Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej uppdatera från 10.14.4-beta

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-22 15:19

Macmini 2012 med macOS 10.14.4-beta. Försöker köra 10.14.5 Combo, men då säger den att jag måste ha APFS för att kunna köra den.
Så då sitter jag fast. Ska jag behöva installera på en annan disk och kopiera över allt, sedan formatera om Macminis disk till APFS och köra tillbaka allt? Låter inte så användarvänligt.
Eller går det att konvertera till APFS först utan att något på disken rörs?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-22 16:50

Nej, testar nu, tack!

Edit: Får exakt samma svar, det går inte på ej APFS-volymer.

Edit 2: Via Systeminställningar - Programuppdatering kan de jag ladda ner Mojave på 6 GB, men fick felmeddelande där också:

Senast redigerat 2019-07-22 17:21
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-07-22 16:57

Det går att konvertera till APFS i skivverktyg med återställningspartitionen.

CMD+R

Så ominstallation inte nödvändig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-22 17:21

Tack, ny test

Edit: Funkade inte heller. Och orsaken är nog att jag kör på en extern FW-disk Jag glömde den detaljen....

Senast redigerat 2019-07-22 17:52
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-22 23:53
Ursprungligen av kenjon:

Macmini 2012 med macOS 10.14.4-beta. Försöker köra 10.14.5 Combo, men då säger den att jag måste ha APFS för att kunna köra den.
Så då sitter jag fast. Ska jag behöva installera på en annan disk och kopiera över allt, sedan formatera om Macminis disk till APFS och köra tillbaka allt?

Ja Apple vill verkligen att vi växlar över till APFS nu. Det verkar som om installeraren för Mojave bara tillåter installation och uppdateringar på en APFS-volym. Om man absolut vill köra Mojave på HFS+ måste man vid varje uppdatering klona över innehållet till en APFS-skiva, uppdatera och sedan klona tillbaks till en HFS+.

Har du inte behövt krångla tidigare vid uppdateringar med Mojave-betorna? Kan det i så fall vara en skillnad i beta-installeraren?

Ursprungligen av kenjon:

Låter inte så användarvänligt.
Eller går det att konvertera till APFS först utan att något på disken rörs?

Ja, det ska ju gå att konvertera dirket från HFS+ till APFS utan dataförlust via återställningspartitionens Skivverktyg, Redigera > Konvertera till APFS. Men du misstänker alltså att du misslyckades pga att din skiva är en extern FireWire?

För vad det är värt så fungerar det att konvertera en USB-sticka den vägen. Men mitt test kan tala för att något annat i volymens historia kan strula.

Utgångsläge: En USB-sticka nu i HFS+ format som formaterades via ett verktyg som gör tvärtemot det du vill göra Paragon APFS to HFS+ Converter (testade det tidigare idag med anledning av en annan tråd)
Det gick inte så bra att nu konvertera den tillbaks till APFS. Fick felmeddelande "An internal error has occured"

Jag raderade den i Skivverktyg och formaterade som MacOS Extended journalförd, så att det blev en helt ren HFS+. (förlorade då tyvärr testfilerna som jag hade haft på den för att kolla integriteten i den första konverteringen).
Denna "rena" HFS+ konverterades till APFS utan problem.

Om inte konverteringen funkar för dig så skulle jag tro att enda, eller i alla fall säkraste vägen för framtiden, är att du går den långa vägen. Installera 10.14.5 (eller från ikväll 10.14.6) på en ren APFS och återställ från backup.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-23 01:18

Tanken är att montera in den externa disken i Macminin, så då löser det sej nog.
Och Konvertera till APFS är utgråat, så det är nog så att det inte funkar med en extern FW-disk. Vilket jag tycker det borde....

Senast redigerat 2019-07-23 01:28
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-23 01:29
Ursprungligen av kenjon:

Tanken är att montera in den externa disken i Macminin, så då löser det sej nog.

Förhoppningsvis löser det sig när du monterat in den. I High Sierra var det tydligen så att man kunde konvertera vanliga externa USB- och FireWire-diskar från HFS+ till APFS, men inte bootbara externa. Troligen samma i Mojave.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-06 07:55

Inmonterad. Startade från Återställningspartitionen via Alt under uppstart. Gick in i Skivverktyg, fortfarande utgråat val av Konvertera till APFS. Valde Ta bort från Skrivbordet. Då gick det att välja. Körde konverteringen med Detaljer påslaget. Den visade att den tog bort disken från Skrivbordet igen (!). Hela processen gick igenom utan fel. Startade om, datorn startade från Återställningspartitionen. Valde Startskiva. "Kan inte väljas eftersom kommandot Bless inte finns".
Så där sitter jag nu, med bara Återställningspartitionen bootbar
Blir väl till att formatera om och börja från början.... Eller går det att göra en Bless med Terminalen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-06 07:59

Ändå står det Startbar under Info.....
Men Journalförd Nej är väl fel?

Volymnamn: SSD 1TB
Volymtyp: APFS-volym
BSD-enhetsnod: disk1s1
Inlänkningsplats: /Volumes/SSD 1TB
System: macOS 10.14.4 (18E215a)
Filsystem: APFS
Anslutning: SATA
Enhetsträdsökväg: IODeviceTree:/PCI0@0/SATA@1F,2/PRT0@0/PMP@0
Skrivbar: Ja
Är skiftlägeskänslig: Nej
Filsystems-UUID: A96CC80E-523B-3EBB-89AF-C2D934ED59B7
Volymkapacitet: 999 210 909 696
Tillgängligt rensbart + ledigt utrymme: 134 347 576 786
Rensbart utrymme: 83 410
Ledigt utrymme: 134 347 493 376
Använt utrymme: 864 655 736 832
Antal filer: 1 622 452
Ägare aktiverade: Ja
Är krypterad: Nej
Systemintegritetsskydd stöds: Ja
Kan kontrolleras: Ja
Kan repareras: Ja
Startbar: Ja
Journalförd: Nej
Skivnummer: 1
Partitionsnummer: 1
Medienamn:
Medietyp: Allmän
Utmatningsbar: Nej
Solid State: Ja
S.M.A.R.T.-status: Stöds inte
Överliggande skivor: disk1

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-06 08:43

Kollade i Terminalen:
macmini-i7:~ kent$ bless --info
mount_apfs: volume could not be mounted: Permission denied
mount: /private/var/folders/8x/3qvddksx41j4s846xcw1vpf40000gn/T/bless.OSfM failed with 77
/sbin/mount returned non-0 exit status
Couldn't mount preboot volume /dev/disk4s2
This is an APFS volume. The preboot volume in its container
cannot be accessed. Try mounting the preboot volume (/dev/disk4s2)
or running as root.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-06 08:50

Testade detta:
macmini-i7:~ kent$ sudo bless --folder /Volumes/SSD\ 1TB/System/Library/CoreServices
Couldn't bless the APFS preboot volume for volume mounted at /Volumes/SSD 1TB: No such process

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-06 08:58

Testade även detta:
[macmini-i7:~ kent$ diskutil apfs updatePreboot /Volumes/SSD\ 1TB/
Started APFS operation
UpdatePreboot: Commencing operation to update the Preboot Volume for Target Volume disk1s1 SSD 1TB
UpdatePreboot: The Target Volume is part of APFS Container disk1
UpdatePreboot: The Target Volume's OpenDirectory (non-special kind) user count is 0 and the Recovery (any of 4 kinds) user count is 0
UpdatePreboot: The Target Volume is not part of an APFS Volume Group
UpdatePreboot: No custom Open Directory path given
UpdatePreboot: Using GivenVolumeMountPointOrNilIfNotMounted for the MacOSSearchPath
UpdatePreboot: Using MacOSSearchPath's child dslocal path for the OpenDirectorySearchPath
UpdatePreboot: MacOS Search Path = (nil=NotMounted) = /Volumes/SSD 1TB
UpdatePreboot: Open Directory Database Search Path = (nil=MacOSSearchPathNotMounted) = /Volumes/SSD 1TB/var/db/dslocal/nodes/Default
UpdatePreboot: Preserve EncryptedRootPList When No-OD = 0
UpdatePreboot: Successfully opened Open Directory database; setting AuthODNodeOrNil accordingly
UpdatePreboot: Mounting and ensuring as mounted the related Preboot Volume
UpdatePreboot: Releasing mount hold on Preboot Volume
UpdatePreboot: Doing memory releases
UpdatePreboot: Exiting Update Preboot operation with overall error=(ZeroMeansSuccess)=-69737
Error: -69737: Unable to find boot helper partition
macmini-i7:~ kent$

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-06 11:54

Jag körde Jespers variant, installerade med DiskMakerX Mojave på ett USB. Via den kunde jag uppdatera!

1
Bevaka tråden