Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som kommer beställa nya iPhone 11 / Pro / Max

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Superhjälte
  • 2019-09-20 09:28

Telenor misslyckas att leverera dag ett precis som de senaste åren. För några dagar sedan stod det att jag skulle få den levererad den här veckan men nu är det ändrat till v. 39-40 när jag kollar ordernummer.

Jag beställde en iPhone 11 Pro Max, 256 GB, rymdgrå (Hämta i butik, Telenor Change).

Ursprungligen av jonasn:

Jag för även över en del RAW från systemkameran vilket såklart tar en del utrymme. Smidigt när man är på språng! Försöker komma ihåg att radera dem från telefonen när de är överförda till datorn men det händer ju inte alltid.

Jag har 2TB iCloud men tycker inte riktigt det där med att frigöra utrymme på telefonen funkar bra. Nu har jag fortfarande ett tiotal GB ledigt på min XS, men min 32GB SE som jag har som jobblur blir ju smockfull direkt om jag aktiverar iCloud Photos. Antar att bara previews fyller upp den. Min XS säger att 229,2 GB av 256 GB används (har just rensat..) och att jag kan frigöra 568,1 MB genom att optimera mina bilder. Då har jag ca 50000 bilder och 2500 videos i iCloudbiblioteket, som tar upp nästan hälften av utrymmet. 568 MB minskning på typ 100GB är ju helt värdelöst.

Jag tror det är dags att arkivera lite bilder. Brukar duplicera mitt Photos-bibliotek på macen med några års mellanrum, för att sedan radera allt utom de bästa bilderna i mitt main-library.

Aha, med RAWs förstår jag att det drar iväg. Du har inte funderat på en liten smidig SSD som lagring från kameran eller en dedikerad backup SSD med SD-lortläsare?

Samma visa varje år... folk beställer från telefonbolagen och sen får dom inte sina iPhone på den förväntade optimistiska leveransdagen... varje år...

Ursprungligen av CekariYH:

Samma visa varje år... folk beställer från telefonbolagen och sen får dom inte sina iPhone på den förväntade optimistiska leveransdagen... varje år...

Precis så är det och är det ngt jag lärt mig så beställer man direkt från Apple! Vill man ändå binda upp sig så kan man beställa på Media Markt och välja betala i butik! Dem har varje år haft senaste iPhone på releasedatum om man bokat! Då hinner man kolla abonnemang osv under tiden och binder telefonen i butik till det som passar en bäst.

Att sitta på förbokning hos en operatörs hemsida och först då får du se priserna, sedan skall man välja och lägga beställning innan du ens hunnit fundera bör beställningen va i hamn om du ens kommer få den på releasedag.

Snabbast hittills. Valde DHL utlämningsställe igår efter sms:et och för 25 min sen kom att den fanns att hämtas ut. Iphone 11 Pro Midnattsgrön 256GB ligger nu uppackad och redo att installeras på skrivbordet!

Ursprungligen av rowlfen2:

Hmm...Jag beställde en iPhone 11Pro midnattsgrön 256GB från Telia samma dag förköpet startade kl 16.45. (Förköpet startade kl 14). Leveransbesked via SMS-länk visade samma dag på 13/11 (!!). Nu har detta datum flyttats fram en dag ytterligare för varje dag som går och är just nu den 19/11. ? Någon mer som har råkat ut för nåt liknande?

Igår var leveransdatumet framflyttat ännu en gång, nu till den 19/11. (!!). Med fruktan i blick kollade jag nyss om datumet åter blivit framflyttat. Men döm om min förvåning när nytt datum är satt till 8/10. ?
He he! Rätt vad det är så kanske den dyker upp redan denna månad. Så ”leveransdatum” från telefonbolagen ska alltid tas med en ”nypa salt”. ?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-09-20 10:40

Hämtar min iPhone 11 Pro Max 256 Gb Midnight green på Apple Store på Väla ikväll. Längtar ?

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2019-09-20 10:40

Pratade med Webhallen, dom hade inte ens fått inleverans själva ännu.

Högt ordertryck också, jag hade min order inne 14:03 och han tvivlade ändå på att den kommer få tilldelning idag.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-09-20 10:46
Ursprungligen av CekariYH:

Aha, med RAWs förstår jag att det drar iväg. Du har inte funderat på en liten smidig SSD som lagring från kameran eller en dedikerad backup SSD med SD-lortläsare?

Jo, och jag kör med disk de gånger jag har datorn med mig. Men det är rätt smidigt att automatiskt synka hem bilderna. Sen att jag är för lat/glömsk/oorganiserad för att flytta bort dem efter synk är mitt eget fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-20 10:54

Hustruns 11.

Bilderna kom på sniskan... Men ni ser ändå..?

Visa gärna lite bilder natt/dag som ni tar med era nya iPhone....

Ursprungligen av calinou:

Visa gärna lite bilder natt/dag som ni tar med era nya iPhone....

Rätt säker på att det kommer sådana rätt snart

Ursprungligen av jonasn:

Jo, och jag kör med disk de gånger jag har datorn med mig. Men det är rätt smidigt att automatiskt synka hem bilderna. Sen att jag är för lat/glömsk/oorganiserad för att flytta bort dem efter synk är mitt eget fel.

Beroende på vilken systemkamera du har så funkar ju en USB-XXX direkt mot kameran.

Har tre stycken som funkar på mina Sony...
En WD SSD 2TB även med inbyggd SD-Kortläsare.
En WD HDD 2TB även med inbyggd SD-Kortläsare.
En Sandisk SSD med USB-C och USB A v 3.2 som alla kan kopplas direkt till kamera vid behov för filöverföring, men använder mest de med SD-kortläsaren då jag oftast fotar samtidigt som den gör backup på ena SD-kortet.

https://imgur.com/a/4YKXt0X/

Bra natt och dag foton. Inte jag som tagit dessa. Min Pro hämtar jag kl 16

Börjar ju bra detta. Har dragit in iOS 13 beta profile på min 11 Pro. När den ska starta om efter att ha laddat ner uppdateringen så kommer äpplet med den där snurrande ringen under. Har stått så i en halvtimme nu. Vet inte om jag vågar starta om den. Om det ens går.

Ursprungligen av xms67:

Hustruns 11.

Bilderna kom på sniskan... Men ni ser ändå..?

Precis den röda jag ville ha på min 11 max men så blir det inte

Edit: Kanske är ett skal på bilden?

Blir smått nervös nu. Varför man aldrig ska följa pakettrackning kanske. Paketet anlände till Arlanda kl 7:24 men efter det har inget skett. Rätt tråkigt att behöva vänta ut helgen då :/

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2019-09-20 15:05

Webhallen blev, ägda?
Har iaf inte fått allt dom ”beställt”, och dom hade enligt den jag pratade med mer efterfrågan än vad dom ens förväntat sig få levererat.

Min 14:03 order är nu ”förhoppningsvis” nästa vecka men eventuellt längre.

Jag förstår att det i grund är Apple som inte kan leverera, men tycker att ÅF borde vara mycket mer tydliga med vad som gäller så man slipper stå besviken på släppdag.

  • Medlem
  • 2019-09-20 15:22
Ursprungligen av Teddis:

Blir smått nervös nu. Varför man aldrig ska följa pakettrackning kanske. Paketet anlände till Arlanda kl 7:24 men efter det har inget skett. Rätt tråkigt att behöva vänta ut helgen då :/

Samma här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-20 15:23
Ursprungligen av CekariYH:

Precis den röda jag ville ha på min 11 max men så blir det inte

Edit: Kanske är ett skal på bilden?

Inget skal, Product Red. Fantastisk färg. Skulle också vilka ha den på en 11 Pro. Men jag ska ju iofs inte ens köpa en 11 Pro... Men nästa år, då skulle jag vilja ha 12 Pro Red. Men det lär väl inte komma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-20 15:41

Var och hämtade min iPhone 11, 128.

Ganska stor skillnad, vilket inte är så konstigt då jag bytte upp mig från en sexa!

Men QuickPath verkar inte fungera på svenska i alla fall. Får fortsätta köra Swype.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2019-09-20 15:52

Hade vid beställning begärt att telefonen skulle skickas till utlämningsställe direkt för ingen kunde ta emot leveransen. Fick ett SMS att leverans skett, utan uppgift om leveransadress. Kom hem för en stund sedan och telefonen ligger i postlådan!

Det är lite lustigt hur detta kan ske, just idag är nog iPhone Pro en av världens mest heta produkter på tjuvmarknaden...nu hade ju ingen snott den men ändå...
(UPS är leveransansvariga och detta hände i Stockholmsområdet.)

Ca 10 min efter jag skrev av min oro i denna tråd fick jag meddelande om att fånen fanns på utlämningsstället. Slutet gott

Mycket nytt för mig som inte bytt upp mig på 4 år, men jag blev helt paff när jag tog fram kameran och pekade den mot samma bord jag just klickat av ett foto på med min 6S (man måste ju fota kartongen ). Natt och dag skillnad! Det verkar nästan lite svårt att få till en ful bild öht.

Ursprungligen av Basss:

Webhallen blev, ägda?
Har iaf inte fått allt dom ”beställt”, och dom hade enligt den jag pratade med mer efterfrågan än vad dom ens förväntat sig få levererat.

Min 14:03 order är nu ”förhoppningsvis” nästa vecka men eventuellt längre.

Jag förstår att det i grund är Apple som inte kan leverera, men tycker att ÅF borde vara mycket mer tydliga med vad som gäller så man slipper stå besviken på släppdag.

Mjo beställde (och avbeställde) nya iPad minin på webhallen men lärde mig att de kanske inte har någon jätteprioriterad relation med Apple. Dom fick in den ca 2 veckor efter Apple Store i Täby fått.

  • Medlem
  • 2019-09-20 16:30
Ursprungligen av wolf:

Hade vid beställning begärt att telefonen skulle skickas till utlämningsställe direkt för ingen kunde ta emot leveransen. Fick ett SMS att leverans skett, utan uppgift om leveransadress. Kom hem för en stund sedan och telefonen ligger i postlådan!

Det är lite lustigt hur detta kan ske, just idag är nog iPhone Pro en av världens mest heta produkter på tjuvmarknaden...nu hade ju ingen snott den men ändå...
(UPS är leveransansvariga och detta hände i Stockholmsområdet.)

Ursprungligen av Teddis:

Ca 10 min efter jag skrev av min oro i denna tråd fick jag meddelande om att fånen fanns på utlämningsstället. Slutet gott

Mycket nytt för mig som inte bytt upp mig på 4 år, men jag blev helt paff när jag tog fram kameran och pekade den mot samma bord jag just klickat av ett foto på med min 6S (man måste ju fota kartongen ). Natt och dag skillnad! Det verkar nästan lite svårt att få till en ful bild öht.

Mjo beställde (och avbeställde) nya iPad minin på webhallen men lärde mig att de kanske inte har någon jätteprioriterad relation med Apple. Dom fick in den ca 2 veckor efter Apple Store i Täby fått.

Hoppas att jag får samma tur då. Kommer inte orka vänta en hel helg!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-20 16:47
Ursprungligen av Teddis:

jag blev helt paff när jag tog fram kameran och pekade den mot samma bord jag just klickat av ett foto på med min 6S (man måste ju fota kartongen ). Natt och dag skillnad! Det verkar nästan lite svårt att få till en ful bild öht.

Om du bara väljer motiv med omsorg så ska du nog lyckas få till en ful bild.

  • Medlem
  • 2019-09-20 17:02
Ursprungligen av Teddis:

Ca 10 min efter jag skrev av min oro i denna tråd fick jag meddelande om att fånen fanns på utlämningsstället. Slutet gott

Mycket nytt för mig som inte bytt upp mig på 4 år, men jag blev helt paff när jag tog fram kameran och pekade den mot samma bord jag just klickat av ett foto på med min 6S (man måste ju fota kartongen ). Natt och dag skillnad! Det verkar nästan lite svårt att få till en ful bild öht.

Mjo beställde (och avbeställde) nya iPad minin på webhallen men lärde mig att de kanske inte har någon jätteprioriterad relation med Apple. Dom fick in den ca 2 veckor efter Apple Store i Täby fått.

Nu kom paketet till ombudet!

Ursprungligen av xms67:

Inget skal, Product Red. Fantastisk färg. Skulle också vilka ha den på en 11 Pro. Men jag ska ju iofs inte ens köpa en 11 Pro... Men nästa år, då skulle jag vilja ha 12 Pro Red. Men det lär väl inte komma.

Så lack på att den färgen inte kommer till 11 Pro Max... undrar varför???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-20 20:24
Ursprungligen av CekariYH:

Så lack på att den färgen inte kommer till 11 Pro Max... undrar varför???

Personligen tror jag att det är ett gammaldags maskulint/patriarkalt tänkande. Dyra/Pro köps av män som vill ha kulor och krut(stål och militärgrönt) medan barn och kvinnor villa ha enkla och billiga och de ska vara färgglada.

Grönt är skönt ?

..Oj det gick några dagar och jag har haft fullt upp och glömt uppdatera frakttider, men idag så kom den...
Jösses va smidigt det va med Face ID och ljudet gillade jag oxå, klar förbättring!

Bevaka tråden