Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Porträtt kommer utan effekt i bildström

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-21 20:18

Jag tog mina första bilder i Portrait Mode i dag, och ser att de har effekten på telefonen, men inte i bildström.

Ser det ut så hos er också?

Vänligen, Ylan

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-21 20:29

Porträtt bilder är en inget konstigt med utan ska se ut som dom gör i telefonen. Video och Live bilder fungerar inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-21 20:35
Ursprungligen av Innis:

Porträtt bilder är en inget konstigt med utan ska se ut som dom gör i telefonen. Video och Live bilder fungerar inte.

Ja, det är utan effekt i bildströmsmappen även på telefonen.

Vänligen, Ylan

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-21 20:40
Ursprungligen av Ylan:

Ja, det är utan effekt i bildströmsmappen även på telefonen.

Vänligen, Ylan

Bildströms mapp på telefon?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-22 09:37
Ursprungligen av Ylan:

Jag tog mina första bilder i Portrait Mode i dag, och ser att de har effekten på telefonen, men inte i bildström.

Vänligen, Ylan

Det är en av skillnaderna mellan Min bildström och iCloud-bilder

Citat:

iCloud-bilder

  • Använder lagringsutrymmet i iCloud.

  • Så länge du har tillräckligt med utrymme i iCloud kan du spara så många bilder och videor som du vill.

  • Spara i originalformat och högupplöst.

  • Du kan aktivera Optimera lagring och spara utrymme på enheten.

  • Redigeringar sparas i iCloud och hålls uppdaterade på dina Apple-enheter.

Min bildström

  • Räknas inte av mot lagringsutrymmet i iCloud.

  • Överför de senaste 30 dagarnas bilder och upp till 1 000 bilder.

  • Hämtas till iPhone, iPad och iPod touch i en mindre upplösning. Dina bilder hämtas högupplösta till din Mac eller pc.

  • Redigeringar du gör uppdateras inte över alla enheter.

https://support.apple.com/sv-se/HT205743

Ursprungligen av Innis:

Bildströms mapp på telefon?

Om man använder Min bildström så finns det ett album ”Min bildström” där man ser bildströmmen från alla ens enheter.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-22 09:43
Ursprungligen av IngoX:

Det är en av skillnaderna mellan Min bildström och iCloud-bilder
https://support.apple.com/sv-se/HT205743

Om man använder Min bildström så finns det ett album ”Min bildström” där man ser bildströmmen från alla ens enheter.

Så du menar att porträtt bilder är en effekt som läggs på efter och inte följer med bilderna när dom delas?

Problemet är att jag har inga enheter som enbart kör Bildström så jag kan inte testa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-22 09:59
Ursprungligen av Innis:

Så du menar att porträtt bilder är en effekt som läggs på efter och inte följer med bilderna när dom delas?

Problemet är att jag har inga enheter som enbart kör Bildström så jag kan inte testa.

Och jag har varken iphone som kan fota i porträttläge eller använder Min bildström...

Men jag undrar om inte det @Ylan menar är ljuseffekterna Porträttbelysning som finns tillgängliga i porträttläge och även kan ändras efter att bilden är tagen. De effekterna är alltså ändringsbara redigeringar av bilden, men kan väljas ”live” när man tar bilden.

I och för sig är ju hela ”bokeh-effekten” på porträttbilder i iphone digitalt skapad och ingen optisk effekt. Men jag antar att den effekten inte kan redigeras eller ändras i efterhand? Tillägg: Jo, bokeh-effekt kan väl justeras i efterhand i Bilder på telefonen, men inte efter att den exporterats?

Senast redigerat 2019-09-22 10:13
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-22 10:26
Ursprungligen av IngoX:

Och jag har varken iphone som kan fota i porträttläge eller använder Min bildström...

Men jag undrar om inte det @Ylan menar är ljuseffekterna Porträttbelysning som finns tillgängliga i porträttläge och även kan ändras efter att bilden är tagen.

I och för sig är ju hela ”bokeh-effekten” på porträttbilder i iphone digitalt skapad och ingen optisk effekt. Men jag antar att den effekten inte kan redigeras eller ändras i efterhand? Tillägg: Jo, bokeh-effekt kan väl justeras i efterhand i Bilder på telefonen, men inte efter att den exporterats?

Nu är det gissningslek igen men jag drog slutsatsen att det gällde bokeh-effekten och inte ljuseffekterna.
Men lägger man till ljuseffekter så syns dom om man lägger dom till delade album.
Så jag drar slutsatsen att det ska fungera med Bildström också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-22 19:23
Ursprungligen av Innis:

Nu är det gissningslek igen men jag drog slutsatsen att det gällde bokeh-effekten och inte ljuseffekterna.
Men lägger man till ljuseffekter så syns dom om man lägger dom till delade album.
Så jag drar slutsatsen att det ska fungera med Bildström också

Jag tror att det gäller allt. Inser att jag måste välja mellan att importera manuellt till datorn, eller börja använda iCloud.

Vänligen, Ylan

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-22 19:47
Ursprungligen av Ylan:

Jag tror att det gäller allt. Inser att jag måste välja mellan att importera manuellt till datorn, eller börja använda iCloud.

Vänligen, Ylan

Men vad är det vi pratar om egentligen. Rena porträtt foton eller sådan med ljuseffekter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-22 21:45
Ursprungligen av Innis:

Men lägger man till ljuseffekter så syns dom om man lägger dom till delade album.
Så jag drar slutsatsen att det ska fungera med Bildström också

Nu testade jag med Bildström aktiverat. Tar bild med ett fotofilter (svartvitt-effekten ”Noir” ) som väl är det närmaste effekterna i Porträttbelysning man kan komma på en iphone 7.

Effekten syns ju live på skärmen när bilden tas, men i Bildström ligger bilden som en helt oredigerad färgbild. I ett Delat album ligger den som redigerad svartvit bild.

Så det är skillnad, i Min Bildström ligger oredigerade foton utan effekter. I Delat album följer redigeringar med, precis som med iCloud-bilder. Och om man gör någon ytterligare redigering av bilden efter man delat den måste man dela den igen, så att det sen ligger två versioner av bilden i det delade albumet. Bilderna i Min Bildström är ”original” som inte påverkas av några redigeringar.

Men jag är lite nyfiken på om det är så som du menar @Ylan att inte ens bokeh-effekt i porträttläge (bakgrundsoskärpan) följer med i Min bildström, det är ju ganska värdelöst.

Tyckte också att det var en skakig funktion redan när det kom (före iCloud-bilder), stor risk att bilder missades och man fick för säkerhets skull komplettera med sladdöverföring med jämna mellanrum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-23 09:47
Ursprungligen av IngoX:

Nu testade jag med Bildström aktiverat. Tar bild med ett fotofilter (svartvitt-effekten ”Noir” ) som väl är det närmaste effekterna i Porträttbelysning man kan komma på en iphone 7.

Effekten syns ju live på skärmen när bilden tas, men i Bildström ligger bilden som en helt oredigerad färgbild. I ett Delat album ligger den som redigerad svartvit bild.

Så det är skillnad, i Min Bildström ligger oredigerade foton utan effekter. I Delat album följer redigeringar med, precis som med iCloud-bilder. Och om man gör någon ytterligare redigering av bilden efter man delat den måste man dela den igen, så att det sen ligger två versioner av bilden i det delade albumet. Bilderna i Min Bildström är ”original” som inte påverkas av några redigeringar.

Men jag är lite nyfiken på om det är så som du menar @Ylan att inte ens bokeh-effekt i porträttläge (bakgrundsoskärpan) följer med i Min bildström, det är ju ganska värdelöst.

Tyckte också att det var en skakig funktion redan när det kom (före iCloud-bilder), stor risk att bilder missades och man fick för säkerhets skull komplettera med sladdöverföring med jämna mellanrum.

Det är precis det jag menar. Bokeh-effekten kommer inte med heller. Jag har tidigare inte redigerat bilder på telefonen, utan gjord det på macen. Nu vill jag ju kunna ha med inte minst bokeh-effekten. Det syns också i bildström på telefonen.

Stängde precis av inställningen att bildström skall importeras automatiskt i Bilder på macen.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-23 13:59
Ursprungligen av Ylan:

Det är precis det jag menar. Bokeh-effekten kommer inte med heller.

Ah, nu när jag läste om den tidigare länken om Bildström vs iCloud så inser jag att begränsningen med Bildström är att den inte överför bilderna i iPhonens HEIF-format vilket krävs för att göra redigeringar utifrån bildens djupkarta (depth range mask). Men det gör iCloud-bilder.

I och för sig tycker man att det då borde exporteras en vanlig jpg med senast gjorda redigeringar som det görs om man exporterar i något annat sammanhang som inte kan ta emot HEIF-format. Det är ju närmast en bug, men Bildström kommer nog läggas ner snart om man tolkar följande fotnot: * Om du skapade ditt Apple-ID nyligen är Min bildström kanske inte tillgängligt. Använd iCloud-bilder för att spara dina bilder och videor i iCloud.

Jag testade att ändra Inställningar > Bilder > Överför till Mac eller PC > [Automatisk] / [Behåll original] men det förändrade inte så att redigeringar kom med i jpg-filen i Bildström. Man bör ha det inställt på Automatisk så man inte råkar sända en HEIC-fil till en enhet som inte klarar HEIF, exempelvis före macOS High Sierra och iOS 11 eller windows utan tillägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-23 14:04
Ursprungligen av Innis:

Så du menar att porträtt bilder är en effekt som läggs på efter och inte följer med bilderna när dom delas?

Efter att ha läst på lite så ja, djupeffekten i porträttbilder är en effekt, och den borde alltid följa med när bilderna delas. Antingen som en .jpg som inte kan redigeras, eller som original HEIF-filen där man kan göra reversibla justeringar utifrån djupkartan. Men här är det Bildström som buggar och inte uppdaterats till Apples nuvarande standarder och bör ej användas mer.

Man kan efter bilden är tagen justera djupkontroll i Bilder på iOS med f-knappen, men finns funktionen även i BIlder på MacOS? Hittar bara info om att ändra ljussättning på porträttbilder i Mojave och hjälpen i beta Catalina.

Jag har ingen iPhone med minst två baksedeskameror att producera testbild med. Kan ni testa om det dyker upp en f-knapp på porträttbilder i macOS?

Att redigera djupet i HEIF-bilder ska gå med Adobe Lightroom.
https://helpx.adobe.com/lightroom-classic/hel...

Citat:

Depth Range Mask is available for only those photos that have embedded depth map data. As of now, this is limited to HEIC files captured on Apple iPhone 7+, 8+ and X, XS, XS MAX, XR using the Portrait mode in the built-in iOS camera app. If there is no available depth info for an image, Depth option is disabled in the Range Mask drop-down.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-01 21:01

Kan konstatera att Apple vill ha bort oss från Bildström, de vill sälja iCloud-abonnemang.

Eftersom man inte kan välja att ha bildström i Bilder.app utan att importera bilderna till sitt bibliotek får man alltid en bild utan effekt, och sedan när man importerar sina bilder får man båda.

Om man vill det är det ju inget problem, men annars måste man radera i efterhand.

Jag vill inte pynta 89:- månaden för iCloud. Jag betalar redan för Backblaze och 1Password. Någon måtta.

Syrligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-01 21:38
Ursprungligen av Ylan:

Eftersom man inte kan välja att ha bildström i Bilder.app utan att importera bilderna till sitt bibliotek får man alltid en bild utan effekt, och sedan när man importerar sina bilder får man båda.

Läste meningen många gånger utan att förstå. Men nu tror jag jag förstår vad du menar, om jag får lägga till ett med kabel, alltså:

Citat:

Eftersom man inte kan välja att ha bildström i Bilder.app utan att importera bilderna till sitt bibliotek får man alltid en bild utan effekt, och sedan när man importerar sina bilder med kabel får man båda.

Men din slutsats är riktig, Bildström tillhör historien. Jag tyckte alltid det var skakigt, kanske just på grund av detta när man fick dubbla kopior ibland om man också importerade med kabel. Eller kopior på misslyckade bilder man ganska snart rensat bort i telefonen men som ändå hunnit importeras via bildström. Mycket dubbelarbete och frustration och ingen större fördel jämfört med synk via kabel.

Än funkar kabel om man inte vill iCloud-bilder, och jag tror nog det kommer fortsätta fungera så länge iPhonen har en fysisk port. Med iOS 13 har ju den fysiska porten stärkt sin ställning som en väg för filer in och ut ur i-enheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-23 10:27
Ursprungligen av IngoX:

Läste meningen många gånger utan att förstå. Men nu tror jag jag förstår vad du menar, om jag får lägga till ett med kabel, alltså:
Men din slutsats är riktig, Bildström tillhör historien. Jag tyckte alltid det var skakigt, kanske just på grund av detta när man fick dubbla kopior ibland om man också importerade med kabel. Eller kopior på misslyckade bilder man ganska snart rensat bort i telefonen men som ändå hunnit importeras via bildström. Mycket dubbelarbete och frustration och ingen större fördel jämfört med synk via kabel.

Än funkar kabel om man inte vill iCloud-bilder, och jag tror nog det kommer fortsätta fungera så länge iPhonen har en fysisk port. Med iOS 13 har ju den fysiska porten stärkt sin ställning som en väg för filer in och ut ur i-enheter.

Ja visst har Bildström varit skakigt.

Jag gillade bara att sedan jag börjat synka iMessage, har jag kunnat gå till macen och messa litet större mess och då haft bilderna där också. Denna smidiga koppling till macen är ingen liten del i att jag aldrig på allvar funderat på att köpa en androidfån. Är en tangentbords-, kortkommando-, mus och terminalmänniska och aldrig förstått varför folk vill jobba på iPad.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden