Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad hittar inte SIMkort

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en iPad 2 A1396 WiFi & GSM. iOS 9.3.5 Legat en tid och tänker sälja den. Ville då kolla att allt var OK och satte i SIMkort från min telefon för att se att uppkoppling fungerade också den vägen. Händer inget. Söker inte nät, säger inte ingen täckning.
Fungerar bra på WIFi men tycks inte hitta/söka efter mobilnätet. Ingen reaktion vid SIM in/ut.
Går då till inställningar- där finns ingen flik för mobilnät/SIM eller dyligt.
Testat flygplansläge av/på
Testat nollställa nätverksinställningar
Återställt till fabriksinställningar via iPaden
Återställt via iTunes.
Startat om x flera.
Ingen skillnad.
Verkar som om iPaden uppfattar sig som en med bara WiFi men den har ju simkortsplats och gps...
Tacksam tips på hur jag kan få igång GSM!

Testa annat simkort, annars är den troligtvis trasig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-06 06:35

Hemknapp + power?

SIM-kortet fungerar i min telefon, provat två andra med samma resultat.
Hemknapp + power för återställning via iTunes inte löst problemet.
Tycker det är underligt att det inte finns menyer för mobilnät/SIM även innan SIMkort sätts i....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-06 10:49
Ursprungligen av cuben@mac99:

SIM-kortet fungerar i min telefon, provat två andra med samma resultat.
Hemknapp + power för återställning via iTunes inte löst problemet.
Tycker det är underligt att det inte finns menyer för mobilnät/SIM även innan SIMkort sätts i....

Nej, hemknapp + power utan iTunes gör bara reset på hårdvaran. Är det väl? Och om en funktion/hårdvara inte finns så skulle jag inte vilja se menyer för den icke-funktionen.

Men meny finns normalt men nedtonad när den inte är i funktion. Bild från tradera som exempel på iPad med gsm men utan SIMkort isatt. Denna meny saknas på min.Skärmbild meny

Bifoga bilder direkt i inläggen! Lägg inte ut bilder från din Dropbox. Det kommer ju med största sannolikhet att vara en död länk inom kort.

Testat att rengöra kontakterna på simkortsplatsen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-07 11:33
Ursprungligen av frazze:

Nej, hemknapp + power utan iTunes gör bara reset på hårdvaran. Är det väl? Och om en funktion/hårdvara inte finns så skulle jag inte vilja se menyer för den icke-funktionen.

Lovar att läsa originalinlägget bättre nästa gång - självklart ska menyn finnas fast inaktiv om tex sim-kort saknas.

Skall testa

Ursprungligen av Zeugma:

Testat att rengöra kontakterna på simkortsplatsen?

Skall försöka det men under allt plockande har jag tappat bort SIMkortshållaren.... Har beställt en ny. Men smutsiga kontakter borde inte spilla över i menyerna... Dvs de borde inte saknas ändå.

Bild

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bifoga bilder direkt i inläggen! Lägg inte ut bilder från din Dropbox. Det kommer ju med största sannolikhet att vara en död länk inom kort.

Hitade inte bläddraknappen då...

Ursprungligen av cuben@mac99:

Skall försöka det men under allt plockande har jag tappat bort SIMkortshållaren.... Har beställt en ny. Men smutsiga kontakter borde inte spilla över i menyerna... Dvs de borde inte saknas ändå.

Jag startade om en Iphone 5s igår med simkortet i men det kändes inte av. Dock fanns menyn där, så du kan ha rätt. Simkortet hittades när jag tog ur och i det igen. Å andra sidan har du en äldre version av IOS, så vem vet?

Problem micro /nano SIM?!

Kontaktat Applesupporten. Man menar där att det kan vara problem med de nya nanoSIMkoten. De skall inte vara helt ekvivalenta med de gamla "äkta" microSIMen som iPad 2 har. Har nu letat microSIM (alltså ej trippleSIm = nanoSIM med lite extra plast) utan att hitta i butik resp operatörers support. Ingen operatör tycks ha något sådant gällande kort liggande.
En butik hade ett "förgammalt" microsim med utgånget datum sedan flera år men paddan reagerade inte vid isättandet av det heller. Hur fungerar gamla utgångna kort? Läser ipad/telefon dem och säger ingen service eller dylikt eller händer normalt inget när man sätter i ett sånt kort?

1
Bevaka tråden