Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BMW kommer börja ta betalt per år för Apple CarPlay

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går du och suktar efter en helt ny BMW så kan det vara värt att veta att de kommer påbörja en prenumerationsliknande tjänst för Apple CarPlay där en avgift ska betalas varje år.

Läs hela artikeln här

Känns rätt bra att jag precis beställt en Audi då... Jag såg dock inget sådant när jag kollade på BMW så det gäller förmodligen inte i Sverige ännu.

Men faktum är ju att idag får man pröjsa ung. 3000:- för att få tillgång till CarPlay. Med det nya upplägget får man första året gratis, därefter $80 per år. Har man bilen i tre år får man alltså betala $160 istället för 3000 kr. Dock gäller det ju att man även tar med navigation i bilen, men det kravet gäller ju för CarPlay oavsett om man betalar upfront eller prenumererar.

Sedan är det nog 2020 års modell som det avses. 2019 modellerna säljs väl inte längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-24 10:04

I takt med den digitala utvecklingen blir bilen mer och mer en tjänst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-24 10:17
Ursprungligen av iSweden:

I takt med den digitala utvecklingen blir bilen mer och mer en tjänst.

Aha, då förstår jag äntligen varför vissa inte använder blinkers när det skulle behövas. De har nog bara missat att förnya prenumerationen för den funktionen!

  • Medlem
  • 2019-07-24 11:05
Ursprungligen av IngoX:

Aha, då förstår jag äntligen varför vissa inte använder blinkers när det skulle behövas. De har nog bara missat att förnya prenumerationen för den funktionen!

Och det konstiga är att ju finare/dyrare bilen är ju mer sällsynt är blinkersen. Jag antar att det handlar om prioriteringar?

För kartor och navigation är BMW delägare i HERE WeGo:
https://arstechnica.com/cars/2018/01/bosch-bu...

Så jag antar att Here kartorna blir standard i BMW.s navigation?
Verkar som biltillverkare själva i vart fall delvis vill ha kontroll på mjukvaran i deras bilar och inte fullt ut vill låta Apple eller Google ha för stor andel av kakan.

Ursprungligen av johnh3:

För kartor och navigation är BMW delägare i HERE WeGo:
https://arstechnica.com/cars/2018/01/bosch-bu...

Så jag antar att Here kartorna blir standard i BMW.s navigation?
Verkar som biltillverkare själva i vart fall delvis vill ha kontroll på mjukvaran i deras bilar och inte fullt ut vill låta Apple eller Google ha för stor andel av kakan.

Ja man ska inte låta andra företag få kontroll över viktiga delar om det går undvika speciellt om de är från andra länder. Se hur illa det nästan blev för Huawei när de inte skulle få använda amerikanska prylar i kommande produkter.
Visst hade säkert mjuvaran varit betydligt bättre i dagens bilar om folk som kunde det bra fick greja, (provade pappas nya toyota laggigt gränssnitt och seg lågupplöst skärm) men till slut lär de sig nog.

Ursprungligen av iSweden:

I takt med den digitala utvecklingen blir bilen mer och mer en tjänst.

Rätt korkat av BMW dock, ingen annan biltillverkare tar betalt för det som en prenumerationstjänst, samt Apple tar inte betalt av biltillverkarna med någon löpande licenskostnad.

Hoppas inte volvo tar efter.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-24 15:17
Ursprungligen av Andorr:

Rätt korkat av BMW dock, ingen annan biltillverkare tar betalt för det som en prenumerationstjänst, samt Apple tar inte betalt av biltillverkarna med någon löpande licenskostnad.

Ja. Ett trist drag som skadar BMW.
Men nästa kamp kommer att stå om vilken App Store som vinner för bilar; Apple, Android eller Tesla?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-07-24 16:45
Ursprungligen av HåkanE:

Men faktum är ju att idag får man pröjsa ung. 3000:- för att få tillgång till CarPlay.

Standard på VW.

Ursprungligen av HåkanE:

Men faktum är ju att idag får man pröjsa ung. 3000:- för att få tillgång till CarPlay. Med det nya upplägget får man första året gratis, därefter $80 per år. Har man bilen i tre år får man alltså betala $160 istället för 3000 kr. Dock gäller det ju att man även tar med navigation i bilen, men det kravet gäller ju för CarPlay oavsett om man betalar upfront eller prenumererar.

Fast så kan man ju inte resonera, du får ju räkna på vad det kostar bilägarna totalt under bilens livslängd. Säg att bilen lever i 20 år, då blir det 19 * 80 dollar, alltså ca 14.000 kr. En rejäl extra inkomstkälla för BMW för något som börjar bli en standard på nya bilar. De kanske kan utöka konceptet, vill du ha vindrutetorkare blir det en extra kostnad på 5 dollar/mån (båda sidorna 8 dollar), signalhorn 3 dollar/mån, tillgång till bagageutrymmet 100 dollar/mån.

Ursprungligen av Sir N.:

Fast så kan man ju inte resonera, du får ju räkna på vad det kostar bilägarna totalt under bilens livslängd. Säg att bilen lever i 20 år, då blir det 19 * 80 dollar, alltså ca 14.000 kr. En rejäl extra inkomstkälla för BMW för något som börjar bli en standard på nya bilar. De kanske kan utöka konceptet, vill du ha vindrutetorkare blir det en extra kostnad på 5 dollar/mån (båda sidorna 8 dollar), signalhorn 3 dollar/mån, tillgång till bagageutrymmet 100 dollar/mån.

Njae, jag räknar på vad det kostar mig. Jag köper (eller tja, leasar) en ny bil vart tredje år. Det jag är intresserad av är månadskostnaden för mig, inte nästa ägare.

Ursprungligen av Json_81:

Standard på VW.

Med andra ord ingår de pengarna i priset för standardutförandet av bilen, men jag förstår vad du menar. Nyfiken fråga, är navigation standard?

Ursprungligen av Sir N.:

De kanske kan utöka konceptet, vill du ha vindrutetorkare blir det en extra kostnad på 5 dollar/mån (båda sidorna 8 dollar), signalhorn 3 dollar/mån, tillgång till bagageutrymmet 100 dollar/mån.

Faktum är att vi hade sådana tankar på Saab redan för över tjugo år sedan. Då handlade det iofs mest om prestanda, t.ex. att man köpte en bil med ”lagom” prestanda för vardagsbehovet men om man skulle åka t.ex. på autobahn tänkte vi oss att man skickade ett meddelande via SMS och ”låste” upp ytterligare hästkrafter i motorns styrsystem. Väldigt mycket av prestandan styrs helt och hållet av motorns styrsystem så rent teoretiskt skulle det funkat. Dock hade man fått dimensionera saker som bromsarna för den högsta prestandan vilket hade kunnat ge en onödigt dyr ”vardagsbil”. Men principen är precis densamma som det du är inne på. Då dagens bilar är ännu mer datoriserade är det ju hyfsat enkelt att styra vad som kan användas eller ej baserat på vad du köpt.

Mycket av det vi idag förknippar med bilägande verkar gå åt tjänstehållet inom en ganska kort framtid. Istället för att köpa en bil som ju trots allt spenderar väldigt stor del av sin tid stillastående på en parkering, köper man sig tjänsten att transporteras från A till B. Personligen är jag inte jättenöjd med den utvecklingen så jag hoppas att det dröjer innan det tar fart på allvar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-07-25 10:56
Ursprungligen av HåkanE:

Njae, jag räknar på vad det kostar mig. Jag köper (eller tja, leasar) en ny bil vart tredje år. Det jag är intresserad av är månadskostnaden för mig, inte nästa ägare.

Andrahandsvärdet (om du inte kör till skrot) påverkar ju din månadskostnad, alltså är det intressant vad kostnaderna blir för nästa ägare, om än indirekt. Gäller ju även om du leasar, de kommer ju ta höjd för det.

Ursprungligen av HåkanE:

Med andra ord ingår de pengarna i priset för standardutförandet av bilen, men jag förstår vad du menar. Nyfiken fråga, är navigation standard?

Det var det inte när jag köpte min för snart tre år sen, tror inte det är det nu heller.
Skulle tro att biltillverkarna ger upp att göra sina egna nav-system inom en snar framtid, finns ju ingen poäng med att välja det före carplay / android auto, de kommer aldrig kunna tävla med ständiga uppdateringar av kartor
Vilket verkligen behövs, inte ens apple/google hinner med de ständiga omläggningarna av vägar i göteborg t ex...

Ursprungligen av Json_81:

Standard på VW.

Samma på Kia Niro Hybrid, är standard. Dessutom ingår Tomtom med fria uppdateringar i 7 år. Använder dock mest Waze via CarPlay. Men Tomtom blir ju gratis att köra.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-09-29 01:26
Ursprungligen av Jonatatatan:

Ja man ska inte låta andra företag få kontroll över viktiga delar om det går undvika speciellt om de är från andra länder. Se hur illa det nästan blev för Huawei när de inte skulle få använda amerikanska prylar i kommande produkter.
Visst hade säkert mjuvaran varit betydligt bättre i dagens bilar om folk som kunde det bra fick greja, (provade pappas nya toyota laggigt gränssnitt och seg lågupplöst skärm) men till slut lär de sig nog.

Finns andra biltillverkare som gör rätt. På tex. min Tesla så är användargränssnittet absolut laggfritt, högupplöst och generellt trivs jag riktigt bra med det.

Ursprungligen av omartint:

Finns andra biltillverkare som gör rätt. På tex. min Tesla så är användargränssnittet absolut laggfritt, högupplöst och generellt trivs jag riktigt bra med det.

Det beror nog på hur ny tesla du har och säkert också mjukvaruversion. Men när jag åkte med i en kollegas model s för några år sedan, tror det var årsmodell 2015 eller 2016 det var den gamla designen på fronten. Där kändes skärmen inte skitpigg om man jämförde med en telefon eller surfplatta av premium variant. Kartan hackade när man scrollade osv. Det kan som sagt vara fixat i nyare mjukvaru/hårdvaruversioner eller kan man välja olika prestandanivåer på datorn?

Men många gånger bättre än det som sitter i min pappas Toyota Rav 4 2017 eller min Auris 2015 är det ju det säger jag inte emot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-30 16:20
Ursprungligen av omartint:

Finns andra biltillverkare som gör rätt. På tex. min Tesla så är användargränssnittet absolut laggfritt, högupplöst och generellt trivs jag riktigt bra med det.

Som en OT-parentes så blev jag varse om Teslas Sentry-läge när jag och grabben var för närgångna en Tesla på Ikeas parkering i helgen Men det lär vara hög GDPR-varning på den funktionen..

Ursprungligen av zinned:

Som en OT-parentes så blev jag varse om Teslas Sentry-läge när jag och grabben var för närgångna en Tesla på Ikeas parkering i helgen Men det lär vara hög GDPR-varning på den funktionen..

Började den spela bach så är du illa ute....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-09-30 21:40
Ursprungligen av calinou:

Började den spela bach så är du illa ute....

Ja, jag läste om det men jag tror det hade varit den som då hade varit illa ute och inte jag

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-09-30 22:37
Ursprungligen av Jonatatatan:

Det beror nog på hur ny tesla du har och säkert också mjukvaruversion. Men när jag åkte med i en kollegas model s för några år sedan, tror det var årsmodell 2015 eller 2016 det var den gamla designen på fronten. Där kändes skärmen inte skitpigg om man jämförde med en telefon eller surfplatta av premium variant. Kartan hackade när man scrollade osv. Det kan som sagt vara fixat i nyare mjukvaru/hårdvaruversioner eller kan man välja olika prestandanivåer på datorn?

Men många gånger bättre än det som sitter i min pappas Toyota Rav 4 2017 eller min Auris 2015 är det ju det säger jag inte emot.

En Model 3 från maj månad i år.

Väldigt snabb och laggfri. Kan vara seg första sekunden efter att bilen vaknat från vila/standby, men annars verkligen blixtsnabb. Speciellt kartorna har jag aldrig sett så snabba och laggfria på någon annan bil. Känns vid användning som i klass med en snabb iPad/iPad Pro.

1
Bevaka tråden