Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använd NFC-taggar med Shortcuts i iOS 13

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En nyhet i Apples app Shortcuts är att det i höst kommer gå att bygga scenarion med hjälp av NFC-taggar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Finspång
  • 2019-06-12 14:46

Oj oj oj här finns det potential!

Skulle vara perfekt att ha till att styra belysningen och senare rullgardinerna i vardagsrummet med detta. Nu skiftar jag manuellt mellan tv-delen och kontoret för att få rätt belysning. Med en NFC tagg på skrivbordet och soffbordet är slipper man ju det!

Alltså samma funktionalitet som finns i Launch Center Pro redan?

  • Administratör
  • Lund
  • 2019-06-13 07:09

Det här kan bli helt galet stort.
Jag undrar hur det ser ut med att använda klockan för detta? Vad jag vill minnas så har Apple öppnat upp klockan i samma takt som iPhonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-06-13 14:53

Riktigt nice, svårt att ens greppa hur många möjligheter som öppnar sig då.

Ursprungligen av zinned:

Riktigt nice, svårt att ens greppa hur många möjligheter som öppnar sig då.

Ja det kommer verkligen bli kopiöst mycket möjligheter framöver. Speciellt då vi inte måste trigga saker aktivt i appen längre heller, bara det öppnar upp miljoner med nya dörrar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-06-13 16:43
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Ja det kommer verkligen bli kopiöst mycket möjligheter framöver. Speciellt då vi inte måste trigga saker aktivt i appen längre heller, bara det öppnar upp miljoner med nya dörrar

Exakt, just att inte manuellt behöva trigga är A och O.

  • Medlem
  • 2019-06-13 18:17

Trevligt att Apple äntligen öppnar upp NFC ?

Verkligen häftigt och sen finns det ju små självhäftande taggar på K&C, 4st för en hundring som kan programmeras flera ggr eller låsas om man vill det..

Jaha, och så fick man reda på att iOS inte medger Tagg-skrivning :-/

Senast redigerat 2019-06-21 05:22
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-06-22 15:27
Ursprungligen av CekariYH:

Verkligen häftigt och sen finns det ju små självhäftande taggar på K&C, 4st för en hundring som kan programmeras flera ggr eller låsas om man vill det..

Jaha, och så fick man reda på att iOS inte medger Tagg-skrivning :-/

Vill man skriva till taggar? Räcker det inte att taggen säger ”hej jag är tagg xxxxxx”?

Ursprungligen av reboot81:

Vill man skriva till taggar? Räcker det inte att taggen säger ”hej jag är tagg xxxxxx”?

Har ingen aning om man köper ett pack med 4, 8 eller 100 eller 3 packar med 4 taggar var, om dessa har unika taggar men det kanske dom har.
Vore ju nice om man kunde ge dom unika namn så om man måste byta ut nån så vet man vad den nya ska "heta" så det bara är att sätta dit den sas.
PS Android mobiler kan, finns appar för det.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-06-22 18:54

Om man kan skriva till taggarna kan man exempelvis lägga in länkar till webbsidor och liknande som man enkelt kan komma åt genom att läsa taggen. Man kan nog tänka sig att lägga in lösenord för wifi och annat kul också.

Ursprungligen av mattiL:

Om man kan skriva till taggarna kan man exempelvis lägga in länkar till webbsidor och liknande som man enkelt kan komma åt genom att läsa taggen. Man kan nog tänka sig att lägga in lösenord för wifi och annat kul också.

Ja, eller sätta på TV när man hamnar i soffan eller tända lampor bara genom att hålla fram mobilen/klockan mm. Detta ska bli häftigt att följa, finns ju hur mycket roligt som helst man kan komma på (och köpa mer prylar som man kan styra)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-06-25 08:33
Ursprungligen av CekariYH:

Verkligen häftigt och sen finns det ju små självhäftande taggar på K&C, 4st för en hundring som kan programmeras flera ggr eller låsas om man vill det..

Jaha, och så fick man reda på att iOS inte medger Tagg-skrivning :-/

Jag har iaf sett video nyligen på när de skriver till NFC-taggar från iPhone.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-06-25 08:42
Ursprungligen av zinned:

Jag har iaf sett video nyligen på när de skriver till NFC-taggar från iPhone.

Det verkar som du har rätt, kommer i iOS 13 tydligen.
https://techcrunch.com/2019/06/12/nfc-gets-a-...

Ursprungligen av zinned:

Jag har iaf sett video nyligen på när de skriver till NFC-taggar från iPhone.

Ursprungligen av mattiL:

Det verkar som du har rätt, kommer i iOS 13 tydligen.
https://techcrunch.com/2019/06/12/nfc-gets-a-...

Ah, det var ju en riktigt trevlig nyhet, kalas

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-06-28 08:39

Personligen tycker jag inte NFC är speciellt upphetsande, men testade de nya möjligheterna med automation i shortcuts. Funktionen att anropa ett scenario i hem-appen är ju svinbra. Nu tänds belysningen långsamt om jag snoozar mitt alarm.

1
Bevaka tråden