Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, min gamla Imac tvärdog idag

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2019-08-21 17:13

Skärmen blev som en ful 70-tapet. Startade om, treklangen hördes men för övrigt inga som helst livstecken. Ingen Apple-logotyp, ingen cursor, bara svart skärm. Finns det något knep att få kontakt?

Har backup via Time M så det går väl att återställa. Har dessutom funderat på en ny iMac 2019 men det hela kom lite abrupt.

Den har kört fläktar som bara den på sistone. Kan det vara grafikkortet? 2008 års modell, uppgraderad efterhand med SSD och minnesmoduler, klagat över full hårddisk men gått att frigöra minne vid behov.

Tacksam för alla idéer och förslag,

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-21 18:15

"Treklangen" - antar du menar det vanliga startljudet, inte något annat ljud?
Om Mac-datorers startsignaler

Hör du några andra ljud t.ex från fläktar eller DVD-spelare? (SSDn är ju svår att höra)
Verkar skärmen tändas så att den i alla fall är mörkt grå, eller är det kolsvart?

Till att börja med nollställ SMC (i princip dra ur strömsladden 15 sek)
Eftersom du kommer så långt att du hör startljud kan du även pröva nollställa NVRAM.

Försök starta i säkert läge.

Men troligtvis kommer du inte så långt. Det ter sig ju som något hårdvarufel, och retro-färgfesten innan gör det troligt att det kan vara grafikkortet som gett upp.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2019-08-21 18:34

Har testat säkert läge. Startljudet hörs men inget annat händer. Kan höra att datorn väcks av musen när den gått i viloläge. Skärmen är totalt svart.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2019-08-21 18:41

Wow! Provade att nollställa NVRAM och datorn kom verkligen igång igen!!! Ska köra lite nu så får vi se vad som händer...
tack IngoX för tipset!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2019-08-21 18:48

Allt verkar normalt igen, peppar, peppar. Går det att se i någon logg vad som hände?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-21 19:06
Ursprungligen av robalm:

Allt verkar normalt igen, peppar, peppar. Går det att se i någon logg vad som hände?

Underbart, skönt det löste sig! Roligare att köpa ny mac om man får göra det mer planerat.

Du kan se NVRAM-inställningar via Terminal, men det berättar inte vad som hände eftersom du nu nollställt inställningarna! Tror/vet inte inte om det finns någon logg på det.
How to View & Clear the Mac NVRAM Contents from Terminal

Man kan ju gissa att det var något med grundläggande skärminställningar, brukar du t.ex ha en andra skärm ansluten till iMacen? Men inställningarna kan helt enkelt bara bli korrupta, då kan vilket fel som helst uppstå.

Det kan också vara grafikkortet som strular till och från. Jag har en iMac 2008 24" i vindsförrådet som jag inte kunnat med att slänga i återvinningen än. Den funkar för det mesta när man startar den, men så snart den arbetat sig lite varm ballar grafiken ur och datorn panikstänger sig.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2019-08-21 19:26

Nej, inga andra skärmar anslutna. Värmeproblem dock, går inte att se på video t ex, då rusar fläkten på 6000 varv, tempen går över 53 grader och datorn stänger av sig. Just nu 46 grader o 4238 rpm på bara lite googling.

Blir en 27 tum m i9 processor, 512 GB SSD. Funderar fortfarande på grafikkortet. Pro Vega är hutlöst dyrt o jag gör inte så mycket video. RAM tänkte jag köpa på nätet o sätta i själv - mycket billigare!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-08-21 21:09

Låter som grafikkortet behöver stoppas i ugnen på 200 grader i 10 minuter.
Jag gjorde det på min iMac 2009 för två år sedan, fungerar perfekt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-21 22:26
Ursprungligen av mattiL:

Låter som grafikkortet behöver stoppas i ugnen på 200 grader i 10 minuter.
Jag gjorde det på min iMac 2009 för två år sedan, fungerar perfekt!

Ja, det var ju därför jag sparade den gamla 2008-imacen. Skulle vara en kul grej att testa en kväll, men så blev det inte av.... Bra påminnelse, dags att göra det nu!

1
Bevaka tråden