Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför installeras Viafree?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför installeras Viafree?
Jag har inte laddat ner den här appen till min Apple TV 4 HD. Jag hade nyss en månads abonnemang med Viaplay. Men den appen tog jag bort häromdagen.
Vet någon vad detta beteende beror på?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-03 08:54

Har du flera ATV´s i hemmet?

Du kan ha installerat den på din iPhone tex. Kolla inställningarna.

Nej, varken fler ATV eller på iPhone.

Jag tar väl bort appen helt enkelt. Det är inte första gången den installeras kom jag på nu. Jag har installerat den frivilligt tidigare men det var länge sedan. Jag har inte appen installerad någon annanstans.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-03 14:14

Är ”Installera appar automatiskt” på eller av?
https://support.apple.com/sv-se/guide/tv/atvb...

Ursprungligen av IngoX:

Är ”Installera appar automatiskt” på eller av?
https://support.apple.com/sv-se/guide/tv/atvb...

Det är av och har varit så alltid. Och jag har som sagt ändå inte appen någon annanstans.

  • Superhjälte
  • 2019-07-03 20:56

Jag får också Viafree installerad automatiskt emellanåt (ofta efter uppdateringar av tvOS). Brukar radera den och inte tänka mer på det. Kul att inte vara ensam om problemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-03 21:10
Ursprungligen av Zop:

Jag får också Viafree installerad automatiskt emellanåt (ofta efter uppdateringar av tvOS). Brukar radera den och inte tänka mer på det. Kul att inte vara ensam om problemet.

Någon i familjen smyger upp på nätterna och tittar på gratisutbudet? ?

Kan det hänga ihop med TV-appen som väl behöver ha installerat de kanaler den ska presentera innehåll ifrån? Eller det kanske jag fått om bakfoten att det behövs, använder inte TV-appen.

Ursprungligen av Zop:

Jag får också Viafree installerad automatiskt emellanåt (ofta efter uppdateringar av tvOS). Brukar radera den och inte tänka mer på det. Kul att inte vara ensam om problemet.

Tack för det! Trodde jag var galen... Men man undrar vad det handlar om? Flera gånger har jag fått WWDC-appen installerad, så jag antar att Apple har ett ord med i laget?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-03 21:16
Ursprungligen av Zeugma:

Tack för det! Trodde jag var galen... Men man undrar vad det handlar om? Flera gånger har jag fått WWDC-appen installerad, så jag antar att Apple har ett ord med i laget?

Akta dig, snart får du ett U2-album på köpet också...

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2019-07-03 22:04
Ursprungligen av IngoX:

Akta dig, snart får du ett U2-album på köpet också...

Haha Ja det kommer jag ihåg var mycket prat om det 2014

Aha, okej, jag förstår det som så att appen installeras av okänt men högre syfte och att vi därför ska vara tacksamma, inte ifrågasättande.

Argument av typen ”Appen är ju enkel att ta bort så jag förstår inte problemet” välkomnas således!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-04 00:53

Du är säker på att ingen har öppnat TV-appen och därifrån accepterat att Viafree installerats?

Ursprungligen av Innis:

Du är säker på att ingen har öppnat TV-appen och därifrån accepterat att Viafree installerats?

Helt säker, jag använder inte den.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-04 09:22

Någon annan i ditt hushåll kanske gjort det. Har haft ATV sedan urminnes tider och aldrig varit med att något installeras av sig själv så där.

Ursprungligen av Innis:

Någon annan i ditt hushåll kanske gjort det. Har haft ATV sedan urminnes tider och aldrig varit med att något installeras av sig själv så där.

Jag bor ensam. Zop har varit med om det, se ovan. Har du aldrig fått WWDC-appen heller?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-04 10:02
Ursprungligen av Zeugma:

Jag bor ensam. Zop har varit med om det, se ovan. Har du aldrig fått WWDC-appen heller?

Ingen app har installerats av sig själv

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-07-04 10:04

Jag startade upp min TV + ATV4K igår bara för att kolla läget, jag hade också fått Viafree-appen, kan dock inte säga när det hänt. TVn används bara på vintern när jag tränar inomhus och då kollar jag köpta/hyrda filmer från iTunes Store och SVTplay, inget annat.

Bor själv, så det är ingen annan som micklat med grejerna.

Ursprungligen av Gäddnos:

Jag startade upp min TV + ATV4K igår bara för att kolla läget, jag hade också fått Viafree-appen, kan dock inte säga när det hänt. TVn används bara på vintern när jag tränar inomhus och då kollar jag köpta/hyrda filmer från iTunes Store och SVTplay, inget annat.

Bor själv, så det är ingen annan som micklat med grejerna.

Tack, ja, då är det något knepigt på gång. Frågan är varför.

Jag ringde (blev uppringd) Apple på Irland men de kunde inte säkert säga vad detta beror på. Nu vet de om det i alla fall.

  • Medlem
  • 2019-09-11 21:22

Köpte en AppleTV idag och nu cirka en halvtimme efter jag dragit igång den och uppdaterat mjukvaran så hade den automatiskt installerat SVT Play, Viaplay och Viafree.

Den enda av de apparna jag har (och någonsin har haft) på någon annan apple-enhet är SVT play.

Trodde bättre om Apple än att de skulle bundla tjänster såhär.

Ursprungligen av uguu:

Köpte en AppleTV idag och nu cirka en halvtimme efter jag dragit igång den och uppdaterat mjukvaran så hade den automatiskt installerat SVT Play, Viaplay och Viafree.

Den enda av de apparna jag har (och någonsin har haft) på någon annan apple-enhet är SVT play.

Trodde bättre om Apple än att de skulle bundla tjänster såhär.

Eller så hämtar den de appar du redan har på tex din iPhone. Kolla inställningarna, tex ”automatisk hämtning” eller liknande.

  • Superhjälte
  • 2019-09-12 09:22

Fick också Viafree installerad igen efter senaste uppdateringen. Har inte appen installerad på någon annan enhet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-09-12 14:48

Ni som får Viafree installerat. Har ni ett konto där med samma e-post som till den ni reggat er AppleTV med?

Ursprungligen av MatsOlov:

Ni som får Viafree installerat. Har ni ett konto där med samma e-post som till den ni reggat er AppleTV med?

Jag har haft Viaplay med samma epost. Viafree vet jag inget om/minns inte.

Viafree installeras för att du som konsument ska tröttna på det riktigt usla utbudet som finns där och istället börja prenumera på betal-appen.

  • Medlem
  • 2019-09-12 20:47
Ursprungligen av barbapappa_86:

Eller så hämtar den de appar du redan har på tex din iPhone. Kolla inställningarna, tex ”automatisk hämtning” eller liknande.

Som jag sa i posten du citerade. Den enda app jag redan ”hade” var SVT play.

Ursprungligen av uguu:

Som jag sa i posten du citerade. Den enda app jag redan ”hade” var SVT play.

Ok. Då är det nog för att du har samma mailadress på de tjänsterna, samt kopplingen via ”tv provider”: https://www.applemust.com/ios-what-is-tv-prov...

  • Medlem
  • 2019-09-12 21:07
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok. Då är det nog för att du har samma mailadress på de tjänsterna, samt kopplingen via ”tv provider”: https://www.applemust.com/ios-what-is-tv-prov...

Nä det har jag inte heller. Har aldrig använt viaplay eller viafree.

Tv provider är en annan grej som jag kan logga in med om jag hade köpt IP-TV av min operatör. Det har jag inte gjort men den föreslår ändå jag ska logga in hos dem. Har Telenor, vilket inte är viasat/mtg/tele2/kinevik.

Bevaka tråden