Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper viskande reklamfilmer

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ASMR (autonomous sensory meridian response) blir allt mer populärt på YouTube och nu vill Apple belysa att dessa videos går alldeles utmärkt att skapa på din iPhone.

Läs hela artikeln här

Förstår inte alls detta med ASMR, finns många på twitch som håller på med det också, mycket märkligt enligt mig

Ursprungligen av hunden:

Förstår inte alls detta med ASMR, finns många på twitch som håller på med det också, mycket märkligt enligt mig

Kan bara hålla med, finner det bara otroligt störande!

Har aldrig hört talas om detta, och nu när jag gjort det kan jag bara konstatera att jag inte behöver uppleva mina mardrömmar när jag är vaken också…! ?

Ursprungligen av carlsson:

Har aldrig hört talas om detta, och nu när jag gjort det kan jag bara konstatera att jag inte behöver uppleva mina mardrömmar när jag är vaken också…! ?

Hahaha!

Den översta var ju riktigt snygg och hade varit sevärd med lite anpassad musik utan rösten.
Den i mitten hade kunnat vara en typ dokumentär med en berättarröst.
Den undre va ju bara knasig då det var mest ben som knalla omkring, hade dom filma hela kroppen och pratat lite så hade den funkat som en vanlig video typ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-08 14:05
Ursprungligen av CekariYH:

Den översta var ju riktigt snygg och hade varit sevärd med lite anpassad musik utan rösten.
Den i mitten hade kunnat vara en typ dokumentär med en berättarröst.
Den undre va ju bara knasig då det var mest ben som knalla omkring, hade dom filma hela kroppen och pratat lite så hade den funkat som en vanlig video typ...

Du missar nog helt poängen att filmerna till 99% handlar om ljudet. Den fjärde filmen i serien som inte länkades i artikeln är väl det tydligaste exemplet. Kunde lika gärna vara stillbild eller att man blundar, men för den som tycker sig få ASMR-kitlingar av stilla regn kanske ljudet funkar?
https://www.youtube.com/watch?v=C4QcnglJtfo

Att det i början av filmerna anges att de bäst upplevs med hörlurar tyder på att de försöker återskapa 3D-ljud, eller binauralt ljud. Det betyder att ljudet är mixat specifikt för hörlurar, inte stereo- eller surroundhögtalare. Enklast görs det vid ljudupptagningen då stereomikrofonen helt enkelt består av ett dummy-huvud som nästan exakt återskapar hur två mänskliga öron på plats uppfattar ljudet i rummet. Det är i alla fall helt uteslutet att ljudet tagits upp med en iPhone XS och det påstås inte heller i beskrivningen: "Additional software and professional hardware used".

Kom att tänka på en recension som 99-Ida gjorde av Sennheiser Ambeo – hörlurarna som spelar in 3D-ljud. Tycker hennes enkla testvideo av bakgkrundsljud ovanför en trafikled och i stadsmijö är intressant (bör avlyssnas med hörlurar). En kort stund när hon går på gångbron jämför hon med inspelning enbart från hennes telefon (iphone X) och då är trafikbullret bara störande. Med binaural upptagning ger trafikbruset en närvarokänsla som inte stör filmen. De hörlurarna skulle kunna vara en lättviktslösning för att spela in ambient bakgrundsljud till sina hemvideos, om man nu pysslade med sånt...

Så utomordentligt fånigt. Men det finns hemsidor typ https://mynoise.net/ där man själv kan dra i spakar och vrida på kranar för att få till sitt alldeles egna bakgrundsljud. Jag har använt det till för att få lämpligt, långvarigt bakgrundsljud till ljudsättningen av ett par 8 mm smalfilmer. Men skulle inte komma på tanken att låta det gå i bakgrunden konstant...

Ursprungligen av IngoX:

Du missar nog helt poängen att filmerna till 99% handlar om ljudet. Den fjärde filmen i serien som inte länkades i artikeln är väl det tydligaste exemplet. Kunde lika gärna vara stillbild eller att man blundar, men för den som tycker sig få ASMR-kitlingar av stilla regn kanske ljudet funkar?
https://www.youtube.com/watch?v=C4QcnglJtfo

Att det i början av filmerna anges att de bäst upplevs med hörlurar tyder på att de försöker återskapa 3D-ljud, eller binauralt ljud. Det betyder att ljudet är mixat specifikt för hörlurar, inte stereo- eller surroundhögtalare. Enklast görs det vid ljudupptagningen då stereomikrofonen helt enkelt består av ett dummy-huvud som nästan exakt återskapar hur två mänskliga öron på plats uppfattar ljudet i rummet. Det är i alla fall helt uteslutet att ljudet tagits upp med en iPhone XS och det påstås inte heller i beskrivningen: "Additional software and professional hardware used".

Kom att tänka på en recension som 99-Ida gjorde av Sennheiser Ambeo – hörlurarna som spelar in 3D-ljud. Tycker hennes enkla testvideo av bakgkrundsljud ovanför en trafikled och i stadsmijö är intressant (bör avlyssnas med hörlurar). En kort stund när hon går på gångbron jämför hon med inspelning enbart från hennes telefon (iphone X) och då är trafikbullret bara störande. Med binaural upptagning ger trafikbruset en närvarokänsla som inte stör filmen. De hörlurarna skulle kunna vara en lättviktslösning för att spela in ambient bakgrundsljud till sina hemvideos, om man nu pysslade med sånt...

Nej, jag missade inte att det var om ljudet, inte alls, gav bara en synpunkt som betyder att dessa ljud var mig helt likgiltiga ihop med dessa videosnuttar, förutom han som hyvlar mm som jag skrev ovan.

Edit: Översta hade funkat för mig om den varit mörkare och med en hes väsande röst, det hade gett kalla kårar på mig iaf, nu blev det bara larvigt med perfekt exponerad film ihop med denna röst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-08 18:49
Ursprungligen av CekariYH:

Edit: Översta hade funkat för mig om den varit mörkare och med en hes väsande röst, det hade gett kalla kårar på mig iaf, nu blev det bara larvigt med perfekt exponerad film ihop med denna röst.

Då väntar dig en högtidsstund vid Apples septemberevent! Det blir 90 minuters avnjutande med hörlurar och slutna ögon, medan Tim Cook och Phil Shiller turas om att viska om alla fantastiska funktioner i iPhone XI och iOS 13.

Omväxlande i ditt höger öra ... snett framför dig ... bakom dig ... under din stol ....

Och du ryser av välbehag!!?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-08 19:00

Apple är inte först med att försöka haka på ASMR-trenden i reklam. IKEA gjorde det 2017. Norrlands Guld gav ut skivan Ljudet av ljus 2016. (riktigt dåligt gjorda ljudeffekter där)

Helt klart är att det blir dyrt att köpa TV-reklamtid för dessa reklamfilmer...

Googlade förbi företaget Sound X som tydligen snart ska släppa en app där man kan spela in 3D-ljud med hjälp av två iphones. For dem kommer ju Apples försök med ASMR lägligt.

Förstår verkligen inte vad är vitsen med detta. Det kanske ska ge en lugnande effekt men själv upplever tvärtom dvs att det blir stressigt ganska genast. Skulle hellre uppskatta att dom visar filmer om hur man gör film och mixar med ljud eller typ nyttofilmer.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-08 19:49
Ursprungligen av calinou:

Förstår verkligen inte vad är vitsen med detta. Det kanske ska ge en lugnande effekt men själv upplever tvärtom dvs att det blir stressigt ganska genast. Skulle hellre uppskatta att dom visar filmer om hur man gör film och mixar med ljud eller typ nyttofilmer.

Det är reklam. Om du vill ha video tutorials går man till Apples youtube kanal.
https://www.youtube.com/user/Apple/videos

Eller så söker man på youtube efter instruktionsfilmer som går mer in på djupet.

Ursprungligen av Innis:

Det är reklam. Om du vill ha video tutorials går man till Apples youtube kanal.
https://www.youtube.com/user/Apple/videos

Eller så söker man på youtube efter instruktionsfilmer som går mer in på djupet.

Hittar inget intressant på deras kanal........

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-08 21:01
Ursprungligen av calinou:

Hittar inget intressant på deras kanal........

Du söker dåligt.

Ursprungligen av Innis:

Du söker dåligt.

Jag gillar struktur.

Ursprungligen av IngoX:

Då väntar dig en högtidsstund vid Apples septemberevent! Det blir 90 minuters avnjutande med hörlurar och slutna ögon, medan Tim Cook och Phil Shiller turas om att viska om alla fantastiska funktioner i iPhone XI och iOS 13.

Omväxlande i ditt höger öra ... snett framför dig ... bakom dig ... under din stol ....

Och du ryser av välbehag!!?

Haha, knappast, "tech-filmer" ger sällan rysningar, men kanske ett habegär

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-08 21:13
Ursprungligen av calinou:

Jag gillar struktur.

Det du söker efter finns på YouTube

Ursprungligen av IngoX:

Då väntar dig en högtidsstund vid Apples septemberevent! Det blir 90 minuters avnjutande med hörlurar och slutna ögon, medan Tim Cook och Phil Shiller turas om att viska om alla fantastiska funktioner i iPhone XI och iOS 13.

Omväxlande i ditt höger öra ... snett framför dig ... bakom dig ... under din stol ....

Och du ryser av välbehag!!?

"Min röst kommer nu från en obestämd plats i rummet"

(För visst fanns det en stereotest på radio med denna ordalydelse? Denna från 1976 har det dock inte. Kanske en tidigare version?)

Tillägg: Detta skall tydligen vara den korta versionen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?pr...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?pr...

Senast redigerat 2019-08-09 11:43
Ursprungligen av Innis:

Det du söker efter finns på YouTube

Hur många videoklipp finns på hela Youtube?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-08 22:44
Ursprungligen av calinou:

Hur många videoklipp finns på hela Youtube?

Vänta ska räkna.

Ursprungligen av johan_tanying:

"Min röst kommer nu från en obestämd plats i rummet"

(För visst fanns det en stereotest på radio med denna ordalydelse? Denna från 1976 har det dock inte. Kanske en tidigare version?)

Radio kommer jag inte ihåg, men då dom första TV apparaterna med stereoljud kom vet jag att dom sände sådana tester.

Ursprungligen av Innis:

Vänta ska räkna.

Räknade precis, tog en stund, 1,5 miljard videos finns ungefär.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-11 16:04

Jag tycker Rallys stereotest är bättre! Eller i alla fall roligare
https://www.youtube.com/watch?v=Jok8MT4atPw

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-31 19:16

Nu har SVT gjort en liten dokumentär om fenomenet ASMR

SVT: Sanningen om ASMR

93% som röstade på denna nyhet svarade "Förstår inte alls grejen" eller "Vet ej".
Se inte filmen om du bara tycker fenomenet är störande...

1
Bevaka tråden