Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka nya funktioner önskar ni i en iPhone?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

IOM släppet ser man lite kommentarer som att ”priset inte är värd uppdateringen” etc.
Och även att funktionerna i sin äldre modell står sig bra emot uppdateringen.

Det förstår jag mycket väl.

Men jag undrar, vad för funktioner/nyheter/prestanda skulle ni vilja ha för det är värt att uppdatera?

Senast redigerat 2019-09-10 22:45
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-10 22:38
Ursprungligen av theplague:

IOM släppet ser man lite kommentarer som att ”priset inte är värd uppdateringen” etc.
Och även att funktionerna i sin äldre modell står sig bra emot uppdateringen.

Det förstår jag mycket väl.

Men jag undrar, vad för funktioner/nyheter skulle ni vilja ha för det är värt att uppdatera?

Lägre pris

Jag behöver inga nya funktioner.
Numera uppdaterar jag telefon som jag uppdaterar dator. Köper ny när den nuvarande är för gammal för att klara det den behöver. Inte för att få nya lullull-funktioner.

Men mitt svar är ju off topic...

Ursprungligen av IngoX:

Lägre pris

Jag behöver inga nya funktioner.
Numera uppdaterar jag telefon som jag uppdaterar dator. Köper ny när den nuvarande är för gammal för att klara det den behöver. Inte för att få nya lullull-funktioner.

Men mitt svar är ju off topic...

Ah tycker det hör till ämnet.
Hänger med på resonemanget så klart.

Men när din telefon ändå har gjort sitt talar mycket för att du köper en likvärdig telefon gällande funktioner/prestanda? Dvs en några generationer äldre modell.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-10 22:50
Ursprungligen av theplague:

Ah tycker det hör till ämnet.
Hänger med på resonemanget så klart.

Men när din telefon ändå har gjort sitt talar mycket för att du köper en likvärdig telefon gällande funktioner/prestanda? Dvs en några generationer äldre modell.

Det finns ju inte utan den billigaste modellen är idag likvärdig som den bästa av förra årets modell (grovt generaliserande)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-10 23:00
Ursprungligen av theplague:

Men när din telefon ändå har gjort sitt talar mycket för att du köper en likvärdig telefon gällande funktioner/prestanda? Dvs en några generationer äldre modell.

Nja, om jag överför resonemanget från datorsidan så är det framför allt processorn som styr, eller för att precisera, hur länge jag kommer kunna uppdatera enheten med senaste mjukvaran. Det är alltså kompatibilitet med aktuell mjukvara som styr. Så jag köper nog ändå senaste modell av iphone när det är dags, eller kanske en något år gammal modell, som ny från Apple eller begagnad.

Men när jag tänker efter så har jag inte köpt en flång ny mac sedan jag köpte min Powerbook Wallstreet 1998! Just nu skriver jag detta på en begagnad/uppgraderad MBP 2012. Den räcker faktiskt, men är ju lite tung och klumpig, är bra sugen på en ny. Jag vill och behöver uppdatera den före jag behöver uppdatera min gamla iPhone 7...

Vi får se vad som händer på datorfronten för mig kommande år. Men jag gissar jag köper flång ny iphone i sept 2020. Ibland måste man få ha känslan av senaste nytt också

Ursprungligen av Innis:

Det finns ju inte utan den billigaste modellen är idag likvärdig som den bästa av förra årets modell (grovt generaliserande)

Hmm, hänger faktiskt inte med på vad du menar.
Vad finns inte?
Billigaste modellen av dagens lansering?

För mig är det mest om hur segt det börjar gå med tyngre jobb, precis som med datorn.
Tycker att just iPhone har det mesta jag kan önska just nu (iPhone XS Max) men UW kameran och nigtvision skulle smaka mumma.
Nu skulle jag behöva uppdatera min MP L 2013 som börjar kännas lite seg med Photoshop och 30 Raws samtidigt, för den nya som kommer i höst har jag inte råd med, med matchande skärm och skärmstativet för 10-11 papp... huga...

Vad ska dom hitta på till nästa iPhone? Kanske att den kan omvandlas till drönare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-11 09:37
Ursprungligen av theplague:

Men jag undrar, vad för funktioner/nyheter/prestanda skulle ni vilja ha för det är värt att uppdatera?

Macro / Supermacro

Ursprungligen av pesc:

Macro / Supermacro

Inte en aning om vad det är, försökte googla och blev inte klokare. Verkar vara nåt som finns i en rad områden.
Pallar du utveckla kort vad du menar?

  • Medlem
  • 2019-09-11 10:23
Ursprungligen av theplague:

Inte en aning om vad det är, försökte googla och blev inte klokare. Verkar vara nåt som finns i en rad områden.
Pallar du utveckla kort vad du menar?

Nu är jag inte pesc, men antar att det syftas på optik som man kan ta bilder av väldigt små ting med. Typ ett närgånget porträtt av en myra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-11 10:37
Ursprungligen av Ljung:

Nu är jag inte pesc, men antar att det syftas på optik som man kan ta bilder av väldigt små ting med. Typ ett närgånget porträtt av en myra.

Phil Schiller, september 2020:

... and the all new Super Macro Portrait Mode will automatically compose a wonderful portrait of your favorite pet.

Senast redigerat 2019-09-11 14:15

Om man tar diskussionen vidare, vad för helt nya funktioner/förändringar finns på kartan att sätta in i en mobil som redan inte finns (och nu “endast” kommer förbättras/uppgraderas)?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-11 22:20
Ursprungligen av theplague:

Om man tar diskussionen vidare, vad för helt nya funktioner/förändringar finns på kartan att sätta in i en mobil som redan inte finns (och nu “endast” kommer förbättras/uppgraderas)?

FM-radio tror jag fortfarande många saknar i sin iPhone. Konkurrenter har haft det sedan åratal tillbaka.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-11 22:48
Ursprungligen av Gäddnos:

FM-radio tror jag fortfarande många saknar i sin iPhone. Konkurrenter har haft det sedan åratal tillbaka.

Har aldrig hört någon ens nämna att dom saknar radio när det finns appar för dom flesta kanaler

Ursprungligen av Innis:

Har aldrig hört någon ens nämna att dom saknar radio när det finns appar för dom flesta kanaler

Appar går väl via telenätet, funkar ju i bilen, men i skogen?

Ursprungligen av theplague:

IOM släppet ser man lite kommentarer som att ”priset inte är värd uppdateringen” etc.
Och även att funktionerna i sin äldre modell står sig bra emot uppdateringen.

Det förstår jag mycket väl.

Men jag undrar, vad för funktioner/nyheter/prestanda skulle ni vilja ha för det är värt att uppdatera?

Det beror mycket på vilken modell man sitter på. De flesta uppdaterar inte varje år även om vi 99 ofta gör det

Ursprungligen av theplague:

Inte en aning om vad det är, försökte googla och blev inte klokare. Verkar vara nåt som finns i en rad områden.
Pallar du utveckla kort vad du menar?

Ursprungligen av Ljung:

Nu är jag inte pesc, men antar att det syftas på optik som man kan ta bilder av väldigt små ting med. Typ ett närgånget porträtt av en myra.

Exakt. Det är fotooptiken. Det är också det som driver mycket av utvecklingen nu. Jag håller med Pesc och skulle gärna se makrofunktion (skriver inte optik för med dagens utveckling kanske man kan göra mycket med mjukvaran)

Förutom min lust att ha det senaste så är det just fotot som ger mig motivet som "låter bra" för att uppgradera och 11 Pros kamerasystem låter underbart.

Det är inget annat än imponerande att se hur fotot har utvecklas under alla dessa år. Jag har kvar många foton, inklusive några tagna med Ericsson telefoner, och det fanns inget sätt att förutspå utvecklingen.

Jag körde länge med Canon digitala systemkameror. Suveräna bilder men det är två eller tre år sedan som jag plockade fram den och det lär dröja länge nu.

Foto, foto, foto (inklusive video) driver utvecklingen just nu.

Och efter denna långa harrang så slår det mig att förutom makro så vill jag ha en riktig zoom. Det är det enda område där min gamla Canon 60D med en zoom fortfarande vinner över min Iphone. Tidigare så vann den även i mörker - men jag tror att den tiden är förbi nu

Ursprungligen av Gäddnos:

FM-radio tror jag fortfarande många saknar i sin iPhone. Konkurrenter har haft det sedan åratal tillbaka.

Svårt att säga, jag har inte hört någon som saknar FM-radio...

Ursprungligen av theplague:

Om man tar diskussionen vidare, vad för helt nya funktioner/förändringar finns på kartan att sätta in i en mobil som redan inte finns (och nu “endast” kommer förbättras/uppgraderas)?

Och som är fysiskt möjliga att göra...

AR finns redan, det kommer enbart förbättras/uppgraderas
Foto/video finns redan: kommer enbart förbättras/uppgraderas

Det skulle i så fall kunna vara någon form av mörkersikte där jag kan använda kameran i totalt mörker för att få en "klar" bild över omgivningarna. Det finns liknande funktion i vissa bilar.

All nyskapande funktion kommer nog att kräva nya sensorer eftersom våra mobiler redan är likvärdiga våra datorer i datorkraft

Kul tråd, jag får be om ursäkt för spammandet:)

För iPhone 12 USB-C, pencil support, mindre notch eller att den kommer bort helt. Samt 5G.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-12 07:21
Ursprungligen av CekariYH:

Appar går väl via telenätet, funkar ju i bilen, men i skogen?

Hur många tror du verkligen springer omkring i skogen och lyssnar på radio? Ska resten av användarna betala för hårdvara som dom aldrig använder?
Jag tycker det skulle finnas en inbyggd ölöppnare i telefonen. Det vore väldigt smutt.
Eller kanske det är så att man inte kan få allt och det är både billigare och enklare att ta med sig en radio om det är så viktigt ?

Ursprungligen av johnh3:

För iPhone 12 USB-C, pencil support, mindre notch eller att den kommer bort helt. Samt 5G.

Jag är nyfiken eftersom 5G är ett buzzword. Vad har du tänkt att använda 5G till? Vad skulle det tillföra?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-12 07:53
Ursprungligen av Innis:

Har aldrig hört någon ens nämna att dom saknar radio när det finns appar för dom flesta kanaler

Det är bara att bläddra bakåt i forumet några år.

Ursprungligen av Gäddnos:

Det är bara att bläddra bakåt i forumet några år.

Jag har aldrig hört det IRL. Jag har sett klagomål här men vi är inte direkt "normalanvändare"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-12 09:05
Ursprungligen av Gäddnos:

FM-radio tror jag fortfarande många saknar i sin iPhone. Konkurrenter har haft det sedan åratal tillbaka.

Ursprungligen av Innis:

Har aldrig hört någon ens nämna att dom saknar radio när det finns appar för dom flesta kanaler

För egen del hade jag gärna sett en traditionell FM-radio och inte bara via app, av en enkel anledning.

Att livesport ska kunna höras "live" och inte med X antal sekunders/minuters fördröjning.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-12 09:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har aldrig hört det IRL. Jag har sett klagomål här men vi är inte direkt "normalanvändare"

Jag ska säga det till alla dom som klagade igår när det var strömavbrott i byn i gårkväll och mobilnäten dog efter en halvtimme, att du har aldrig hört någon vilja lyssna på FM-radio och att det är inget dom behöver.

  • Medlem
  • 2019-09-12 09:14
Ursprungligen av Gäddnos:

Jag ska säga det till alla dom som klagade igår när det var strömavbrott i byn i gårkväll och mobilnäten dog efter en halvtimme, att du har aldrig hört någon vilja lyssna på FM-radio och att det är inget dom behöver.

En batteridriven FM-mottagare måste finnas i varje hem. Men inte nödvändigtvis som komponent i en mobiltelefon.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-12 09:17
Ursprungligen av Ljung:

En batteridriven FM-mottagare måste finnas i varje hem. Men inte nödvändigtvis som komponent i en mobiltelefon.

En för mycket är bättre än ingen alls. Hur många tror du har batteri till den där gamla som står i garderoben.

Ursprungligen av BlackSmp:

.......min gamla Canon 60D ...........Tidigare så vann den även i mörker - men jag tror att den tiden är förbi nu

Vänta och se........Av dom bilderna man har sett ser det inte riktigt optimalt ut. Svårt att tänka sig en jämförelse med en Canon 60 D.

Bevaka tråden