Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2019-06-23 23:03

Göm den på samma ställe som man gömmer nyckeln till huset. Under dörrmattan!

Ursprungligen av calinou:

Var ska man gömma sin dator när man är på landet, ska iväg på ett ärende och inte har kassaskåp? Aldrig mer i ugnen......

Eftersom jag antar att det är en bärbar, så skaffa en nätt datorväska som du bär över halsen-nacken, så kan du ta med den när du ska göra ärenden.

Är det fraktavgift på leverans av bredband? ? Comhem bredband 150 för 249 kr/mån i 24 mån gäller t o m 2019-06-30 och endast för befintliga kunder. De första 24 mån är priset 249 kr/mån, därefter 399 kr/mån. 24 mån bindningstid, därefter gäller avtalet tills vidare. 1 mån uppsägningstid. Frakt- och miljöavgift 149 kr.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-26 16:49
Ursprungligen av calinou:

Är det fraktavgift på leverans av bredband? ? Comhem bredband 150 för 249 kr/mån i 24 mån gäller t o m 2019-06-30 och endast för befintliga kunder. De första 24 mån är priset 249 kr/mån, därefter 399 kr/mån. 24 mån bindningstid, därefter gäller avtalet tills vidare. 1 mån uppsägningstid. Frakt- och miljöavgift 149 kr.

Det är väl kostnaden för frakten av hårdvaran vid leverans och eventuell retur.

Ursprungligen av Innis:

Det är väl kostnaden för frakten av hårdvaran vid leverans och eventuell retur.

vilken hårdvara? det är ju till befintliga kunder.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-26 17:13
Ursprungligen av calinou:

vilken hårdvara? det är ju till befintliga kunder.

Och vad är det som säger att du då kommer få betala? Din text gav lite information. Länk till originalet vore bättre

Ursprungligen av Innis:

Och vad är det som säger att du då kommer få betala? Din text gav lite information. Länk till originalet vore bättre

Har kopierat hela texten. Det är skickat privat till mig.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-26 17:56
Ursprungligen av calinou:

Har kopierat hela texten. Det är skickat privat till mig.

Fråga vad dom menar med det.

Ursprungligen av Innis:

Fråga vad dom menar med det.

Det kan jag göra. Märkligt att dom tar betalt för inexisterande tjänster.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-26 19:15
Ursprungligen av calinou:

Det kan jag göra. Märkligt att dom tar betalt för inexisterande tjänster.

Det vet du ju inte därför som du ska fråga dom ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-06-27 08:56
Ursprungligen av calinou:

vilken hårdvara? det är ju till befintliga kunder.

En del kunder kan ha gammal hårdvara som inte har stöd för högre hastigheter och därmed behöver bytas ut.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-01 14:20

Beställde nya sommardäck till bilen och valde leverans direkt till däckfirman.
När jag kommer fram för att montera dom så har leverantören skickat vinterdäck och i helt fel dimension ?

Hur ska vi värna om miljön när Apples adapters kabel är av dålig kvalitet och går sönder hela tiden?
Sedan 2012 har jag säkert avverkat 4 st.
Samma sak med mössen dock inte Apples men ändå. Cirka 6 månader håller kabeln.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-02 09:24
Ursprungligen av calinou:

Hur ska vi värna om miljön när Apples adapters kabel är av dålig kvalitet och går sönder hela tiden?
Sedan 2012 har jag säkert avverkat 4 st.
Samma sak med mössen dock inte Apples men ändå. Cirka 6 månader håller kabeln.

Materialet i kabeln är gjord i ett miljövänligt material som helt enkelt håller sämre.
Hade dom använt ett material som håller bättre är det sämre för miljön får då använder man ett material som är sämre för miljön att tillverka.

Ursprungligen av calinou:

Hur ska vi värna om miljön när Apples adapters kabel är av dålig kvalitet och går sönder hela tiden?
Sedan 2012 har jag säkert avverkat 4 st.
Samma sak med mössen dock inte Apples men ändå. Cirka 6 månader håller kabeln.

Har hört detta av många men jag har sällan några problem med Apples kablar. En kabel som man rullar ihop och rullar ut flera gånger om dagen som i mitt fall kan hålla flera år för mig och det tycker jag är riktigt bra.

Ursprungligen av pmarriott:

Har hört detta av många men jag har sällan några problem med Apples kablar. En kabel som man rullar ihop och rullar ut flera gånger om dagen som i mitt fall kan hålla flera år för mig och det tycker jag är riktigt bra.

Ditto, har samlat på mig ganska många Apple-kablar under åren. Ingen har ännu gått sönder för mig. Någon som faktiskt fastnat har det, men det tycker jag inte räknas. Har en Magsafe-laddare från 2009 som fortfarande fungerar fint. Så länge som man inte är för hårdhänt tycker jag de håller.
Frun å andra sidan har gått igenom ett antal kablar bara under de sista tre åren (inte bara Apples). Antingen är det oflyt eller handhavande...

Det är nog därför att jag sitter sällan vid ett bord. Sitter för det mesta med datorn på knän. Jag ska försöka vara mer varsam och se till att dom inte knölar sig.

Så himla sur att det inte görs mer för att rädda Östersjön. Massa döda fiskar som flyter omkring.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-19 11:06

De hade ett avsnitt på TV om att Östersjön har hämtat sej en del. Men det var nog mer vid gränsen till Kattegatt....

Ursprungligen av kenjon:

De hade ett avsnitt på TV om att Östersjön har hämtat sej en del. Men det var nog mer vid gränsen till Kattegatt....

Vilket program är det?
Just nu blåser det från Östländerna mot Sverige. Norrut /bottniska viken ser det alltid bra ut.
https://www.smhi.se/data/oceanografi/algsitua...

Ursprungligen av kenjon:

De hade ett avsnitt på TV om att Östersjön har hämtat sej en del. Men det var nog mer vid gränsen till Kattegatt....

Jo, där är det ett rätt stort utbyte av vatten.

Från Stockholm och ner mot Skåne ser det inget vidare ut, eller helt för jävligt kanske är riktigare att säga.
Bottendöden i Östersjön:

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-19 20:18
Ursprungligen av calinou:

Vilket program är det?
Just nu blåser det från Östländerna mot Sverige. Norrut /bottniska viken ser det alltid bra ut.
https://www.smhi.se/data/oceanografi/algsitua...

Borde vara Aktuellt, jag ser sällan på TV.

Ursprungligen av CekariYH:

Jo, där är det ett rätt stort utbyte av vatten.

Från Stockholm och ner mot Skåne ser det inget vidare ut, eller helt för jävligt kanske är riktigare att säga.
Bottendöden i Östersjön:

Så det har minskat?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-19 23:57
Ursprungligen av calinou:

Så det har minskat?

De områden med syre har minskat ja. Och de med bara lite syre har även de minskat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-20 00:01

Schweiz är inte med i EU. -> 5kr/min och 10kr/MB. Känns som 2007 igen.

Hejdå vänner och internet, nu ska jag njuta av semester!

Ursprungligen av calinou:

Så det har minskat?

Det har blivit värre, ytan som nu är död är större än Danmark. Hur detta ska kunna vända i det området inom överskådlig framtid fattar inte jag.
I norr finns det många floder/älvar som kommer med nytt vatten och näring både på svenska och finska sidan, och vid Danmark eller norr om iaf så är det ju förbindelse till "Atlanten", men i "mitten" verkar det inte finnas nån nämnvärd rörelse som kan rensa upp och röra om

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-20 11:23

När jag gick och la mig satte jag telefonen på laddning, hade 9%, vaknade med 2%. Apples sladddj_vul verkar ha lagt av. Detta på på en dag där vi ska åka iväg snart. Nu hinner jag väl ladda lite när jag duschar och i bilen. Och sedan powerbank, men ändå..?

Sladden sitter i en laddare vid sängen så ingen sladd som levt ett hårt liv. Särskilt inte siste tiden när den tjänstgjort vid sängen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-20 13:54

Trådlös laddning. Sladden/kontakten till plattan rör man inte, så den borde hålla. Om din iPhone klarar det

Ursprungligen av CekariYH:

Det har blivit värre, ytan som nu är död är större än Danmark. Hur detta ska kunna vända i det området inom överskådlig framtid fattar inte jag.
I norr finns det många floder/älvar som kommer med nytt vatten och näring både på svenska och finska sidan, och vid Danmark eller norr om iaf så är det ju förbindelse till "Atlanten", men i "mitten" verkar det inte finnas nån nämnvärd rörelse som kan rensa upp och röra om

Man får reda på en hel del intressant om Östersjön om man följer LRFs Peter Wallenberg på twitter: https://twitter.com/PWallenberg

https://www.lrf.se/mitt-lrf/nyheter/riks/2017...

Ursprungligen av johan_tanying:

Man får reda på en hel del intressant om Östersjön om man följer LRFs Peter Wallenberg på twitter: https://twitter.com/PWallenberg

https://www.lrf.se/mitt-lrf/nyheter/riks/2017...

Tack för länkarna!
Förutsättning är väl att även andra 9 länder bl. a Ryssland tar sitt ansvar...........
https://www.wwf.se/pressmeddelande/ny-wwf-rap...

Bevaka tråden