Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabba upp säkerhetskopiering

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska säkerhetskopiera mot min Time Machine efter att ha varit hemifrån på flera veckor.
Det brukar ta väldigt lång tid detta som jag minns. Bara förberedelse tar evighet......
Kan det vara att datorn går i någon form av viloläge emellanåt pga inte använder den under tiden den säkerhetskopierar?
I så fall undrar jag om det är en inställning som ska ändras där?

  • Medlem
  • 2019-07-08 10:54

Time Machine är värdelöst långsamt. Ännu värre blir det om du kopierar trådlöst mot tex en gammal Time Capsule.
Vill du snabba upp hastigheten så är det en extern snabb SSD-disk med USB3 eller USB-C som gäller.

Edit: För att snabba upp det ytterligare så är det bra att se till att datorn inte går i vila under själva processen.

Ursprungligen av Dalle:

Time Machine är värdelöst långsamt. Ännu värre blir det om du kopierar trådlöst mot tex en gammal Time Capsule.
Vill du snabba upp hastigheten så är det en extern snabb SSD-disk med USB3 eller USB-C som gäller.

Edit: För att snabba upp det ytterligare så är det bra att se till att datorn inte går i vila under själva processen.

Tack för svaret och tipsen! Jag ska nog skaffa mig en hårddisk samt säkerhetskopiera till ARQ som du föreslog. Behöver inte Dropbox.
Då nollställer jag allting i dialogrutan - även ta bort bocken för hårddisk? Så dumt att man måste fråga så att man inte gör fel.....

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-08 12:08

Vet inte vad ni har för nätverk men min TM-backup går i ungefär 15-25MB/s till en Time Capsule.
Görs en TM-backup går inte datorn i viloläge utan det är enbart skärmen som släcks.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-08 12:21

Sen ska man tänka på också att är det många små filer så tar det längre tid än om det är stora filer

Ursprungligen av Innis:

Sen ska man tänka på också att är det många små filer så tar det längre tid än om det är stora filer

Det tog ca 6 timmar för ca 405,82 GB

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-08 16:44
Ursprungligen av calinou:

Det tog ca 6 timmar för ca 405,82 GB

Fullständigt normalt. Var det över nätverk eller kabel?

Ursprungligen av Innis:

Fullständigt normalt. Var det över nätverk eller kabel?

Hade då ingen kabel mellan datorn och TC.

Ursprungligen av Dalle:

Time Machine är värdelöst långsamt. Ännu värre blir det om du kopierar trådlöst mot tex en gammal Time Capsule.
Vill du snabba upp hastigheten så är det en extern snabb SSD-disk med USB3 eller USB-C som gäller.

Edit: För att snabba upp det ytterligare så är det bra att se till att datorn inte går i vila under själva processen.

Vilken hårddisk rekommenderas?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-08 19:22
Ursprungligen av calinou:

Hade då ingen kabel mellan datorn och TC.

Den hastighet du kom upp i var nästan 20MBit/s så det var fullständigt normalt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-08 19:23
Ursprungligen av calinou:

Vilken hårddisk rekommenderas?

Varför ska du ha en hårddisk för när du redan har en TC? Det är bara den fösta backupen som är sådär stor och tar lång tid.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-07-08 19:54
Ursprungligen av Innis:

Den hastighet du kom upp i var nästan 20MBit/s så det var fullständigt normalt.

Nästan 19 megabyte per sekund

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-08 19:59
Ursprungligen av mattiL:

Nästan 19 megabyte per sekund

Min huvudräkning är inte den bästa

Ursprungligen av Innis:

Varför ska du ha en hårddisk för när du redan har en TC? Det är bara den fösta backupen som är sådär stor och tar lång tid.

För att den kan man ta med sig.

  • Medlem
  • 2019-07-08 21:10

Denna kör jag med. Liten, snabb och prisvärd.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4434329
Vad har du för MacBook? Har du USB-c?
Disken levereras med både USB a & c.

Ursprungligen av Dalle:

Denna kör jag med. Liten, snabb och prisvärd.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4434329
Vad har du för MacBook? Har du USB-c?
Disken levereras med både USB a & c.

Jag har en MBP från mitten av 2012. Dock ska köpa ny MBP när det kommer nya modeller så det är bra att den passar även ihop med den kommande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-09 08:41
Ursprungligen av calinou:

För att den kan man ta med sig.

Å ena sidan är det bra att ha med sig en backupdisk då man far runt, så att backuperna blir gjorda då med.

Å andra sidan blir man ju sårbar om man skulle förlora både dator och backup om man har dem i samma väska som försvinner på resan.

Själv har jag därför två backupdiskar. En som är stationär på jobbet. Och en liten portabel då man reser. Båda ansluts med sladd för hastigheten men annars är det inget speciellt med hårddisken. Tycker aldrig att jag har så stora problem med hastigheten, man kopplar in den och så får den tugga.

Ursprungligen av pesc:

Å ena sidan är det bra att ha med sig en backupdisk då man far runt, så att backuperna blir gjorda då med.

Å andra sidan blir man ju sårbar om man skulle förlora både dator och backup om man har dem i samma väska som försvinner på resan.

Själv har jag därför två backupdiskar. En som är stationär på jobbet. Och en liten portabel då man reser. Båda ansluts med sladd för hastigheten men annars är det inget speciellt med hårddisken. Tycker aldrig att jag har så stora problem med hastigheten, man kopplar in den och så får den tugga.

Hur blir det när man har flera olika? just nu ganska bekvämt eftersom det säkerhetskopierar automatisk via TM utan att jag behöver göra någonting eller komma ihåg att säkerhetskopiera. Ska man styra själv i TM beroende på vilken man vill säkerhetskopiera?
Denna sårbarhet finns inte då man säkerhetskopierar mot moln.
Dock undrar man varför många inte förespråkar det i fösta hand?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-09 13:47
Ursprungligen av calinou:

Hur blir det när man har flera olika? just nu ganska bekvämt eftersom det säkerhetskopierar automatisk via TM utan att jag behöver göra någonting eller komma ihåg att säkerhetskopiera. Ska man styra själv i TM beroende på vilken man vill säkerhetskopiera?
Denna sårbarhet finns inte då man säkerhetskopierar mot moln.
Dock undrar man varför många inte förespråkar det i fösta hand?

Jag använder TM och har två backupdiskar. Det är helt automatiskt, man behöver inte ställa in något. Bara koppla in. Däremot börjar datorn gnälla om någon av diskarna inte fått backupa efter en vecka eller så.

Säkerhetskopiering i moln kan vara bra men:
- Funkar inte bra med TM, använd något annat i så fall.
- Kräver bra internetförbindelse utan cap. Har du det då du reser?
- Säkerhetskopiering över nätverk blir långsammare än över direkt inkopplad disk.
- ...för att inte tala om återställning av hel hårddisk. Det är en pina att göra över nätverk.

Min personliga filosofi är att hålla backup robust och enkelt, därför kör jag med direktinkopplad disk över USB. Inga exotiska diskar eller system. Och att det ska vara bekvämt så det verkligen blir gjort så därför fungerar TM för mig.

Ursprungligen av pesc:

Jag använder TM och har två backupdiskar. Det är helt automatiskt, man behöver inte ställa in något. Bara koppla in. Däremot börjar datorn gnälla om någon av diskarna inte fått backupa efter en vecka eller så.

Säkerhetskopiering i moln kan vara bra men:
- Funkar inte bra med TM, använd något annat i så fall.
- Kräver bra internetförbindelse utan cap. Har du det då du reser?
- Säkerhetskopiering över nätverk blir långsammare än över direkt inkopplad disk.
- ...för att inte tala om återställning av hel hårddisk. Det är en pina att göra över nätverk.

Min personliga filosofi är att hålla backup robust och enkelt, därför kör jag med direktinkopplad disk över USB. Inga exotiska diskar eller system. Och att det ska vara bekvämt så det verkligen blir gjort så därför fungerar TM för mig.

Tack så väldigt för intressant synpunkter och råd! Många saker som jag inte tänkt på...........

  • Medlem
  • 2019-07-18 09:49

Vad säger du nu då @calinou? Jag tror nog att din kopiering gick lite fortare än min. Och min har ändå redan stått och tuggat en bra stund.

1
Bevaka tråden