Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

watchOS 6 - Apple Watch blir mer självständig

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dalle:

Trevligt. Nu kan man använda klockan för att låsa upp även stationära Macar. Om det har med AW5 eller WatchOS6 att göra har jag ingen aning om.

Det har man "alltid" kunnat om man slår på WiFi på dom.

  • Medlem
  • 2019-09-20 19:56
Ursprungligen av CekariYH:

Det har man "alltid" kunnat om man slår på WiFi på dom.

Inte stationära burkar väl? Jag hade iaf inte det alternativet mellan min gamla AW2 och min Mini 2018.

Ursprungligen av Dalle:

Inte stationära burkar väl? Jag hade iaf inte det alternativet mellan min gamla AW2 och min Mini 2018.

Använder det på min Mac Pro late 2013 (soptunnan)

Använt det på Watch (den första som kom) och på Watch 4

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-09-20 21:44
Ursprungligen av CekariYH:

Vilket är det? Är för dum för att hitta

På min 4:a var det den som heter Meridian (längst upp i mitt fall).

Är det någon mer här som även haft problem med notiser i klockan efter uppdatering till WatchOS 6?

Direkt efter att jag uppdaterat telefonen till iOS 13 valde jag att uppdatera min Apple Watch 4. Efter att båda enheterna var uppdaterade fick jag inte längre några notiser i klockan. Jag provade att slå av och slå på notiserna men det hjälpte inte. Omstart av klockan hjälpte inte utan det var först efter att även telefonen startats om som notiserna i klockan började fungera igen.

Ursprungligen av mattiL:

På min 4:a var det den som heter Meridian (längst upp i mitt fall).

Eh, det är ju "Numbers" högst upp, för det är väl i denna tråd och och på 99mac du hänvisar till?

Ursprungligen av CekariYH:

Vilket är det? Är för dum för att hitta

Denna

Ursprungligen av BlackSmp:

Denna

Den va ju inte så dum, fyra kompl. på den yuckier jag mig se.

  • Medlem
  • 2019-09-21 13:29

En fråga från en okunnig: Varför heter det komplikationer? För mig är en komplikation ett problem, eller snarare ett oönskat resultat...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-21 13:38
Ursprungligen av Dalle:

En fråga från en okunnig: Varför heter det komplikationer? För mig är en komplikation ett problem, eller snarare ett oönskat resultat...

Det kommer från mekaniska urverk. Allt som visas utöver tiden, t.ex. dag, månad, årtal, månfas, kronograf, är komplikationer, alltså något som är svårt/omständigt/knepigt kanske till och med ett problem att få till. I en digital manick är det förstås inget svårt, men det är väl lika bra att kalla det komplikation som man gjort i åratal med mekaniska urverk.

  • Medlem
  • 2019-09-21 14:33
Ursprungligen av Gäddnos:

Det kommer från mekaniska urverk. Allt som visas utöver tiden, t.ex. dag, månad, årtal, månfas, kronograf, är komplikationer, alltså något som är svårt/omständigt/knepigt kanske till och med ett problem att få till. I en digital manick är det förstås inget svårt, men det är väl lika bra att kalla det komplikation som man gjort i åratal med mekaniska urverk.

Då förstår jag. Tack för det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-22 10:26
Ursprungligen av Gäddnos:

men det är väl lika bra att kalla det komplikation som man gjort i åratal med mekaniska urverk.

Ja, om inte det fina ordet komplikationer redan funnits i sammanhanget hade man fått komma på något annat. ”Widget” eller ”gadget” hade väl legat närmast till hands?

  • Medlem
  • 2019-09-22 11:25

Jag hade hoppats att Apple lagt ner lite mer jobb på träningsappen.
Jag cyklar en del och använder då AW för att se distans, medelhastighet etc. Men varför kan inte appen pausa när man stannar vid ett rödljus? Det borde inte vara jättesvårt att lösa att tidtagningen pausas när man står still. Som det är nu så kan man ju inte alls lita på medelhastigheten eller den totala tiden.
Ja, det är klart att det går att pausa manuellt, men det blir omständligt i längden. Och irriterande.

Och jo. Det finns faktiskt cyklister som följer trafikreglerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-22 11:40
Ursprungligen av Dalle:

Men varför kan inte appen pausa när man stannar vid ett rödljus?

Det finns ju autopaus för löpning men funkar alltså inte för cykling?

Citat:

Du kan ställa in att löpträningar inomhus eller utomhus ska pausas automatiskt när du slutar röra på dig. Öppna Apple Watch-appen på din iPhone, tryck på fliken Min klocka och sedan på Träning > Pausa automatiskt vid löpning.

https://support.apple.com/sv-se/HT204523#endo...

  • Medlem
  • 2019-09-22 12:01
Ursprungligen av IngoX:

Det finns ju autopaus för löpning men funkar alltså inte för cykling?
https://support.apple.com/sv-se/HT204523#endo...

Jag ska prova det. Men jag anar att det inte kommer att fungera, då AWn troligtvis använder stegräknaren för att pausa tiden när man står still.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-22 12:10
Ursprungligen av Dalle:

Jag ska prova det. Men jag anar att det inte kommer att fungera, då AWn troligtvis använder stegräknaren för att pausa tiden när man står still.

Nej, det funkar nog inte i Apples träningsapp, det är manuell paus som gäller vid cykling. Men det finns tredjepartsappar med autopaus vid cykling, exempelvis Strava.

På deras forum rapporterar en del att det inte är tillförlitligt, och det kan ju vara anledningen att Apple ännu inte infört det. Vid löpning pausas tidtagning baserat på accellerometern medan vid cykling används gps-data. Och gps kan ju vara ganska hoppig när man inte har fri sikt mot himlen, bland höghus eller i tät skog.

https://support.strava.com/hc/en-us/articles/...

Citat:

Auto-Pause for cycling uses GPS movement to automatically detect when you are at rest. It's important to note that the app will only pause when you're completely stopped. Once you begin moving again, Auto-Pause will turn off. Because this feature is GPS-based, it's important to note that if you are taking a break to go indoors or someplace where GPS line of sight is obscured, you should use the manual pause feature to prevent any miscalculations.
...

Auto-Pause for running is motion-based and uses your accelerometer to automatically detect when you are at rest.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-09-22 12:32
Ursprungligen av IngoX:

Det finns ju autopaus för löpning men funkar alltså inte för cykling?
https://support.apple.com/sv-se/HT204523#endo...

Men jag gissar att sensorn för löpning inte uppfattar cykling som rörelse. Troligen ger ett löpsteg en helt annan mätdata. Dock är det intressant att Apple slog sig för bröstet när dom hade fixat rullstolsläge på Applewatch. Fattar inte hur sensordatat ser ut då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-22 13:27
Ursprungligen av frazze:

Men jag gissar att sensorn för löpning inte uppfattar cykling som rörelse. Troligen ger ett löpsteg en helt annan mätdata. Dock är det intressant att Apple slog sig för bröstet när dom hade fixat rullstolsläge på Applewatch. Fattar inte hur sensordatat ser ut då?

För alla olika typer av träning kombineras sensorer olika. Vid inomhusträning används inte gps alls, bara accellerometern eller i värsta fall att man anger att träningen börjar/slutar. Pulsmätaren används för bättre beräkning av förbrukade kalorier, om man bryr sig om det. Höjdmätare och gps ger data vid utomhusträning. Vid cykling används troligen inte accelerometern i klockan alls?

Rullstol blir ju ett mellanting där både gps-data och det specifika rörelsemönstret med klocka på armen kan användas. Dessutom finns det två lägen, Ute i gånghastighet eller Ute i löphastighet.

https://support.apple.com/sv-se/HT207934#whee...

Däremot är det nog lika svårt att göra en tillförlitlig autopaus för rullstol som för cykel. För att skilja mellan när man bromsar/vilar i nedförsbacke eller står vid ett rödljus kan ju bara gps-data användas. Och den kan som sagt vara oexakt och ryckig vid dålig satellitkontakt.

Någon som

Ursprungligen av Redaktionen:

Bredvid iOS 13 till iPhone uppdateras även Apple Watch med watchOS 6 till de flesta modeller.

Läs hela artikeln här

Fått familjen Pigg att läsa upp tiden när man trycker på dem? (Försvann i o m uppdateringen till 6:an, på 2 klockor, och ja, det är inställt för ljud.)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-09-23 21:15
Ursprungligen av Hjopekk:

Fått familjen Pigg att läsa upp tiden när man trycker på dem? (Försvann i o m uppdateringen till 6:an, på 2 klockor, och ja, det är inställt för ljud.)

Hon är 21.14, gonatt kompis! Musse talar tydligt hos mig, AW4 @6.0

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2019-09-23 22:59
Ursprungligen av Dalle:

Inte stationära burkar väl? Jag hade iaf inte det alternativet mellan min gamla AW2 och min Mini 2018.

Har alltid gått bra, tom med med min gamla AW nolla så kunde jag låsa upp både iMac och MacBook

Ursprungligen av Hjopekk:

Fått familjen Pigg att läsa upp tiden när man trycker på dem? (Försvann i o m uppdateringen till 6:an, på 2 klockor, och ja, det är inställt för ljud.)

Började funka i morse, inga inställningar ändrade..;D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-03 17:45
Ursprungligen av Hjopekk:

Började funka i morse, inga inställningar ändrade..;D

Jag har lyckats få min klocka (series 4) att läsa upp tiden ibland utan att ha Musse eller Mimmi installerat. Jag vet inte hur. Händer oftast när jag famlar runt efter att ha sovit.

Vet någon hur en gör? Eller tolkar Siri mina snarkningar som en fråga om tiden?

Bevaka tråden