Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SOS Alarm har en ny app som gör det lättare för räddningspersonal att hitta dig

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om det sker en olycka i skogen eller på en plats där adressen är okänd kan det ta många minuter extra innan räddningstjänsten är framme.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-26 11:09

Det verkar ju kanske bra.

Men om det betyder att man inte har (eller tänker) implementerat AML (Advanced Mobile Location) så tycker jag det är kasst.
https://www.macrumors.com/2018/01/24/ios-11-3...

Det är ju bättre om 112 får dessa uppgifter automatiskt och jämt utan att användaren ska tänka på att öppna och ringa via en speciell app, som man aldrig annars använder. När man är i kris.

Dessutom har ju iOS olika metoder att ringa 112 som ju då inte delar platsinformation. Om man t.ex. aktiverar 112 via Apple Watch. Vilket den ju kan göra själv om man ramlar.

Är det någon som vet vad 112 får för information om man "ringer vanligt" utan deras app?

Ursprungligen av pesc:

Det verkar ju kanske bra.

Men om det betyder att man inte har (eller tänker) implementerat AML (Advanced Mobile Location) så tycker jag det är kasst.
https://www.macrumors.com/2018/01/24/ios-11-3...

Det är ju bättre om 112 får dessa uppgifter automatiskt och jämt utan att användaren ska tänka på att öppna och ringa via en speciell app, som man aldrig annars använder. När man är i kris.

Dessutom har ju iOS olika metoder att ringa 112 som ju då inte delar platsinformation. Om man t.ex. aktiverar 112 via Apple Watch. Vilket den ju kan göra själv om man ramlar.

Är det någon som vet vad 112 får för information om man "ringer vanligt" utan deras app?

Sverige har så vitt jag vet inte rapidSOS implementerat, flera länder i Europa och i USA är det aktiverat men inte här. Så för bäst position ska man nog använda denna app.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-26 11:24

(Är novis på detta), men rapidSOS är väl en US-lösning? I europa finns AML som standard. De svenska nätoperatörerna laggar och har inte implementerat detta, Norge och Finland ligger före.

Med AML i nätet blir appen överflödig, eller?

https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Mobile...

Ursprungligen av pesc:

(Är novis på detta), men rapidSOS är väl en US-lösning? I europa finns AML som standard. De svenska nätoperatörerna laggar och har inte implementerat detta, Norge och Finland ligger före.

Med AML i nätet blir appen överflödig, eller?

https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Mobile...

Också extremt dåligt påläst på ämnet, men så vitt jag vet har SOS Alarm tidigare bara kunnat använda sig av vanlig triangulering, inga andra system. Men med AML så skulle appen helt klart bli överflödig, men fram tills det implementeras så är den nog bra att försöka komma ihåg att använda

Har väntat länge på en sådan här app, där man både når 112, får och skickar positionen utan att öppna någon annan app.
Riktigt välbehövligt och bra!

Skulle dela artikeln på FB via Dela på FB knappen under artikeln, men det gick inte!!!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-26 16:51

LEK sätter käppar i hjulen. Eller som jag skulle uttrycka mig: ”skit i integritetstjafset för en gång skull och rädda lite liv vetja”

https://www.sosalarm.se/nyhetsbrev2/raddnings...

Ursprungligen av CekariYH:

Har väntat länge på en sådan här app, där man både når 112, får och skickar positionen utan att öppna någon annan app.
Riktigt välbehövligt och bra!

Skulle dela artikeln på FB via Dela på FB knappen under artikeln, men det gick inte!!!

Tack för info, ska kolla på det!

Bra med appen! Skit att det ens ska behövas egentligen då de gott kunde få pejla efter bästa förmåga vid inkommande samtal.

Ursprungligen av N_Micke:

Bra med appen! Skit att det ens ska behövas egentligen då de gott kunde få pejla efter bästa förmåga vid inkommande samtal.

Ska dom pejla så gott dom kan ute på vishan istället för att få i det närmaste en exakt plats via den här appen när det kan gälla livet?
Skulle du vilja att det var så om det gällde dig?

Ursprungligen av CekariYH:

Ska dom pejla så gott dom kan ute på vishan istället för att få i det närmaste en exakt plats via den här appen när det kan gälla livet?
Skulle du vilja att det var så om det gällde dig?

Vad jag menade är att det automatiskt vid samtal till 112, borde framgå inringarens position. Med eller utan appen. Men appen är ett steg i rätt riktning. Skitbra grej!

Ursprungligen av N_Micke:

Vad jag menade är att det automatiskt vid samtal till 112, borde framgå inringarens position. Med eller utan appen. Men appen är ett steg i rätt riktning. Skitbra grej!

Ah, du menar så, då håller jag med

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-27 18:57

Fick notis om en brand i närheten och det är verkligen i närheten till skillnad från krisinformationsappen.

Ursprungligen av Json_81:

Fick notis om en brand i närheten och det är verkligen i närheten till skillnad från krisinformationsappen.

Och jag som befinner mig i andra änden av Göteborg fick ingen notis. Helt korrekt och bra att inte bli spammad med irrelevanta notiser.

Om jag förstått rätt, så finns AML i nuvarande iOS men var till att börja med inte aktiv pga svensk lagstiftning. Men för några månader sen fick AML grönt ljus, så då är det upp till SOS Alarm att bygga upp system som kan ta emot AML från mobilerna. Skulle tippa på att iOS numera har AML aktiverat. Så SOS Appen är överflödig för telefoner som har AML i OS (iOS, Android etc), men värdefull för äldre telefoner som inte kan uppgraderas till nyare OS version.

Senast redigerat 2019-08-28 13:03
Ursprungligen av The Real Viking:

Om jag förstått rätt, så finns AML i nuvarande iOS men inte aktiv pga svensk lagstiftning. Men för några månader sen fick AML grönt ljus, så då är det upp till SOS Alarm att bygga upp system som kan ta emot AML från mobilerna. Skulle tippa på att iOS numera har AML aktiverat. Så SOS Appen är överflödig för telefoner som har AML i OS (iOS, Android etc), men värdefull för äldre telefoner som inte kan uppgraderas till nyare OS version.

Till dess att AML är i drift så är ju SOS bra att ha och eftersom den är gratis så blir det ju ingen förlust att radera när/om AML går igång.

Ursprungligen av johan_tanying:

Och jag som befinner mig i andra änden av Göteborg fick ingen notis. Helt korrekt och bra att inte bli spammad med irrelevanta notiser.

Nja, skulle nog vilja ha en notis åtminstone inom 10 mil (skulle var ställbart) om det nu skulle var nära hemma eller där nära och kära är/bor.

Ursprungligen av CekariYH:

Nja, skulle nog vilja ha en notis åtminstone inom 10 mil (skulle var ställbart) om det nu skulle var nära hemma eller där nära och kära är/bor.

Jag tror att de som inte fick notis (eftersom röken inte gick över dem), får automatisk notis ifall vinden ändrar riktning och röken går över dem.

Men visst vore det bra om man kunde ha lite olika nivåer på notiserna (dvs hur omfattande det skall vara), Typ 1) Allt 2) Medium 3) Minimalt. Så kunde nivå 2 vara det som du efterfrågar, allt som händer inom 10 mil även om inte giftig rök går över dig)

I minimalt skulle man få meddelande om även branden är 10 mil bort om giftig rök går över dig. Kort sagt: i minimalt läge skall man få samtliga meddelanden i de situationer där din hälsa hotas.

Senast redigerat 2019-08-28 13:32
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror att de som inte fick notis (eftersom röken inte gick över dem), får automatisk notis ifall vinden ändrar riktning och röken går över dem.

Men visst vore det bra om man kunde ha lite olika nivåer på notiserna (dvs hur omfattande det skall vara), Typ 1) Allt 2) Medium 3) Minimalt. Så kunde nivå 2 vara det som du efterfrågar, allt som händer inom 10 mil även om inte giftig rök går över dig)

I minimalt skulle man få meddelande om även branden är 10 mil bort om giftig rök går över dig. Kort sagt: man skall samtliga meddelanden i de situationer din hälsa hotas.

eller nära och kära...

Risken är ju att om det blir för många notiser så tittar man inte alls till slut. Safeland-appen led av att man skickade ut en notis så fort en ny användare registrerade sig. Helt värdelöst då det plingade jämt och ständigt. Det har man åtgärdat nu, så att endast viktiga notiser syns (och hörs).

För om jag bor på norra Hisingen har jag sällan behov av att veta om det brinner i en container i Sisjön eller Torslanda. Om det inte är en sjuh-lsikes brand i ett raffinaderi eller så. Då blir nog å andra sidan "inflytandecirkeln" väldigt stor, så att även jag larmas. Samt att hela VMA-apparaten går igång förstås.

Nej jag tycker det verkar genomtänkt om det nu är så att cirkeln på kartan visar "farligt område", och de som är i eller strax intill därmed får varning.

Ursprungligen av johan_tanying:

Risken är ju att om det blir för många notiser så tittar man inte alls till slut. Safeland-appen led av att man skickade ut en notis så fort en ny användare registrerade sig. Helt värdelöst då det plingade jämt och ständigt. Det har man åtgärdat nu, så att endast viktiga notiser syns (och hörs).

För om jag bor på norra Hisingen har jag sällan behov av att veta om det brinner i en container i Sisjön eller Torslanda. Om det inte är en sjuh-lsikes brand i ett raffinaderi eller så. Då blir nog å andra sidan "inflytandecirkeln" väldigt stor, så att även jag larmas. Samt att hela VMA-apparaten går igång förstås.

Nej jag tycker det verkar genomtänkt om det nu är så att cirkeln på kartan visar "farligt område", och de som är i eller strax intill därmed får varning.

Vid explosionsrisk och liknande är det bra med cirkel. Vid giftig rök borde det bli oval istället där de spetsiga ändorna är i vindens riktning ovalens form påverkas av vindens hastighet (och möjligen temperatur) och alla innanför ovalen får meddelande om giftig rök. Systemet borde även klara att rita böjda ovaler (likt en banan) om vinden går i en riktning en bit och sedan viker av i annan riktning. Detta skulle kunna ske automatisk med information ifrån SMHI.

Kan tipsa om att kolla inställningar för notiserna i appen. Finns en inställning vid ”viktigt meddelande till allmänheten” som skickar notiser med ljud även om telefonen är i ljudlöst läge.
Bra på natten kanske, men mindre bra i mitt arbete där det kan bli jäkligt tokigt om det börjar tuta vid fel tillfälle.

Ursprungligen av CekariYH:

eller nära och kära...

AML kommer inte att kunna skicka meddelandet för nära och kära till dig, men om Apple är smart nog så skulle Apple kunna vidarebefordra AML meddelanden till samtliga telefoner som är i familjegruppen (med hjälp av den inbyggda familjemedlem stödet i iOS och MacOS). Då kunde Apple lägga till en text typ:

AML meddelande från din familjemedlem "XXX":
<AML meddelande>

Då kan man som familjeanhörig snabbt hjälpa sin familjemedlem om det skulle vara nödvändigt.

(Men för att begränsa för mycket information bör vidarebefordrandet endast ske när när en familjemedlem inte har fått samma AML meddelande [annars blir det kaka på]). Då kan informationen istället vara typ:

<AML meddelande>
<familjemedlem/familjemedlemmar> har fått samma AML meddelande.

Något för Apple att göra – om de har brist på idéer

Fick nyss ett meddelande från 112!
Bilbrand och man skulle undvika röken’
Funkar perfekt, jag var innanför cirkeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-01 15:55

Gillar verkligen denna app. Även om det kanske är en app i väntan på... Men just notiserna är ju verkligen bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-02 12:06
Ursprungligen av CekariYH:

Nja, skulle nog vilja ha en notis åtminstone inom 10 mil (skulle var ställbart) om det nu skulle var nära hemma eller där nära och kära är/bor.

Inom 10 mil kan väl knappast räknas som nära hemma?

Ursprungligen av zinned:

Inom 10 mil kan väl knappast räknas som nära hemma?

"eller där nära och kära är/bor."

Man skulle ju vilja ställa in i telefon-appen att om man slår 112 så ska appen användas. Så då spelar det ingen roll vilken väg man går in och slår numret. Är ju dessutom möjligt att ringa nödsamtal från någon annans telefon utan att låsa upp och denna appen borde såklart gå in även om man ringer från låsskärmen.

1
Bevaka tråden