Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn som Apple saknar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-30 14:23

Nya Apple efter Steve Jobs är allt mer polariserat. Antingen väljer du instegsmodellen eller så får du samla till superduper-värstingmodellen (som du troligen aldrig kommer att använda fullt ut). Det finns inget där emellan. Detta blev extra tydligt när Apple äntligen visade upp nya Mac Pro. Apple saknar en modulär stationär dator för vanliga proffs, dvs en Mac bredvid Mac Pro.

Och nu har tursamt Snazzy Labs, som i alla fall en liten mediaplattform, påläst, tydligt och rakt yttrat sig i ärendet.

Detta liknar även hur Apple bestyckar mobiler, ex. iPhone 8 med antingen 64 GB eller 256 GB minne. Antingen använder du mobilen mycket lätt med få appar och fotograferar inte så mycket eller så är du en extrem användare som fyller mobilen med mängder av appar och långa filmer.

Som vissa kommentarer till YT-filmen skriver: Apples nuvarande strategi för proffs liknar Silicon Graphics. Därför kommer Hackintosh att leva vidare.

  • Medlem
  • 2019-06-30 14:43
Ursprungligen av iSweden:

Nya Apple efter Steve Jobs är allt mer polariserat. .

Han dog för snart åtta år sedan. Hur länge är något nytt?

Ursprungligen av iSweden:

Som vissa kommentarer till YT-filmen skriver: Apples nuvarande strategi för proffs liknar Silicon Graphics. Därför kommer Hackintosh att leva vidare.

Det finns väl rätt få proffs (riktiga sådana alltså, inte låtsasproffs hemma i pojkrummet) som kör Hackintosh? Antingen kör man äkta vara eller så har man valt den andra sidan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-30 15:05
Ursprungligen av Ljung:

... Det finns väl rätt få proffs (riktiga sådana alltså, inte låtsasproffs hemma i pojkrummet) som kör Hackintosh? Antingen kör man äkta vara eller så har man valt den andra sidan.

?
Tittade du ens på filmen?
Jobbar du inom EU eller statligt? För all annan verksamhet finns det något som kallas för ekonomi.

  • Medlem
  • 2019-06-30 15:37

Jag jobbar inom det privata näringslivet. Varför undrar du?

Ja just det. Ekonomi. Billigt eller till och med gratis. Så ska det vara. Då blir vi lyckliga

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-30 16:42
Ursprungligen av Ljung:

...
Billigt eller till och med gratis. Så ska det vara. Då blir vi lyckliga

Du missförstår. Det handlar om vanliga proffs som behöver en modulär dator och som gärna vill använda macOS. Det handlar inte om att det ska vara så extremt billigt. Det har Apple aldrig varit i inköp, men däremot ska brukarna för den delen inte heller behöva tvingas köpa extrem överprestanda.

  • Medlem
  • 2019-06-30 17:13
Ursprungligen av iSweden:

Du missförstår. Det handlar om vanliga proffs som behöver en modulär dator och som gärna vill använda macOS. Det handlar inte om att det ska vara så extremt billigt. Det har Apple aldrig varit i inköp, men däremot ska brukarna för den delen inte heller behöva tvingas köpa extrem överprestanda.

Jag håller med dig i sak. En ”Mac Pro Mini” hade inte varit fel.

Men varför finns den inte? De är ju inga korkskallar där i Cupertino (även om vissa tycker det). Självklart har de tänkt och räknat och kommit fram till att den nuvarande linjen med produkter är det som gör aktieägarna mest nöjda.

Sen kan vi vanliga tycka och tro och hoppas. Och det finns ju alternativ om man inte är nöjd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-30 18:50
Ursprungligen av Ljung:

...
Sen kan vi vanliga tycka och tro och hoppas. Och det finns ju alternativ om man inte är nöjd.

Ok
Men, problemet är ju att det inte finns ett alternativ från Apple om man vill ha modulärt med god prestanda, men inte önskar köpa Mac Pro. Jag vill inte byta till Windows. Men många har flyttat och fler lär det tyvärr bli. Långsiktigt hoppas jag på ökat stöd för Linux som desktop.

Sedan Tim tog över så känns Apple cyniskt och kalkylerande.

  • Medlem
  • 2019-06-30 19:58
Ursprungligen av iSweden:

Sedan Tim tog över så känns Apple cyniskt och kalkylerande.

Kom ihåg att det var Jobs själv som utsåg sin efterträdare.

Och som delägare i firman tycker jag allt är helt okej. Många tusentals kronor plus just nu.

Windows har inte varit bra sen Windows 7 ungefär. Kvalitetsmässigt är Windows 10 inte bra tycker jag.
Inte optimalt med mus/tangentbord och halvdant som touch operativsystem.
Fick nyligen uppdateringen 1903 till min HP "All in one" dator. Men då försvann wifi uppkopplingen helt.
Du kan fördröja uppdateringen men inte hur länge som helst.

Gick inte fixa utan jag fick återställa och gå tillbaka till en tidigare version. Men det tog en dag ungefär, ett onödigt jobb som var frustrerande. Så satsar bara Apple på kvalitetsmjukvara ser jag en plats för det på marknaden, även bland företagen. Även om det kostar tror jag det blir en bättre upplevelse för de flesta datoranvändare.

Fast det är klart det vore en fördel om Apple hade nåt mittemellan. Inte bara en instegsmodell och sen ett jättesteg till nästa modell.

1
Bevaka tråden