Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder utan ordning eller tema

Tråden skapades och har fått 640 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kuriosa ute i skärgården.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-24 07:06

Kvällsfiske

Här har jag tagit en bild mot sol med min iPhone. Märklig detalj kom med under solen fast det var fanns inte på riktigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-29 13:57
Ursprungligen av calinou:

Här har jag tagit en bild mot sol med min iPhone. Märklig detalj kom med under solen fast det var fanns inte på riktigt.

Linsöverstrålning är ett optiskt fenomen som uppstår då en stark ljuskälla, till exempel solen, bryts i en lins och skapar en bild av ljuskällan.

Bättre artikel på engelska wikipedia: Lens flare

Det här var något nytt. Och då menar jag inte bordsskivan...

(På bortskänkes.se)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-08-02 22:22

Skärgårdsbilder

Svar 2:

Ursprungligen av zinned:

Fina bilder

Tyvärr sällsynt att man får se dem i större format då du länkar till Flickr som är så in i bomben segt, sidan laddas aldrig in innan man tröttnar o stänger fliken.

Kör du med VPN? Upptäckt att det segar ner Flickr som sjutton, dvs nästan omöjligt att bläddra eller ladda upp... varför vet i fan. Bara en tanke.

Ca 80% av hästbilderna uppladdade, men det går segt nu då det är sommar och (för) varmt att sitta med PS i timmar.

Här är iaf en av de senare...

7R311733 Crop by Lars Hernborg, on Flickr

En iPhone bild som omväxling, sällan jag ser en solros med så fina blomblad. Hade jag sett den lilla spindeln hade jag försökt på den också. Ljuset var lite tråkigt dock:

Sunflower by Lars Hernborg, on Flickr

En lite gammal bild från 2008 med en Sony a700 och ett minolta 100mm macro som jag råkade hitta igen:

dsc04666_org by Lars Hernborg, on Flickr

Tänk vad man kan hitta i benfickan på ett par kortbyxor man tänker tvätta, hade jag haft den i framfickan så hade det väl blivit "Vad har du i fickan Jan"... iaf när den var färsk!:

7R302756 by Lars Hernborg, on Flickr

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-21 18:24
Ursprungligen av CekariYH:

Tänk vad man kan hitta i benfickan på ett par kortbyxor man tänker tvätta, hade jag haft den i framfickan så hade det väl blivit "Vad har du i fickan Jan"... iaf när den var färsk!:

https://live.staticflickr.com/65535/48593080327_0d8846fb0b_o.jpg7R302756 by Lars Hernborg, on Flickr

Du brukar väl kalla dig själv för "russinklubbare" ?!

Tillägg: Jo, just det!

Ursprungligen av IngoX:

Du brukar väl kalla dig själv för "russinklubbare" ?!

Absolut gör jag det

Ursprungligen av joakimo:

Skärgårdsbilder

Vackert det är i skärgården!
Hur har du gjort för att lägga in bilderna här? Brukar ta skärmdump men hur gör man annars? hämtar man direkt i appen bilder via välj filer?

Ursprungligen av calinou:

Vackert det är i skärgården!
Hur har du gjort för att lägga in bilderna här? Brukar ta skärmdump men hur gör man annars? hämtar man direkt i appen bilder via välj filer?

Inte säker, men jag tror han lägger bilder han har fixar i Photoshop eller vad han nu använder i mappar på någon extern HDD/SSD och dom han vill visa här, förminskar mm han, så att dom klarar 1MB gränsen och hämtar dom via välj filer.

Ibland gör han som jag gör för det mesta, klistrar in länken från Flickr.

Senast redigerat 2019-08-21 21:54

Nya klocktornet som har varit under uppbyggnad sedan det gamla brann ner, men verkar bli försenat tyvärr.
Nya FE 200-600mm vid 600mm:

7R302779 by Lars Hernborg, on Flickr

Ursprungligen av CekariYH:

Inte säker, men jag tror han lägger bilder han har fixar i Photoshop eller vad han nu använder i mappar på någon extern HDD/SSD och dom han vill visa här, förminskar mm han, så att dom klarar 1MB gränsen och hämtar dom via välj filer.

Ibland gör han som jag gör för det mesta, klistrar in länken från Flickr.

Det står inte Flickr under som på dina bilder. Tror att det är kanske är en skärmdump från egen bild.

Ursprungligen av calinou:

Det står inte Flickr under som på dina bilder. Tror att det är kanske är en skärmdump från egen bild.

Har du kanske rätt i, men en skärmdump är jag nästan 100 på att det inte är.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-22 12:52
Ursprungligen av calinou:

Vackert det är i skärgården!
Hur har du gjort för att lägga in bilderna här? Brukar ta skärmdump men hur gör man annars? hämtar man direkt i appen bilder via välj filer?

Att skärmdumpa är ett dåligt sätt att exportera bilder. Det finns funktioner i alla bildhanteringsprogram för att exportera bilder i lämplig storlek för ett givet sammanhang.

Ursprungligen av Vassius:

Att skärmdumpa är ett dåligt sätt att exportera bilder. Det finns funktioner i alla bildhanteringsprogram för att exportera bilder i lämplig storlek för ett givet sammanhang.

Precis, av alla val så är skärmdump det absolut sämsta!

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-08-22 14:26

Har nästan alla mina bilder i Lightroom. Där är det enkelt att göra en "preset" för olika exporter. LR gör också slutskärpning efter omskalningen. Då blir det som bäst. Man slipper dubbelkomprimering och annat otyg.
Sen är det bara att ladda upp bilden här direkt eller via valfri bilduppladdningstjänst och sen länka till inlägget.

Två riktigt bra Power Banks som can ladda allt batteridrivet jag har (underst på 2 av bilderna syns också min portabla batteridrivna WD 2 TB WiFi med SD-kort läsare, som också kan agera Power Bank.)

Den svarta är på 20000 mAh med celler av graphene som räcker länge, en av de få som faktiskt håller vad den lovar.

Den grå är på 27000 mAh och kan ladda min 15” MacBook Pro (2016) ca 1,6 ggr från 10% batterinivå på Macen.

IMG_0275 by Lars Hernborg, on Flickr

IMG_0277 by Lars Hernborg, on Flickr

IMG_0279 by Lars Hernborg, on Flickr

Ursprungligen av calinou:

Det står inte Flickr under som på dina bilder. Tror att det är kanske är en skärmdump från egen bild.

Hittade en bild som är från Flickr: 2019-07-13 18:02
#555 bland dom två sidor jag kollat på från Joakimo, och finns helt säkert fler om man bläddrar runt..

Två anledningar jag postar från Flickr:
1. Tar väldigt lite plats på 99macs servers lagringsutrymme, några rader text tar väldigt lite utrymme jmfrt med en bild upp till 1 MB.
2: Man kan klicka på den och se bilden större än här, oftast är mina bilder förminskade mot vad kameran klarar men fortfarande betydligt större än här. Ibland sparar jag i full storlek som då är i full storlek som kameran klarar minus det som blir om jag beskär bilden. Dessa är märkta FS efter filnamnet.

Ursprungligen av CekariYH:

Hittade en bild som är från Flickr: 2019-07-13 18:02
#555 bland dom två sidor jag kollat på från Joakimo, och finns helt säkert fler om man bläddrar runt..

Två anledningar jag postar från Flickr:
1. Tar väldigt lite plats på 99macs servers lagringsutrymme, några rader text tar väldigt lite utrymme jmfrt med en bild upp till 1 MB.
2: Man kan klicka på den och se bilden större än här, oftast är mina bilder förminskade mot vad kameran klarar men fortfarande betydligt större än här. Ibland sparar jag i full storlek som då är i full storlek som kameran klarar minus det som blir om jag beskär bilden. Dessa är märkta FS efter filnamnet.

Jag har inte Flickr. Om man lägger ut en bild direkt från bilder-mappen kommer allt info med också?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-22 20:15
Ursprungligen av calinou:

Jag har inte Flickr. Om man lägger ut en bild direkt från bilder-mappen kommer allt info med också?

Beror helt på vad du väljer när du exporterar

Ursprungligen av calinou:

Jag har inte Flickr. Om man lägger ut en bild direkt från bilder-mappen kommer allt info med också?

Skaffa det, är ju gratis för upp till tusen bilder, så lägg upp dina bästa bilder och använd Flickr för att dela med dig.

Ingen aning, då jag nästan alltid lägger upp bilder från Bilder-appen som jag vill dela, efter att jag redigerat dom i Photoshop, på just Flickr.

Ursprungligen av Innis:

Beror helt på vad du väljer när du exporterar

På vilket sätt ska man då göra så att info/exif inte följer med?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-22 20:46
Ursprungligen av calinou:

På vilket sätt ska man då göra så att info/exif inte följer med?

Det ser du när du väljer att exportera

Bevaka tråden