Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer nästa iPhone 11 Max heta iPhone 11 Pro?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gänget bakom Twitterkontot CoinX är i farten igen och påstår att de har information om att uppföljaren till iPhone XS Max kommer att heta iPhone 11 Pro.

Läs hela artikeln här

  • Superhjälte
  • 2019-08-12 09:00

Jag skulle föredra iPhone och iPhone Pro (och att man bara pratar om årsmodell). Sedan är det väl fritt fram för en iPhone Mini.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-12 09:21

Hade varit bra om de städade upp namngivningen lite.

Ursprungligen av Zop:

Jag skulle föredra iPhone och iPhone Pro (och att man bara pratar om årsmodell). Sedan är det väl fritt fram för en iPhone Mini.

Håller fullkomligen med ??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-12 10:38
Ursprungligen av Zop:

Jag skulle föredra iPhone och iPhone Pro (och att man bara pratar om årsmodell). Sedan är det väl fritt fram för en iPhone Mini.

+1 på årsmodeller istället för siffror.

På tal om en iPhone Mini, namnet iPhone Air bör de ju spara till den första modellen helt utan sladd. Men jag hoppas inte de går den vägen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-12 10:42
Ursprungligen av Redaktionen:

Gänget bakom Twitterkontot CoinX är i farten igen och påstår att de har information om att uppföljaren till iPhone XS Max kommer att heta iPhone 11 Pro.

Läs hela artikeln här

”Tycker ni det är rätt att döpa om den till Pro?”

Tycker nog att namnet Plus (men inte Max) var bättre beskrivande om skillnad mellan de två toppmodellerna.

Ursprungligen av Zop:

Jag skulle föredra iPhone och iPhone Pro (och att man bara pratar om årsmodell). Sedan är det väl fritt fram för en iPhone Mini.

Finns inte risken då att det precis som bilar säljs 6 år gamla modeller med årets årsmodell? (vet att det är helt olika områden, men mindre seriösa handlare eller säljare på blocket lär försöka utnyttja det) Är nog bra med ett tydligt modellnamn för att minska förvirring om vilken generation det handlar om.
Är ju ex ganska rörig om man letar efter en begagnad Ipad på blocket eller tradera.

Sen är ju Iphone 11 plus enklare än Iphone 2019 plus enligt mig.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 09:41
Ursprungligen av Jonatatatan:

Finns inte risken då att det precis som bilar säljs 6 år gamla modeller med årets årsmodell? (vet att det är helt olika områden, men mindre seriösa handlare eller säljare på blocket lär försöka utnyttja det) Är nog bra med ett tydligt modellnamn för att minska förvirring om vilken generation det handlar om.
Sen är ju Iphone 11 plus enklare än Iphone 2019 plus enligt mig.

Ser man inte skillnaden på sex år gammal iPhone och årets menar du?

Ursprungligen av Innis:

Ser man inte skillnaden på sex år gammal iPhone och årets menar du?

Jag gör det men det beror på att jag tycker det är lite kul med teknik så jag har lite koll. Skulle jag ge en Iphone 6 eller 5 till ex min bror eller mamma och påstå att det är den senaste modellen skulle de tro mig. Det enklaste är om de fortsätter namnge telefonerna så att man direkt ser vilken som är nyast.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 10:03
Ursprungligen av Jonatatatan:

Jag gör det men det beror på att jag tycker det är lite kul med teknik så jag har lite koll. Skulle jag ge en Iphone 6 eller 5 till ex min bror eller mamma och påstå att det är den senaste modellen skulle de tro mig. Det enklaste är om de fortsätter namnge telefonerna så att man direkt ser vilken som är nyast.

Så dom är lika ovetande som amerikanare ?
Då spelar det ingen roll vad den heter eftersom du säger ett annat namn.

Ursprungligen av Innis:

Så dom är lika ovetande som amerikanare ?
Då spelar det ingen roll vad den heter eftersom du säger ett annat namn.

Det jag menar är att om en produkt heter Iphone 6 så kommer folk anta att Iphone 7 är nyare. Heter den Iphone och sedan årsmodell så kan du räkna med att det inte blir lika enkelt att se vilken som är den nyaste eftersom inte alla skriver ut "årsmodell".
Är det ex tydligt här att detta är en Ipad 2018 om du inte råkar veta att den från 2017 inte hade en A10 processor eller stöd för pennan? https://www.apple.com/se/ipad-9.7/ Om inte apple skriver ut "årsmodell" varför skulle då mindre seriösa butiker göra det?

Här är ett till exempel där en oinsatt lätt skulle kunna missta en Ipad från första generationen med en av de senaste.

https://www.tradera.com/item/342496/358487344...
Tekniskt sett gör inte säljaren något fel men eftersom den senaste Ipad mini inte heter ipad mini 8 eller vad de nu är uppe i i alla fall på apples hemsida, så kan den lätt misstas för att vara en senare modell.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 10:27
Ursprungligen av Jonatatatan:

Det jag menar är att om en produkt heter Iphone 6 så kommer folk anta att Iphone 7 är nyare. Heter den Iphone och sedan årsmodell så kan du räkna med att det inte blir lika enkelt att se vilken som är den nyaste eftersom inte alla skriver ut "årsmodell".
Är det ex tydligt här att detta är en Ipad 2018 om du inte råkar veta att den från 2017 inte hade en A10 processor eller stöd för pennan? https://www.apple.com/se/ipad-9.7/ Om inte apple skriver ut "årsmodell" varför skulle då mindre seriösa butiker göra det?

Här är ett till exempel där en oinsatt lätt skulle kunna missta en Ipad från första generationen med en av de senaste.

https://www.tradera.com/item/342496/358487344...
Tekniskt sett gör inte säljaren något fel men eftersom den senaste Ipad mini inte heter ipad mini 8 eller vad de nu är uppe i i alla fall på apples hemsida, så kan den lätt misstas för att vara en senare modell.

Det är det jag menar. Spelar ingen roll vad dom namnger den om det inte tydligt står på enheten. Något Apple aldrig och kommer aldrig göra.

Ursprungligen av Innis:

Det är det jag menar. Spelar ingen roll vad dom namnger den om det inte tydligt står på enheten. Något Apple aldrig och kommer aldrig göra.

Det är i alla fall svårare att få en Ipad som heter Ipad 3 att framstå som den senaste om den senaste heter ipad 8. Än om alla heter Ipad och det var frivilligt att skriva årsmodell (apple gör det ju inte själva). Därför föredrar jag att de fortsätter på samma spår med iphone och inte börjar som med ipad.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 10:37
Ursprungligen av Jonatatatan:

Det är i alla fall svårare att få en Ipad som heter Ipad 3 att framstå som den senaste. Än om den hetat Ipad och det var frivilligt att skriva årsmodell (apple gör det ju inte själva)

Det är svårt att få en iPhone 5 att se ut som den senaste också så jag ser inte din poäng.
Man kan inte förlita sig på tillverkarnas märkning utan man måste engagera sig själv helt enkelt.
Se på tv-apparater tex, alla ser likadana ut och dom har en namngivning som ska antyda modell men folk tar fel ändå.
Som Apple har löst det med modellnummer är det absolut bästa sättet att avgöra vilken modell man har att göra med.
Om en iPhone heter Pro eller Max+ eller gud vet vad är i det stora hela oviktigt anser jag.

Ursprungligen av Innis:

Det är svårt att få en iPhone 5 att se ut som den senaste också så jag ser inte din poäng.

Ja det är svårt eftersom den heter iPhone 5 och den senaste heter xs, Det är ju precis min poäng. Skulle alla Iphone bara benämnts som iphone och sedan årsmodell lite frivilligt

Citat:

Man kan inte förlita sig på tillverkarnas märkning utan man måste engagera sig själv helt enkelt.

Så är det men varför gå ifrån ett fungerande system till ett som är sämre? Nu har de ju ett enkelt sätt att se hur telefonerna står sig i förhållande till varandra (bortsett från typ Iphone SE och 5c)

Citat:

Som Apple har löst det med modellnummer är det absolut bästa sättet att avgöra vilken modell man har att göra med.
Om en iPhone heter Pro eller Max+ eller gud vet vad är i det stora hela oviktigt anser jag.

Det är ju det jag säger. Jag vill ha kvar namnen som de är. Alltså nästa Iphone blir Iphone 11 Iphone 11 max/plus/pro inte "bara" Iphone (och sedan årsmodell om man vill) Som det blivit med vissa Ipad modeller.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-13 10:53

Årsmodell fungerar ju på datorerna

Ursprungligen av Json_81:

Årsmodell fungerar ju på datorerna

Så länge årsmodell är en del av namnet och inte frivilligt som det verkar vara med Ipad så har jag inga problem med det. Men Apple skriver ju som sagt inte ut årsmodell på Ipad 2018 eller ipad mini i alla fall inte i de länkar jag länkade förut. Hur det är på deras datorer har jag dålig koll på.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 11:09
Ursprungligen av Jonatatatan:

Ja det är svårt eftersom den heter iPhone 5 och den senaste heter xs, Det är ju precis min poäng. Skulle alla Iphone bara benämnts som iphone och sedan årsmodell lite frivilligt
Så är det men varför gå ifrån ett fungerande system till ett som är sämre? Nu har de ju ett enkelt sätt att se hur telefonerna står sig i förhållande till varandra (bortsett från typ Iphone SE och 5c)

Det är ju det jag säger. Jag vill ha kvar namnen som de är. Alltså nästa Iphone blir Iphone 11 Iphone 11 max/plus/pro inte "bara" Iphone (och sedan årsmodell om man vill) Som det blivit med vissa Ipad modeller.

Du pratar emot dig själv hela tiden. Som du sa skulle inte dina föräldrar se skillnaden och eftersom namnet inte står på enheten vad spelar det då för roll.....ingen alls.
För min del så får dom kalla det vad dom vill och är övertygad att för gemene man spelar det heller ingen roll.

Ursprungligen av Innis:

Du pratar emot dig själv hela tiden. Som du sa skulle inte dina föräldrar se skillnaden och eftersom namnet inte står på enheten vad spelar det då för roll.....ingen alls.

Det var ju för att förklara för dig att inte alla är så haj på skillnaderna i telefonernas design som du och jag kanske är. Alltså ett svar på din fråga.
Ta en bild på framsidan av en Iphone 6/6s/7/8 där är det få som skulle se skillnaden och veta vilken som var vilken. Men det är i alla fall tydligt vilken som är nyast eftersom siffran är en del av namnet och till skillnad från årsmodell där den verkar vara mer frivillig.
De liknar varandra https://cdn.theunlockr.com/wp-content/uploads...

Citat:

För min del så får dom kalla det vad dom vill och är övertygad att för gemene man spelar det heller ingen roll.

Där håller inte jag med.
Jag säger inte heller att köparen inte har något ansvar men varför vill man inte ha det så tydligt som möjligt speciellt när de redan nu har ett bra system.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-13 12:06

Modellnamnet står under Inställningar - Allmänt - Om, så det är rätt lätt att kolla.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 12:13
Ursprungligen av Jonatatatan:

Det var ju för att förklara för dig att inte alla är så haj på skillnaderna i telefonernas design som du och jag kanske är. Alltså ett svar på din fråga.
Ta en bild på framsidan av en Iphone 6/6s/7/8 där är det få som skulle se skillnaden och veta vilken som var vilken.

Med andra ord vad enheten heter spelar ingen roll eftersom man alla fall inte ser namnet.
Det som är det viktiga är modellbeteckningen

Ursprungligen av kenjon:

Modellnamnet står under Inställningar - Allmänt - Om, så det är rätt lätt att kolla.

Men när du har tillgång till enheten har du ju redan eventuellt begått misstaget.

Ursprungligen av Innis:

Med andra ord vad enheten heter spelar ingen roll eftersom man alla fall inte ser namnet.
Det som är det viktiga är modellbeteckningen

Det är mycket tydligare med dagens namn än om det blir som med Ipad exemplet som jag visade. Håller du inte med om det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-13 12:51

Apple har strulat till det med iPad, ända sedan de försökte lansera iPad 3 som ”The new iPad” 2012.

På datorerna använder de årsmodell, typ ”late 2018”. Det funkar.

På iphones ett stigande modellnummer för varje år. Det funkar.

Men i och med att telefonerna inte utvecklas så snabbt längre utan mer liknar datorerna, med kanske i princip bara en liten speedbump och kamerauppgradering vissa år så skulle årsmodell funka där också. Men marknadsföringsmässigt kommer de nog fortsätta med stigande modellnummer i någon form.

Det är på ipadsidan de skulle behöva rensa upp, där är det bara för rörigt med modellnamn i generationer. En iPad Pro 1st gen eller iPad 6th gen, vilken är bäst?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 12:56
Ursprungligen av Jonatatatan:

Men när du har tillgång till enheten har du ju redan eventuellt begått misstaget.

Alltså hur tänker du egentligen? Det står på kartongen, köper jag en begagnad ber jag om att få se modellnumret, jag googlar, jag jämför bilder. Varför krånglar du till det så förbaskat. Ett namn betyder absolut ingenting i min värld utan jag går ALLTID efter modellbeteckning när jag handlar Apple enheter

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 12:57
Ursprungligen av Jonatatatan:

Det är mycket tydligare med dagens namn än om det blir som med Ipad exemplet som jag visade. Håller du inte med om det?

Nej se svar ovan men jag upprepar det. Modellbeteckningen

Ursprungligen av Innis:

Alltså hur tänker du egentligen? Det står på kartongen, köper jag en begagnad ber jag om att få se modellnumret, jag googlar, jag jämför bilder. Varför krånglar du till det så förbaskat. Ett namn betyder absolut ingenting i min värld utan jag går ALLTID efter modellbeteckning när jag handlar Apple enheter

Jag gillar när det är enkelt precis som med iPhones där behöver du inte googla utan står det iphone 7 64GB vet du vad det är. Står det Ipad 32GB wifi kan det vara tre olika generationer.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-13 13:16
Ursprungligen av Jonatatatan:

Jag gillar när det är enkelt precis som med iPhones där behöver du inte googla utan står det iphone 7 64GB vet du vad det är. Står det Ipad 32GB wifi kan det vara tre olika generationer.

Som sagt totalt irrelevant för mig

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-13 13:21
Ursprungligen av Jonatatatan:

Det är mycket tydligare med dagens namn än om det blir som med Ipad exemplet som jag visade. Håller du inte med om det?

Ipad är väl snarare lite av ett undantag i det här fallet där de verkligen rört ihop det med modellerna.

Telefonerna har kommit löpande varje år i stort sett utan avarter, förutom SE men den verkar vi ju inte få se mer av.

Ursprungligen av Innis:

Som sagt totalt irrelevant för mig

Jo men det var ju folk som ex min bror jag tänkte på inte sådant folk som redan är insatta.

Bevaka tråden