Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Pro som enda dator – två funderingar

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det var en hel evighet sedan jag var inloggad på 99mac verkligen, men det är ju här expertisen finns och jag skulle verkligen uppskatta lite input i ett par frågor.

Med iPad Pro och nya iPad OS tycker jag mig se allt jag behöver för att helt fimpa min iMac och enbart använda iPad (och iPhone).
Man kan förstås diskutera för- och nackdelar med detta i all evighet, men i korthet gillar jag friheten att kunna sitta utomhus eller på ett café och jobba med en smidig iPad, och jag skulle gärna frigöra lite yta här hemma i lägenheten.
Det är dock två saker jag behöver få stenkoll på innan jag köper en iPad Pro.

1. Backup.
Jag har sökt (mestadels på youTube) efter bra guider om hur man bäst säkrar sin data på sin iPad, men de flesta lösningar verkar ta för givet att man även äger en stationär dator.
Vad jag är ute efter är att min iPad trådlöst konstant backas upp mot:
- En extern hårddisk här hemma.
- En extern hårddisk som jag kommer förvara på jobbet.
- En molntjänst (helst iCloud).
Jag tänker mig att det smidigaste är att övergå till att använda Files och iCloudmappen för att lagra alla filer framöver? Då laddas de ju direkt upp till iCloud åtminstone.
Hur gör ni och har ni några förslag på externa hårddiskar eller andra lösningar? Kanske något i stil med Time Machine fast för iPad.

2. Säkerhet i händelse av förlust av iPad.
Även en iPad kan förstås krascha och gå sönder, men framför allt ökar ju risken att den försvinner eller blir stulen när jag bär omkring på den. Om det händer skulle jag behöva kunna spåra den (görs väl lättast via Hitta min iPhone) och även kunna radera all data på min iPad (på distans, och utan att även min data på iCloud raderas).
Här känner jag att jag har noll koll, och ni kan säkerligen mycket mer än mig om säkerheten kring iPad och iPhone.

Hoppas ni haft en trevlig helg!

Mvh
Patriq

Senast redigerat 2019-08-04 18:57

Backup (säkerhetskopiering) och stöldskydd finns i iCloud. Finns ingen anledning att krångla till det.

  • Medlem
  • 2019-08-04 16:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Backup (säkerhetskopiering) och stöldskydd finns i iCloud. Finns ingen anledning att krångla till det.

Det bör väl påpekas att man bara får 5 GB gratis av snålmupparna. Vill man ha mer så får man betala för det. Inte särskilt dyrt dock, jag tror jag betalar 89 kronor per månad för 2 TB.

Tackar för svaren! Jag har absolut inget emot att betala för större utrymme i iCloud (gör det redan), men vill utöver iCloud även ha tillgång till backup på ytterligare en eller två platser.
iCloud är väl dessutom mer till för att synka än för backup? Dvs om jag råkar radera en mapp i Files eller foton i Photos så försvinner de även från iCloud? Det går med andra ord inte att återskapa tidigare versioner av sin data, som man exempelvis gör med Time Machine.

Ursprungligen av Primalisten:

Tackar för svaren! Jag har absolut inget emot att betala för större utrymme i iCloud (gör det redan), men vill utöver iCloud även ha tillgång till backup på ytterligare en eller två platser.
iCloud är väl dessutom mer till för att synka än för backup? Dvs om jag råkar radera en mapp i Files eller foton i Photos så försvinner de även från iCloud? Det går med andra ord inte att återskapa tidigare versioner av sin data, som man exempelvis gör med Time Machine.

Korrekt. I det fallet försvinner även mappen på iCloud. Beroende på dina inställningar antar jag.

Loggar man in på icloud.com kan man återställa raderad data därifrån.

Med iOS 13 tror jag att du kommer kunna koppla in en extern HD, vet dock inte om den klarar backup eller inte. Det får man undersöka.

Mitt svar är: Kör iCloud och iCloud Drive så har du fullgod backup på allt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-05 10:45

Vad är det som ska backas upp?

Använder du dropbox t ex finns ju klienter till en del NAS'ar så du kan synka dit datan trådlöst, tror inte det går med icloud utan dator.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-05 11:21

Håll isär backup (säkerhetskopia) och synkronisering. iCloud, Dropbox mfl är i grunden synkronisering. Dock finns det programvara till bla macOS för att använda Dropbox som säkerhetskopia. Sök på Arq här på 99mac. Det vore bra om motsvarande finns till iPadOS. Någon?

Ursprungligen av Json_81:

Vad är det som ska backas upp?

Använder du dropbox t ex finns ju klienter till en del NAS'ar så du kan synka dit datan trådlöst, tror inte det går med icloud utan dator.

I och med att jag tänkt använda endast iPad framöver så är det all data på den som ska backas upp. Önskvärt både till iCloud (eller annan molntjänst) samt till en eller två externa hårddiskar. Någonting i stil med hur Time Machine fungerar på iMac idag.
Dokument, foton, filmer och annat kommer förstås ligga i filhanteraren Files, oklart dock om jag ska lägga allt endast i iCloud Drive, eller om jag även ska ha dem lokalt på iPad, vilket skulle ge åtminstone en förvaringsplats till.
Kommande iPad OS kommer förhoppningsvis göra det enklare att arbeta med externa hårddiskar.

Men för att lyfta punkt nr 2 igen. Hur gör ni om ni skulle få er iPhone eller iPad stulen?
Kan man på något vis logga in på sitt Applekonto och radera all info på den stulna/borttappade enheten? Utan att datan även raderas från iCloud.

Med iCloud Drive och iCloud Säkerhetskopia påslagen så hävdar jag fortfarande att det är det enda du behöver.
Visst, det är skönt att ha en lokal backup om internet går ner, men det får vi väl ändå hoppas att det iså fall kommer upp ganska snart igen...?

Om den blir stulen kan du göra vad du vill med din enhet om du går in på www.icloud.com. Och ja - Du kan radera den helt utan att det som ligger på iCloud påverkas.

Embrace the power of the Apple ekosystem, helt enkelt!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-06 13:08
Ursprungligen av Primalisten:

I och med att jag tänkt använda endast iPad framöver så är det all data på den som ska backas upp. Önskvärt både till iCloud (eller annan molntjänst) samt till en eller två externa hårddiskar. Någonting i stil med hur Time Machine fungerar på iMac idag.
Dokument, foton, filmer och annat kommer förstås ligga i filhanteraren Files, oklart dock om jag ska lägga allt endast i iCloud Drive, eller om jag även ska ha dem lokalt på iPad, vilket skulle ge åtminstone en förvaringsplats till.
Kommande iPad OS kommer förhoppningsvis göra det enklare att arbeta med externa hårddiskar.

Men för att lyfta punkt nr 2 igen. Hur gör ni om ni skulle få er iPhone eller iPad stulen?
Kan man på något vis logga in på sitt Applekonto och radera all info på den stulna/borttappade enheten? Utan att datan även raderas från iCloud.

Bilder och filmer ligger enklast i iCloud bilderbiblioteket och inte i Filer.

Mitt råd är att köra allt i iCloud, filer alltså. Ser inte nyttan med att lagra filer lokalt på iPaden.

Blir den stulen kan du - om enheten är uppkopplad - fjärradera den. Om inte så är iPaden oanvändbar utan din lösenkod.

Ursprungligen av reboot81:

Bilder och filmer ligger enklast i iCloud bilderbiblioteket och inte i Filer.

Mitt råd är att köra allt i iCloud, filer alltså. Ser inte nyttan med att lagra filer lokalt på iPaden.

Blir den stulen kan du - om enheten är uppkopplad - fjärradera den. Om inte så är iPaden oanvändbar utan din lösenkod.

Bra tänkt. Jag är själv på väg åt det hållet sedan jag sprängde 200 GB gränsen och var ”tvungen” att uppgradera iCloud till 2TB

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-13 11:57

Jag kör själv iPad Pro utan att också ha en desktop/laptop. Backar som vanligt mot iCloud och har 2 TB yta där för backup och filer.

Senaste versionen iPad OS stöder extern lagring till disk eller USB. Bör räcka för dom flesta.
Kör iPad Pro 12’9” och har inte öppnat min iMac förutom vid backup via iTunes i samban med nya IOS/OS släpp. Klarar allt på den annars. 12’9” räcker långt och är praktisk även att kunna lägga i knät. Vilket är svårare med iMac......

1
Bevaka tråden