Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delat album försvann från Iphone

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-08-15 20:36

Hej
Jag upplevde problem med mitt delade album ( jag som ägare skapat på min iphone)
hittade info om att jag skulle kunna inaktivera delade album på telefonen, de skulle då försvinna men sen aktivera delade album igen och att de då skulle komma tillbaka. Men de är borta!

Jag kommer åt bägge delade albumen (1 ägare 1 premunerar jag på) på min mac i bilder. där ligger bägge och jag kan se/lägga till/ta bort.
Hur får jag tillbaka de delade albumen i telefonen!!!!????

Mvh Caroline

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-15 21:20

Är du inloggad med samma Apple-ID på telefonen som på datorn?

Aktivera delade album:
Inställningar > [ditt namn] > iCloud > Bilder > Knapp för Delade album

Använda Delade album

  • Medlem
  • 2019-08-15 22:29
Ursprungligen av IngoX:

Är du inloggad med samma Apple-ID på telefonen som på datorn?

Aktivera delade album:
Inställningar > [ditt namn] > iCloud > Bilder > Knapp för Delade album

Använda Delade album

Yes är inloggad med samma apple-ID (har bara ett) på datorn och på telefonen.
Och delade album är aktiverat på både datorn och telefonen.

På datorn kommer jag åt mina delade album men de finns inte alls på telefonen.
Eftersom jag inte har raderat själva albumet borde det ju komma tillbaka, eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-15 22:44
Ursprungligen av cajoh:

Jag upplevde problem med mitt delade album ( jag som ägare skapat på min iphone)
hittade info om att jag skulle kunna inaktivera delade album på telefonen, de skulle då försvinna men sen aktivera delade album igen och att de då skulle komma tillbaka. Men de är borta!

Vad upplevde du för problem som gjorde att du ville inaktivera och åter aktivera Delade album?

Och bara för säkerhets skull - letar du på rätt ställe? I appen Bilder finns det fyra symboker längst ner:
Bilder - För dig - Album - Sök
Har du tryckt på "Album"?

  • Medlem
  • 2019-08-15 23:06
Ursprungligen av IngoX:

Vad upplevde du för problem som gjorde att du ville inaktivera och åter aktivera Delade album?

Och bara för säkerhets skull - letar du på rätt ställe? I appen Bilder finns det fyra symboker längst ner:
Bilder - För dig - Album - Sök
Har du tryckt på "Album"?

Tack för att du tar dig tid att hjälpa till!
De bilder och videos jag försökte lägga upp i det delade albumet som jag är ägare till ”laddades” inte upp. Jag kunde se att de fanns där men inte ”kolla” på dem. Ingen annan såg dem heller.
Alltså de laddades inte upp i albumet. Prövade att ta bort och lägga till igen med samma resultat.
Som att jag inte hade ”kontakt” med albumet.

Japp jag väjer album i bilder men där finns inga delade album längre.
De låg även under ”för dig” men är inte kvar där heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-15 23:30
Ursprungligen av cajoh:

På datorn kommer jag åt mina delade album men de finns inte alls på telefonen.
Eftersom jag inte har raderat själva albumet borde det ju komma tillbaka, eller?
...
De bilder och videos jag försökte lägga upp i det delade albumet som jag är ägare till ”laddades” inte upp.
... Som att jag inte hade ”kontakt” med albumet.

Att du kan se och redigera albumet från datorn är ett bra tecken. Bilderna är inte borta.

Men ja, det verkar som att kommunikationen med iCloud går trögt från telefonen. Har du problem med några andra iCloud-funktioner t.ex säkerhetskopiering? Också bra att veta, använder du iCloud Bildbibliotek?

För att gå vidare:
- En vanlig omstart, har du testat det?
- Vilken version av iOS har du? Väntar någon uppdateringar så kör den.
- Testa att logga ut ur iCloud helt (Inställningar > [Ditt namn] > Längst ner på sidan "Logga ut". Och logga in igen med ditt Apple ID. Och kanske en omstart till.

  • Medlem
  • 2019-08-16 05:09

TACK!!!

Ursprungligen av IngoX:

Att du kan se och redigera albumet från datorn är ett bra tecken. Bilderna är inte borta.

Men ja, det verkar som att kommunikationen med iCloud går trögt från telefonen. Har du problem med några andra iCloud-funktioner t.ex säkerhetskopiering? Också bra att veta, använder du iCloud Bildbibliotek?

För att gå vidare:
- En vanlig omstart, har du testat det?
- Vilken version av iOS har du? Väntar någon uppdateringar så kör den.
- Testa att logga ut ur iCloud helt (Inställningar > [Ditt namn] > Längst ner på sidan "Logga ut". Och logga in igen med ditt Apple ID. Och kanske en omstart till.

Inte haft något problem med någon annan funktion vad jag vet. Använder iCloud bildbibliotek och säkerhetskopiering.

Prövad både omstart, och enligt inställningar har det inte funnits någon uppdatering. Sista jag gjorde igår innan sänggåendet var att logga ur iCloud och logga in igen. Tog en evighet och vad jag kunde se blev det ingen skillnad.
Jag stängde av säkerhetskopiering då jag tänkta att i värsta fall får jag göra en hel omstart och ville då ha kvar säkerhetskopian från iaf igår (förrgår).

Vet inte vad som funkade men nu på morgonen så är bilderna tillbaka!!!!
Bägge delade albumen är på plats!!!
Det finns nu också en uppdatering i inställningar som inte var där igår om det kan ha spökat till det.
Ska aktivera säkerhetskopiera igen och håller en tumme att det inte strular till något.

Efter tre dagars bråkande är jag nu superglad!

Tack så otroligt mycket för all hjälp!
Och för tålamod!

Ibland så tar synkningen väldigt lång tid. Jag har varit med om liknande situationer själv.

Bra att det löste sig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 07:07

Vad bra att det löste sig! ?

Vilken version av iOS var det före och efter uppdateringen?

Antagligen var det att logga ut ur och in i iCloud igen som fick det att lossna.

  • Medlem
  • 2019-08-16 10:13
Ursprungligen av IngoX:

Vad bra att det löste sig! ?

Vilken version av iOS var det före och efter uppdateringen?

Antagligen var det att logga ut ur och in i iCloud igen som fick det att lossna.

Efter uppdatering 12.4
Kommer inte ihåg vad det var innan?‍♀️ Men måste varit den som var precis innan då jag regelbundet uppdaterar då det kommer en ny version.

Bara så glad att det är tillbaka!

1
Bevaka tråden