Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det värt att uppgradera grafikkort i MBP?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2019-08-13 22:27

Så har då dagen kommit när det är dags att köpa ny MBP.
Men är det en bra idé att maxa allt i en 15-tummare? Framförallt grafikkortet är jag fundersam över. Jag spelar inte, men redigerar en del video. Är risken att man reducerar batteritiden snarare än att man vinner prestanda?

Så, är det värt 3 850kr för ett fett grafikkort?
Och, är det värt 2 200 för 0,1 GHz snabbare processor?

(Att maxa RAM och lägga till större SSD är självklart.)

Lite OT, men sitter du och redigera video medans på batteri-drift?

Grafikkortet ja, kan man aldrig få nog av sas... om man nu inte skaffar ett externt låda (eGPU) med ett riktigt vasst grafikkort.
0.1 Ghz nej.

Ram och SSD har du ju valt rätt.

IMHO!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2019-08-23 22:13
Ursprungligen av CekariYH:

Lite OT, men sitter du och redigera video medans på batteri-drift?

Nja, det gör jag oftast inte. Men ett fett grafikkort kan ju dra batteri sådär i största allmänhet, menar jag. Eller är de intelligenta nog att dra ned på energianvändningen om den inte verkligen behövs?

Just nu lutar jag åt mellangrafikkortet, maxat RAM, 2TB SSD och strunta i att uppgradera CPU.

Ursprungligen av Kalle W:

Nja, det gör jag oftast inte. Men ett fett grafikkort kan ju dra batteri sådär i största allmänhet, menar jag. Eller är de intelligenta nog att dra ned på energianvändningen om den inte verkligen behövs?

Just nu lutar jag åt mellangrafikkortet, maxat RAM, 2TB SSD och strunta i att uppgradera CPU.

Vet inte hur det är med dom nyaste, men på min (2016 och äldre) byter den till ett mer energivänligt grafikkort (Intel vanligtvis) om man är på batteri och torde göra det även här. Sen kan man ju överrida detta i inställningarna om man behöver mer kraft tillfälligtvis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-23 22:43

Den eleganta kombon är en enklare laptop (vanlig MBP utan dyr GPU) och komplettera med eGPU.
https://egpu.io/best-egpu-buyers-guide/
Ett gaming-GPU-kort i en eGPU låda springer ju i cirklar runt grafikkortet i MBP.

Lösningen med eGPU borde även funka med nya MacBook Air.

Ursprungligen av iSweden:

Den eleganta kombon är en enklare laptop (vanlig MBP utan dyr GPU) och komplettera med eGPU.
https://egpu.io/best-egpu-buyers-guide/

Japp, men blir rätt dyrt totalt sätt, och jag nämnde eGPU i mitt första svar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-23 22:51
Ursprungligen av CekariYH:

Japp, men blir rätt dyrt totalt sätt, och jag nämnde eGPU i mitt första svar.

Sorry. Stämmer. Men man kan köpa en enklare Mac, dvs flytta utgiften. Så hade jag gjort.

Vilken GPU har du nu och vilken tänker du uppgradera till?

Ursprungligen av hummel:

Vilken GPU har du nu och vilken tänker du uppgradera till?

Det handlar inte om att byta ut ett befintligt. Det handlar om att eventuellt välja ett bättre grafikkort vid beställning av ny MBP.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det handlar inte om att byta ut ett befintligt. Det handlar om att eventuellt välja ett bättre grafikkort vid beställning av ny MBP.

Det var det jag frågade om. Beröm ursäkt om min fråga var otydlig.

Ursprungligen av Kalle W:

Men ett fett grafikkort kan ju dra batteri sådär i största allmänhet, menar jag. Eller är de intelligenta nog att dra ned på energianvändningen om den inte verkligen behövs?

Den växlar mellan GPU och integrerade grafiken beroende på vad du gör, för att spara på batteriet.

https://support.apple.com/en-us/HT202043

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2019-08-24 16:30

Så, vad jag kan uttyda ur den här tråden är att fetare grafikkort inte är något någon annan skulle lägga pengar på. Om det inte vore en eGPU, då.

Är det korrekt uppfattat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-24 16:37
Ursprungligen av Kalle W:

Så, vad jag kan uttyda ur den här tråden är att fetare grafikkort inte är något någon annan skulle lägga pengar på. Om det inte vore en eGPU, då.

Är det korrekt uppfattat?

Det råder nog delade meningar om det. Jag har en äldre MBP och var naturligtvis tvungen att välja 15" för att kunna erhålla dedicated GPU. Men från och med Mojave stödjer Apple eGPU nativt. Dvs. inget utan en massa trix. Och jag hade idag valt en liten bärbar + eGPU när man behöver kraften. Min dröm-setup är är nog en fyrkärnig MPB 13" eller Air (om det nu släpps med 4C) och eGPU vid skrivbordet. MEN om du vill redigera video på caféet så får du välja en stor och dyr MBP med bättre grafikkort.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2019-08-24 16:43
Ursprungligen av iSweden:

MEN om du vill redigera video på caféet så får du välja en stor och dyr MBP med bättre grafikkort.

"Stor" och "dyr" är ju subjektivt, så det behöver vi inte diskutera vidare i den här tråden.

För min del är det definitivt en 15 tum som köpet gäller. Frågan är om det är värt de tusenlappar och den batteritid det eventuellt kostar att lägga till ett av de två fetare grafikkorten eller inte. Vilket i så fall.
Eventuellt också om det är idé att uppgradera CPU på motsvarande sätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-24 16:45
Ursprungligen av Kalle W:

"Stor" och "dyr" är ju subjektivt, så det behöver vi inte diskutera vidare i den här tråden.

För min del är det definitivt en 15 tum som köpet gäller. Frågan är om det är värt de tusenlappar och den batteritid det eventuellt kostar att lägga till ett av de två fetare grafikkorten eller inte. Vilket i så fall.
Eventuellt också om det är idé att uppgradera CPU på motsvarande sätt.

Om du gillar att släpa på tunga saker och har pengar som måste konsumeras så blir det enkelt
Välja bästa GPU och CPU. Klart

Ursprungligen av iSweden:

Sorry. Stämmer. Men man kan köpa en enklare Mac, dvs flytta utgiften. Så hade jag gjort.

Kanske jag med, men det blir ju inte nån tusing dyrare, mer som 12-15000 dyrare... om man nu inte köper ett sämre kort men då fattar jag inte vitsen.

Står lite om prestanda på Vega 20 vs. Radeon Pro 560X på Appleinsider.
https://appleinsider.com/articles/18/12/08/re...

speciellt intressant...

Ursprungligen av Appleinsider:

One thing we noticed was that the Vega 20 graphics in the MacBook Pro ran cooler compared to the 560X thanks to improvements in efficiency.

1
Bevaka tråden