Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tänker ni när ni väljer e-posttjänst?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har ett antal e-post adresser via Gmail vilket är väldigt praktiskt och känns ganska säkert och kostar ingenting
Har nyligen läst på "slate" om att det ev finns andra alternativ att föredra.
Vad använder ni själva? Varför inte gmail? Skulle vara intressant att få synpunkter på det.

Senast redigerat 2019-08-27 10:18
  • Superhjälte
  • 2019-08-27 08:36

Jag använder FastMail med egen domän sedan många år. De är tillförlitliga och min e-post har fungerat bra i Mail.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-27 09:04

Håller på och går över från gmail till iCloud. Vill hålla mig så långt borta från Google det bara går...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-08-27 09:11

Outlook med egen domän, gammalt konto som är gratis. Push-funktionen fungerar perfekt med iPad/iPhone.
Tror att man måste gå på Office 365 numera för nya konton, att kunna koppla egen domän till Outlook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-27 10:18
Ursprungligen av calinou:

Har ett antal e-post adresser via Gmail vilket är väldigt praktiskt och känns ganska säkert och kostar ingenting
Har nyligen läst på "slate" om att det ev finns andra alternativ att föredra.
Vad använder ni själva? Skulle vara intressant att få synpunkter på det.

Har både gmail kopplat till domän samt iCloud. Båda fungerar bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-27 12:50

iCloud är det konto där jag får minst spam.

  • Medlem
  • 2019-08-27 12:55

Gmail, eftersom att alla skolarbeten skett i Google Drive. Har inte orkat byta trots att det finns andra, förmodligen bättre alternativ.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-27 13:35

iCloud naturligtvis. Har ett Hotmailkonto som jag använder som slask men kollar aldrig mailen

Ursprungligen av bjorsi:

Håller på och går över från gmail till iCloud. Vill hålla mig så långt borta från Google det bara går...

Är det krångligt att byta (eftersom du håller på?) det är väl övergångsperiod med tanke att man måste meddela alla att man har byt?

Ursprungligen av WiFi:

Gmail, eftersom att alla skolarbeten skett i Google Drive. Har inte orkat byta trots att det finns andra, förmodligen bättre alternativ.

I vilket avseende menar du bättre?

Ursprungligen av Innis:

iCloud naturligtvis. Har ett Hotmailkonto som jag använder som slask men kollar aldrig mailen

Varför naturligtvis?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-27 14:21
Ursprungligen av calinou:

Varför naturligtvis?

Lirar bäst ihop i Apples ekosystem. Minst krångel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-27 15:03
Ursprungligen av calinou:

Är det krångligt att byta (eftersom du håller på?) det är väl övergångsperiod med tanke att man måste meddela alla att man har byt?

Jag har satt upp så att alla mail som kommer till min gmail vidarebefordras till min iCloud mail. Sedan får jag byta allteftersom till @icloud.com på de sidor som jag tycker ska ha tillgång till den adressen.

Ursprungligen av bjorsi:

Jag har satt upp så att alla mail som kommer till min gmail vidarebefordras till min iCloud mail. Sedan får jag byta allteftersom till @icloud.com på de sidor som jag tycker ska ha tillgång till den adressen.

De du svarar får ju din nya mailadress automatiskt vilket är bra. Jag själv kör egen domän (3 st) som ligger hos one.com vilket fungerar bra och är prisvärt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-08-27 20:05

Jag har mina egna domäner pekade mot en virtuell privat server (VPS).
Till det körs Wecloud mailtvätt för att slippa all skit.

Lämnar inte över hanteringen av min e-post till någon annan då jag själv vill ha full kontroll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-27 20:47
Ursprungligen av iller:

Jag har mina egna domäner pekade mot en virtuell privat server (VPS).
Till det körs Wecloud mailtvätt för att slippa all skit.

Lämnar inte över hanteringen av min e-post till någon annan då jag själv vill ha full kontroll.

Elegant lösning! Den får du gärna berätta mer om i detalj.

  • Medlem
  • 2019-08-27 21:01
Ursprungligen av calinou:

I vilket avseende menar du bättre?

Eftersom att Googles sekretsspolicy är ett skämt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-27 21:19

Jag har använt Gmail länge och varit riktigt nöjd. Och alltid endast via webb eller mobil-app. Men under senaste åren så har Google börjat att uppföra sig allt mer tveksamt. Så det känns inte alltid lika bra längre. Till och med lite mossiga Yahoo känns allt bättre och de har verkligen polerat sin webbmejl. Annars så är ProtonMail också ett alternativ.

Om jag inte vill använda lämna ut min mejl så använder jag ofta bulvan: http://mailnull.com/
För tillfälliga mail så funkar alltid https://www.guerrillamail.com/ eller https://www.mailinator.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Disposable_emai...

Senast redigerat 2019-08-28 00:15
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-08-27 23:02
Ursprungligen av iSweden:

Elegant lösning! Den får du gärna berätta mer om i detalj.

hyr vps hos hostingleverantör. Kör linux-dist (Ubuntu just nu) som server-OS. På det är det Dovecot och Postfix för själva mail-servandet. Databasen hanteras av MySQL

Mailtvätt är då extern.

Och så är vi några vänner som i sin tur delar på kostnad för helt ensam skulle allt det här bli dyrt.
Så vår mailserver hanterar ett antal domäner.

Registrar för hantering av domänernas MX-pekare behöver jag väl inte gå in på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-27 23:11
Ursprungligen av iller:

hyr vps hos hostingleverantör. Kör linux-dist som server-OS. På det är det dovecot och postfix för själva mail-servandet.

Mailtvätt är då extern.

Och så är vi några vänner som i sin tur delar på kostnad för helt ensam skulle allt det här bli dyrt.
Så vår mailserver hanterar ett antal domäner.

Registrar för hantering av domänernas MX-pekare behöver jag väl inte gå in på?

Toppbetyg!
Detta skulle jag gärna se hur det ställs in från börjat till slut som en tutorial på YouTube. Om du har en kanal så skulle nog en sådan välgjord film få några visningar.

För min del Outlook mest. Är nog en gammal vana eftersom jag har haft den så länge.
Sen tycker jag spam mailen har minskat på senare år jämfört med Hotmail tiden.

Tack för all input! behåller alla gmail adresser som det är en så länge pga verkar vara omständligt under en period att byta. Ska i alla fall skaffa mig iCloud mailadress utöver dom jag har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-29 18:28

Jag kör Gmail. Skulle vilja byta till iCloud men har varit för lat. Till saken hör att Gmail fungerat mkt bra. Men gillar inte Googles affärsidé. Särskilt inte är det gäller min mail.

  • Medlem
  • 2019-08-29 18:35
Ursprungligen av Zop:

Jag använder FastMail med egen domän sedan många år. De är tillförlitliga och min e-post har fungerat bra i Mail.

Fastmail med egna domäner för mig också. Kostar $50 per år men är väl värt pengarna. Använder till största delen deras webklient som jag tycker fungerar alldeles utmärkt.

Jag har en Exchange-lösning genom Binero. Det fungerar bra så länge jag använder macOS, iOS och Windows. Har också förstått det som att det innebär att min e-post är min och ingen annans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-31 14:42

Testade att regga ett iCloud-mail. Kunde få samma som jag använder på Gmail. Så nu har jag i alla fall ett iCloudkonto. Känns ändå risk att byta. Lätt att missa ett mail. Om man nu inte vidarebefordrar från Gmail.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2019-08-31 18:13

Jag jar fyra stycken mailadresser. Primärt använder jag fortfarande min mac.se adress från tiden då @Björnström ägde och drev forumet samt diverse annat. Har också en iCloud adress som jag använder ibland samt en gmail adress till jobbet och en till Google Analytics som jag har till en släktförening där jag är webmaster.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-01 07:30
Ursprungligen av xms67:

Testade att regga ett iCloud-mail. Kunde få samma som jag använder på Gmail. Så nu har jag i alla fall ett iCloudkonto. Känns ändå risk att byta. Lätt att missa ett mail. Om man nu inte vidarebefordrar från Gmail.

Och OM du vidarebefordrar din mail från Gmail, känns det ändå som en risk? Kör på!

Protonmail. Bättre ju större andel av dina regelbundna konversatörer du lyckas konvertera till tjänsten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-01 10:45
Ursprungligen av kenjon:

Och OM du vidarebefordrar din mail från Gmail, känns det ändå som en risk? Kör på!

Det är väl så det får bli. Men mailen känns ju ändå som själva centralen i ens liv och den mixtrar man inte med hur som helst. Men vill verkligen få bort mail från Googles ögon.

Bevaka tråden