Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av IngoX:

Äsch, vaddå? Om nu folk skulle skratta åt dig för att du inte passar i stora over-ear-lurar så hör du ju ändå inte hånet. Finessen med bullerreducering

Haha, nä, men jag ser ju fortfarande deras blickar och ansiktsuttryck, får några ibland även med dom mer diskreta Airpodsen, så med dessa "klumpar" så skulle dom väl rulla runt på backen och gapskratta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-19 15:34
Ursprungligen av CekariYH:

Sony har väl ett par som är riktigt bra också vad jag vill minnas.

Jo jag har dem. Sony MX och en massa siffror som man omöjligt kommer ihåg, vad är det för stjärna som bestämmer produktnamn nuförtiden?

De är magiska. Så vitt jag förstår så har de en speciell studio i Japan som är helt tyst. Där har de spelat in tystnad och så spelas detta upp med väldigt hög volym i mina lurar då jag sätter på dem. Hör ingenting av omgivningen!

Ursprungligen av pesc:

Jo jag har dem. Sony MX och en massa siffror som man omöjligt kommer ihåg, vad är det för stjärna som bestämmer produktnamn nuförtiden?

De är magiska. Så vitt jag förstår så har de en speciell studio i Japan som är helt tyst. Där har de spelat in tystnad och så spelas detta upp med väldigt hög volym i mina lurar då jag sätter på dem. Hör ingenting av omgivningen!

Jag tror att dessa rum brukar kallas "Döda rummet" och det är väldigt obehagligt att vara där en längre tid (typ 15 min). Då hör man sitt eget hjärta slå… Men dessa rum är väldigt viktiga för produktutveckling. Seriösa företag har dessa rum själva eller hyr dem. Till och med Centralsjukhuset i Karlstad har ett sådant rum som jag besökt!

Ursprungligen av pesc:

Jo jag har dem. Sony MX och en massa siffror som man omöjligt kommer ihåg, vad är det för stjärna som bestämmer produktnamn nuförtiden?

De är magiska. Så vitt jag förstår så har de en speciell studio i Japan som är helt tyst. Där har de spelat in tystnad och så spelas detta upp med väldigt hög volym i mina lurar då jag sätter på dem. Hör ingenting av omgivningen!

Jo du, det kan man fråga sig…
Sonys objektiv har också en lång radda med tecken och siffror, men de betyder nått för den invigde som kan lite om deras gluggar, tex:
Sony FE 200-600 f5.6-6.3 G OSS:
Sony = Vet väl alla?

FE = Fullormatsobjektiv med E-fattning för deras spegellösa kameror. Utan F är det för deras modeller med mindre sensor med samma fattning (finns A också som är för deras DSLR modeller med A-fattning).

200-600 = Zoomomfång

f5.6-6.3 = Max bländaröppning beroende på zoom-läge , mer ljus till sensorn vid 200mm än vid 600mm.

G = mycket hög kvalitet/klass, finns GM (G-Master) som är ännu högre klass. Finns även utan G/GM som är lite lägre klass än G, men är fortfarande bra (iaf dom flesta)

OSS = Optical Steady Shot, bildstabilisering i objektivet som samverkar med bildstabilisering i kameran (IBIS=In Body Image Stabilization). Inte alla objektiv har OSS utan får förlita sig till kamerans dito, vilket fungerar utmärkt från ultra-vidvinkel till ca 200-300mm beroende på hur stadiga händer man har. Mitt 135/1.8 är ett GM utan OSS tex.

Blir väl lite trist i längden att lyssna på absolut tystnad?

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror att dessa rum brukar kallas "Döda rummet" och det är väldigt obehagligt att vara där en längre tid (typ 15 min). Då hör man sitt eget hjärta slå… Men dessa rum är väldigt viktiga för produktutveckling. Seriösa företag har dessa rum själva eller hyr dem. Till och med Centralsjukhuset i Karlstad har ett sådant rum som jag besökt!

Japp, väldigt obehagliga, man hör inte bara hjärtat utan även blodet som susar runt i ådrorna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-20 08:53

Fiskars X21. Härlig kraft, fastnar inte så lätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-20 13:42

https://i.imgur.com/8TGObiY_d.jpg
Köpt en padda (begagnad via blocket), jagar biljetter inför mässan https://www.abswheels.se/blog/elmia-bilmassa/

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-08-23 11:49
Ursprungligen av pesc:

Så vitt jag förstår så har de en speciell studio i Japan som är helt tyst. Där har de spelat in tystnad och så spelas detta upp med väldigt hög volym i mina lurar då jag sätter på dem.

Mitt senaste inköp: Logitech Craft. Fantastisk känsla!

(och nej, mitt skrivbord ser vanligtvis inte ut sådär. Har precis flyttat det så det är ovanligt städat just nu)

Ursprungligen av pesc:

Fiskars X21. Härlig kraft, fastnar inte så lätt.

Smart med däcket så där!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-23 16:54
Ursprungligen av CekariYH:

Smart med däcket så där!

Det blir mycket snabbare och enklare med däck.

https://www.youtube.com/watch?v=1l1iDoRo6xM

Ursprungligen av pesc:

Det blir mycket snabbare och enklare med däck.

https://www.youtube.com/watch?v=1l1iDoRo6xM

...och kanske säkrare om yxan studsar på däcket istf benet

Ursprungligen av pesc:

Det blir mycket snabbare och enklare med däck.

https://www.youtube.com/watch?v=1l1iDoRo6xM

Fan vad smart! Det där hade jag missat, tack för tipset! ??

Med tanke på att min senaste var en SE/30 var det ett tag sedan.

dafÄÖLGJK0å9u sdfg1r35€&%8€#”hjgvJHBK:HJN

Så jävla arg blir jag när man skrivit ett långt inlägg och allt bara försvinner om man råkar skrolla iväg fönsterinnehållet…

För fan, fixa detta gissel som 99mac är ensamt om att, år 2019, månad 8 och dag 28, fortfarande ha kvar… PRONTO!!!

Senast redigerat 2019-08-28 21:17

Gjorde tre beställning hos Scandinavian Photo för knappt en vecka sen.

En Sony a7R IV (61Mp), ett batterigrep för kameran, och ett supersnabbt SD-kort.

Kameran och batterigreppet är helt nya och skulle komma in för leverans i slutet på september, SD-kortet var slut och restades, och beräknas komma in om ca 14 dagar.

Döm om min förvåning när ”plötsligt” batterigreppet fanns på ”posten” att hämta ut?!?
Nu hoppas jag att kameran också kommer snart för utan den är batterigreppet bar en ”papers-weight” dvs inget användning för utan kamera.

Så av tre beställningar fick jag den enda som inte var ”viktigt/brottom med” sas

En bild på batterigreppet fotad med min iPhone och den nya mörkerappen ”NeuralCam Night Photo” (ligger fint på tungan detta namn), vilken också fungerar ute dagtid men lite ”tunn” i färgerna då.

Sony a7R IV BG by Lars Hernborg, on Flickr

En iMac 21,5” 4K.
Älskar TB3 ?

Ursprungligen av Mackan1984:

En iMac 21,5” 4K.
Älskar TB3 ?

Japp, TB3/USB-C är häftigt bra, lirar super med min MBPr och 27" 5k skärmen och andra USB-C grejor.

Fick min Sandisk Extreme SSD 1TB idag, väldigt liten så passar perfekt i nån ficka under snabbturen eller vid Photoshop-jobb på MBPr:en

IMG_0350 by Lars Hernborg, on Flickr

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-05 11:01
Ursprungligen av CekariYH:

Fick min Sandisk Extreme SSD 1TB idag, väldigt liten så passar perfekt i nån ficka under snabbturen eller vid Photoshop-jobb på MBPr:en

https://live.staticflickr.com/65535/48679940077_696c29d46e_k.jpgIMG_0350 by Lars Hernborg, on Flickr

Fin Vad har den för anslutningsinterface?

Ursprungligen av zinned:

Fin Vad har den för anslutningsinterface?

Usb-C och sladden som medföljer är också USB-C + en adepter till USB - A.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-05 22:41

Det blir roligt

Jag är lite off... Snuset må vara men är det andra en kamera?

En liten stund trodde jag att du skulle bygga in en QI-laddare i en snusdosa. Vilket faktiskt vore en rätt rolig ide:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är lite off... Snuset må vara men är det andra en kamera?

En liten stund trodde jag att du skulle bygga in en QI-laddare i en snusdosa. Vilket faktiskt vore en rätt rolig ide:)

Ja, det var en kul ide

Ser ut som en web-kamera men kan ha fel...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-06 13:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är lite off... Snuset må vara men är det andra en kamera?

En liten stund trodde jag att du skulle bygga in en QI-laddare i en snusdosa. Vilket faktiskt vore en rätt rolig ide:)

Ursprungligen av CekariYH:

Ja, det var en kul ide

Ser ut som en web-kamera men kan ha fel...

Kamera, korrekt. Och snusdosan var med bara för att illustrera hur liten kameran är

Det är en förvånansvärt kompetent övervakningskamera från Wyze som till skillnad från de flesta andra är väldigt billig, säljs för $20 på deras hemsida och $25 på Amazon. Den har ännu inget inbyggt stöd för HomeKit men det löser man genom Homebridge.

Lite bra länkar:

Då var den här, blir till att koppla in i helgen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-06 19:00
Ursprungligen av RolexJocke:

Då var den här, blir till att koppla in i helgen.

Ska bli intressant att höra(!) din upplevelse av ljudet. Jag vill själv ha en, men har absolut inget behov av en..?

Ursprungligen av xms67:

Ska bli intressant att höra(!) din upplevelse av ljudet. Jag vill själv ha en, men har absolut inget behov av en..?

Jag har inget direkt behov heller blev bara lite nyfiken. Funderar på om jag ska byta stickpropp ( har US ) eller köpa en adapter. Lutar åt en adapter så har ingen åverkan gjorts.

Ursprungligen av RolexJocke:

Då var den här, blir till att koppla in i helgen.

Va fan, den är ju trasig

Ursprungligen av xms67:

Ska bli intressant att höra(!) din upplevelse av ljudet. Jag vill själv ha en, men har absolut inget behov av en..?

Jag har två och jag behövde inte ens en.. ??

Bevaka tråden