Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi behöver din hjälp för att hålla 99mac igång

Tråden skapades och har fått 232 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 21:17
Ursprungligen av Chaosstar:

Om jag ska betala månadsvis ska pengarna dras från valt kort som hos Netflix, Spotify, DN, Sydsvenskan etc.
Varför ska ni krångla till det med tredjepartstjänster där jag aktivt måste ha att göra med sidor utanför 99mac?

Pengarna dras från ditt kort, var skulle de annars dras ifrån?

Vet ni hur mycket pengar det skulle krävas att bygga en egen betaltjänst, och dessutom vara uppkopplad mot ett korthanteringssystem? Pengar som nu i stället kan gå till fortsatt drift och utveckling av sajten.

Det var väldans vilka gnällspikar som samlats på det här forumet

Ursprungligen av Esse:

Om det inte är politik att påtala att man inte vill använda en tjänst på grund av att de har en policy mot en visst typ av innehåll medans mitt svar om varför vi fortsätter använda tjänsten är politik så är svaret nej - jag kan inte skilja mellan det och verksamheten. Jag kommer fortsätta svara på varför vi använder en visst tjänst eller inte.

Jag lyckas inte tolka det du skriver, är aningen solmatt, men på samtliga jobb jag haft där kundkontakt varit en del av jobbet så har det alltid sagts att politik och religion inte är något som överhuvudtaget ska beröras i kontakt med kunderna eftersom det inte finns några andra ämnen som är lika polariserande. Jag tycker det är en bra regel.

Edit/förtydligande: Vad du eller någon annan bakom sajten tycker om Jordan Peterson är inget jag är intresserad av att läsa.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 21:32
Ursprungligen av Sperious:

Jag lyckas inte tolka det du skriver, är aningen solmatt, men på samtliga jobb jag haft där kundkontakt varit en del av jobbet så har det alltid sagts att politik och religion inte är något som överhuvudtaget ska beröras i kontakt med kunderna eftersom det inte finns några andra ämnen som är lika polariserande. Jag tycker det är en bra regel.

Edit/förtydligande: Vad du eller någon annan bakom sajten tycker om Jordan Peterson är inget jag är intresserad av att läsa.

Du tycker jag skulle ignorera hans inlägg alltså, är det kundvård?

Ursprungligen av Esse:

Pengarna dras från ditt kort, var skulle de annars dras ifrån?

Vet ni hur mycket pengar det skulle krävas att bygga en egen betaltjänst, och dessutom vara uppkopplad mot ett korthanteringssystem? Pengar som nu i stället kan gå till fortsatt drift och utveckling av sajten.

Det var väldans vilka gnällspikar som samlats på det här forumet

Såklart men ni får ju dölja det med ett skin så jag inte behöver va medlem på någon annat ställe och att det känns som om det är ni som har tjänsten.
?

Ursprungligen av Esse:

Du tycker jag skulle ignorera hans inlägg alltså, är det kundvård?

Jag kanske har svag läsförståelse men jag ser ingenstans i inlägget att han ber om din åsikt kring Peterson som person. Peterson var ett exempel på någon som lämnat Patreon. Du hade kunnat svara på inlägget och på varför ni använder Patreon utan att blanda in dina personliga åsikter kring Peterson.

Men jag har sagt det förut och jag säger det igen, du driver förstås dina företag på vilket sätt du vill. Personligen saknar jag som sagt personerna bakom gamla 99 och förmodligen Geeks som företag. Såg aldrig några personliga politiska åsikter på den tiden och för den delen heller aldrig kommentarer om att användare med åsikter, i detta fall potentiella kunder, skulle vara gnällspikar. Kändes mycket proffsigare förut. Nu mer som en amatörsida byggd av ett gäng polare.

Gällande diskussionen om Patreon så förstår jag dock heller inte riktigt problemet. Det är en mycket väletablerad lösning för crowdfunding.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 21:44
Ursprungligen av Chaosstar:

Såklart men ni får ju dölja det med ett skin så jag inte behöver va medlem på någon annat ställe och att det känns som om det är ni som har tjänsten.
?

Som sagt, det är tyvärr inte möjligt, än så länge har 50 000 medlemmar på detta forum så generöst erbjudit sig betala ungefär 500 kronor per månad. Det skulle ta ungefär 10 år att samla ihop till en egen betallösning.

Det är lite upp till er hur viktigt forumet är, om det inte är värt några klick och en liten summa per månad för tillräckligt många så blir det onekligen svårt att utveckla det till något bättre.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 21:46
Ursprungligen av Sperious:

Jag kanske har svag läsförståelse men jag ser ingenstans i inlägget att han ber om din åsikt kring Peterson som person. Peterson var ett exempel på någon som lämnat Patreon. Du hade kunnat svara på inlägget och på varför ni använder Patreon utan att blanda in dina personliga åsikter kring Peterson.

Men jag har sagt det förut och jag säger det igen, du driver förstås dina företag på vilket sätt du vill. Personligen saknar jag som sagt personerna bakom gamla 99 och förmodligen Geeks som företag. Såg aldrig några personliga politiska åsikter på den tiden och för den delen heller aldrig kommentarer om att användare med åsikter, i detta fall potentiella kunder, skulle vara gnällspikar. Kändes mycket proffsigare förut. Nu mer som en amatörsida byggd av ett gäng polare.

Gällande diskussionen om Patreon så förstår jag dock heller inte riktigt problemet. Det är en mycket väletablerad lösning för crowdfunding.

Du har rätt, i är ett gäng polare, ingen med vinstkrav aka proffs ansåg att den var möjlig att driva vidare. Det var oss eller nerläggning. Av att döma var inte den räddningen möjlig för dig att uppskatta och det kanske dags att gå vidare till annat ställe för dig.

Angående Jordan och resten av Alt-right-högern så är det ironiskt. Samma personer som så gärna pratar vitt och brett om yttrandefrihet och hur alla censurerar dem skriker gärna till och anklagar folk för att vara politiska så fort de får mothugg.

Jag kan garantera dig att på det här forumet så har vi inte några problem att ge svar på tal.

vänligen
/P

Ursprungligen av Esse:

Det privata är politiskt vet du! Och du har rätt, i är ett gäng polare

Av allt att döma är inte 99mac ett ställe där du kommer att trivas.

Ju mer jag läser och lyssnar på dig desto svårare får jag för din personlighet, verkar inte vara något för mig heller.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 21:53
Ursprungligen av jimel:

Ju mer jag läser och lyssnar på dig desto svårare får jag för din personlighet, verkar inte vara något för mig heller.

Ursprungligen av jimel:

Ju mer jag läser och lyssnar på dig desto svårare får jag för din personlighet, verkar inte vara något för mig heller.

Exakt det här. Jag har försökt vara diplomatisk men precis såhär är det. Podden med Thor och Marcus var kanon. Peter Esse har en förmåga att ta över alltför mycket och dessutom med vad jag uppfattar som grandiosa personlighetsdrag. Jag har jobbat med ett par liknande personer och det var allt annat än hållbart.

Edit: Ber om våra pengar och postar syrliga memes till potentiella kunder. Lycka till med affärerna. Så länge du är vid rodret blir det inte ett öre av mig. Otroligt amatörmässigt.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 21:58
Ursprungligen av Sperious:

Exakt det här. Jag har försökt vara diplomatisk men precis såhär är det. Podden med Thor och Marcus var kanon. Peter Esse har en förmåga att ta över alltför mycket och dessutom med vad jag uppfattar som grandiosa personlighetsdrag. Jag har jobbat med ett par liknande personer och det var allt annat än hållbart.

Well, thank you!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 22:06
Ursprungligen av Sperious:

Exakt det här. Jag har försökt vara diplomatisk men precis såhär är det. Podden med Thor och Marcus var kanon. Peter Esse har en förmåga att ta över alltför mycket och dessutom med vad jag uppfattar som grandiosa personlighetsdrag. Jag har jobbat med ett par liknande personer och det var allt annat än hållbart.

Edit: Ber om våra pengar och postar syrliga memes till potentiella kunder. Lycka till med affärerna. Så länge du är vid rodret blir det inte ett öre av mig. Otroligt amatörmässigt.

Vi har två typer av kunder.
Patreons - må ert grundvatten för alltid vara högt.
Ej Patreons men vars besök kommer finansieras av och genererar annonsintäkter. Vi älskar er alla!

Därefter finns det folk som tar springnota, nallare, snyltare, kalla det var ni vill. Personer som inte kan eller vill bidra men samtidigt är för självupptagna för att bara vara tysta om det utan måste projicera ut det på oss genom allt i från att vi använder fel tjänst till att vi har dåliga personligheter.

Ni är inte våra kunder så sluta låtsas som att ni har rätt att ställa några som helst krav.

vänliga hälsningar
/Peter

Ursprungligen av Esse:

Oj det där trodde jag aldrig om dig. Tur att jag inte är Patreon längre. Hur kan man ens bemöta en medmänniska på det sättet?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 22:27
Ursprungligen av jimel:

Oj det där trodde jag aldrig om dig. Tur att jag inte är Patreon längre. Hur kan man ens bemöta en medmänniska på det sättet?

Hur vill du bli bemött när du förklarar att du inte gillar min personlighet?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 22:34
Ursprungligen av Sperious:

Ber om våra pengar och postar syrliga memes till potentiella kunder. Lycka till med affärerna. Så länge du är vid rodret blir det inte ett öre av mig. Otroligt amatörmässigt.

Ursprungligen av Esse:

Ni är inte våra kunder så sluta låtsas som att ni har rätt att ställa några som helst krav.

Jag har inte ställt några krav. Jag har uttryckt min åsikt om tjänsten ni levererar. Detta av en enda anledning, för att försöka påverka tjänsten i en riktning som får mig att vilja betala. Hade du inte betett dig så förbannat ohövligt så hade jag aldrig kommenterat din personlighet, men du ber ju om det

Jag stöttar ett gäng content creators ekonomiskt på olika vis. Alltifrån LGR och 8-Bit Guy till ATP och Relay FM.

Dom har alla gemensamt att dom är ödmjuka och professionella i sin relation till kunderna. Dom är också alla intresserade av feedback, även från icke-betalande lyssnare och tittare. Man behöver inte hålla med i all feedback man får men man kan svara på ett civiliserat sätt. Du kan be din kollega Marcus om en kurs i det.

Man förtjänar sina kunder, genom att lyssna på dom, inte genom att posta förolämpande fjortis-memes och be dom dra nån annanstans. Men för all del, det kryllar av creators som är bättre förtjänta av mina eventuella slantar.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 23:04
Ursprungligen av Sperious:

Jag har inte ställt några krav. Jag har uttryckt min åsikt om tjänsten ni levererar. Detta av en enda anledning, för att försöka påverka tjänsten i en riktning som får mig att vilja betala. Hade du inte betett dig så förbannat ohövligt så hade jag aldrig kommenterat din personlighet, men du ber ju om det

Jag stöttar ett gäng content creators ekonomiskt på olika vis. Alltifrån LGR och 8-Bit Guy till ATP och Relay FM.

Dom har alla gemensamt att dom är ödmjuka och professionella i sin relation till kunderna. Dom är också alla intresserade av feedback, även från icke-betalande lyssnare och tittare. Man behöver inte hålla med i all feedback man får men man kan svara på ett civiliserat sätt. Du kan be din kollega Marcus om en kurs i det.

Man förtjänar sina kunder, genom att lyssna på dom, inte genom att posta förolämpande fjortis-memes och be dom dra nån annanstans. Men för all del, det kryllar av creators som är bättre förtjänta av mina eventuella slantar.

Edit: Crap, den animerades inte. Nu vet vi vad det första vi skall lägga våra pengar på att fixa!

Känns ändå bra att du gång på gång bekräftar det jag haft på känn hela tiden. Du är en oseriös pajas. Geeks borde vettat bättre, synd att ett klassiskt varumärke låtits övertas av någon med så extremt tölpig framtoning.

God natt, Peter.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 23:28
Ursprungligen av Sperious:

Känns ändå bra att du gång på gång bekräftar det jag haft på känn hela tiden. Du är en oseriös pajas. Geeks borde vettat bättre, synd att ett klassiskt varumärke låtits övertas av någon med så extremt tölpig framtoning.

God natt, Peter.

Godnatt! Hoppas du får en bättre dag i morgon

Ursprungligen av Esse:

Hur vill du bli bemött när du förklarar att du inte gillar min personlighet?

Du var otrevlig, då säger jag ifrån. Behöver inte hålla på som en mobbare för det.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-07-01 07:44

Med nya 99mac ska vi alltså behöva bli matade med ledningens politiska åsikter och löjliga memes. Verkligen mysigt.

Kan tänka mig att reklam skulle hjälpa till. I toppen och sidorna på sajten på ett snyggt sätt.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-07-01 09:56
Ursprungligen av Gäddnos:

Med nya 99mac ska vi alltså behöva bli matade med ledningens politiska åsikter och löjliga memes. Verkligen mysigt.

99mac.se är en sajt för Mac-användare - men man får svar på sina frågor, även om de är politiska.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-07-01 10:01
Ursprungligen av johnh3:

Kan tänka mig att reklam skulle hjälpa till. I toppen och sidorna på sajten på ett snyggt sätt.

Det kommer!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-07-01 10:02
Ursprungligen av jimel:

Du var otrevlig, då säger jag ifrån. Behöver inte hålla på som en mobbare för det.

Och jag känner precis så mot dig. Så i stället för att skapa fler moment 22 skall vi göra som facket och vara ense om att vi är oense och gå vidare och prata on topic i stället?

Senast redigerat 2019-07-01 10:25

Det är frivilligt att betala och ni som inte vill strunt i det.

Som det förklaras tydligt finns det inget bättre alternativ just nu enl. bl a Inlägg #82.

Den som har personliga klagomål på Peter Esse kan ta det privat med honom i stället för anklaga honom för allt möjligt. Är man missnöjd så får man väl framföra önskemål i stället för att bombardera med negativa åsikter. Det förstör stämningen för alla andra.

Personligen är jag nöjd med utveckligen med tanke på det är knappast någon månad som det har gått.

Kan tänka mig att 99.se överlevde några år tack vare finansiering / betalning av löner via den andra sajten. Nu är nog läget annorlunda. Några eldsjälar har tagit över sajten och vill väl och måste naturligtvis också ordna med det ekonomiska.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-07-01 10:41

Ko-fi kanske kan vara ett alternativ?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-07-01 10:52
Ursprungligen av iller:

Ko-fi kanske kan vara ett alternativ?

Haha, får man kaffe levererat eller är det bara pengar till en kopp då och då?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-07-01 11:06
Ursprungligen av Esse:

Haha, får man kaffe levererat eller är det bara pengar till en kopp då och då?

Kodsnack har börjat använda denna tjänst så kan alltid fråga det gänget hur bra det fungerar.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-07-01 11:06

14 pers som stödjer med $43/månad tycker jag är extremt svagt! Man kan absolut ha synpunkter på Patreon, men det är ju inte en liten okänd skitsajt som man inte kan förstå. När nedläggningsbeslutet kom verkade det vara många som verkligen ville ha kvar iallafall forumet men några tior i månaden är tydligen för mycket begärt.

Varför inte ge de nya ansvariga en chans och se vart det tar vägen? Gillar man det inte är det ju inte svårare än att sluta stödja om några månader.

Bevaka tråden