Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4K skärm till min MacBook Pro 15”

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

”Fynda” U28E590D skärm igår för 1.400kr. Har inte hunnit prova så mycket ännu då jag köpte den inför vår flytt. Men jag tyckte datorn blev inte lika responsiv som utan extern skärm? Har en maxad MacBook Pro 15” 2013 Late som funkar kanon fint. Antar de är nån inställning osv jag ska ändra?

Fingerar det bättre kanske använda sig av DisplayPort till Thunderbolt kabel istället för HDMI?

Det är klart att grafikkortet får jobba mer med mer grafik, men det borde funka bra ändå tycker jag. Är du säker på att den använder din externa GPU (din dator har två grafikkort, ett integrerat och ett s k "externt" (som inte snor CPU från moderkortet))?
Du kan använda ett program för att kontrollera detta, t ex gfxCard: https://gfx.io
Du kan även dubbelkolla dina Systeminställningar > Strömsparare. Kryssa ur "Automatiskt grafikbyte" så använder den alltid det externa kortet. (sanning med modifkation, men ändå).
Kolla även http://osxdaily.com/2016/04/16/improve-perfor...

Har du möjlighet, använd alltid DP istället för HDMI! Det finns fler typer av begränsninga i HDMI-kabeln än i DP. Däremot borde det inte påverkar prestandan tycker jag...

Ursprungligen av carlsson:

Det är klart att grafikkortet får jobba mer med mer grafik, men det borde funka bra ändå tycker jag. Är du säker på att den använder din externa GPU (din dator har två grafikkort, ett integrerat och ett s k "externt" (som inte snor CPU från moderkortet))?
Du kan använda ett program för att kontrollera detta, t ex gfxCard: https://gfx.io
Du kan även dubbelkolla dina Systeminställningar > Strömsparare. Kryssa ur "Automatiskt grafikbyte" så använder den alltid det externa kortet. (sanning med modifkation, men ändå).
Kolla även http://osxdaily.com/2016/04/16/improve-perfor...

Har du möjlighet, använd alltid DP istället för HDMI! Det finns fler typer av begränsninga i HDMI-kabeln än i DP. Däremot borde det inte påverkar prestandan tycker jag...

Ok tack ska kika på detta :)!

Och ska heller inte vara problem att köra med högsta resolution emot standard? eller vilken resolution skulle du rekommendera att köra med?

Ursprungligen av ibeardtech:

Och ska heller inte vara problem att köra med högsta resolution emot standard?

Jag anser inte att det ska vara några problem, nej.
Din MBP är väl av Retina-modell?

Ursprungligen av carlsson:

Jag anser inte att det ska vara några problem, nej.
Din MBP är väl av Retina-modell?

Ok! Japp de stämmer. Vilken resolution skulle du rekommendera ?

MacOS känner ju själv av att det är en 4k-skärm, så när du går in i Systeminställningar > Bildskärm så kan du antingen välja att köra Macens "Skalade" upplösning, vilket innebär att menyer och text fortfarande är "lagom" stort (notera att detta kom i Mojave om jag minns rätt).

Vill du maximera upplösningen så väljer du istället "Förval för skärm" och tar högst upplösning där (torde vara 3840x2160 på din externa).

Personligen kör jag med Skalad, med ganska liten text, det blir finast så.

Okej ska kika ikväll när tjejen kommer hem lillen är för nyfiken på allt och blir arg om hon inte får trycka på allt

En sak till, gick tlll youtube för ville se 4K , men då kom inte de valet upp, bara 1080?? Kollade flera olika klipp men bara 1080.

Beställde denna kabel, funkar den eller var de dålig?
Klicka här

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-07-03 13:27
Ursprungligen av ibeardtech:

En sak till, gick tlll youtube för ville se 4K , men då kom inte de valet upp, bara 1080?? Kollade flera olika klipp men bara 1080.

om du använder Safari så får du bara 1080.

För 4K måste du använda Chrome eller Firefox.

Ursprungligen av ibeardtech:

Beställde denna kabel, funkar den eller var de dålig?
Klicka här

Tror ni kabeln fungerar bra?

Du borde få 60 Hz med Displayport, jämfört med 30 Hz för HDMI.

https://support.apple.com/en-us/HT206587

Se till att "multi-stream transport" är aktivt i skärmen.

Ursprungligen av ibeardtech:

Tror ni kabeln fungerar bra?

Japp.

Ursprungligen av carlsson:

Det är klart att grafikkortet får jobba mer med mer grafik, men det borde funka bra ändå tycker jag. Är du säker på att den använder din externa GPU (din dator har två grafikkort, ett integrerat och ett s k "externt" (som inte snor CPU från moderkortet))?
Du kan använda ett program för att kontrollera detta, t ex gfxCard: https://gfx.io
Du kan även dubbelkolla dina Systeminställningar > Strömsparare. Kryssa ur "Automatiskt grafikbyte" så använder den alltid det externa kortet. (sanning med modifkation, men ändå).
Kolla även http://osxdaily.com/2016/04/16/improve-perfor...

Har du möjlighet, använd alltid DP istället för HDMI! Det finns fler typer av begränsninga i HDMI-kabeln än i DP. Däremot borde det inte påverkar prestandan tycker jag...

såhär ser det ut, ena bilden utan skärm på och den andra med skärm i ?? samma grafikkort ser de ut som

Ursprungligen av ibeardtech:

såhär ser det ut, ena bilden utan skärm på och den andra med skärm i ?? samma grafikkort ser de ut som

Det ser ju riktigt ut. Du *borde* inte uppleva någon försämring i hastighet, men det kan vara något som jag inte känner till.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-07-03 21:39
Ursprungligen av carlsson:

Är du säker på att den använder din externa GPU (din dator har två grafikkort, ett integrerat och ett s k "externt" (som inte snor CPU från moderkortet))?

Apple har programmerat alla deras Mac:ar som har ett dedikerat grafikkort att alltid använda det istället för integrerade intel när man ansluter extern skärm. Utan att någon extra programvara krävs.

Ursprungligen av iller:

Apple har programmerat alla deras Mac:ar som har ett dedikerat grafikkort att alltid använda det istället för integrerade intel när man ansluter extern skärm. Utan att någon extra programvara krävs.

Står att de är 30hz nu på HDMI. Blir de 60 Hz sen med DisplayPort i? Den ska stödja de iaf, och märker man skillnad på 30 och 60 Hz? sorry om jag ställer noob frågor

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-07-03 21:53

Ja man märker tydlig skillnad mellan 30 och 60Hz.

Skärmen i din MacBook Pro går ex. i 60Hz.

Ursprungligen av iller:

Ja man märker tydlig skillnad mellan 30 och 60Hz.

Skärmen i din MacBook Pro går ex. i 60Hz.

Kanske är det jag känner av när jag tycker de e lite segt?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-07-03 21:58
Ursprungligen av ibeardtech:

Kanske är det jag känner av när jag tycker de e lite segt?

Det är med största sannolikhet det du märker.

Nu satan i gatan. Jävlar vilken skillnad nu när jag kör DisplayPort ist. Riktigt nöjd nu

Ökade till och med i fps med ca 10-15 i wow? Bara för att köra den kabeln

Awesome of awesomeness! ?

Ursprungligen av carlsson:

Awesome of awesomeness! ?

Du sa de e 2 grafikkort, är de externa bättre än de vanliga? Alltså de man har till monitorn

Ursprungligen av ibeardtech:

Du sa de e 2 grafikkort, är de externa bättre än de vanliga? Alltså de man har till monitorn

Ja, det är skillnad. Det "interna" delar beräkningskraft med moderkortet, vilket ju påverkar allt man gör. Det är heller inte lika kraftfullt, eller energikrävande vilket gör att batteriet sparas längre.
Direkt du använder något som är mer grafiskt tungt så ska macOS automatiskt slå över till det externa.

Normalt scenario kan se ut så här:
Du sitter med bara den bärbara och surfar lite. Endast den interna GPU:n aktiveras.
Du kopplar till en skärm och startar Photoshop. Den externa GPU:n aktiveras.

Det finns sätt att tvinga datorn att använda det ena eller andra kortet, men det är inte nödvändigt i normala fall. Så som du har det nu, med fet DP-kabel, är garanterat den bästa lösningen!

Skall köpa en arm till skärmen med, och såg nån på youtube rekommendera denna, de står den klarar mellan 2-6.5 kg och upp till 27”, men min väger 4.7 ca och 28” så borde gå bra de med? Nån som har erfarenhet av gasarmar?

NB North Bayou F80 17" - 27" Monitor Tischhalterung mit Justierbare Gasfeder Ergonomische Monitorhalterung Stabile Bildschirmhalterung 2-6.5kg Monitor Arm Frei Drehbar 360° https://www.amazon.de/dp/B078NRTL95/ref=cm_sw_r_cp_api_i_yrUhDbA0Q10QF

1
Bevaka tråden