Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genvägar

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ylan:

Kamrater,

Jag har skapat en genväg som fungerar om jag trycker på den, men den verkar köras om jag röstaktiverar den (har spelat in en fras i appen (genvägar)) men det händer inget. Gäller både från iPhone och Apple Watch.

Någon med samma problem?

Vänligen, Ylan

Jag gjorde en som delade min nuvarande plats i ett sms till en bestämd person med en textsnutt till. När jag klickar den kommer platsen med och texten med, när Siri kör den så kommer texten men ingen plats med. Bugg sa de Apple Store i Täby.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-08 21:13
Ursprungligen av Mockza:

Jag gjorde en som delade min nuvarande plats i ett sms till en bestämd person med en textsnutt till. När jag klickar den kommer platsen med och texten med, när Siri kör den så kommer texten men ingen plats med. Bugg sa de Apple Store i Täby.

Siri från fån eller från klocka?

Vänligen, Ylan

[quote name="Ylan" postid="2351398"]Siri från fån eller från klocka?

Vänligen, Ylan[/quot

Har bara provat från mobilen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-08 21:55

[quote name="Mockza" postid="2351400"]

Ursprungligen av Ylan:

Siri från fån eller från klocka?

Vänligen, Ylan[/quot

Har bara provat från mobilen.

Tack, då är det förmodligen något Apple får lösa, och jag lägger ned för aftonen!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Kamrater,

Jag har skapat en genväg som fungerar om jag trycker på den, men den verkar köras om jag röstaktiverar den (har spelat in en fras i appen (genvägar)) men det händer inget. Gäller både från iPhone och Apple Watch.

Någon med samma problem?

Vänligen, Ylan

Fråga. Känner Siri igen frasen? Men säger inte att den ska köra genvägen?

Har du provat med att byta fras?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-09 05:35
Ursprungligen av BlackSmp:

Fråga. Känner Siri igen frasen? Men säger inte att den ska köra genvägen?

Har du provat med att byta fras?

Japp, Siri känner igen frasen och säger fixat och skriver klart på telefonen. På klockan skriver Siri något i stil med "Lämnar över till Genvägar".

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Japp, Siri känner igen frasen och säger fixat och skriver klart på telefonen. På klockan skriver Siri något i stil med "Lämnar över till Genvägar".

Vänligen, Ylan

I inlägget så skrev du att du hade problem på både mobil och klocka men problemet är alltså bara i klockan?

Vad gör genvägen? Det finns vissa saker som bara fungerar på mobilen. Kan det vara så enkelt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-09 05:49
Ursprungligen av BlackSmp:

I inlägget så skrev du att du hade problem på både mobil och klocka men problemet är alltså bara i klockan?

Vad gör genvägen? Det finns vissa saker som bara fungerar på mobilen. Kan det vara så enkelt?

Förlåt, jag var otydlig. Telefonen säger fixat men det går inte iväg något meddelande (som skapas av genvägen). Genvägen fungerar när jag startar från widgeten i telefonen.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Förlåt, jag var otydlig. Telefonen säger fixat men det går inte iväg något meddelande (som skapas av genvägen). Genvägen fungerar när jag startar från widgeten i telefonen.

Vänligen, Ylan

Svårt att säga. Jag skulle lägga in en dialogbox just innan du skickar meddelandet så att du ser att du kommer dit och att du får vad du förväntar dig.

Alternativt dela ut genvägen så andra kan prova den.

Det är inte helt lätt att felsöka dessa genvägar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-09 09:14

@Ylan Ja, dela ut den så att vi andra kan se hur den är konfigurerad och även testa i våra telefoner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-09 09:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Svårt att säga. Jag skulle lägga in en dialogbox just innan du skickar meddelandet så att du ser att du kommer dit och att du får vad du förväntar dig.

Alternativt dela ut genvägen så andra kan prova den.

Det är inte helt lätt att felsöka dessa genvägar.

Tror det är Siri som strular.

Jag testar med att skicka ett meddelande helt enkelt, inget mer och själva genvägen fungerar.

Poängen med Siri är att jag inte skall behöva ta upp telefonen vilket jag ju måste med en dialogbox, annars kan jag lika gärna starta genvägen på telefonen, vilket fungerar varje gång.

Jag har också testat att lägga datum och plats i variabler som jag sedan lägger in i meddelandet. Det fungerar också om jag startar via genvägswidgeten (högerswipe) eller i appen (Genvägar).

Nu tror jag helt enkelt (som Mockza ovan hade hört på Apple Store i Täby) att det är en bugg, och då i Sirikopplingen till Genvägar, och att jag avvaktar med sådana genvägar tills Apple styrt upp det. Det är ju inte bara här som Siri fungerar litet si och så.

Annars tycker jag att Genvägar är betydligt smidigare än Automator på macen, och allt jag provat har fungerat bra (om än litet långsamt), utom just när jag försöker använda röstaktivering.

Förutom fungerande röstaktivering, skulle jag nu önska mig att jag kunde trigga en genväg tidsmässigt, kanske via Påminnelser.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-09 09:40
Ursprungligen av zinned:

@Ylan Ja, dela ut den så att vi andra kan se hur den är konfigurerad och även testa i våra telefoner.

Se ovan, det är liksom inget att dela, utan bara "Skicka meddelande", med inspelad Sirifras som Siri känner igen, och påstår sig köra.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Se ovan, det är liksom inget att dela, utan bara "Skicka meddelande", med inspelad Sirifras som Siri känner igen, och påstår sig köra.

Vänligen, Ylan

Hur får genvägen texten som den ska skicka när du kör via Siri jämfört med om du aktiverar den "oSiri"

Jag är fortfarnde nyfiken. Ska prova att göra en liknande genväg ikväll när jag är hemma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-09 09:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur får genvägen texten som den ska skicka när du kör via Siri jämfört med om du aktiverar den "oSiri"

Jag är fortfarnde nyfiken. Ska prova att göra en liknande genväg ikväll när jag är hemma

Hårdkodat i genvägen. Se bifogad bild. Det är alltså samma genväg som fungerar när jag inte triggar med röstaktivering.

Redigering: Även kontakten (telefonnumret) är hårdkodad i genvägen.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Hårdkodat i genvägen. Se bifogad bild. Det är alltså samma genväg som fungerar när jag inte triggar med röstaktivering.

Redigering: Även kontakten (telefonnumret) är hårdkodad i genvägen.

Vänligen, Ylan

Intressant, det fungerar smärtfritt med Siri för mig... Kört på alla tre sätten... Aktiverat siri med sidoknappen, sagt "Hej siri" och kört via siri på klockan (hårdkodad text och mottagare)

Men å andra sidan, om det är en bugg så är det kanske inte konstigt att det fungerar olika för olika personer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-09 13:31

Hurra!

Ursprungligen av Mockza:

Jag gjorde en som delade min nuvarande plats i ett sms till en bestämd person med en textsnutt till. När jag klickar den kommer platsen med och texten med, när Siri kör den så kommer texten men ingen plats med. Bugg sa de Apple Store i Täby.

Jag slog av och på Siri på telefonen.

Nu fungerar det!

Vänligen, Ylan

Redigering: Skrivfel

Senast redigerat 2018-10-09 13:43
Ursprungligen av Ylan:

Jag slog av och Siri på telefonen.

Nu fungerar det!

Vänligen, Ylan

Inte första gången som en omstart (hel eller delvis) löser problem. Vi borde ha tänkt på det tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-09 13:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Inte första gången som en omstart (hel eller delvis) löser problem. Vi borde ha tänkt på det tidigare.

Jupp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-09 20:18
Ursprungligen av BlackSmp:

Inte första gången som en omstart (hel eller delvis) löser problem. Vi borde ha tänkt på det tidigare.

Med betoning på delvis. Siri är ju inte ett under av driftsäkerhet. Just nu fungerar inte Siri alls för mig.

Och det är ju det stora skälet till att t. ex. min flickvän inte använder Siri alls. Felprocenten är tillräckligt hög för att hon inte skall bry sig om att använda det.

Syrligen, Ylan

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-10 10:00

Intelligent Power
Gör lite smarta val beroende på batteristyrka i procent.

Och för er med nya mobilerna, en genväg som lägger skrämdumpar i en snygg mobilram: https://www.macstories.net/ios/adding-device-...

Hoppas innerligt att man kan få dessa att köras med externa triggers i framtiden.

Ursprungligen av jonasn:

Nej, det gör det inte.

Det finns inga automatiska triggers alls utan din genväg måste startas manuellt, antingen från appen, från hemskärmen, med hjälp av Siri eller genom att lägga till genvägen i "exportmenyn" som finns i många appar.

Det finns ju en genväg som heter "Påminn mig hemma" som aktiveras när man kommer hem, så det borde väl gå för andra platser också?

Edit: Ok, va ju ett tag sen du skrev detta...

Senast redigerat 2018-11-10 00:43

Hjälp!

Försöker skapa en Siri genväg som startar kameran, ställer in på tele och tar 3 bilder och sparar dessa och sen avslutas.

Genvägen på hemskärmen funkar sisådär, startar nån sorts kamera utan att komma åt några inställning som när man startar Kamera på vanligt sätt, dvs, man kommer inte åt tele- eller vidvinkel-"knappen", tar inga bilder utan man måste själv trycka på utlösaren.
Spara funkar och sedan kommer man till "genvägen" skulle helst att den bara avslutade efter att ha sparat.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-12 11:20
Ursprungligen av CekariYH:

Det finns ju en genväg som heter "Påminn mig hemma" som aktiveras när man kommer hem, så det borde väl gå för andra platser också?

Edit: Ok, va ju ett tag sen du skrev detta...

Den triggar dock inte en genväg utan skapar en ny påminnelse som triggas när man kommer hem. Det är med andra ord en workaround som är lite begränsad, men ändå bättre än inget.

Ursprungligen av jonasn:

Den triggar dock inte en genväg utan skapar en ny påminnelse som triggas när man kommer hem. Det är med andra ord en workaround som är lite begränsad, men ändå bättre än inget.

Ah, såklart, det blir ju lika enkelt att skapa en påminnelse själv i Påminnelser.

  • Medlem
  • 2019-07-15 14:30

Det går inte att skapa en genväg för att snabbt kunna byta mellan 3/4G? Det jag hittar öppnar bara inställningarna, sedan måste jag själv navigera mig fram i 58 undermenyer för att komma rätt. Riktigt irriterande!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-15 16:34
Ursprungligen av Dalle:

Det går inte att skapa en genväg för att snabbt kunna byta mellan 3/4G? Det jag hittar öppnar bara inställningarna, sedan måste jag själv navigera mig fram i 58 undermenyer för att komma rätt. Riktigt irriterande!

Gör inte telefonen det automatiskt vid sämre mottagning?

  • Medlem
  • 2019-07-15 19:09
Ursprungligen av Innis:

Gör inte telefonen det automatiskt vid sämre mottagning?

Delvis. Den stegar nedåt 4g/3g/e. Men har man kommit ned på Edge så stegar den nästan aldrig upp till 4g när det finns att tillgå, då måste man in och fippla i menyn.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-15 19:37
Ursprungligen av Dalle:

Delvis. Den stegar nedåt 4g/3g/e. Men har man kommit ned på Edge så stegar den nästan aldrig upp till 4g när det finns att tillgå, då måste man in och fippla i menyn.

Va! Konstigt händer aldrig mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-15 21:55

Inte mej heller, den stegar upp oxå.

Ursprungligen av BlackSmp:

Samt en dålig översättning av baksidekameran ("tillbaka")

Kunde vart värre. De kunde ha valt "rygg" också.

Minns när t.ex. "spell" (text edit) översattes till "förtrollning".

Bevaka tråden