Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser det ut i Apple Music jämfört med aktuell iTunes musicbibliotek?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Man kan nu prova AM i 3 månader och är tacksam om tips och råd (eftersom jag inte vet hur det ser ut där) vad man bör göra / tänka på innan man byter från ordinarie iTunes music/ bibliotek? pga vill gardera mig om inte alla låtar kommer med eller att man ev. står inför saker som inte går att reparera.
Bl a vill jag fråga
Kommer ens ordinarie iTunes låt-bibliotek se ut och sorteras på samma sätt i AM dvs att man behåller spellistorna?
Kan man sortera på samma sätt som t ex på "genre"
Kan man ändra tid på låtar via info?
Tacksam för alla råd och tips.

Senast redigerat 2019-07-13 07:59
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-12 21:51

Det enda du behöver tänka på är att ta backup på hela din iTunes mapp.
Sen tycker jag du ska aktivera Apple Music och utforska. Ställ dina frågor när du stöter på problem.
Utforskning är bästa sättet att lära

Ursprungligen av Innis:

Det enda du behöver tänka på är att ta backup på hela din iTunes mapp.
Sen tycker jag du ska aktivera Apple Music och utforska. Ställ dina frågor när du stöter på problem.
Utforskning är bästa sättet att lära

Backup definitivt. ? Vad menas med utforska egentligen?
Går det att gå tillbaka till som det var innan ifall man ändrar sig?

Ursprungligen av calinou:

Backup definitivt. ? Vad menas med utforska egentligen?

Här har du några synonymer: undersöka, ta reda på, försöka reda ut, utreda, kartlägga, granska, pröva; rekognoscera, spana, speja

Ursprungligen av calinou:

Går det att gå tillbaka till som det var innan ifall man ändrar sig?

Ja, genom att säga upp Apple Music.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-13 21:06

Med Apple musik

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-13 21:07

Utan Apple musik

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-13 21:10

Där har du den visuella skillnaden. Två tabbar som heter För dig och Bläddra

Så jag tycker att du aktiverat det. Kollar i inställningarna för Apple musik under inställningarna på iOS för att bekanta sig.
Sen tittar du runt i appen så ser du att det mesta är sig likt

Ursprungligen av Innis:

Där har du den visuella skillnaden. Två tabbar som heter För dig och Bläddra

Så jag tycker att du aktiverat det. Kollar i inställningarna för Apple musik under inställningarna på iOS för att bekanta sig.
Sen tittar du runt i appen så ser du att det mesta är sig likt

Tack för bilderna! några funderingar......
Trodde att man skulle aktivera i iTunes på dator så att det blir aktiverat även på iOS?
Så innehållsmässigt blir det samma också?
Låtar som man tagit in via datorn följer med?
Går det att skriva ut en lista med alla låtar man har i sitt bibliotek?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-14 08:53
Ursprungligen av calinou:

Tack för bilderna! några funderingar......
Trodde att man skulle aktivera i iTunes på dator så att det blir aktiverat även på iOS?
Så innehållsmässigt blir det samma också?
Låtar som man tagit in via datorn följer med?
Går det att skriva ut en lista med alla låtar man har i sitt bibliotek?

Du kan aktivera det på vilken enhet du vill eftersom det är ditt Apple-ID som det är knutet till

Nej du får tillgång till både din musik och alla Apple musik 50 miljoner låtar

Ja

Har ingen aning. Inget jag tänkt på eller ens tänkt på varför jag skulle behöva göra.

Ursprungligen av Innis:

Du kan aktivera det på vilken enhet du vill eftersom det är ditt Apple-ID som det är knutet till

Nej du får tillgång till både din musik och alla Apple musik 50 miljoner låtar

Ja

Har ingen aning. Inget jag tänkt på eller ens tänkt på varför jag skulle behöva göra.

Tack!

Ursprungligen av calinou:

... Går det att skriva ut en lista med alla låtar man har i sitt bibliotek?

Ja, du kan markera alla låtar och skapa en ny spellista. Sedan exporterar du denna till en textfil. För att det ska bli överskådligt: Kopiera innehållet och klistra in detta i ett nytt Numbersdokument med antal rader = antalet låtar (lägg gärna till lite). Sätt 30 kolumner. Spara. Därefter kan du redigera bort tomma rader och kolumner, om du vill.

Ursprungligen av Zeugma:

Ja, du kan markera alla låtar och skapa en ny spellista. Sedan exporterar du denna till en textfil. För att det ska bli överskådligt: Kopiera innehållet och klistra in detta i ett nytt Numbersdokument med antal rader = antalet låtar (lägg gärna till lite). Sätt 30 kolumner. Spara. Därefter kan du redigera bort tomma rader och kolumner, om du vill.

Ska prova med det. Varför 30 kolumner?

Ursprungligen av calinou:

Ska prova med det. Varför 30 kolumner?

Helt rätt, inte 30, utan 45. Det beror på att det finns så många potentiella kolumner i i Itunes, se dump. Men få använder väl allihop.

Ursprungligen av Zeugma:

Helt rätt, inte 30, utan 45. Det beror på att det finns så många potentiella kolumner i i Itunes, se dump. Men få använder väl allihop.

Tack för tipset men det verkar som det har löst sig pga det finns en funktion skriv ut låtlista som jag upptäckte nyss.

1
Bevaka tråden