgummi:

Varför skulle det inte kunna funka med vmware i dagsläget? Vmware fusion stödjer macos som gäst-OS. Kör då Mojave i en virtuell maskin för de 32-bitarsprogram du har kvar.
Den billigare varianten är att köra VirtualBox. Men där finns det inga gästverktyg, mig veterligen.

Jag har inte testat det men det vore ju sjysst om det gick. Hade förr mig att det bara var Mac OS Server som fick installeras som gäst-OS men det var ju ett tag sedan jag testade det (och Mac OS Server fanns ?).

Ursprungligen av Gäddnos:

Det värsta som hände var att jag kan inte godkänna nya användarvillkoren för iCloud, så nu har jag en ilsket röd prick i systeminställningar och på ikonen i dockan. (har startat om också)

Kommer väl en ny uppdatering om några dagar.

Har något liknande. En röd etta i systeminställningar för Apple-ID. Men för mig vill den att jag loggar in på mitt Apple-ID för att vissa kontotjänster ska bli tillgängliga igen. Spelar ingen roll hur många gånger jag loggar in på Apple-ID eller startar om datorn för den säger samma sak ändå.

Den vill först att jag loggar in på mitt Apple-ID, efter 20 sekunder kommer det en ruta där den vill ha koden till mitt användarnamn och nu har den även börjat fråga om koden till min Iphone. Hoppas det kommer en uppdatering så att detta försvinner.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-10-08 16:53

I Mailappen, hur ändrar man storleken på kolumnerna nu när det inte finns några kolumnrubriker?
Och de har bytt menyvalen Mail till Mejl! Usch va' fult.

Undrar varför Apple ska in och kladda på allt som redan funkar snyggt och bra, tycker dom borde koncentrera sig på nytt och buggar i stället

Senast redigerat 2019-10-08 18:14
Ursprungligen av frazze:

Haha, var precis på väg att söka upp den gamla mastodont-tråden om Handelsbanken...

Värre att inte iDVD fungerar!!!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-08 19:45
Ursprungligen av Mc Tommy:

Värre att inte iDVD fungerar!!!

Dom slutade uppdatera iDVD för åtta år sedan. Eftersom Mac-datorer inte längre leveraras med Dvd-läsare längre är det ett naturligt steg

Ursprungligen av Innis:

Dom slutade uppdatera iDVD för åtta år sedan. Eftersom Mac-datorer inte längre leveraras med Dvd-läsare längre är det ett naturligt steg

Japp, men tycker det var synd för det var ypperligt att svänga ihop nått snyggt lite snabbt sådär
Kommer inte ihåg om valet fanns att spara på hårddisk men om inte, borde dom ha infört det istf att lägga ner.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-08 21:14
Ursprungligen av CekariYH:

Japp, men tycker det var synd för det var ypperligt att svänga ihop nått snyggt lite snabbt sådär
Kommer inte ihåg om valet fanns att spara på hårddisk men om inte, borde dom ha infört det istf att lägga ner.

Det går inte att underhålla alla program hur länge som helst. Speciellt när inte nyare MBP kommer ens med Dvd-brännare.

Ursprungligen av Innis:

Dom slutade uppdatera iDVD för åtta år sedan. Eftersom Mac-datorer inte längre leveraras med Dvd-läsare längre är det ett naturligt steg

Jag har kört med iDVD ända tills idag, vad ska man ha istället om man ska bränna en DVD till USA i NTSC format till exempel. Eller ge bort en DVD skiva på något som jag redigerat i iMovie, för det finns kvar i alla fall?

Ursprungligen av Innis:

Det går inte att underhålla alla program hur länge som helst. Speciellt när inte nyare MBP kommer ens med Dvd-brännare.

Jag köpte ny iMac för drygt ett år sen och hade en extern DVD, Apple SuperDrive. Vad är alternativet till att bränna en DVD skiva, går det fortfarande? Eller ska man gå över till PC igen efter 11 år med iMac?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Jag köpte ny iMac för drygt ett år sen och hade en extern DVD, Apple SuperDrive. Vad är alternativet till att bränna en DVD skiva, går det fortfarande? Eller ska man gå över till PC igen efter 11 år med iMac?

Jag använde Burn när det fortfarande var aktuellt för mig med DVD. Det ser fortfarande ut som att det uppdateras. Kanske kan det vara nåt för dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-08 22:04
Ursprungligen av Giljan:

Har något liknande. En röd etta i systeminställningar för Apple-ID. Men för mig vill den att jag loggar in på mitt Apple-ID för att vissa kontotjänster ska bli tillgängliga igen. Spelar ingen roll hur många gånger jag loggar in på Apple-ID eller startar om datorn för den säger samma sak ändå.

Den vill först att jag loggar in på mitt Apple-ID, efter 20 sekunder kommer det en ruta där den vill ha koden till mitt användarnamn och nu har den även börjat fråga om koden till min Iphone. Hoppas det kommer en uppdatering så att detta försvinner.

Jag har samma. Hittade du någon lösning?

Ursprungligen av xms67:

Jag har samma. Hittade du någon lösning?

Nej någon lösning har jag inte direkt men idag när jag angivit Apple-ID, datorns inloggning och koden till iPhone som systeminställningar ville ha så blev den nöjd med det efter ett försök, den röda ettan var dock kvar men försvann efter en omstart. Så det har fixat sig själv så att säga.

Ursprungligen av Innis:

Det går inte att underhålla alla program hur länge som helst. Speciellt när inte nyare MBP kommer ens med Dvd-brännare.

Det vet jag men tycker det ändå var synd då det var himla bra på vad det kunde.

Ursprungligen av CekariYH:

Undrar varför Apple ska in och kladda på allt som redan funkar snyggt och bra, tycker dom borde koncentrera sig på nytt och buggar i stället

Det är inte så lätt. I takt med att man vill göra många saker snabbare och modernare så kan äldre kod stryka med, eller ändras.
Det är därför man installerar ett *nytt* operativsystem...

Ursprungligen av carlsson:

Det är inte så lätt. I takt med att man vill göra många saker snabbare och modernare så kan äldre kod stryka med, eller ändras.
Det är därför man installerar ett *nytt* operativsystem...

Jag installer nytt för att få nya saker, buggfixar etc men inte för få försämrad funktioner på det som redan är bra typ visuellt och funktionsmässigt/användarvänligt.

Ursprungligen av CekariYH:

Jag installer nytt för att få nya saker, buggfixar etc men inte för få försämrad funktioner på det som redan är bra typ visuellt och funktionsmässigt/användarvänligt.

Antar att du har kvar genaggregatet på din bil också...? (Obs, inte spydigt, vill bara förytdliga varför man inte kan behålla all uppfinnen teknik)

Ursprungligen av carlsson:

Antar att du har kvar genaggregatet på din bil också...? (Obs, inte spydigt, vill bara förytdliga varför man inte kan behålla all uppfinnen teknik)

Det är väl inte vad vi talar om riktigt, om man som i iDVD beslutat att lägga ner det, har jag rätt att tycka det var synd. Ändrar dom tex musikspelaren på Watch från att ha varit en stor tydlig och lättmanövrerad visuell sak som funkade kalas när man kör bil till en liten plottrig sak som är, iaf för mig, svårare att överblicka med en snabb blick så har jag väl rätt att tycka det. Läste ovan om Mail som ändrats till det sämre så undrar varför?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-10-09 23:46

"iTunes går i graven
Apple har nu tagit fram skalpellen och styckat upp iTunes till tre nya appar, Apple Music, Apple Podcast och Apple TV. Apple Podcast och Apple TV-appen till macOS Catalina känner vi igen oss i då det är uppbyggda på liknande sätt som i våra iPhone och iPads."

Trevligt! Inte ett decennium för tidigt!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-10-09 23:50
Ursprungligen av Mc Tommy:

Jag har kört med iDVD ända tills idag, vad ska man ha istället om man ska bränna en DVD till USA i NTSC format till exempel. Eller ge bort en DVD skiva på något som jag redigerat i iMovie, för det finns kvar i alla fall?

Lite förvånad att DVD ens används av någon år 2019. Imponerande!

Men å andra sidan så gillar jag själv retro. Har precis budat hem och köpt ett gäng gamla 5.25" floppys till mina kära Apple II:or på Tradera. Även budat hem en HP 42S miniräknare från 1987.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-10-09 23:59
Ursprungligen av CekariYH:

Det är väl inte vad vi talar om riktigt, om man som i iDVD beslutat att lägga ner det, har jag rätt att tycka det var synd. Ändrar dom tex musikspelaren på Watch från att ha varit en stor tydlig och lättmanövrerad visuell sak som funkade kalas när man kör bil till en liten plottrig sak som är, iaf för mig, svårare att överblicka med en snabb blick så har jag väl rätt att tycka det. Läste ovan om Mail som ändrats till det sämre så undrar varför?

Sidofråga; nu när det är förbjudet (iaf. som förare) att knappa på mobilen medans man framför fordon i trafik; gäller samma sak för andra enheter som tex. iPad och smarta klockor?

Har själv ingen aning om svaret, utan undrar genuint vad som gäller rent juridiskt (även om jag inser det högst olämpliga i det hela)?

Bevaka tråden