Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-06-14 10:01
Ursprungligen av CekariYH:

Köpte min andra espressomaskin på två veckor, eller bytte in den första, då den va skitbra dom tio första kopparna, men sen övergick den till att fylla diskbänken med vatten eller andra drycker beroende på kapsel.
E ju en viss charm att dricka ur diskbänken men blir ju lite bångligt och tungt i längden.

Kul futuristisk design.
Själv dricker jag inte kaffe (!), så här finns det i alla fall en sak man kan spara en slant på att inte köpa.

Ursprungligen av chrme109:

Kul futuristisk design.
Själv dricker jag inte kaffe (!), så här finns det i alla fall en sak man kan spara en slant på att inte köpa.

Inte te eller choklad heller ?

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-06-14 10:23
Ursprungligen av CekariYH:

Inte te eller choklad heller ?

Jo, jag dricker te, mest på jobbet och nästan alltid Earl Grey.

Choklad är ju gott, men min mage trivs inte med för mycket mjölk (laktos). Men i yngre år blev det en del choklad.

D-Link EXO DIR-2660 AC2600 Smart Mesh
Inbyggt antivirus samt lätt att uppdatera mjukvaran till routern.
(Var en tråd om den och andra här på forumet)
Kampanj på Inet för 1290 kr.

Väldigt lätt att konfigurera via D-link appen som finns både till android och iOS.
Var primärt att jag streamar mycket video till teven som gjorde att jag uppgraderade.

LG C8 OLED 65" (deras Soundbar LG SK9Y på köpet hos Netonnet). 2 veckor in och jag pillar fortfarande med inställningar. Visst 4K-material (Dolby Vision 10HDR) får mig att tappa andan. Annat material gör att prestandan gör det mesta illa för bildkvalitén.

Nöjd men ovan. just med OLED och en annan typ av bild jämfört med LCD/LED från innan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-23 15:20

Efter Apples nedläggning av nätverkshårdvara kommer alla deras användare att förr eller senare tvingas ta klivet över till något annat. Då jag fortfarande satt med gamla Airport med N-Wifi så kändes det som att det var hög tid att ta klivet över till något nytt.

Därmed blev det avtackning av min Airport Extreme, andra generationen, för lång och trogen tjänst i 11,5 år. Den har faktiskt aldrig strulat och aldrig krävt omstart på grund av att någon process hängt sig.

Varje grundfunktion i WiFi-routern ersattes av en egen separat enhet.

Den nya uppställningen
Router: PC Engines Apu2D4, med pfSense
Switch: Cisco SLM2008
Accesspunkt: UniFi nanoHD

Till en början var jag inställd på att köpa en komplett uppsättning av endast enheter ur Unifi-serien, men efter lite research så verkade inte deras lilla hemma-router uppfylla mina krav. Det gjorde däremot pfSense, så då gällde det att hitta någon lämplig hårdvara att köra pfSense på. Kraven var så litet och strömsnål som möjligt, men ändå relativt kraftfullt och då är PC Engines Apu2D4 svårslagen.
Switchen blev en gammal Cisco som uppfyllde kraven: liten, tyst, minst 8 st 1 Gb portar, VLAN och LACP. Visst det är smidigt att kunna ställa in allt via Unifi Controller, men det är sällan man gör inställningar i switchen, så en icke-Unifi duger gott.

Möjligheterna vad som går att göra med det nya systemet jämfört mot det gamla är nästan svårt att greppa och jag gillar verkligen friheten.

Senast redigerat 2019-06-23 21:52
  • Medlem
  • 2019-06-23 22:43
Ursprungligen av iSweden:

Till en början var jag inställd på att köpa en komplett uppsättning av endast enheter ur Unifi-serien, men efter lite research så verkade inte deras lilla hemma-router uppfylla mina krav. Det gjorde däremot pfSense, så då gällde det att hitta någon lämplig hårdvara att köra pfSense på. Kraven var så litet och strömsnål som möjligt, men ändå relativt kraftfullt och då är PC Engines Apu2D4 svårslagen.

Vad var dina krav? Öppen källkod? Något mer, någon funktion som du saknade i USG?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-23 23:29
Ursprungligen av Dalle:

Vad var dina krav? Öppen källkod? Något mer, någon funktion som du saknade i USG?

Bättre prestanda. Bland annat: högre hastighet över VPN, fler typer av VPN (ex OpenVPN), plugins (ex pfBlockerNG, Suricata), stor community och inte kunna bli utelåst en gång till (öppen källkod, så om pfSense läggs ned eller dör så byter jag till något annat och slipper köpa ny hårdvara). Och för att jag vill lära mig mer om nätverk.

Jag köpte råvarorna till dessa som frugan snodde ihop på eftermiddagen.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-06-27 22:58
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag köpte råvarorna till dessa som frugan snodde ihop på eftermiddagen.

Ser ju kalasgott ut! Har en stor svaghet för kanelbullar. ?

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2019-06-28 08:27

Lite extra power lagom till semestern.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-06-28 20:17

Det hade kommit till tiden då det var dags att uppgradera hörlurarna. Slog till på ett par BOSE QC 35 II.

Ursprungligen av joakimo:

Det hade kommit till tiden då det var dags att uppgradera hörlurarna. Slog till på ett par BOSE QC 35 II.

Fantastiska lurar, njut!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-06-29 20:47

Ett litet rackskåp (switch ingick inte).

Senast redigerat 2019-06-29 22:12
Ursprungligen av kenjon:

Ett litet rackskåp (switch ingick inte).

Vad för kul ska du stoppa i det mer än switchen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-06-30 08:49

En amatörrepeater för 2m, på toppen av skidbacken (i en liten kur).
SK4RKD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-01 14:22

På eBay hittade jag nyligen en ReSound TV/Audio Streamer 2, som nu är kopplad till min TV via S/PDIF.

Streamern skickar aktuellt ljud från TV:n, oavsett källa, trådlöst till mina nya hörapparater "ReSound LiNX 3D".

Trevligt att kunna se & lyssna på TV:n utan att störa omgivningen...

Min senaste beställning via Aliexpress. En Celbro USB multiladdare. Inte ofta jag beställer utomlands numera men när jag inte hittar motsvarande i Sverige så händer det. Brukar läsa recensioner på de som har köpt produkten först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-05 11:44
Ursprungligen av kenjon:

En amatörrepeater för 2m, på toppen av skidbacken (i en liten kur).
SK4RKD

-.- ..- .-..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-06 00:05

Denna blev det, Hytera RD985S:

Kommer hem med mitt senaste inköp och är helt oförstående till varför frugan säger: Du är ju helt sjuk i huvudet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-11 20:35
Ursprungligen av RolexJocke:

Kommer hem med mitt senaste inköp och är helt oförstående till varför frugan säger: Du är ju helt sjuk i huvudet.

Det känns onekligen som att du är gift med en klok person..??. Vad i hela friden är det där..? En skyltdocka..?

Det dök upp en ikon i veckan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-19 08:06

Nya träningslurar

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-19 22:03
Ursprungligen av johnh3:

Min senaste beställning via Aliexpress. En Celbro USB multiladdare. Inte ofta jag beställer utomlands numera men när jag inte hittar motsvarande i Sverige så händer det. Brukar läsa recensioner på de som har köpt produkten först.

Varför denna? Ge mig argument, vill gärna köpa något

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-19 23:48
Ursprungligen av iSweden:

... så om pfSense läggs ned eller dör så byter jag till något annat och slipper köpa ny hårdvara). Och för att jag vill lära mig mer om nätverk.

Tex opnsense
Kör det på min, öven den röd
Grattis, stabilare ”dator” får man leta efter. Inte haft en minut ofrivillig nertid sedan installation.

  • Medlem
  • 2019-07-20 19:05

Senaste inköp: En Coway ap-1008ch, luftrenare.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2019-07-21 20:13

Egentligen inget köp men använde poängen på mitt Supreme Card till en AppleTV 4K 64GB.

Ursprungligen av reboot81:

Varför denna? Ge mig argument, vill gärna köpa något

Såg att den verkar ha bra ventilation/kylning. Multiladdare kan annars bli rätt varma om du laddar en mobil och en iPad samtidigt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-08-06 17:41

Nytt laddfodral till Jabra Elite 65t.

Bevaka tråden