Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilderna från mobilen visas inte i datorn

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu händer det igen!. Har massor med bilder och filmer från mobilen som togs för 2 dgr sedan som inte visas i datorn.
Ända står det där nere att du uppdaterades nyss.
Nyss gick jag in i inställningar i bilderappen för att kolla ändå att det är en bock. Jag gjorde så att jag tog bort bocken och ville sätta den igen ifall det skulle hjälpa men då kom en dialogruta som jag inte vet vad det egentligen betyder.
Vet inte riktigt vad jag ska göra.......

Senast redigerat 2019-07-11 23:35
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-11 15:47

Vad den betyder? Att din hårddisk är för liten att ladda ner alla bilder från iCloud
Gör som det står. Välj Optimera

Ursprungligen av Innis:

Vad den betyder? Att din hårddisk är för liten att ladda ner alla bilder från iCloud
Gör som det står. Välj Optimera

Investerade i en ny 500 GB SSD-disk med snabb läshastighet för 1 år sedan och den räcker då inte till? Kollade nyss och det ser ut att det finns plats.

Ursprungligen av calinou:

Investerade i en ny 500 GB SSD-disk med snabb läshastighet för 1 år sedan och den räcker då inte till? Kollade nyss och det ser ut att det finns plats.

Vet du hur mycket du har i molnet då?

Ursprungligen av Zeugma:

Vet du hur mycket du har i molnet då?

Så här ser det ut. Så det finns plats.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-11 19:43
Ursprungligen av calinou:

Investerade i en ny 500 GB SSD-disk med snabb läshastighet för 1 år sedan och den räcker då inte till? Kollade nyss och det ser ut att det finns plats.

Därför att du med största säkerhet redan har ett Bilder bibliotek, kanske inte alla bilder, som finns på din hårddisk och som tar plats.
Eftersom du stängde av iCloud bildbibliotek och sen satte på det igen känner inte Bilder igen det gamla. Utan försöker ladda ner alla bilder igen och därmed har du inte plats.
Så istället ska du välja optimera och låta Bilder arbeta så det och slå ihop det bibliotek du har på datorn och det du har i iCloud.

Hade du däremot haft mer ledigt utrymme hade du aldrig fått upp denna varningsruta

Ursprungligen av Innis:

Därför att du med största säkerhet redan har ett Bilder bibliotek, kanske inte alla bilder, som finns på din hårddisk och som tar plats.
Eftersom du stängde av iCloud bildbibliotek och sen satte på det igen känner inte Bilder igen det gamla. Utan försöker ladda ner alla bilder igen och därmed har du inte plats.
Så istället ska du välja optimera och låta Bilder arbeta så det och slå ihop det bibliotek du har på datorn och det du har i iCloud.

Hade du däremot haft mer ledigt utrymme hade du aldrig fått upp denna varningsruta

Förstår inte vad jag ska göra konkret.....
Så här ser det ut just nu och det har varit så här sedan igår. Faktum är att det inte finns ca 300 objekt som ska egentligen överföras. Det handlar bara om några bilder och video max 15 st.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-07-12 10:00
Ursprungligen av calinou:

Förstår inte vad jag ska göra konkret.....
Så här ser det ut just nu och det har varit så här sedan igår. Faktum är att det inte finns ca 300 objekt som ska egentligen överföras. Det handlar bara om några bilder och video max 15 st.

Om du stängde av och aktiverade iCloud så synkas hela biblioteket på nytt igen. Och det tar tid.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-12 10:59
Ursprungligen av calinou:

Förstår inte vad jag ska göra konkret.....
Så här ser det ut just nu och det har varit så här sedan igår. Faktum är att det inte finns ca 300 objekt som ska egentligen överföras. Det handlar bara om några bilder och video max 15 st.

Du ska inte göra någonting utan låta Bilder arbeta. Tänk på att ha laddaren i för processen kan stanna om du kör med batteri. Du kan starta om datorn också om processen stannat. Men stäng aldrig av iCloud bildbibliotek som du gjorde. Då startar processen om från början.

Om du upplever att bilder inte synkas som det ska gör inte som du gjorde nu. Utan en omstart av enheterna är det bästa.

Ursprungligen av Innis:

Du ska inte göra någonting utan låta Bilder arbeta. Tänk på att ha laddaren i för processen kan stanna om du kör med batteri. Du kan starta om datorn också om processen stannat. Men stäng aldrig av iCloud bildbibliotek som du gjorde. Då startar processen om från början.

Om du upplever att bilder inte synkas som det ska gör inte som du gjorde nu. Utan en omstart av enheterna är det bästa.

Hade jag inte tagit av bocken så hade det slutat synka mellan mobil och datorn eftersom det hade gått flera dgr som det inte synkade nu längre. Exakt detta problem har jag fått stampa med förut pga det finns en MacOs uppdatering som väntar vilket ställer till med bilderna. Det kanske är ett tricks som tvingar en att uppdatera.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-12 21:38
Ursprungligen av calinou:

Hade jag inte tagit av bocken så hade det slutat synka mellan mobil och datorn eftersom det hade gått flera dgr som det inte synkade nu längre. Exakt detta problem har jag fått stampa med förut pga det finns en MacOs uppdatering som väntar vilket ställer till med bilderna. Det kanske är ett tricks som tvingar en att uppdatera.

Nej det hade räckt med att du startat om enheterna

Uppdateringen är nu klar. Dock har vissa filmer och bilder från min iPhone inte kommit med i appen bilder. Vad kan det vara för fel?

Ursprungligen av calinou:

Uppdateringen är nu klar. Dock har vissa filmer och bilder från min iPhone inte kommit med i appen bilder. Vad kan det vara för fel?

Filerna kan vara skadade eller ha ett filformat eller codec som inte stöds.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-13 20:41
Ursprungligen av calinou:

Uppdateringen är nu klar. Dock har vissa filmer och bilder från min iPhone inte kommit med i appen bilder. Vad kan det vara för fel?

Är det bilder du har tagit med kameran?

Ursprungligen av Innis:

Är det bilder du har tagit med kameran?

Enbart med min iPhone.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-14 08:57
Ursprungligen av calinou:

Enbart med min iPhone.

Är det bilder du tagit med telefonen synkas dom. Jag är övertygad att detta är bilder som du har manuellt fört över med iTunes. Dessa bilder ingår inte i iCloud bildbiblioteket.

Ursprungligen av Innis:

Är det bilder du tagit med telefonen synkas dom. Jag är övertygad att detta är bilder som du har manuellt fört över med iTunes. Dessa bilder ingår inte i iCloud bildbiblioteket.

Jag har inte rört iTunes. Det har hänt förut. Nyligen tog jag ännu fler bilder och dom kommer inte med. Det är någonting som man måste åtgärda i telefonen verkar som fast det finns en bock där på iCloud.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-14 19:01

Då måste det vara ett specifikt problem med din telefon. För alla jag varit med om som haft problemet med synk har det räckt med att starta om enheterna.

Ursprungligen av Innis:

Då måste det vara ett specifikt problem med din telefon. För alla jag varit med om som haft problemet med synk har det räckt med att starta om enheterna.

Inte visste jag att det hade räckt......
Jag startade om båda och det blev bra! ?
Tack för hjälpen!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-15 10:35
Ursprungligen av calinou:

Inte visste jag att det hade räckt......
Jag startade om båda och det blev bra! ?
Tack för hjälpen!

Du måste skämta eller driva med mig? Det absolut FÖRSTA man ALLTID gör är att starta om sina enheter. Och om jag går tillbaka och söker i dom trådar du nämnt detta problem är jag 100% säker på att du redan fått det rådet.

Ursprungligen av Innis:

Du måste skämta eller driva med mig? Det absolut FÖRSTA man ALLTID gör är att starta om sina enheter. Och om jag går tillbaka och söker i dom trådar du nämnt detta problem är jag 100% säker på att du redan fått det rådet.

Det ska jag komma ihåg. Startar nästan aldrig om mina enheter och det är ingen som har gett mig rådet. Man vill ju inte tappa alla flikar eller andra saker man har på G med omstart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-15 11:58
Ursprungligen av calinou:

Man vill ju inte tappa alla flikar eller andra saker man har på G med omstart.

Bokmärken?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-15 13:08
Ursprungligen av calinou:

Det ska jag komma ihåg. Startar nästan aldrig om mina enheter och det är ingen som har gett mig rådet. Man vill ju inte tappa alla flikar eller andra saker man har på G med omstart.

Ok så du har hellre problem med iCloud sync och behålla flikar. Orkar inte tjafsa men det är bland det första råd som tex Barbapappa86 ger när det gäller dylika problem. Så försök inte.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-07-15 13:11

Att en omstart hade hjälpt, kom redan i inlägg nr 11 av någon

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-15 13:34
Ursprungligen av frazze:

Bokmärken?

Eller inställningen i Safari som gör att den startar med alla fönster från förra användningen (session)?

Ursprungligen av Innis:

Ok så du har hellre problem med iCloud sync och behålla flikar. Orkar inte tjafsa men det är bland det första råd som tex Barbapappa86 ger när det gäller dylika problem. Så försök inte.

Ber om ursäkt att jag missade att du angav tidigare att jag skulle göra en omstart. ? I och för sig bra att tråden finns för dom som råkar för samma sak och behöver veta vad man ska göra.
Hur ofta ska man göra omstart?
Ser och läser ej barbapappas86 meddelanden.

Ursprungligen av frazze:

Eller inställningen i Safari som gör att den startar med alla fönster från förra användningen (session)?

Safari litar jag på med öppna fönster.
Dom andra har jag haft otur att det har försvunnit massor med omstart. Givetvis har jag många fästa flikar också så att det inte finns någon plats på verktygsfältet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-15 15:07
Ursprungligen av calinou:

Hur ofta ska man göra omstart?

Bara om men absolut när något med datorn/mobilen krånglar

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-15 15:49
Ursprungligen av calinou:

Ber om ursäkt att jag missade att du angav tidigare att jag skulle göra en omstart. ? I och för sig bra att tråden finns för dom som råkar för samma sak och behöver veta vad man ska göra.
Hur ofta ska man göra omstart?
Ser och läser ej barbapappas86 meddelanden.

Inte?

Ursprungligen av Innis:

Ok så du har hellre problem med iCloud sync och behålla flikar. Orkar inte tjafsa men det är bland det första råd som tex Barbapappa86 ger när det gäller dylika problem. Så försök inte.

Tror jag är blockad Du ska btw ha credd för att du orkar med Calinou och hjälper till, till trots.

Bevaka tråden