Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den ultimata backup-lösningen?

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ill_chrill:

Kör du G Suite Business eller Google Drive?

G Suite Business-abb och Arq+Google Drive.

Ursprungligen av keptang:

G Suite Business-abb och Arq+Google Drive.

Drive ingår i G Suite Business?

Konstig prissättning.
Google Drive kostar 99 sek /mån / 1 TB
G Suite Business kostar 8 Eur för obegränsat ?

Ursprungligen av ill_chrill:

Drive ingår i G Suite Business?

Konstig prissättning.
Google Drive kostar 99 sek /mån / 1 TB
G Suite Business kostar 8 Eur för obegränsat ?

Alla Googles tjänster ingår, allt delar på utrymmet, samma gäller om man köper 1TB för 99/mån.

Har nyss (2mån) gått över från Crashplan som online-backuplösning till Arq + Backblaze B2 efter att ha läst en hel del i detta forum.
Nöjd så här långt, verkar betydligt snabbare än Crashplan, både upp- och nedladdning.
I övrigt är det Time Machine för lokal backup.
Funderar på om jag ska komplettera med Carbon Copy Cloner på ytterligare en disk, men samtidigt behöver jag hitta ett sätt att expandera HD-utrymmet i iMacen som börjar ta slut. Då kanske den extra disken går åt det istället.

Arq med molnlösning är bra.
Jag har Arq mot googledrive med 2 PB lagring. Funkar väldigt bra.

Ursprungligen av hummel:

Arq med molnlösning är bra.
Jag har Arq mot googledrive med 2 PB lagring. Funkar väldigt bra.

Japp, fungerar fortfarande lika bra (Arq+Google Drive).
Har provat återställa en större mängd data (200GB) för att testa lösningen och det fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • 2018-05-27 20:23
Ursprungligen av hummel:

Arq med molnlösning är bra.
Jag har Arq mot googledrive med 2 PB lagring. Funkar väldigt bra.

2 Petabyte? 2000 Terabyte? Jag är imponerad. Du vinner

Google kallar det obegränsad lagring men i telefonappen står det bara 2PB. Jag borde bli kränkt eller något.

Nu har det gått lite tid 1 år - sedan senaste inlägg. Har det hänt något sedan dess på den fronten? Vilken ska man välja idag?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-06-24 22:57

Wasabi är en del i den ultimata backuplösningen.
6USD/TB/mån*, och därefter per GB. <1TB blir 67kr. Det som bilden visar är en extreminställning som jag endast aktiverar för finansiella dokument. Filerna ändras inte på 100 år, och extra filinformation intygar detta.

Min kalkyl för 1TB data, 265GB initialt och 12GB uppladdat varje månad i 5 år:
Wasabi: 67x60=4020kr.
Backblaze B2: 1890kr.

Stort tack @Hazlit för tipset!

Men som alltid, trillar man över 2TB strecket så blir det "billigare" i kronor om man driftar sin egen server på annan plats.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-15 22:52
Ursprungligen av keptang:

NAS + Arq till Amazon Cloud Drive.
En NAS är bara att stoppa undan, varför titta på den.

Lösa externa diskar slutade jag använda för många är sen, går bara sönder.

Citat:

On August 16, 2019, the Amazon Drive API will be discontinued. Customers of Amazon storage will continue to have access to their content through our first party applications for Amazon Photos and Amazon Drive. Please make arrangements to discontinue all traffic to the Amazon API before August 16, 2019.

Påverkar detta dig?

Ursprungligen av reboot81:

Påverkar detta dig?

Det hade det säkert gjort men jag har redan switchat till Arq+Google Drive sen 2 år tillbaka.

Ursprungligen av Manglobe:

Säkert en uttjatad fråga, men jag har googlat som en vettvilling utan att hitta något som riktigt funkar.

Backstory: Jag har i nuläget bara en Time Machine-hårddisk som står ikopplad i laptophubben på ateljén – den heter Navi – samt en "slaskdisk" vid namn Mr Hoppy, där jag lägger avslutade arbeten, stora arbetsfiler som jag inte jobbar med i nuläget, med mer. Tidigare var båda diskarna backupdiskar med varsin Time Machine och Navi hade en partition som utgjorde slaskdisken.
Självfallet började båda diskarna småhaverera i strax efter varandra, och efter att ha läst mig till att Time Machine inte gillar att bo i en diskpartition utan hellre vill ha hela externa disken för sig själv, beslutade jag mig för att dela upp arbetsbördan mellan diskarna. Trots att detta innebär att jag (och framför allt min backuppade data) ligger risigt till om nån skulle göra inbrott på min arbetsplats.

Är så obeskrivligt trött på att köpa externa diskar som havererar med ca 1-2 års mellanrum. Helst skulle jag ha en molnlagringslösning hemma och ha externa diskarna snurrandes på kontoret (där jag har 4G-internet och gärna inte slösar bandbredd) men ingen lösning folk tipsat om verkar göra det enkelt för mig.
Drömsceneriot vore att installera ett en molnlagringstjänst utformad för backup som påminde om Dropbox till utformningen och som polade väl med Time Machine; föreställer mig att backupen då skulle stå och surra i nån serverhall i typ Kalifornien. Sedan kunde jag säga till Tripmode på datorn att strypa datan mot backupprogrammet när jag var ansluten till ateljéns internet, och typ bara skicka data dit när den var på hemmanätverket.

Detta verkar i princip inte gå. Restriktioner sätter P för Time Machine, och jag gillar TM eftersom det funkar.

NAS då, tänkte jag. Hur svårt kan det vara?
8 000-kronorssvårt, visade det dig. Samt att (och detta kanske är en petitess men jag blir galen): alla NAS-diskar är så fula att JAG skäms. Det finns förmodligen en rimlig anledning men jag ser den inte.

Om möjligt, så vill jag slippa köpa ännu en extern hårddisk á 1-2TB som brakar samman efter 1,5 års användning. Och ännu hellre ser jag en backuplösning som antingen har en överkomlig årskostnad eller som går runt tusenlappen som engångskostnad.
Vad använder ni? Varför? Och hur funkar det för er?

Förtydligande: Jag vet att man ska ha mer än en backup. Och jag försöker verkligen, men de turas liksom om att haverera ändå. Hjälp.

Jag kör Arq till en egen server som sitter i en Coloc. Sen kör jag Rsync till en lokal server hemma och lite annat.

Kör google drive och har väl 35 tb på den samt på två raider på kontoret

Känns ju toppen att komma åt allt överallt. Dock fortfarande nojig om raiden skulle explodera och man skulle behöva hämta tillbaka 35 tb.

Har ju hämtat ner div projekt på 2-400 gig men det känns ju som småpotatis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-08 17:01
Ursprungligen av johan_tanying:

Här är förresten en bra jämförelse/utvärdering av bl a Crashplan, Backblaze och Carbonite: https://www.tomsguide.com/us/best-cloud-backu... (vet inte om den länkats tidigare).

Den artikeln är uppdaterad för 2020. iDrive fick högsta betyget, följt av backblaze. Bra startpris på iDrive via länk i artikeln, men har ni nån erfarenhet?

Halva priset mot Crashplan som jag fortfarande har.

Ursprungligen av Manglobe:

Säkert en uttjatad fråga, men jag har googlat som en vettvilling utan att hitta något som riktigt funkar.

Backstory: Jag har i nuläget bara en Time Machine-hårddisk som står ikopplad i laptophubben på ateljén – den heter Navi – samt en "slaskdisk" vid namn Mr Hoppy, där jag lägger avslutade arbeten, stora arbetsfiler som jag inte jobbar med i nuläget, med mer. Tidigare var båda diskarna backupdiskar med varsin Time Machine och Navi hade en partition som utgjorde slaskdisken.
Självfallet började båda diskarna småhaverera i strax efter varandra, och efter att ha läst mig till att Time Machine inte gillar att bo i en diskpartition utan hellre vill ha hela externa disken för sig själv, beslutade jag mig för att dela upp arbetsbördan mellan diskarna. Trots att detta innebär att jag (och framför allt min backuppade data) ligger risigt till om nån skulle göra inbrott på min arbetsplats.

Är så obeskrivligt trött på att köpa externa diskar som havererar med ca 1-2 års mellanrum. Helst skulle jag ha en molnlagringslösning hemma och ha externa diskarna snurrandes på kontoret (där jag har 4G-internet och gärna inte slösar bandbredd) men ingen lösning folk tipsat om verkar göra det enkelt för mig.
Drömsceneriot vore att installera ett en molnlagringstjänst utformad för backup som påminde om Dropbox till utformningen och som polade väl med Time Machine; föreställer mig att backupen då skulle stå och surra i nån serverhall i typ Kalifornien. Sedan kunde jag säga till Tripmode på datorn att strypa datan mot backupprogrammet när jag var ansluten till ateljéns internet, och typ bara skicka data dit när den var på hemmanätverket.

Detta verkar i princip inte gå. Restriktioner sätter P för Time Machine, och jag gillar TM eftersom det funkar.

NAS då, tänkte jag. Hur svårt kan det vara?
8 000-kronorssvårt, visade det dig. Samt att (och detta kanske är en petitess men jag blir galen): alla NAS-diskar är så fula att JAG skäms. Det finns förmodligen en rimlig anledning men jag ser den inte.

Om möjligt, så vill jag slippa köpa ännu en extern hårddisk á 1-2TB som brakar samman efter 1,5 års användning. Och ännu hellre ser jag en backuplösning som antingen har en överkomlig årskostnad eller som går runt tusenlappen som engångskostnad.
Vad använder ni? Varför? Och hur funkar det för er?

Förtydligande: Jag vet att man ska ha mer än en backup. Och jag försöker verkligen, men de turas liksom om att haverera ändå. Hjälp.

Du verkar vara på enterprise nivå i ditt arbete antar jag? Dvs det är tämligen viktiga backups osv.
Det jag kan rekommendera är att du kör en on-site och en off-site backup.
ARQ som rekommenderades är OK men se till att inte använda "molnet" för enligt alla "moln-bolags" policys så kan dom inte garantera att dina filer inte försvinner.

Så det jag skulle göra är att använda en NAS som dom har skrivit om ovan, bara att gömma undan den och glömma och ha TimeMachine mot den är tämligen enkelt. Sen skulle jag ha en backuplösning i form av off-site med. Detta kan göras antingen genom att du har en till NAS på ett annat ställe eller anlita ett bolag som du hyr plats av specificerat för backups.

https://bombich.com <-- är en bra mjukvara som jag själv använder mot en NAS sen har jag skrivit ett litet script i NAS:en som i sin tur speglar diskarna mot en annan NAS på en annan plats varje natt. rSync baserat.

Annars finns följande företag som erbjuder online backup för 6 USD per månad.
https://www.backblaze.com/cloud-backup.html

Ursprungligen av keptang:

Det hade det säkert gjort men jag har redan switchat till Arq+Google Drive sen 2 år tillbaka.

Ska inte låta som en beservisser utom vill mer informera bara så du vet men du vet säkert redan att Google Drives policy säger att filer .m. kan försvinna osv.
https://www.backblaze.com/cloud-backup.html <-- kolla på det, dedikerad för backups om man vill ha en onlinelösning.

Alla Cloud / Moln lösningar som iCloud, Google Drive, OneDrive mfl. skall ses som redundancy precis som RAID och inte som en backuplösning.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-09 09:17
Ursprungligen av RStolpe:

Ska inte låta som en beservisser utom vill mer informera bara så du vet men du vet säkert redan att Google Drives policy säger att filer .m. kan försvinna osv.
https://www.backblaze.com/cloud-backup.html <-- kolla på det, dedikerad för backups om man vill ha en onlinelösning.

Alla Cloud / Moln lösningar som iCloud, Google Drive, OneDrive mfl. skall ses som redundancy precis som RAID och inte som en backuplösning.

Du riktar ditt inlägg till en fd moderator som inte varit aktiv sedan augusti 2019-08

Bevaka tråden