Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmänt snack om Linux - Pingvinsnack!

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ekloev:

Kan tänka mig att det är så för de flesta som kör Linux på Mac Men skulle en Macbook vara aktuellt för dig för ett framtida datorköp där kanske alla datorerna använder en dedikerad säkerhetskrets likt T2?

Absolut, men då får jag väl stänga av secure boot för att få det att funka. Egentligen ingen skillnad mot vad man får göra på vissa PC för att kunna boota Linux i EFI-läge. Lite knöligare på en modern Mac tyvärr. De gamla hade ju i vart fall en kommandotolk (open firmware) man kunde nå med en tangentbordskombination för att ändra parametrar i nvram.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-13 14:23
Ursprungligen av suddgummi:

Absolut, men då får jag väl stänga av secure boot för att få det att funka. Egentligen ingen skillnad mot vad man får göra på vissa PC för att kunna boota Linux i EFI-läge. Lite knöligare på en modern Mac tyvärr. De gamla hade ju i vart fall en kommandotolk (open firmware) man kunde nå med en tangentbordskombination för att ändra parametrar i nvram.

Mmm, jag har läst på några håll att folk har problem med att boota Linux-installationer trots att Secure Boot stängts av i EFI, men det är ju oklart hur stor utsträckning det handlar om. Det är överlag länge sedan Apple var nära utvecklarcommunityn runt Unix-basen i Mac OS och relaterad mjukvara.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-13 14:35

Länken i första kommentaren för övrigt korrigerad. Jobbar på Ipad Pro nu som del i ett projekt för att se hur bra den löser uppgiften som arbetsverktyg, och standardinställningen är att skriva in vågiga citattecken istället för de vanliga, vilket pajar länkar. Det har hänt mig flera gånger, men nu har jag ändrat det i tangentbordets inställningar

Ursprungligen av ekloev:

Det har varit vissa bekymmer med att boota Linux på de nya Macbook-datorerna som är utrustade med T2-kretsen. Säkerhetslagret som T2-kretsen lägger till tillåter inte att något annat system än Mac OS startas, men till skillnad från vad många rapporterar går det att stänga av secure boot-funktionen i säker start-läget (dock har vissa rapporterat att det kan fortsätta strula även om man stänger av detta).

Jag gissar att @SweSG och ni andra som kör Linux här inte kör det på Mac-datorer, eller har jag fel uppfattning där?

Källa: OMG! Ubuntu

Nope, lite sen med svar dock! Jag har kört det på några äldre Mac minis + en Air 2013 11,6" Var länge sedan jag köpe en ny Mac-dator tyvärr.

Testkör elementary OS 5.0 Juno.

Något som jag känner direkt är att det känns mjukt. allting flyter på fint utan strul! Gillar dock inte enkelklicket i OS. Går nog att ändra dock!

OS:et kommer väldigt rent utan massa skit från början vilket jag gillar. Har varit stabilt den korta tiden jag testkört!

Vackert var det i alla fall. Ska testa det lite mera dock!

Fixade det med:

sudo apt install software-properties-common
sudo add-apt-repository ppa:philip.scott/elementary-tweaks
sudo apt update
sudo apt install elementary-tweaks

Dom har gömt mycket inställningar! Fixade mörkt läge också! Viktiga saker!

Skulle nog kunna leva med elementary OS. Testkör vidare!

Nu har jag testat elementary OS en sväng. Jag gillar det mesta med det. Finns dock saker jag inte gillar. Enkelklicket är en sak. Jobba med skrivbordet går inte från början. Allt går att fixa dock. Men blir lite extra pill.

Saker jag gjorde för att passa min smak var:

1: Fixa enkelklicket! Vilket man måste ladda ned elementary Tweaks för:

sudo apt install software-properties-common
sudo add-apt-repository ppa:philip.scott/elementary-tweaks
sudo apt update
sudo apt install elementary-tweaks

2: Installera program:
Chrominum
Copy Pasta Grab
dconf Editor
Disks
Firefox + add-ons
Formatter
Gnome MPV
Gparted
Kid3-qt
MkvToolNix
Mousepad
Gnome System Monitor
Transmission
VLC
Startup Disk Creator
+ lite annat smått och gott

3: Uppdatera OS

4: Firefox's backspace fungerar inte. Fix i about:config. backspace_action = 0
5: Fixa så sekunder syns vid klocka. Fixade det med dconf Editor
6: Fixa så skrivbord fungerar att jobba med. Fixas med ett program. Desktop Folder
7: Byta färg på docken och flytta till vänster av skärmen. elementary OS använder Plank som dock
8: Bakgrundsbild till egen smak
9: Startskärmsbild till egen smak. Görs via Gnome Tweaks konstigt nog. Hittade inget annat sätt
10: Mörkt läge. Fixas med elementary Tweaks

+ Saker jag säkert glömt jag pillat med

Tid runt 30 min.

Slutresultat:

Fixade upp det lite till:

Ny dock: Elementary Dark

Nya icons: papirus-remix

Bytte ut musikspelaren till Melody.

Detaljer är viktiga!

Det jag inte gillar är ikonen på Firefox och måste göra något åt!

Hittade även en liten bugg i Firefox's copy paste. Lösning: about:config ui.context_menus.after_mouseup = true

Trivs som fan i elementary OS! Stabilt och nästan inget strular. Finns alla program jag vill behöver. Behövs inte så mycket efterfix om man inte vill pilla då. Tar runt 5 minuter att installera och ett par minuter till för att uppdatera OS.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-04-02 09:48

Det låter inte som att utvecklarna av Linux Mint är särskilt peppiga på utvecklingen just nu. Skulle vara väldigt trist om de lägger ner. Har inte använt Linux Mint på ganska länge nu, men jag gillar verkligen vad de gjorde för Ubuntu-plattformen, och skulle gärna se att de stannar kvar. Någon som fortfarande använder Linux Mint?

https://betanews.com/2019/04/01/linux-mint-de...

(OBS: påstås inte vara april-skämt, men man vet aldrig med saker som publiceras den dagen).

Ursprungligen av ekloev:

Det låter inte som att utvecklarna av Linux Mint är särskilt peppiga på utvecklingen just nu. Skulle vara väldigt trist om de lägger ner. Har inte använt Linux Mint på ganska länge nu, men jag gillar verkligen vad de gjorde för Ubuntu-plattformen, och skulle gärna se att de stannar kvar. Någon som fortfarande använder Linux Mint?

https://betanews.com/2019/04/01/linux-mint-de...

(OBS: påstås inte vara april-skämt, men man vet aldrig med saker som publiceras den dagen).

Körde Mint för 100 år sedan på en netbook. Asus Eee PC 1000H tror jag den hette. Slö sak! Har aldrig gillat Mint. Många verkar göra det dock!

Ursprungligen av SweSG:

Körde Mint för 100 år sedan på en netbook. Asus Eee PC 1000H tror jag den hette. Slö sak! Har aldrig gillat Mint. Många verkar göra det dock!

Tycker inte att Mint var speciellt välpolerad när jag provade den för några år sen.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-04-02 12:56
Ursprungligen av keptang:

Tycker inte att Mint var speciellt välpolerad när jag provade den för några år sen.

Jag tycker det har gått upp och ner. Precis i början när Linux Mint representerade en snyggare och bättre paketerad distro av Ubuntu gillade jag den, men senare års utgåvor har varit klart mer tveksamma. Nu har jag inte använt Linux hemma på ett tag så jag har inte lika bra koll på hur det varit de senaste tre åren, men jag hade nog inte heller valt Mint just nu om jag skulle börja köra Linux skarpt hemma.

Senaste Linux Mint jag testade var Tara så ganska nytt. Ville mest se vad som hade hänt sedan jag körde det. Var lite nyfiken på Cinnamon. Körde det bara några dagar för test dock. För mig ser det ut som fulhack överallt tyvärr. Stabilt var det dock.

Har även testat Deepin ganska så nyss. Där har du ett vackert OS. Tyvärr strulade det lite för mig. Fick det aldrig helt stabilt. Men vackert! Man kan välja mellan Windows stil och macOS stil på det.

@ekloev Köp en sån där pinne @keptang köpte. Bara köra på då!

Så här ser Manjaro ut med Deepin desktop:

Mac stil på det. Man kan även ha Windows stil om man vill. Eller fixa något eget!

Som ni ser har Linux kommit väldigt långt och är lätt för nybörjare!

Ursprungligen av SweSG:

Så här ser Manjaro ut med Deepin desktop:

Mac stil på det. Man kan även ha Windows stil om man vill. Eller fixa något eget!

Som ni ser har Linux kommit väldigt långt och är lätt för nybörjare!

Snyggt!

Ursprungligen av keptang:

Snyggt!

Det är fint ja! Byggt på Arch Linux. Manjaro Linux är nummer 1 på distrowatch just nu. Så många verkar gilla det! Bland det vackraste OS som finns. I alla fall med Deepin desktop!

Ursprungligen av SweSG:

Det är fint ja! Byggt på Arch Linux. Manjaro Linux är nummer 1 på distrowatch just nu. Så många verkar gilla det! Bland det vackraste OS som finns. I alla fall med Deepin desktop!

Har inte provat den men ser kanonbra ut, måste testas.

Ursprungligen av keptang:

Har inte provat den men ser kanonbra ut, måste testas.

Det tycker jag! Jag får den dock inte helt stabil. Själva Manjaro Linux är det inga problem med. Mera med Deepin desktop. Inga större grejer dock. Småsaker som irriterar. Lite som Windows! Jag ska dock hålla ett öga på det. Får dom till det lilla sista bara. Då kommer det bli fint! Jag loggade in i elementary OS där jag känner mig hemma!

Får det smaka med en mint?

Blev så sugen på testa det igen! Skulle kunna leva med det här också. Lite för likt Windows. Aldrig gillat hur Windows ser ut. Men det fungerar också!

Jag är inte rädd för att testa runt. Måste man! Annars vet man ju inte vad man har för skoj att välja mellan! Tar ju 5-10 minuter att köra in på en extra SSD.

Jag vet att sidan gått ifrån blandat och är mera Apple nu. Men har fortsatt med mitt testande!

Senast ut var Zorin OS 15 och Debian 10:

Jag har landat på Debian och kommer fortsätta med det. Jag gillade dock Zorin OS så jag köpte faktiskt OS:et:

580 spänn eller vad det gick på. Men rullat ut Debian 10 på ett par datorer.

Ursprungligen av SweSG:

Men rullat ut Debian 10 på ett par datorer.

Hur ser din infrastrukturlösning ut när du "rullar ut" olika Linuxdistar på så många olika datorer? Jag tröttnade rätt längesen på att sätta upp maskiner manuellt och använder Ansible så ofta jag kan. Mina .filer ligger också sen länge på ett gitrepo. Har faktiskt också satt upp en AD server (Alpine Linux i en VM med Samba som DC) för att få samma inloggningar på linuxmaskiner, Windows och Mac även om jag inte använder den fullt ut ännu. Har du nån liknande lösning för att sätta upp dina maskiner eller gör du det manuellt var gång?

Ursprungligen av suddgummi:

Hur ser din infrastrukturlösning ut när du "rullar ut" olika Linuxdistar på så många olika datorer? Jag tröttnade rätt längesen på att sätta upp maskiner manuellt och använder Ansible så ofta jag kan. Mina .filer ligger också sen länge på ett gitrepo. Har faktiskt också satt upp en AD server (Alpine Linux i en VM med Samba som DC) för att få samma inloggningar på linuxmaskiner, Windows och Mac även om jag inte använder den fullt ut ännu. Har du nån liknande lösning för att sätta upp dina maskiner eller gör du det manuellt var gång?

Jag installerar inte så ofta. Man kan tro det på alla mina dumpar. Men T20n är en testdator bara. Annars blir det att köra en vanlig installation typ. Tar ju inte mera än 10-15 minuter att sätta upp. Filer m.m. ligger på andra diskar eller andra servrar.

Jag har testat Ubuntu 19.04 i Virtualbox på macen lite grann. Synaptic hittade nya filer som Gnome app store inte hittar. Lite märkligt. Det blir kanske Linux på macen i framtiden. Den dag den inte längre får uppdatering. Då får man väl fundera på allvar vilken distro man ska ha.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag har testat Ubuntu 19.04 i Virtualbox på macen lite grann. Synaptic hittade nya filer som Gnome app store inte hittar. Lite märkligt. Det blir kanske Linux på macen i framtiden. Den dag den inte längre får uppdatering. Då får man väl fundera på allvar vilken distro man ska ha.

Nya Ubuntu rullar ju ut nästa år. 20.04 LTS. Den uppdateras 5 år. Jag kör flatpak på program. Skönt med lite nyare program.

Ursprungligen av SweSG:

Nya Ubuntu rullar ju ut nästa år. 20.04 LTS. Den uppdateras 5 år. Jag kör flatpak på program. Skönt med lite nyare program.

Canonical är noga med översättningen i systemet. I nästan alla andra distron brukar det vara blandat på svenska och engelska. Jag gillar inte det.
Jag undrar när min mini från 2012 inte längre får nytt Mac OS X.
Datorn verkar tuffa på i evighet och jag har köpt reservfläktar. ?

Linux Mint

Jag använder Linux Mint Sylvia Mate ... Men jag har några program från KDE. Det ska man inte ha egentligen. Det blir fel med MDM då. Men Linux funkar dåligt med mitt Mac-Tangentbord... Jag ska byta till mitt vanliga som jag använder till Linux .

Jag började med Linux år 2003 med Red Hat men då var jag inte uppkopplad. Jag fick skivor från en datatidning. Ibland glömmer jag att sätta i kabeln till bredbandet när jag har använt mac mini...
/Anna Maria

Senast redigerat 2019-12-29 11:37
Ursprungligen av ekloev:

Det låter inte som att utvecklarna av Linux Mint är särskilt peppiga på utvecklingen just nu. Skulle vara väldigt trist om de lägger ner. Har inte använt Linux Mint på ganska länge nu, men jag gillar verkligen vad de gjorde för Ubuntu-plattformen, och skulle gärna se att de stannar kvar. Någon som fortfarande använder Linux Mint?

https://betanews.com/2019/04/01/linux-mint-de...

(OBS: påstås inte vara april-skämt, men man vet aldrig med saker som publiceras den dagen).

Jag använder Linux Mint... Jag har testat andra också men då funkar inte min Nas... Jag använder Linux Mint Sylvia Mate ,,, Men vissa saker kan bli problem med... Dumt att de bara varnar för vissa saker... Man ska inte heller blanda skrivborsmiljöer men jag har några program från KDE också
/Anna Maria

Ursprungligen av SweSG:

Så här ser Manjaro ut med Deepin desktop:

https://i.imgur.com/JQDIELN.jpg

https://i.imgur.com/KUS1etA.jpg

https://i.imgur.com/3A3mZTP.jpg

https://i.imgur.com/QolXUkI.png

Mac stil på det. Man kan även ha Windows stil om man vill. Eller fixa något eget!

Som ni ser har Linux kommit väldigt långt och är lätt för nybörjare!

Jag räknar mej som nybörjare på Linux och jag vet inte om jag ska testa denna Linux... Jag vet inte om min Nas funkar då... Jag har testat en del Linux och då funkade inte min Nas. Jag har också varir tvungen att installera om en del gånger för att jag har råkat installera uppdateringar med nivå 4.... Jag använder Linux Mint Mate och det tänker jag fortsätta med. Jag kan inte använda Live session user och testa Linux från cd för där kan man inte förstora texten ... Jag fuskar lite och har installerat några program från Kde också ... Men inte speciellt många program för då blir det för mycket fel med MDM...
/Anna Maria

Jag tänker fortsätta att surfa på min Linux dator...

Jag tänker fortsätta att surfa på min Linuxdator.... MIn Mac Mini ska jag bara ha till att läsa Usb-minnen och CD-R ,Blu-ray och annat med ... Detta med att byta apple lösenord hela tiden drev mej till vansinne...

Om man skriver fel lösenord måste man välja ett nytt... Man kan inte heller visa lösenordet när man skriver in det som man kan med Gmail... Jag har installerat de program som jag behöver på min mac mini... Tillslut kanske jag installerar Linux på den också... Dumt nog så hittade jag inget bra ordbehandlingsprogram till Mac mini där jag kan ha färgad bakgrund... I min Linuxdator kan jag bara välja svart bakgrund när jag surfar... I Gedit kan jag ha blå bakgrund och vit text... Jag får ont i ögonen av positiv text.
/Anna Maria

Är ingen Linux-kille precis (lekte dock med olika OS för 20 år sedan), men tänkte köra något på en MBP 15" late 2011 Quad 2.3 som har nått sin livslängd vad gäller OS X eftersom High Sierra inte uppdateras längre.

Jag tycker Elementary OS har det utseende jag vill ha. Vad tror ni om det? Kommer jag ha några installationsproblem tro, med EFI och så?

Bevaka tråden