Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mus eller platta?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Apple Magic Mouse idag, men hatar den. Sidofingrarna rör touchytan vilket innebär att pekaren ständigt rör sig på skärmen när jag också använder musen...

Det är ju som att fråga hur långt ett snöre är, men är det någon som vill rekommendera en mus eller styrplatta? Jag är öppen för förslag.

Jag älskar Apples Mighty Mouse (med den lilla bollen), men gillar också styrplattan på min MBP. Använde den gamla styrplattan, men den var för hög i överkant så min handled gick åt h*e. Den nya känns bättre, men jag vet inte om jag vågar investera i en sådan. Har även funderat på en Wacom Multitouch.

Som sagt, lite smaken efter baken-fråga, men har ni input så kör hårt!

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-07-31 13:00

Jag har inte använt mus sedan 2003, skulle aldrig få för mig att skaffa en ny. Pekplatta är det som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-31 13:09
Ursprungligen av carlsson:

Som sagt, lite smaken efter baken-fråga, men har ni input så kör hårt!

Hade också Magic Mouse förut med den lilla kulan. Men det var ofta den slirade. Sedan bytte jag till krafsplatta och är nöjd sedan dess. Skönt att kunna använda gester med två eller tre fingrar, dessa sitter i ryggmärgen. Och det är aldrig något problem med slirande muspekare eller slirande scrollning. Och samma hantering oavsett om jag kör direkt på laptopen, eller har den i slutet läge med externt tangentbord och platta.

Angående musarm; Jag började få lite känningar och då bytte jag till att använda vänsterhanden (är högerhänt). Var lite avigt i början men nu är det helt naturligt.

Jag kör med både och; mus (gammal Logitech MX500) i höger hand och Magic trackpad (gamla) till vänster om tangentbordet. Gillar att både kunna scrolla snabbt och göra olika gester med trackpaden, samtidigt som jag har möjlighet till precision tack vare musen.

Håller för övrigt med om att Magic mouse är hemsk. Jag vet inte om det är för att den är för liten för mina händer, men det går ju inte att greppa den utan att få kramp!

Jag kör med vanlig billig mus pga mindre effektivt samt sämre precision med styrplatta som jag upplevt. Undrar om det är andra som upplever samma?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-31 16:35
Ursprungligen av calinou:

Jag kör med vanlig billig mus pga mindre effektivt samt sämre precision med styrplatta som jag upplevt. Undrar om det är andra som upplever samma?

Inte möjligt

Då jag kör cad är jag tvungen att ha mus med scrollhjul. Magic mouse, styrplatta etc går fetbort. Har nu en logitech mx master. Mycket nöjd med ergonomin, och numera även med uppkopplingen (den tappade kontakt med bluetooth då och då tidigare, men en uppdatering har uppenbarligen fixat detta).

Musarm/-skuldror undviks helt med ett par ggr simning i veckan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-08-01 11:00

Jag kör blandat. Magic Track pad (gen 1) för allt vardagligt som surf, excel etc. För spel en Razer Deathadder trådad mus på en Arrogant Bastard 30x40 cm musmatta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-01 11:54

Beror på vad man gör. För enklare kontorssysslor är Trackpad väldigt bra. Men för mer krävande jobb så måste man ha en mus och helst en gaming-mus.

Själv gillar jag ofta möss från Razer, SteelSeries och Roccat men även Asus och Corsair blir bättre. Och det finns många fler. Under lång tid har jag använt en mus ur Razers Diamondback serie. Mycket nöjd med den, men det beror lite på hur stora händer du har och vilket typ av grepp du använder.

Sedan så programmerar du kortkommandon med USBOverdrive.

Själv har jag alltid tyckt att Apples möss är nästintill värdelösa conversations pieces, men behändiga att ha på resa.

Senast redigerat 2019-08-01 14:56
1
Bevaka tråden