Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2019-07-20 17:22
Ursprungligen av calinou:

Tack för länkarna!
Förutsättning är väl att även andra 9 länder bl. a Ryssland tar sitt ansvar...........
https://www.wwf.se/pressmeddelande/ny-wwf-rap...

Vilket tyvärr aldrig lär hända.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-20 18:06

...och surast blev telefonen, XS, som landade i havet. Men snabbt uppfiskad. Nu testas iP-klassningen.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-07-21 07:53
Ursprungligen av xms67:

...och surast blev telefonen, XS, som landade i havet. Men snabbt uppfiskad. Nu testas iP-klassningen.

Skölj ur lightninguttaget ordentligt med kranvatten så att det inte finns några saltrester kvar.

Ursprungligen av xms67:

...och surast blev telefonen, XS, som landade i havet. Men snabbt uppfiskad. Nu testas iP-klassningen.

Torka upp med hårtork.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-21 09:09
Ursprungligen av calinou:

Torka upp med hårtork.

Haha nej. Hur skulle det hjälpa tror du?

Ursprungligen av xms67:

...och surast blev telefonen, XS, som landade i havet. Men snabbt uppfiskad. Nu testas iP-klassningen.

Lägg mobilen tillsammans med 1kg ris i en låda i två dygn så är ev fukt borta sen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-21 10:48
Ursprungligen av Gäddnos:

Skölj ur lightninguttaget ordentligt med kranvatten så att det inte finns några saltrester kvar.

Ursprungligen av calinou:

Torka upp med hårtork.

Ursprungligen av Mrkhaglund:

Lägg mobilen tillsammans med 1kg ris i en låda i två dygn så är ev fukt borta sen

Tack för alla tips. Eller nästan alla, hårtorken vet i sjutton om du menar på riktigt? Och riset är ett knep jag känner väl från andra områden, men tänker att IP68 ska innebära att man inte behöver det. Men har telefonen fått sig en smäll vet man ju inte riktigt. Och vad gäller lightningkontakten så är den spolad.

Klockan är ju förmiddag nu och telefonen fungerar som den ska.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-21 10:50
Ursprungligen av Mrkhaglund:

Lägg mobilen tillsammans med 1kg ris i en låda i två dygn så är ev fukt borta sen

Nej det fungerar inte. Sluta någon gång att ge detta dåliga råd. Ris har aldrig fungerat. Ris kan omöjligen dra ut fukt från en sluten behållare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-21 11:05
Ursprungligen av Innis:

Nej det fungerar inte. Sluta någon gång att ge detta dåliga råd. Ris har aldrig fungerat. Ris kan omöjligen dra ut fukt från en sluten behållare.

Men behållaren kan inte vara sluten om den tagit in fukt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-21 11:14
Ursprungligen av xms67:

Men behållaren kan inte vara sluten om den tagit in fukt.

Du förstår vad jag menar. Ris kan INTE dra ur vatten/fukt ur en telefon. Det är testat och bevisat att det inte fungerar.
Har det kommit in fukt i telefonen så har det redan börjat oxidera och då hjälper bara att man tar isär den och tvättar bort oxiden.

Louis Rossman är en välkänd reparatör av Apple produkter och har sett försöken att torka en iPhone med ris.

https://youtu.be/yPeITOz2_YM

Som han själv säger.

Citat:

Rice will never suck water out of the tiny hole in an iPhone 5S phone's EMI shielding through the speaker holes in the casing. It's a 100% myth

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-21 11:57
Ursprungligen av Innis:

Du förstår vad jag menar. Ris kan INTE dra ur vatten/fukt ur en telefon. Det är testat och bevisat att det inte fungerar.
Har det kommit in fukt i telefonen så har det redan börjat oxidera och då hjälper bara att man tar isär den och tvättar bort oxiden.

Louis Rossman är en välkänd reparatör av Apple produkter och har sett försöken att torka en iPhone med ris.

https://youtu.be/yPeITOz2_YM

Som han själv säger.

Men man får skilja på möjligheten att dra ut fukt och möjligheten att reparera redan skadade delar. Jag tycker han spelar dum, jag tror inte han är dum, på filmen. Jag har aldrig hört någon som tror att ris ska laga redan oxiderade delar. Ris handlar om att hindra oxidation(eller andra problem) eller stoppa spridningen genom att dra bort fukten. När han gnider med ett riskorn på oxidation så är han ju patetisk. En försäljartyp av värsta sort.

Men jag kan inte svära vid mina barns huvud på HUR effektivt ris är att absorbera fukt, men att det absorberar är nog ganska klarlagt. Det finns ju kemiska produkter som har betydligt högre absortionsförmåga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-21 12:32

Ja, spara några av de där påsarna man får i paketen från Kina.

Ursprungligen av Innis:

Nej det fungerar inte. Sluta någon gång att ge detta dåliga råd. Ris har aldrig fungerat. Ris kan omöjligen dra ut fukt från en sluten behållare.

Kan inte vara dåligt råd då det fungerat många ggr för mig...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-21 15:23
Ursprungligen av Mrkhaglund:

Kan inte vara dåligt råd då det fungerat många ggr för mig...

Anekdotisk bevisföring. Du har inga konkreta bevis på att det just är ris som gjorde att telefonen inte gick sönder utan det beror på andra faktorer.Tester är utförda och man har plockat isär och sett att ris har INTE absorberat fukt överhuvudtaget. Så nej ris har aldrig och kommer aldrig fungera

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-21 15:27
Ursprungligen av xms67:

Men man får skilja på möjligheten att dra ut fukt och möjligheten att reparera redan skadade delar. Jag tycker han spelar dum, jag tror inte han är dum, på filmen. Jag har aldrig hört någon som tror att ris ska laga redan oxiderade delar. Ris handlar om att hindra oxidation(eller andra problem) eller stoppa spridningen genom att dra bort fukten. När han gnider med ett riskorn på oxidation så är han ju patetisk. En försäljartyp av värsta sort.

Men jag kan inte svära vid mina barns huvud på HUR effektivt ris är att absorbera fukt, men att det absorberar är nog ganska klarlagt. Det finns ju kemiska produkter som har betydligt högre absortionsförmåga.

Jag är heller inget fan av hans burdusa stil men han har rätt i sak. Visst ris reparerar ingenting men det var inte vad saken handlar om. Utan ris förmåga att absorbera fukt. Ris kan heller inte hindra oxidering eftersom den har redan startat direkt när fukt har kommit in i telefonen.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-21 15:32

Enligt tester så är det bästa att låta den ligga så torkar den fortare än att använda ris.
https://www.gazelle.com/thehorn/2014/05/06/ga...

Citat:

But it seems that leaving your phone on a shelf may be the best option.

Ursprungligen av Innis:

Anekdotisk bevisföring. Du har inga konkreta bevis på att det just är ris som gjorde att telefonen inte gick sönder utan det beror på andra faktorer.Tester är utförda och man har plockat isär och sett att ris har INTE absorberat fukt överhuvudtaget. Så nej ris har aldrig och kommer aldrig fungera

Spelar ingen roll Innis vad du säger. Ris har alltid fungerat för mig när fukt ska absorberas, punkt slut. Hörs hej ??

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-21 15:59
Ursprungligen av Mrkhaglund:

Spelar ingen roll Innis vad du säger. Ris har alltid fungerat för mig när fukt ska absorberas, punkt slut. Hörs hej ??

Ja det är bra. Ignorera fakta. Fortsätt med det du ?

  • Medlem
  • 2019-07-21 16:07
Ursprungligen av Mrkhaglund:

Spelar ingen roll Innis vad du säger. Ris har alltid fungerat för mig när fukt ska absorberas, punkt slut. Hörs hej ??

Kiselsyragel (Silica gel) är det som möjligen fungerar. Typ att bädda in telefonen i en liter av detta och då ska telefonen vara nedmonterad i sina delar så mycket som möjligt. Ris fungerar förstås inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-22 10:47

Som ytterligare en anekdot kan jag berätta att ris är inget ovanligt inom klockvärlden. Jag var hemma hos en god vän som drabbats av en konstig fuktskada i sitt hus. När jag hälsade på honom kom en kille från en fuktfirma. Efter att han inspekterat huset tog han en kaffe med oss. Min gode vän har ett par klockor som är väldigt värdefulla. Alla från 60-talet. Och han använder dem regelbundet. Vännen frågade fuktkillen vad man bör göra om det kommer fukt in i klockan. Han svarade så här, lite fritt ur minnet. Är det saltvatten är det nog ganska kört vad man än gör. Är det sötvatten är det bästa att öppna klockan och låta den torka. Kan man inte det är det är det bäst att lägga klockan i en påse ris och knyta ihop påsen. Vi googlade och såg flera artiklar om ris och klockor. Men såklart inga artiklar om att ris lagar klockor.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-22 12:26

En till som tror på en seglivad myt. Inte konstigt att samhället är som det är när folk ignorerar tester och fakta. Skulle inte förvåna mig att det är klockanvändare som startat denna myt.

Rislösning. Bevis på att det inte fungerar. Dessutom sväller det upp där det är hål. Öppna mobilen och dutta på med alkohol i stället.
https://www.youtube.com/watch?v=A38XqaMmrw8

  • Medlem
  • 2019-07-24 20:54

Helvete!
Tappade min AW2 när jag skulle förtöja båten vid bryggan!
Någon som vet om det ryktas om en AW series 5 i höst, eller ska jag springa till Täby redan imorgon?

  • Medlem
  • 2019-07-24 21:39
Ursprungligen av Dalle:

Helvete!
Tappade min AW2 när jag skulle förtöja båten vid bryggan!
Någon som vet om det ryktas om en AW series 5 i höst, eller ska jag springa till Täby redan imorgon?

Ja, det ryktas om en AW5 i höst.

https://www.macworld.co.uk/news/apple/apple-w...

  • Medlem
  • 2019-07-24 22:02
Ursprungligen av Ljung:

Ja, det ryktas om en AW5 i höst.

https://www.macworld.co.uk/news/apple/apple-w...

Då får vi ha lite is i magen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-08-17 22:45

Måndagen denna vecka:
Åskoväder av bara helvete. Det kom från ingenstans. Jag hörde en smäll och jag gick runt i huset för att dra ut kritiska kontakter. BAM!! En jävla smäll Innan jag hann dra ut DSL-kontakten ur 1900-tals-uttaget. (Ja, jag har ADSL hemma då det är det enda som erbjuds.).

Efter detta: Ingen kontakt med civilicationen.

Jag har provat att byta modem (Zyxel fr Telia). Men jag har inte bytt själva .. vadhetere... klumpen.. Kontakten som ska in i väggurtaget. Detta då jag inte har någon i reserv.

Jag ringde Telia. 1 tim telekö.
Dagen efter: tvungen att sticka iväg till annat (personligt).

Så, nu är jag utan ADSL-internet, det enda jag haft här hemma. Grejt. (Jag kör nu via internetdelning fr iPhone). Tack, jobbabbonnemang (telefon-) som ger 100 GB per månad via Tre. Annars hade jag slängts tillbaka till 1980-talet.

Okej. Jag är inte förbannad på någon. Skit händer. Men jag är trött att det händer mig.

  • Medlem
  • 2019-08-17 23:10

@filuren Var glad att det bara var ett sketet ADSL-modem som rök. Det kunde ha blivit mycket mycket värre...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-08-17 23:27
Ursprungligen av Dalle:

@filuren Var glad att det bara var ett sketet ADSL-modem som rök. Det kunde ha blivit mycket mycket värre...

Tack.

Jag vet dock fortarande inte vad som pajjat. Modemet är nog okej (jag har bytt). Kanske har kopparkablarna i skogen krullat ihop sig.

Det kanske kan fixas. Jag ska kolla mer imorgpon.

Men jag funderar på att skita i allt. Säga upp allt. Jag är så jävla trött på allt.
Jag har ju förstått att det är viktigare att ge stockholmare möjlighet att facebooka i tunnelbanan än att landsbygden ska ha tilllgång till internet.

Ursprungligen av filuren:

Tack.

Jag vet dock fortarande inte vad som pajjat. Modemet är nog okej (jag har bytt). Kanske har kopparkablarna i skogen krullat ihop sig.

Det kanske kan fixas. Jag ska kolla mer imorgpon.

Men jag funderar på att skita i allt. Säga upp allt. Jag är så jävla trött på allt.
Jag har ju förstått att det är viktigare att ge stockholmare möjlighet att facebooka i tunnelbanan än att landsbygden ska ha tilllgång till internet.

Så jäkla illa kan det väl inte vara? Blir en dag i morgon också med nya jävligheter

En fråga, hur lång/a är kabeln/arna du har i skogen och är dom nedgrävda? Om du har datakablar eller strömkablar i backen så räcker det inte med blyhöljen för att skydda mot åskan, dom måste skyddsjordas och framförallt ha "surgebreakers" på bägge sidorna eller är det så illa att det var huvudströmkabeln fram till bostaden som gick? På landsbygden om man ligger i nånstans i slutet på försörjnings änden råkar man nästan alltid illa ut om åskan går.
Mina för detta svärföräldrar förlora mängder med telefoner, kylskåp/frysar och spisar så fort det åska 10 mil därifrån eller närmare ... men inga modem etc för så moderna va dom inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-18 11:13
Ursprungligen av filuren:

Måndagen denna vecka:
Åskoväder av bara helvete. Det kom från ingenstans. Jag hörde en smäll och jag gick runt i huset för att dra ut kritiska kontakter. BAM!! En jävla smäll Innan jag hann dra ut DSL-kontakten ur 1900-tals-uttaget. (Ja, jag har ADSL hemma då det är det enda som erbjuds.).

Efter detta: Ingen kontakt med civilicationen.

Jag har provat att byta modem (Zyxel fr Telia). Men jag har inte bytt själva .. vadhetere... klumpen.. Kontakten som ska in i väggurtaget. Detta då jag inte har någon i reserv.

Jag ringde Telia. 1 tim telekö.
Dagen efter: tvungen att sticka iväg till annat (personligt).

Så, nu är jag utan ADSL-internet, det enda jag haft här hemma. Grejt. (Jag kör nu via internetdelning fr iPhone). Tack, jobbabbonnemang (telefon-) som ger 100 GB per månad via Tre. Annars hade jag slängts tillbaka till 1980-talet.

Okej. Jag är inte förbannad på någon. Skit händer. Men jag är trött att det händer mig.

Det är nog filtret som har pajat, klumpen du har i telefonuttaget.
Han du analog telefon också? Kopplingston, med eller utan filtret inkopplat?

Bevaka tråden