Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud laddar inte ner filerna

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min macbook pro som jag har på jobbet vill inte ladda ner de filer som är lagrade i iCloud molnet. De står bara och stampar och jag kan inte arbeta eller öppna filer. Dvs de filer som har ett litet moln med pil bakom. Jag kan varken ladda ner eller dubbelklicka på dem utan filerna står bara och har laddat ner 0 av typ 11MB. Som det är nu kommer jag inte åt viktiga arbeten.

Senast redigerat 2019-08-14 16:47
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-14 16:28

Startat om datorn? Loggat ur och in i iCloud?

Ursprungligen av kenjon:

Startat om datorn? Loggat ur och in i iCloud?

Japp båda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-14 17:50

Det där verkar ju lätt stresshöjande. Inte för att jag vet hur detta kan hjälpa, men har du testat att logga in på iCloud via webbgränssnittet? Jag skulle göra så för att se om du kan få en ledtråd där.

Om inte tidigare tips funkar så kan du alltid kontakta Apple. De har bland annat hjälp mig när jag har haft strul med iCloud.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-08-14 18:01

Prova annat nätverk förutom jobb.

Har råkat för för brandväggar med IT-stöd som blockerat allt för mycket.

Skit. Loggade ut iCloud och alla filer är borta? Vad för jag? Har förmodad backup på jobbet som inte är så gammal men...

Ursprungligen av lellesamor:

Skit. Loggade ut iCloud och alla filer är borta? Vad för jag? Har förmodad backup på jobbet som inte är så gammal men...

Datorn ser i princip ut som den är nyköpt. Existerar inga filer alls i dokument. Har jag riktigt otur har 20 år av lärarplaneringar / skrivna läroböcker etc borta.
Lätt stresspåslag.

Ursprungligen av iller:

Prova annat nätverk förutom jobb.

Har råkat för för brandväggar med IT-stöd som blockerat allt för mycket.

Lika hemma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-14 18:27
Ursprungligen av lellesamor:

Lika hemma.

Skulle jag vara du(jag är amatör) skulle jag enbart logga in på iCloud via webb och hjälper inte det skulle jag kontakta Applesupport.

Ursprungligen av xms67:

Skulle jag vara du(jag är amatör) skulle jag enbart logga in på iCloud via webb och hjälper inte det skulle jag kontakta Applesupport.

Har gjort det. Det var det som redan där var konstigt. Jag såg inte alla filer. Samtidigt var det många filer som lagrades i molnet pga platsbrist. Det var dessa som inte gick att ladda mer eller att avbryta nedladdningen som inte fungerade. Varje gång jag provade trycka på ett ”moln” lades de till utan att gå att ta bort. När jag sedan logar ut ur iCloud raderades filerna både på datorn och iCloud.

Vad jag är lite nervös över nu är när jag använder min backup av time machine som borde bara någon månad gammal så kommer de filer som var sparade på iCloud fortfarande vara borta. Det är rätt mycket tyvärr.

Ursprungligen av lellesamor:

Har gjort det. Det var det som redan där var konstigt. Jag såg inte alla filer. Samtidigt var det många filer som lagrades i molnet pga platsbrist. Det var dessa som inte gick att ladda mer eller att avbryta nedladdningen som inte fungerade. Varje gång jag provade trycka på ett ”moln” lades de till utan att gå att ta bort. När jag sedan logar ut ur iCloud raderades filerna både på datorn och iCloud.

Vad jag är lite nervös över nu är när jag använder min backup av time machine som borde bara någon månad gammal så kommer de filer som var sparade på iCloud fortfarande vara borta. Det är rätt mycket tyvärr.

Har aldrig varit med om detta. Servar ändå ett 25 tal macar på skolan. Så lite pinsamt tycker jag det är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-14 19:31

Se till att ha plats ledigt. Annars brukar iCloud inte vilja synka. Efter det hade jag haft datorn påslagen ett tag och väntat. Kanske någon timma med bra uppkoppling.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-14 19:38

Hittar du något i "Recently deleted" på iCloud.com?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-14 19:53
Ursprungligen av IngoX:

Hittar du något i "Recently deleted" på iCloud.com?

Kolla även icloud settings (högst upp till höger vid ditt namn) och sedan Advanced > Restore files längst ner till vänster

Ursprungligen av lellesamor:

Datorn ser i princip ut som den är nyköpt. Existerar inga filer alls i dokument. Har jag riktigt otur har 20 år av lärarplaneringar / skrivna läroböcker etc borta.
Lätt stresspåslag.

Du loggade väl in igen efter att du loggat ut?
Så här går det till om iCloud och relaterat (som Bilder etc) strular:
Logga ut från iCloud på alla enheter du har som använder samma iCloud-konto, efter någon minut loggar du in igen på dessa enheter.
Sen får man vänta en stund (30m eller ett par timmar eller mer beroende på hur mycket data man har) så dyker allt upp igen. Har alltid funkat för mig.

Verkade ordna sig någolunda. Gick tillbaks några timmar på timemachine. Den backupen måste gjorts på datorn och inte på min hårddisk. Då var i princip alla filer tillbaks som nedladdningsbara från iCloud. Jag har sedan tagit ner ca 40gb material till datorn igen. Jag tror det mesta av det viktigaste är kvar.

Tack för all hjälp och förslag. Hur detta har kunnat hända är för mig en gåta men det fanns en ”gammal” ny användare. Dvs datorn har gjort en ny användare med samma namn?

1
Bevaka tråden