Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macOS 10.15: död åt 32bit

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-09 22:50

Som det verkar har vi nu sista versionen av macOS som kör 32bitars programvara.
Alltså ett år med Mojave, sen är det slut med icke 64bits kod.

Systeminformation.app -> Programvara -> Program
visar ett antal program som har "Nej" i kolumnen "64-bitar". En hel del tokgammalt krafs, men ett par program sticker ut. Mycket Adobe-program ligger kvar på 32bitar.
DVD-spelare.app & iMovie 9 kan jag leva utan, men att varken Canons EOS program eller DataColors programvara för Spyder5PRO är uppdaterade till 64bitar är irriterande. Det är ändå två mjuvarutillverkare som jag betalat en hel del för deras hårdvara som jag använder.
Vad har ni ute i stugorna som fortfarande är kvar på 32bit, och som fortfarande är viktiga för er att köra?

Jag använder Apples egna gamla Quicktime player 7 som jag har pro-version av. Och Simplyburns, ett brännarprogram (men utvecklaren har lovat att porta denna till 64 bitar).
Upplysningsvis kan sägas att Mojave inkluderar en ny dvd-spelare på 64 bitar. Den aktiveras bara om enheten har optisk enhet. Samma gäller inställningspanelen. Appen hittas i System > Bibliotek > Coreservices > Applications.
(Jag tycker mig minnas den sökvägen i alla fall, för jag gick tillbaka till High Sierra eftersom den nya typsnittsrenderingen inte funkar med min monitor. Det blir för suddigt helt enkelt. Ja, jag har testat olika sätt att modda den, via Terminalen).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-10 19:02

Skrämmande.
Jag har mängder med program och utils som är 32b.
Avancerar inte Apple lite väl snabbt? Blir inte skadan större än nyttan? MacOS rullar ju på bra nu? Vad är problemet med att några program inte är 32b? Detta känns lite mer som ett önsketänkande och tvingande till vad Apple anser vore idealt, vilket vi har sett allt mer av under senare år.

  • Medlem
  • 2018-10-10 19:18

Död åt 32, länge leve 64

Utvecklarna har haft gott om tid på sig och det hela kommer inte precis som någon överraskning.

De flesta 32-bitarsprogrammen jag har är spel via Steam.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-10-24 17:35

Hemma: inget, nada, nothing
På jobbet: Adjob (affärs-/projektsystem speciellt utvecklat för reklambyråer). Version för hela 64 bitar är utlovad inom kort.

Jag förstår inte hur det här gick till men jag var helt övertygad om att Mojave nu skulle döda 32-bitsprogrammen.
Har det förekommit missvisande info om det här?

  • Medlem
  • 2018-10-25 20:35
Ursprungligen av Anders T:

Jag förstår inte hur det här gick till men jag var helt övertygad om att Mojave nu skulle döda 32-bitsprogrammen.
Har det förekommit missvisande info om det här?

Från Apples sida har det varit tydligt vad som gäller.

https://9to5mac.com/2018/06/05/macos-mojave-3...

QT 7 Pro vill jag inte vara utan.

Om inte Illustrator CS5 går att köra försvinner sista möjligheten att öppna gamla FreeHand-filer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-25 21:56
Ursprungligen av johan_tanying:

QT 7 Pro vill jag inte vara utan.

Om inte Illustrator CS5 går att köra försvinner sista möjligheten att öppna gamla FreeHand-filer.

Oj, saknas stöd för FH i CC? Trist.
Fast jag blev aldrig kompis med FH.

Inget 32 kvar som jag använder. Hemma har vi förstås en två tre gamla burkar som barnen drar igång för att köra gamla godingar eller jag för att öppna gamla iMoviearkiv
På jobbet har vi en macpro 1,1 med cs5.5 på så den får väl förlängd tjänstgöring som översättare nu då
Classic försvann utan saknad, rosetta försvann utan saknad så det blir väl samma nu kan jag tänka.

Ursprungligen av johan_tanying:

QT 7 Pro vill jag inte vara utan.

Om inte Illustrator CS5 går att köra försvinner sista möjligheten att öppna gamla FreeHand-filer.

Vi har en del Freehand-filer på jobbet. Googlade fram den här nu men har ingen fil här att testa med.
https://www.coolutils.com/online/FH11-to-PDF

Endast Freehand 11. På den tiden var jag redan på väg över till Illustrator, så har inte så många kvar. Hittade en enkel fil men det funkade inte. Time out 524. Testade med en fh10 - gav bara en blank fil som resultat.

Nä, det får nog vara. Mycket har jag redan som pdf/eps, och väldigt få grejer kommer nog att (åter)användas i nya jobb. Men det är synd på en del referensmaterial som tabeller och grafer som här och där ligger kvar endast som freehandfiler.

Sedan är ju inte CS5-metoden helt säker den heller. För det första öppnar CS5 bara fh7 och uppåt. För det andra är det en hit-or-miss om programmet skall krascha under antingen öppningen av filen eller när man skall göra något. Att som jag ha många filer med kinesisk text verkar vara synnerligen känsligt. FH har iofs alltid varit väldigt "fussy" med CJK, och åtminstone fram till och med FH5 var man i praktiken tvungen att ha parallellinstallationer av både engelsk/svensk version och en helt separat kinesisk version. Man fick helt enkelt alternera mellan versionerna när man ville jobba normalt med förståeliga menyer/dialogrutor, och sedan köra "blint"* när kinesisk text skulle skrivas in eller redigeras.

*Om/när språkkunskaperna inte riktigt är helt uppdaterade på layout- och tryck-lingo...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-15 12:30

Funkar dina program med Catalina?
Starta ditt nuvarande system i endast-64-bitars-läge och testa. Kör följande i terminalen:

Citat:

nvram boot-args=”-no32exec”

Starta om normalt. Nu är allt 32-bits stöd avstängt. Prova dina program, plugin och annat.
När du är klar kör du följande i terminalen och startar om:

Citat:

nvram boot-args=””

Ursprungligen av iSweden:

Skrämmande.
Jag har mängder med program och utils som är 32b.
Avancerar inte Apple lite väl snabbt? Blir inte skadan större än nyttan? MacOS rullar ju på bra nu? Vad är problemet med att några program inte är 32b? Detta känns lite mer som ett önsketänkande och tvingande till vad Apple anser vore idealt, vilket vi har sett allt mer av under senare år.

Det har ju varnats för detta i flera år, minst tre versioner tillbaka så hastigt påkommet vet jag inte om man kan säga att det är.
Däremot är det väldigt slött av vissa appmakare som inte har uppdaterat sin appar än... och Adobe??? bättre kunde man ju förvänta sig av en tillverkare av denna kaliber och som man betalar 120 spänn i månaden till? :-/

Senast redigerat 2019-09-15 21:51
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-15 20:12

Lite trist för de som har hårdvara som inte får uppdaterade drivisar och appar. Datacolors Spyder v<5 uppdateras tex inte.

  • Medlem
  • 2019-09-15 20:50
Ursprungligen av reboot81:

Lite trist för de som har hårdvara som inte får uppdaterade drivisar och appar. Datacolors Spyder v<5 uppdateras tex inte.

Är likadant med X-rite Colormunki Display, där kom den senaste uppdateringen 2017. (Vet ej om det är 32 eller 64-bit)
Som tur är finns ju alternativ, tex DisplayCal.

Men hur blir det med Lightroom? Jag sitter fortfarande kvar på LR6 eftersom jag vägrar Adobes prenumerations-ocker. LR6 i sig är 64bit, men andra program (tex för installation och uppdatering) är 32bit. Nu får ju inte LR fler uppdateringar, så det kanske inte spelar någon roll?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-16 09:50

Exportera en lista med installerade 32-bit program:

$ system_profiler SPApplicationsDataType | grep -B 6 -A 2 "(Intel): No" > ~/Desktop/non64bit.txt

Från: https://robservatory.com/create-a-savable-lis...

Senast redigerat 2019-09-16 12:57
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-16 12:59
Ursprungligen av iSweden:

Exportera en lista med installerade 32-bit program:

$ system_profiler SPApplicationsDataType | grep -B 6 -A 2 "(Intel): No" > ~/Desktop/non64bit.txt

Från: https://robservatory.com/create-a-savable-lis...

Ja den är bra. Men vad jag förstår så kan plugins och annat vara 32bitars, även om programmet i sig är 64.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-17 16:05
Ursprungligen av reboot81:

Ja den är bra. Men vad jag förstår så kan plugins och annat vara 32bitars, även om programmet i sig är 64.

Intressant. Det ger lite hopp. Fast jag har tyvärr många utils som måste bytas.

Med lite regex så kunde jag forma om den exporterade listan till en tabell som sen importerades i Google Sheets. Smidigt.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-09-17 17:01

Annars finns det en liten app, Go64 som jag körde för att kolla: https://www.macworld.com/article/3409097/go64...

Ursprungligen av Gurra:

Annars finns det en liten app, Go64 som jag körde för att kolla: https://www.macworld.com/article/3409097/go64...

Kalasbra app.

Var bara 670 appar, plugins mm som är 32bit.
Adobe hade den längsta listan av inkompatibla men dom kommer nog fixa innan nya macOS. Själva Photoshop CC 2019 och Bridge är ok dock.
Synd på vissa plugins som inte finns att köpa längre dock.
Apple har den näst längsta listan, men dom kommer ju att uppdateras så där är det lugnt tror jag.
Sen var det en drös med appar från MAS, en del jag vill ha kvar och hoppas på uppdateringar, men en hel del som bara ligger kvar av lathet sas så dom kan gärna försvinna.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-09-18 10:43
Ursprungligen av CekariYH:

Kalasbra app.

Var bara 670 appar, plugins mm som är 32bit.
Adobe hade den längsta listan av inkompatibla men dom kommer nog fixa innan nya macOS. Själva Photoshop CC 2019 och Bridge är ok dock.
Synd på vissa plugins som inte finns att köpa längre dock.
Apple har den näst längsta listan, men dom kommer ju att uppdateras så där är det lugnt tror jag.
Sen var det en drös med appar från MAS, en del jag vill ha kvar och hoppas på uppdateringar, men en hel del som bara ligger kvar av lathet sas så dom kan gärna försvinna.

Gave en bra överblick tyckte jag. Som du säger är ju Apple inget problem (om man inte håller fast vid QT7...) och Adobe har inte varit duktiga men jag kan inte tänka mig att dom inte löser det i tid.

För min del är resten av listan (482 totalt) mest mest gamla halvjunkiga grejer. Det enda jag kan vara nervös över är GoToMeeting som jag använder varje vecka i jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-09 13:03
Ursprungligen av Dalle:

Men hur blir det med Lightroom? Jag sitter fortfarande kvar på LR6 eftersom jag vägrar Adobes prenumerations-ocker. LR6 i sig är 64bit, men andra program (tex för installation och uppdatering) är 32bit. Nu får ju inte LR fler uppdateringar, så det kanske inte spelar någon roll?

LR6 är 64-bit med inte det ”nödvändiga” tilläggsprogrammet AAM (Adobe Application Manager). Jag var i kontakt med Adobe för en månad sedan och chat supporten sa att de jobbar på en uppdatering. Så jag väntar ...

Ursprungligen av Oloff:

LR6 är 64-bit med inte det ”nödvändiga” tilläggsprogrammet AAM (Adobe Application Manager). Jag var i kontakt med Adobe för en månad sedan och chat supporten sa att de jobbar på en uppdatering. Så jag väntar ...

Creative Cloud appen har tydligen uppdaterats sen i går, och till det sämre visuellt tycker jag, från en liten fin sak till en stor blaffa som täcker en stor del av skärmen :-/

  • Medlem
  • 2019-10-09 13:44
Ursprungligen av Oloff:

LR6 är 64-bit med inte det ”nödvändiga” tilläggsprogrammet AAM (Adobe Application Manager). Jag var i kontakt med Adobe för en månad sedan och chat supporten sa att de jobbar på en uppdatering. Så jag väntar ...

Jag löste det hela med att installera LR6 på en separat Mojave-partition. Jag vill inte ha gamla, icke uppdaterade, Adobe-program på "samma dator" som jag gör viktiga saker med, tex bankärenden. Adobe är ju inte direkt kända för sin extremt höga säkerhet.

QT7, Epsons scannerprogram (jag har en med arkmatare så vetetusan om tredjepartsprogram klarar det), Canons bildimportprogram, Google Earth...

Inalles 99 (!) 32-bitsprogram och 466 64-bits.

Senast redigerat 2019-10-09 15:44
Ursprungligen av Ljung:

Död åt 32, länge leve 64

Utvecklarna har haft gott om tid på sig och det hela kommer inte precis som någon överraskning.

De flesta 32-bitarsprogrammen jag har är spel via Steam.

Jag minns när Ubuntu skulle sluta med 32-bit stöd. Blev ett jävla liv och vill minnas Steam skulle sluta supporta Ubuntu på grund av det. Var inte så länge sedan!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-09 22:08

Märkligt att stora hårdvarutillverkare som Wacom, Datacolor/Spyder och Epson inte är bättre förberedda.
Själv har jag 98st 32bits, mestadels "skräp" och gammalt. Tack och lov har jag äldre Mac:ar i huset om man nu skulle vilja köra 32bits appar.

Ursprungligen av reboot81:

Märkligt att stora hårdvarutillverkare som Wacom, Datacolor/Spyder och Epson inte är bättre förberedda.
Själv har jag 98st 32bits, mestadels "skräp" och gammalt. Tack och lov har jag äldre Mac:ar i huset om man nu skulle vilja köra 32bits appar.

Men det är ju ett sånt meck att behöva dra igång sin gamla ibook för att kunna köra Epson-scannern med dokumentmatare. Om Epson nu inte får tummarna ur och får fram en 64-bitarsversion.

Intressant nog är inte alla delar i Android File Transfer 64 bitar. Vet inte om det påverkar funktionen.

Bevaka tråden