Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inloggningsförsök från Sydkorea på Gmail

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar lite om vad jag ska bäst göra.
Fick meddelande om inloggningsförsök via en app från sydkorea på min Google konto via min e-post. Då har jag ändrat mitt lösenord.
Efter detta kom jag på att jag läste någonstans att lösenorden på canva-appen måste bytas eftersom deras lösenord har läkt. Då tänkte jag byta också där. Tyvärr går det inte pga dom skulle skicka mail när jag tryckte "har du glömt lösenordet" men den kom aldrig. Har även kolla i spam-mappen.
Kollade via Malwaresbyte och det är ett hot står det. Nu har jag lagt det på karantän.

Senast redigerat 2019-08-10 17:43

Vad du bäst ska göra? Ja, du räknar ju upp tre totalt separata saker, så jag antar att det är tre frågor du vill ha hjälp med.

1) Inloggningsförsök på ditt Google-konto?
- Ja, här säger du ju att du har bytt lösenord. Bör vara tillräckligt.

2) Du får inget "glömt-lösenordet-mejl" från Canva?
- Ja, du kan väl inte göra så mycket mer än att vänta lite och se om mejlet dyker upp. Eller prova igen att trycka på "glömt lösenordet". Ett tips är att använda 1Password eller liknande, om du har lätt för att glömma dina lösenord.

3) Malwarebytes har hittat ett hot?
- Du har ju redan lagt det i karantän, så den frågan bör väl också vara löst. Men ett allmänt tips är väl att kolla runt lite vad andra har att säga om en app, innan du installerar. Här verkar du ha installerat något som heter "Duplicate photo fixer pro". En snabb googling ger bl.a. detta:
"Duplicate Photos Fixer Pro is a program with suspicious origin, often identified as a PUP by anti-malware software. The software is made by Systweak – a company with a reputation for creating potentially unwanted software with low reputation that wants you to buy its products for a higher than normal price and on top of that, the tool may flood you with pop-ups..."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad du bäst ska göra? Ja, du räknar ju upp tre totalt separata saker, så jag antar att det är tre frågor du vill ha hjälp med.

1) Inloggningsförsök på ditt Google-konto?
- Ja, här säger du ju att du har bytt lösenord. Bör vara tillräckligt.

2) Du får inget "glömt-lösenordet-mejl" från Canva?
- Ja, du kan väl inte göra så mycket mer än att vänta lite och se om mejlet dyker upp. Eller prova igen att trycka på "glömt lösenordet". Ett tips är att använda 1Password eller liknande, om du har lätt för att glömma dina lösenord.

3) Malwarebytes har hittat ett hot?
- Du har ju redan lagt det i karantän, så den frågan bör väl också vara löst. Men ett allmänt tips är väl att kolla runt lite vad andra har att säga om en app, innan du installerar. Här verkar du ha installerat något som heter "Duplicate photo fixer pro". En snabb googling ger bl.a. detta:
"Duplicate Photos Fixer Pro is a program with suspicious origin, often identified as a PUP by anti-malware software. The software is made by Systweak – a company with a reputation for creating potentially unwanted software with low reputation that wants you to buy its products for a higher than normal price and on top of that, the tool may flood you with pop-ups..."

Tack för ditt detaljerade svar.
Ska verkligen skaffa mig 1password. Glömmer inte mina lösenord med dom är ganska lika.
Duplicate Photos Fixer Pro köpte jag via Appstore. Men nu när den är i karantän då är det utom fara. Skulle hellre velat att Malwarebytes tog bort den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-08-10 20:13
Ursprungligen av calinou:

Tack för ditt detaljerade svar.
Ska verkligen skaffa mig 1password. Glömmer inte mina lösenord med dom är ganska lika.
Duplicate Photos Fixer Pro köpte jag via Appstore. Men nu när den är i karantän då är det utom fara. Skulle hellre velat att Malwarebytes tog bort den.

Att ha likadana eller ganska likadana lösenord är mycket dumt ur säkerhetssynpunkt. Alla dina lösenord bör vara unika. 1Password är mycket bra för detta ändamål!

Ursprungligen av calinou:

...Glömmer inte mina lösenord...

Varför har du då tryckt på "Glömt lösenord" hos Canva, och sitter och väntar på ett mejl?

Om du inte har glömt lösenordet, så är det väl bara att logga in och byta lösenordet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför har du då tryckt på "Glömt lösenord" hos Canva, och sitter och väntar på ett mejl?

Om du inte har glömt lösenordet, så är det väl bara att logga in och byta lösenordet.

Tänkte att det kanske var riskabelt och bättre få nytt

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-10 21:17
Ursprungligen av calinou:

Tänkte att det kanske vara riskabelt och bättre få nytt

Riskabelt att skapa ett nytt lösenord? Hur tänker du här egentligen. Är det bättre att skicka ett mail med ett nytt lösenord?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-10 21:18
Ursprungligen av calinou:

Tack för ditt detaljerade svar.
Ska verkligen skaffa mig 1password. Glömmer inte mina lösenord med dom är ganska lika.
Duplicate Photos Fixer Pro köpte jag via Appstore. Men nu när den är i karantän då är det utom fara. Skulle hellre velat att Malwarebytes tog bort den.

Sen så är det inget fel på Duplicate Photos Fixer Pro utan Malware tar faktiskt miste ibland

Ursprungligen av Innis:

Sen så är det inget fel på Duplicate Photos Fixer Pro utan Malware tar faktiskt miste ibland

Läs inlägg #2

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-10 21:34
Ursprungligen av calinou:

Läs inlägg #2

Jag har läst men det betyder ingenting. Utvecklarna för Malware har bedömt att utvecklarna till Duplicate har skapat andra program som inte utfört uppgiften som dom gett sken av.
Inte att Duplicate verkligen är farligt

Ursprungligen av Innis:

Riskabelt att skapa ett nytt lösenord? Hur tänker du här egentligen. Är det bättre att skicka ett mail med ett nytt lösenord?

Vet inte hur det ligger till med canva just nu. Tänker inte logga in mig med mitt lösenord där pga har samma på många ställen.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-10 21:40
Ursprungligen av calinou:

Vet inte hur det ligger till med canva just nu. Tänker inte logga in mig med mitt lösenord där pga har samma på många ställen.

Märker du inte hur konstigt du resonerar. Om ditt lösenord redan är på vift hur skulle det skada att logga in och byta?

Ursprungligen av calinou:

...Tänker inte logga in mig med mitt lösenord där pga har samma på många ställen.

Om där har varit en läcka, och du använder samma lösenord på andra ställen, så ska du byta ditt lösenord på alla de ställena så fort som möjligt. Inte sitta och vänta på "glömt-lösenord-mejl".

Varför skulle det vara farligt att logga in? Det är inte vid inloggningstillfället de snor ditt lösenord. Om där har varit en läcka, så är lösenordet kanske redan på vift.

Du har verkligen ett eget sätt att resonera...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-11 14:31

Aktivera tvåfaktorsautentisering på gmail och andra tjänster.

1
Bevaka tråden