Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka nya funktioner önskar ni i en iPhone?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-12 10:20
Ursprungligen av Gäddnos:

Det är bara att bläddra bakåt i forumet några år.

Och Apple har inte än inkluderat en radio. Det visar ganska klart att det inte är något större behov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-12 10:35
Ursprungligen av theplague:

Pallar du utveckla kort vad du menar?

Som några andra redan svarat handlar det om extrema närbilder och bilder på pyttesmå saker.
En kamera med en liten sensor skulle teoretiskt sett faktiskt kunna ha ett övertag jämfört med systemkameror eftersom den inte behöver förstora myran på en stor sensor. Problemet med systemkameror är att man då får ett papperstunnt skärpedjup och man brukar då behöva "focus stacking".

Betänk att en myra nog är större än sensorn i en iPhone.

Det handlar också om närgräns, det vill säga hur nära kan man gå med kameran och fortfarande fokusera.

https://photographylife.com/macro-photography...

Ursprungligen av BlackSmp:

...
Och efter denna långa harrang så slår det mig att förutom makro så vill jag ha en riktig zoom. Det är det enda område där min gamla Canon 60D med en zoom fortfarande vinner över min Iphone. Tidigare så vann den även i mörker - men jag tror att den tiden är förbi nu

Det är nog svårt att göra en bra zoom (eller bra tele över huvud taget) med ett platt objektiv (som man ju vill ha på en telefon).
I övrigt tror jag att en modern systemkamera med snabbt prime-objektiv (i samma prisklass som iPhone) är helt totalt överlägsen iPhone i svagt ljus.

Dessutom har iPhone problem med att styra externa blixtar.

iPhone som kamera har många intressanta fördelar. Men aldrig i livet att den klår en "riktig" kamera på allt.

Hoppas att det finns nya redigeringsverktyg för video för att putsa film inte endast i ändarna.

Ursprungligen av Innis:

Hur många tror du verkligen springer omkring i skogen och lyssnar på radio? Ska resten av användarna betala för hårdvara som dom aldrig använder?
Jag tycker det skulle finnas en inbyggd ölöppnare i telefonen. Det vore väldigt smutt.
Eller kanske det är så att man inte kan få allt och det är både billigare och enklare att ta med sig en radio om det är så viktigt ?

Tja, jag och många friluftsmänniskor med mig och svampletare/plockare, finns mycket bra på radio. Med skogen menar jag överallt där mobiltäckningen är i det närmast obefintlig, på sjön, i fjällen sen springer vi inte i skogen, vi går

Ursprungligen av calinou:

Hoppas att det finns nya redigeringsverktyg för video för att putsa film inte endast i ändarna.

Enligt vad jag läst så blir det mycket lättare och med mer funktioner för just videoredigering med nästa iOS.

Ursprungligen av CekariYH:

Enligt vad jag läst så blir det mycket lättare och med mer funktioner för just videoredigering med nästa iOS.

Var någonstans finns det att läsa? Så här ser det ut med nya verktyg. Rotera finns med. Men dom andra?

Hade varit najs, men förstår att det blir svårt:
- Inbyggd laserpekare.
- Inbyggd etikettskrivare.

iPhone LL ska den heta (som i LaserLabel)...

Hade som sagt varit najs, men det kommer förstås aldrig hända.

Men, jag saknar egentligen ingenting. Jo, fysiska, programmerbara, knappar har jag velat ha sen start. Men det kommer heller aldrig hända.

Men snabbare CPU, bättre skärm, bättre kamera, längre batteritid osv, det kommer per automatik. I övrigt är det mjuvaran som jag ser möjligheter i.
Mitt stora behov ligger i en Siri som förstår vad man vill. En digital assistent, som faktiskt ÄR en digital assistent.

Jag köper förresten ingen ny iPhone förrän dess att den har USB-C. Min sjua får hänga med ett år till helt enkelt. Glöm inte att det var den bästa telefonen Apple hade gjort, när de presenterade den.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-12 12:59
Ursprungligen av calinou:

Var någonstans finns det att läsa? Så här ser det ut med nya verktyg. Rotera finns med. Men dom andra?

Dom finns. Trycker man på ikonen som ser ut som en klocka kommer dom fram.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-12 13:00
Ursprungligen av CekariYH:

Tja, jag och många friluftsmänniskor med mig och svampletare/plockare, finns mycket bra på radio. Med skogen menar jag överallt där mobiltäckningen är i det närmast obefintlig, på sjön, i fjällen sen springer vi inte i skogen, vi går

Ja då tar man med sig en radio. Varför man nu vill förstöra fridfullheten

Ursprungligen av Innis:

Ja då tar man med sig en radio. Varför man nu vill förstöra fridfullheten

Man kör väl med Air Pods eller liknande, inte ska man störa andra.

Ursprungligen av pesc:

Som några andra redan svarat handlar det om extrema närbilder och bilder på pyttesmå saker.
En kamera med en liten sensor skulle teoretiskt sett faktiskt kunna ha ett övertag jämfört med systemkameror eftersom den inte behöver förstora myran på en stor sensor. Problemet med systemkameror är att man då får ett papperstunnt skärpedjup och man brukar då behöva "focus stacking".

Betänk att en myra nog är större än sensorn i en iPhone.

Det handlar också om närgräns, det vill säga hur nära kan man gå med kameran och fortfarande fokusera.

https://photographylife.com/macro-photography...

Det är nog svårt att göra en bra zoom (eller bra tele över huvud taget) med ett platt objektiv (som man ju vill ha på en telefon).
I övrigt tror jag att en modern systemkamera med snabbt prime-objektiv (i samma prisklass som iPhone) är helt totalt överlägsen iPhone i svagt ljus.

Dessutom har iPhone problem med att styra externa blixtar.

iPhone som kamera har många intressanta fördelar. Men aldrig i livet att den klår en "riktig" kamera på allt.

Jo, det är sant men numera känner jag inte behovet av att ha en riktig kamera. Det ger inte tillräckligt mycket - då har jag större nytta av en kamera som jag alltid har med mig.

Ska bli intressant att se hur Pro fungerar i svagt ljus.

När det gäller optiskt zoom så sätter fysiken hinder i vägen så där får vi nöja oss med digitala lösningar i mjukvara.

Just med kameror på smartmobiler finns begränsningar. Såvida inte man vill ha en tjock telefon med en stor kamerabump som en från Zeiss säger:
https://www.phonearena.com/news/Zeiss-CEO-say...

Blir väl med mjukvarutrick de kan förbättras.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, det är sant men numera känner jag inte behovet av att ha en riktig kamera. Det ger inte tillräckligt mycket - då har jag större nytta av en kamera som jag alltid har med mig.

Ska bli intressant att se hur Pro fungerar i svagt ljus.

När det gäller optiskt zoom så sätter fysiken hinder i vägen så där får vi nöja oss med digitala lösningar i mjukvara.

För mig är iPhone även ett komplement till systemkameran, perfekt om du tex vill filma en snutt medans du fotar med den stora...
eller som enda kamera då man inte vill släpa på de tunga grejorna.
Lite större fysisk zoom går ju faktiskt att klämma in i mobilen, andra mobil-tillverkare har ju kommit med upp till 10x zoom genom att ha en vinklad spegel/prisma mellan optiken och sensorn för tele.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-12 15:43

Jag vill se mer fokus på 3D och augmented reality (AR). Inom AR finns det mycket kvar att lösa.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är nyfiken eftersom 5G är ett buzzword. Vad har du tänkt att använda 5G till? Vad skulle det tillföra?

Inte i dagsläget men i slutet av 2020 när de nästa iPhone uppsättningarna kommer börjar det bli lite täckning med 5G. Det är väl att det är supersnabbt om man ska ladda ner något. En app, nån stor fil eller vad det må vara.
Så om man köper en dyr mobil då som man ska ha några år så vill jag gärna att det finns 5G i den.

Dock inget måste nu.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2019-09-13 10:45

Har inte koll på de senaste årens modeller men skulle gärna ha någon funktion så man slipper rengöra linsen när man ska ta kort.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-13 13:24
Ursprungligen av planB:

Har inte koll på de senaste årens modeller men skulle gärna ha någon funktion så man slipper rengöra linsen när man ska ta kort.

https://images.app.goo.gl/j8auuSdSVrVPUHFC8

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2019-09-13 19:30

Supersmidigt :/

Vi är i samma läge som för hundra år sedan med storformatkameror. JÄTTE-skarpa bilder men MASSOR av ströljus.

Stöd för Pencil!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-16 13:11

Splitscreen, positionsbaserad anpassning (på jobbet ringsignal x och bakgrundsbild y, hemma en annan uppsättning).
Blir ingen 11 för mig i år, lägger pengar på nytt batteri till min 7+ som duger bra ett år till.

Är väl inte iPhone i sig utan kanske mer mjukvara, skulle gärna se att kan ställa in/ändra mer saker i kamera appen så som att byta upplösning o.s.v.
Skulle också gärna se att man kunde ställa i mer saker i tex stör ej/schemalagda aktiviteter som vardagar/helger.

Annars i ev kommande iPhone 12 touch ID under skärmen, mindre notch, macro zoom på kameran, sist men inte minst lättare kanske bara är jag som upplever tex iphone x som en aning tung, ingen deal breaker men ändå nåt jag märker av.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-25 13:55
Ursprungligen av calinou:

Hoppas att det finns nya redigeringsverktyg för video för att putsa film inte endast i ändarna.

Ursprungligen av CekariYH:

Enligt vad jag läst så blir det mycket lättare och med mer funktioner för just videoredigering med nästa iOS.

Ursprungligen av planB:

Har inte koll på de senaste årens modeller men skulle gärna ha någon funktion så man slipper rengöra linsen när man ska ta kort.

Äh, med dom kamerorna görs det lätt med ett skapligt rent finger eller näsduk etc. är lite annat på superdyra system gluggar men nyare klarar en hel del med dom moderna ytbeläggningar dom har.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-25 15:02
Ursprungligen av calinou:

Hoppas att det finns nya redigeringsverktyg för video för att putsa film inte endast i ändarna.

Det verkar fortfarande enbart gälla ändarna.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-25 17:29
Ursprungligen av kenjon:

Det verkar fortfarande enbart gälla ändarna.

Nej det går.

Ursprungligen av Innis:

Nej det går.

Tala gärna om hur för oss ovetande

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-25 19:27
Ursprungligen av CekariYH:

Tala gärna om hur för oss ovetande

Har redan gjort det högre upp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-25 20:14
Ursprungligen av Innis:

Har redan gjort det högre upp.

Jag lyckas inte heller hitta var du har beskrivit detta.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-25 21:05
Ursprungligen av zinned:

Jag lyckas inte heller hitta var du har beskrivit detta.

Inlägg 38

Ursprungligen av Innis:

Inlägg 38

Jamen nu fatter jag, Var ju riktigt trevliga funktioner att ändra perspektiv etc via "klockspelen", och så kan man klicka på den som på min bild är gul och välja Forma fritt (inringade i rött) så kan man beskära alla sidor som man vill. Riktigt bra...

Bevaka tråden