Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan andra se i min iPad?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Vi har får låna en ipad av sjukhuset för monitorering av barnets värden. Denna ipad ska man koppla till en privat dropbox. Vi kan inte själva ladda ner appar eller liknande för hela ipad'en är låst till ett speciellt icloud-konto som vi inte ha lösenord till. Nu undrar jag vad andra kan se i ipaden medans vi använder den? Har personerna med tillgång till icloud-kontot möjlighet att se både foton och var vi befinner oss? Surfhistorik ? Samtalshistorik, sms/mms etc. Jag tror inte barnet är medveten om att någon skulle kunna ta del av det hen gör. Knappt jag heller. Kom bara att tänka på det nu och det känns helt plötsligt inte kul om barnets privata bilder skulle spridas även om det bara är bilder på sig och kompisar. Ipaden kommer vi säkert behålla för lång tid men det är inte "vår" ipad utan sjukhusets.

Senast redigerat 2019-07-11 23:34
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-07-10 09:32

Börja med att under Inställningar kolla vilka appar som använder iCloud, sedan kan du kolla under Integritet och på vardera app om du så vill.
Eventuella spårningsprogram kommer dock du inte hitta så enkelt, eventuellt kan Profiler ge en aning om vad som finns i den vägen.

Ursprungligen av mattiL:

Börja med att under Inställningar kolla vilka appar som använder iCloud, sedan kan du kolla under Integritet och på vardera app om du så vill.
Eventuella spårningsprogram kommer dock du inte hitta så enkelt, eventuellt kan Profiler ge en aning om vad som finns i den vägen.

Tack för hjälpen! Jag har kollat igenom ipad'en nu och under Foto står det inget om icloud-uppladdning.
Jag googlade dock på appen som vi ska använda och den finns att köpa för ungefär 500 kr i app-store. Känns som ett mycket trevligare alternativ att själv äga ipad och köpa samma app själv för att slippa oroa sig över att bilder och annat kommer på avvägar. VI kan ju inte ens se vart den är i hitta min iphone om den skulle komma på avvägar eftsom icloud-kontot som är inloggat administreras av någon annan.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-07-10 10:14

Använd sjukhuset iPad till det den är avsedd för. Dina privata förehavanden håller du till din privata iPad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-10 13:08
Ursprungligen av Gäddnos:

Använd sjukhuset iPad till det den är avsedd för. Dina privata förehavanden håller du till din privata iPad.

Exakt. Töjnaskolan i SOLLENTUNA, STOCKHOLM använde gemensamt Apple-ID för alla elever och lärare I varje årskurs för iPad. Det hade som följd att du kunde följa sms, kontakter, historik, foto etc på alla som delade samma Apple-ID. Ganska spännande läsning om man säger... Och helt värdelös och ogenomtänkt integritet för lärare och elever utan att något vunnits på central ort. Omognad och okunnighet från kommunens it-strateg (aka cio) gjorde detta möjligt.
Andra orter i landet är kunnigare. Vi behöver bara gå söder om huvudstaden för att bla hitta Nacka som har en mer mogen och kunnig lösning...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-10 15:40
Ursprungligen av Anne_22:

...hela ipad'en är låst till ett speciellt icloud-konto som vi inte ha lösenord till.

Om det är som du skriver så kan ägaren av kontot se "allt": SMS/iMessage, bilder, filer, urklippsminnet, samtalshistorik, surfhistorik, var enheten befinner sig fysiskt mm.
Men vi får väl anta att sjukhuset avsatt ett separat iCloud-konto för endast den här enheten. Bilder som barnet tar tillhör barnet, de får inte sjukhusets personal sprida, grundläggande upphovsrätt.

Det kan även vara så att enheten är kopplat till ett iCloud-konto, och att Bilder/iMessage tex är kopplade till ett annat konto, eller inte till något konto alls.

Ursprungligen av Gäddnos:

Använd sjukhuset iPad till det den är avsedd för. Dina privata förehavanden håller du till din privata iPad.

Blanda inte in mig. Jag har inte fått någon ipad. Det är barnet som har fått en genom sjukvården.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-07-10 16:12
Ursprungligen av Anne_22:

Blanda inte in mig. Jag har inte fått någon ipad. Det är barnet som har fått en genom sjukvården.

Det är du som frågar och skriver "vi", men då får du får väl framföra informationen till barnet.

Ursprungligen av reboot81:

Om det är som du skriver så kan ägaren av kontot se "allt": SMS/iMessage, bilder, filer, urklippsminnet, samtalshistorik, surfhistorik, var enheten befinner sig fysiskt mm.
Men vi får väl anta att sjukhuset avsatt ett separat iCloud-konto för endast den här enheten. Bilder som barnet tar tillhör barnet, de får inte sjukhusets personal sprida, grundläggande upphovsrätt.

Det kan även vara så att enheten är kopplat till ett iCloud-konto, och att Bilder/iMessage tex är kopplade till ett annat konto, eller inte till något konto alls.

När privat information från sjukvård etc. hamnar på nätet handlar det ju oftast om okunskap hos myndigheter om hur dom ska hantera integritet och säkerhet. Jag är nu helt övertygad om att vi köper appen själva och lägger den på egen ipad. Jag har som sagt ingen aning om hur detta icloud-konto hanteras är jag synnerligen medveten om nu. Jag vet inte om det är kopplat till en eller flera ipad's eller om det är en eller flera personer som administrerar kontot.

Ursprungligen av frazze:

Exakt. Töjnaskolan i SOLLENTUNA, STOCKHOLM använde gemensamt Apple-ID för alla elever och lärare I varje årskurs för iPad. Det hade som följd att du kunde följa sms, kontakter, historik, foto etc på alla som delade samma Apple-ID. Ganska spännande läsning om man säger... Och helt värdelös och ogenomtänkt integritet för lärare och elever utan att något vunnits på central ort. Omognad och okunnighet från kommunens it-strateg (aka cio) gjorde detta möjligt.
Andra orter i landet är kunnigare. Vi behöver bara gå söder om huvudstaden för att bla hitta Nacka som har en mer mogen och kunnig lösning...

Oj. Dålig lösning. Hoppas att alla var informerade om detta innan paddorna delades ut bland barnen. Det känns väldigt tveksamt att ge barn ipad's, datorer mm i skola/sjukvård och på något sätt få dem att tro att det är deras "egen" om så inte är fallet. Det ska vara tydligt vem som äger information och var den hamnar tycker jag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-10 18:07
Ursprungligen av Anne_22:

När privat information från sjukvård etc. hamnar på nätet handlar det ju oftast om okunskap hos myndigheter om hur dom ska hantera integritet och säkerhet. Jag är nu helt övertygad om att vi köper appen själva och lägger den på egen ipad. Jag har som sagt ingen aning om hur detta icloud-konto hanteras är jag synnerligen medveten om nu. Jag vet inte om det är kopplat till en eller flera ipad's eller om det är en eller flera personer som administrerar kontot.

https://shop.geeks.se/se/article.php?art=1650...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-10 18:14
Ursprungligen av Anne_22:

Oj. Dålig lösning. Hoppas att alla var informerade om detta innan paddorna delades ut bland barnen. Det känns väldigt tveksamt att ge barn ipad's, datorer mm i skola/sjukvård och på något sätt få dem att tro att det är deras "egen" om så inte är fallet. Det ska vara tydligt vem som äger information och var den hamnar tycker jag.

Nej, ingen var informerad. Vare sig rektor, lärare, elever eller vårdnadshavare. Däremot landade dåvarande skol och utbildningsnämndens ordförande Maria Stockahaus i riksdagen det kommande valet... Men åter till problemet. Okunskapen är alltså stor. Det jag beskrev var faktiskt försök #2. De hade redan gjort en sämre lösning innan. Och då dom delade ut utrustningen efter jullovet så kom faktiskt lösning #0 - dom hade ingen alls! Samtidigt hade både Apple och andra oberoende leverantörer MDM-lösningar som kommunens it-strateg inte kände till. Alla försök för kommunens skattepengar. Men ingen i SOLLENTUNA kom på att fråga övriga Sverige (SKL typ) om någon hade gjort detta tidigare. Hörde samarbete... Ridå!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-11 14:33
Ursprungligen av frazze:

Nej, ingen var informerad. Vare sig rektor, lärare, elever eller vårdnadshavare. Däremot landade dåvarande skol och utbildningsnämndens ordförande Maria Stockahaus i riksdagen det kommande valet... Men åter till problemet. Okunskapen är alltså stor. Det jag beskrev var faktiskt försök #2. De hade redan gjort en sämre lösning innan. Och då dom delade ut utrustningen efter jullovet så kom faktiskt lösning #0 - dom hade ingen alls! Samtidigt hade både Apple och andra oberoende leverantörer MDM-lösningar som kommunens it-strateg inte kände till. Alla försök för kommunens skattepengar. Men ingen i SOLLENTUNA kom på att fråga övriga Sverige (SKL typ) om någon hade gjort detta tidigare. Hörde samarbete... Ridå!

Så underbart med Sverige, 290 kommuner som alla ska uppfinna hjulet själva.

På dotterns skola har de valt att dela in alla skol-ipads i kluster om 5-6 iPads som delar på ett Apple-ID. Har gjort så att dotterns iPad kör iCloud mm med eget privat Apple-ID och så får de logga ut och logga in igen när det ska installeras eller uppdateras något som inte är gratis i App-store. Faktiskt hårresande inkompetent av kommunen att inte inse att om man sätter en iPad i händerna på en 10-åring så kommer det inte att dröja många minuter innan det fotas, sms:as och rings hejvilt och att ingen fattar att delning av Apple-ID är en dålig idé, förrän mobbningen är i full gång.

Verkar som Apple borde göra dessa iPads mer anpassade för användning i skolorna eller när det är fler som delar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-07-12 09:59
Ursprungligen av calinou:

Verkar som Apple borde göra dessa iPads mer anpassade för användning i skolorna eller när det är fler som delar.

inget fel på Apples filosofi. Det är skolorna och kommunerna som gör fel.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-12 10:56
Ursprungligen av calinou:

Verkar som Apple borde göra dessa iPads mer anpassade för användning i skolorna eller när det är fler som delar.

https://apps.apple.com/se/app/apple-configura...
https://support.apple.com/sv-se/apple-configu...

1
Bevaka tråden