Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi behöver din hjälp för att hålla 99mac igång

Tråden skapades och har fått 232 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2019-06-27 21:15

Har inte hunnit läsa hela tråden. Men lägsta man kan bidra med är alltså 5 USD/mån? Och det är endast Patreon som gäller? Man kan inte köra valfritt belopp eller via PayPal?
Jag får läsa mer när det blir lite tid över.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2019-06-27 21:33
Ursprungligen av Dalle:

Har inte hunnit läsa hela tråden. Men lägsta man kan bidra med är alltså 5 USD/mån? Och det är endast Patreon som gäller? Man kan inte köra valfritt belopp eller via PayPal?
Jag får läsa mer när det blir lite tid över.

Man kan även betala valfritt belopp har några skrivit i tråden. Har inte själv betalt än, har inte kommit mig för att registrera mig på Patreon än.

Ursprungligen av Dalle:

Har inte hunnit läsa hela tråden. Men lägsta man kan bidra med är alltså 5 USD/mån? Och det är endast Patreon som gäller? Man kan inte köra valfritt belopp eller via PayPal?
Jag får läsa mer när det blir lite tid över.

Det är bara att klicka på valfri tier och sedan edit your pledge. Man kan sedan när som helst justera sin pledge uppåt och neråt (minimum 1USD tror jag), eller helt avsluta sitt stöd.

Sedan skall man kunna välja PayPal också. Jag har registrerat både visa-kort och paypal, men använder visa f.n.

Gå till din profil-avatar längst upp till höger -> My Memberships -> Payment Methods.

Ursprungligen av Redaktionen:

Ni som läser nyheter, kikar på recensioner, pratar med varandra i forumet har alla en sak gemensamt - ni älskar Apple.

Läs hela artikeln här

Finns en länk /hänvisning eller knapp utanför denna tråd?

Ursprungligen av calinou:

Finns en länk /hänvisning eller knapp utanför denna tråd?

Hur menar du?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-28 10:31
Ursprungligen av calinou:

Finns en länk /hänvisning eller knapp utanför denna tråd?

Tryck på "Läs hela artikeln" så kommer du se en länk/knapp

@Redaktionen : Kan ni inte göra en egen "reklambanner" med länk till Patreon-sidan? Kanske också en länk till denna tråd.

Och se över era tiers så att ni börjar på 1USD. Ni behöver ju inte lova mer än handhjärtan i retur!

Ursprungligen av johan_tanying:

@Redaktionen : Kan ni inte göra en egen "reklambanner" med länk till Patreon-sidan? Kanske också en länk till denna tråd.

Och se över era tiers så att ni börjar på 1USD. Ni behöver ju inte lova mer än handhjärtan i retur!

Ska kika på det!

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Hur menar du?

Har ännu inte betala men ska titta på det.
jag menar som @johan_tanying föreslår dvs ifall man ska betala då och då förutsätter att det finns hänvisning på huvudsida eller mer tydligt.

Ursprungligen av calinou:

Har ännu inte betala men ska titta på det.
jag menar som @johan_tanying föreslår dvs ifall man ska betala då och då förutsätter att det finns hänvisning på huvudsida eller mer tydligt.

Ah förstår! Ska se om vi kan lösa nått bra!

Ursprungligen av Innis:

Jag undrar var alla är som skrek när 99.se skulle läggas ner. Kommer dom att kliva fram nu och gräva lite i börsen

”Dom” är jag en av - som varit medlem i drygt 18 år. Vem är ”Jag” som du skriver....
Har varit med och betalt tidigare - och gör det gärna igen. Flera med mig säkert. Låt det bara sjunka in och ge lite tid - så kommer det säkert i en eller annan variant. ?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-06-28 23:53
Ursprungligen av Innis:

Jag undrar var alla är som skrek när 99.se skulle läggas ner. Kommer dom att kliva fram nu och gräva lite i börsen

Jag är tillbaka på 99mac med nytt konto Då under tiden i Geeks regi bad om att få bli raderad.

Och på Björnströms tid var jag betalade medlem.

Med andra ord jag är inte rädd för att öppna plånboken. Jag gör det dock inte via Patreon.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-28 23:57
Ursprungligen av adress@mac:

”Dom” är jag en av - som varit medlem i drygt 18 år. Vem är ”Jag” som du skriver....
Har varit med och betalt tidigare - och gör det gärna igen. Flera med mig säkert. Låt det bara sjunka in och ge lite tid - så kommer det säkert i en eller annan variant. ?

Ursprungligen av iller:

Jag är tillbaka på 99mac med nytt konto efter att under tiden i Geeks regi bad om att få bli raderad.

Och på Björnströms tid var jag betalade medlem.

Med andra ord jag är inte rädd för att öppna plånboken. Jag gör det dock inte via Patreon.

Två stycken som inte förstod att jag riktade mig inte till något specifik person.
När man läste tråden "Tack för fisken" var det bra många som pratade om att vara beredd att betala för att behålla forumet.
Nu kan det väl vara så att många av dom redan försvunnit men går man i på Paetron så det väldigt få som bidrar.

Så ni ska inte känna er träffade av mitt inlägg utan det var i generell mening

Ursprungligen av Innis:

Två stycken som inte förstod att jag riktade mig inte till något specifik person.
När man läste tråden "Tack för fisken" var det bra många som pratade om att vara beredd att betala för att behålla forumet.
Nu kan det väl vara så att många av dom redan försvunnit men går man i på Paetron så det väldigt få som bidrar.

Så ni ska inte känna er träffade av mitt inlägg utan det var i generell mening

Sista raden jag skrev - ”ge det lite tid” så kommer det säkert fler som bidrar. Kan ju vara så också att formen för att betala inte gillas av alla. Paetron kan ju vara ett sådant exempel. Finns exempel tillbaka i tiden hur man löste det då - bra eller dåligt.
Jo jag - en av dom två - förstod mycket väl. Fortfarande gäller - ge det tid. Hur många dagar har gått sedan uppmaningen..... Kan ju vara så att alla inte hunnit uppmärksamma det ännu. Tror Administratörerna löser det med ”bidrag” - kanske på fler sätt en ett.

Vad är det med Patreon som vissa tycks avsky som pesten? ? Frågar av ren nyfikenhet ?

Ursprungligen av Mrkhaglund:

Vad är det med Patreon som vissa tycks avsky som pesten? ? Frågar av ren nyfikenhet ?

Patreon är nog allmänt klåfingriga vad gäller exempelvis censur/ifrågasättande av sådant som inte är uppenbart politiskt korrekt. Jordan Peterson m.fl kändisar har tydligen lämnat Patreon.

Sedan har jag för mig att Patreon stängt ner konton/insamlingar utan att vare sig backare eller kreatörerna fått sina pengar. Väldigt självsvåldigt och inte möjligt att överklaga/få ut orsaker. Typ Facebook alltså. Men jag kommer inte ihåg exakt vad det gällde just nu.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-29 21:14
Ursprungligen av johan_tanying:

Patreon är nog allmänt klåfingriga vad gäller exempelvis censur/ifrågasättande av sådant som inte är uppenbart politiskt korrekt. Jordan Peterson m.fl kändisar har tydligen lämnat Patreon.

Sedan har jag för mig att Patreon stängt ner konton/insamlingar utan att vare sig backare eller kreatörerna fått sina pengar. Väldigt självsvåldigt och inte möjligt att överklaga/få ut orsaker. Typ Facebook alltså. Men jag kommer inte ihåg exakt vad det gällde just nu.

Då minst 2/3 av oss varken gillar Jordan eller folk som mobbar andra människor med motiveringen att man jobbar mot det politiska korrekta så verkar det alltså som att vi valt rätt!

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-06-29 23:11

Sådär! Patreon på både 99 och TV. Alla har väl råd med några tior i månaden ?

Gillar både TV och 99 och hängt på forumen och läst nyheterna, under lång tid. Eller, bubblorna är ju rätt nya, men i det stora hela, så har man varit "här". Kan också förstå att det är svårt att få detta att gå ihop, men varför "sånna skumma" varianter av finansiering? Varför inte ett betalkonto eller ett swishnummer, ja, fan till och med ett postgironummer, 90 950-xx, hade varit enklare...

Vet inte hur konkurrenten Feber klarar sig i bruset, men de lanserade ju för ett tag sedan, betalkonto-varianten, med lite extra lullull till den som betalar. Detta känns som en enklare och smidigare lösning?

  • Superhjälte
  • 2019-06-30 12:43
Ursprungligen av pjnorman:

Gillar både TV och 99 och hängt på forumen och läst nyheterna, under lång tid. Eller, bubblorna är ju rätt nya, men i det stora hela, så har man varit "här". Kan också förstå att det är svårt att få detta att gå ihop, men varför "sånna skumma" varianter av finansiering? Varför inte ett betalkonto eller ett swishnummer, ja, fan till och med ett postgironummer, 90 950-xx, hade varit enklare...

Vet inte hur konkurrenten Feber klarar sig i bruset, men de lanserade ju för ett tag sedan, betalkonto-varianten, med lite extra lullull till den som betalar. Detta känns som en enklare och smidigare lösning?

Vet att Patreon går att integrera med forumet de använder på Teknikveckan så att en betalande medlem får tillgång till vissa sektioner i forumet och en markering vid sitt namn. Tror inte att Swish har något stöd för detta.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 14:12
Ursprungligen av pjnorman:

Gillar både TV och 99 och hängt på forumen och läst nyheterna, under lång tid. Eller, bubblorna är ju rätt nya, men i det stora hela, så har man varit "här". Kan också förstå att det är svårt att få detta att gå ihop, men varför "sånna skumma" varianter av finansiering? Varför inte ett betalkonto eller ett swishnummer, ja, fan till och med ett postgironummer, 90 950-xx, hade varit enklare...

Vet inte hur konkurrenten Feber klarar sig i bruset, men de lanserade ju för ett tag sedan, betalkonto-varianten, med lite extra lullull till den som betalar. Detta känns som en enklare och smidigare lösning?

Av följande anledningar.
1. Patreon tar hand om hela automatiska betalningsprocessen och sätter över pengar en gång i månaden till oss. Jämfört med massvis med små swish-inbetalningar.
2. Kommersiellt Swish-konto kostar en slant varje år.
3. Patreon hanterar alla skattetekniska frågor medan om ni swishar har ni ingen aning om hur pengarna hanteras.
4. Patreon är branschstandard jorden runt för denna typen av donationer.

Vi har inte pengar att utveckla en egen lösning så som Feber har gjort.

vänligen
/Peter Esse

Håller med pjnorman. Måste finnas enklare sätt som alla kan enas om. Hintades ju lite i början på tråden också - om alternativ lösning. Finns många olika enkla varianter på andra forum jag är med på inkl 99mac i begynnelsen.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 16:24
Ursprungligen av adress@mac:

Håller med pjnorman. Måste finnas enklare sätt som alla kan enas om. Hintades ju lite i början på tråden också - om alternativ lösning. Finns många olika enkla varianter på andra forum jag är med på inkl 99mac i begynnelsen.

På Patreon skriver du in dina kortuppgifter eller PayPal. Kan inte bli enklare.

Den dagen swish kommer med någon form av prenumerationssystem så kanske men det kommer knappast in några pengar om folk skall komma ihåg att swisha i tid och otid.

Jag ser det lite så här, antingen är man beredd att betala eller så är man det inte, båda är ok för forumet stängs inte för icke betalande medlemmar men att hitta på omvägar för att slippa är ju bara käbbel™.

vänligen
/Peter

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-06-30 17:15

Jag kan inte se vad som är krångligt med Patreon?!

Det kan jag se. Räcker att jag USD, så vänder jag blad. Men visst, för en god sak, skulle jag kunna läsa vidare.

Ursprungligen av Esse:

Då minst 2/3 av oss varken gillar Jordan eller folk som mobbar andra människor med motiveringen att man jobbar mot det politiska korrekta så verkar det alltså som att vi valt rätt!

Kan du försöka hålla dina personliga politiska åsikter skilda från verksamheten du bedriver? Praktexempel på ett inlägg som får mig att känna att det inte blir en krona till er. Det här är inget politiskt forum - och om det är det numera så kan ni avregga mitt konto.

Ursprungligen av adress@mac:

Håller med pjnorman. Måste finnas enklare sätt som alla kan enas om. Hintades ju lite i början på tråden också - om alternativ lösning. Finns många olika enkla varianter på andra forum jag är med på inkl 99mac i begynnelsen.

Kan du visa mig en enda annan lösning som hanterar månadsvisa betalningar, valfri summa, och vad man vill stödja, på det enkla och smidiga sätt som Patreon gör?

Jag använder gärna något annat, men ska jag vara ärlig så tror jag inte att det finns något vettigt alternativ. Men personligen är jag öppen för förslag, i synnerhet efter vad som påskinit till Patreons nackdel tidigare i tråden... ?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 20:38
Ursprungligen av Sperious:

Kan du försöka hålla dina personliga politiska åsikter skilda från verksamheten du bedriver? Praktexempel på ett inlägg som får mig att känna att det inte blir en krona till er. Det här är inget politiskt forum - och om det är det numera så kan ni avregga mitt konto.

Om det inte är politik att påtala att man inte vill använda en tjänst på grund av att de har en policy mot en visst typ av innehåll medans mitt svar om varför vi fortsätter använda tjänsten är politik så är svaret nej - jag kan inte skilja mellan det och verksamheten. Jag kommer fortsätta svara på varför vi använder en visst tjänst eller inte.

Om jag ska betala månadsvis ska pengarna dras från valt kort som hos Netflix, Spotify, DN, Sydsvenskan etc.
Varför ska ni krångla till det med tredjepartstjänster där jag aktivt måste ha att göra med sidor utanför 99mac?

Bevaka tråden