Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur aktivera externt numeriskt tangentbord på ThinkPad?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har anslutit ett Belkin externt numeriskt tangentbord till min ThinkPad via blåtand men inte fanken får jag det att fungera. Det är anslutet enligt blåtandinställningarna men jag kan inte aktivera num lock eftersom tangentbordet på min ThinkPad inte har någon num lock-knapp.
Och nu när jag har ämnet tangentbord uppe, hur i helsike skriver man ett grader-tecken på en PC? På Mac är det ju bara shift+§, men på PC ska man visst köra alt+248 eller nåt men det får jag inte till alls.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-21 13:04

Det ska väl vara Alt-gr, alltså den högra alt-tangenten...?

Jag antar att det är en väldigt ny ThinkPad? Öppna onscreen-tangentbordet i Windows 10 och slå på numlock den vägen.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag antar att det är en väldigt ny ThinkPad? Öppna onscreen-tangentbordet i Windows 10 och slå på numlock den vägen.

Korrekt, den är ny. Provade ditt tips men får fortfarande inte det att fungera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-22 11:11
Ursprungligen av pmarriott:

Har anslutit ett Belkin externt numeriskt tangentbord till min ThinkPad via blåtand

Är det Belkins wireless keypad i samma aluminiumdesign som Apples tangentbord? Hittar inte att de har någon annan trådlös numerisk?
https://www.belkin.com/us/p/P-F8T068/

I så fall, kan det vara så enkelt att Clear-tangenten funkar som NumLock?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-22 11:19
Ursprungligen av pmarriott:

Korrekt, den är ny. Provade ditt tips men får fortfarande inte det att fungera.

På on-screen tangentbordet i windows, slog du på numeriska via Options?

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht...

Ursprungligen av IngoX:

På on-screen tangentbordet i windows, slog du på numeriska via Options?

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht...

Japp, och det är det tangentbordet jag har. Har testat med clear men det hjälper inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-22 15:18
Ursprungligen av pmarriott:

Japp, och det är det tangentbordet jag har. Har testat med clear men det hjälper inte.

Det tangentbordet är ju gjort specifikt för mac, så det kan bli svårt. Man hittar trådar där folk får det att funka i windows på mac, men då är det ju via drivrutinerna som finns i Bootcamp eller Parallells Desktop.

Men backa ett steg, verkar thinkpaden över huvud taget registrera några tangenttryckningar via bluetooth? Symtomet om man har ett fungerande tangentbord men inte tryckt på NumLock är väl att de tangenterna fungerar som pil/tab-tangenter och t.ex flyttar fokus om man är i ett exceldokument. Kommer du så långt?

Ursprungligen av IngoX:

Det tangentbordet är ju gjort specifikt för mac, så det kan bli svårt. Man hittar trådar där folk får det att funka i windows på mac, men då är det ju via drivrutinerna som finns i Bootcamp eller Parallells Desktop.

Men backa ett steg, verkar thinkpaden över huvud taget registrera några tangenttryckningar via bluetooth? Symtomet om man har ett fungerande tangentbord men inte tryckt på NumLock är väl att de tangenterna fungerar som pil/tab-tangenter och t.ex flyttar fokus om man är i ett exceldokument. Kommer du så långt?

Funkar inte på PC alls har jag nu listat ut. Får handla ett nytt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-22 18:52

Ibland kan den numeriska delen slås av och på med Num Lock tangenten.

Ursprungligen av iSweden:

Ibland kan den numeriska delen slås av och på med Num Lock tangenten.

Som inte finns på en dator utan numeriskt tangentbord.

Jag gissar att tangentbordet inte använder sig av numlockfunktionaliteten alls då. Jag har ingen erfarenhet av just Belkins tangentbord, men om det är identifierat som ett tangentbord borde det skicka skankoder som man med hjälp av ett program kallat Autohotkey kan göra en egen mappning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-23 21:08
Ursprungligen av pmarriott:

Som inte finns på en dator utan numeriskt tangentbord.

?
Du trycker naturligtvis på det anslutna numeriska tangentbordet. Der är där Num Lock finns. På Belkin Numeric Keypad är den tangenten märkt Clear.

Ursprungligen av iSweden:

?
Du trycker naturligtvis på det anslutna numeriska tangentbordet. Der är där Num Lock finns. På Belkin Numeric Keypad är den tangenten märkt Clear.

Nix, funkar inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-23 22:23
Ursprungligen av pmarriott:

Nix, funkar inte.

Trubbel

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-25 15:59

Karabiner Elements har en Viewer app som visar exakt vad tangentbordet ”säger”. Kanske kan hjälpa till i detektivarbetet.

1
Bevaka tråden