Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mattiL:

Fick tillbaka 200 kronor från Radiotjänst, men det kommer kosta 40 kronor att få ut dem då de skickats som en check i stället för in på mitt konto via Autogiro. ?

Råkade dubbelbetala 10:-till Trafikverket. (Varför skickar man en räkning på 10:-??? Men det är ett ämne för en helt egen sur^2-tråd.)
Satte de beloppet tillgodo för nästa 5-kronorspassage över Motalabron? Nej, de skickar en utbetalningsavi som kostar 40:- att lösa in.

Ursprungligen av mattiL:

Fick tillbaka 200 kronor från Radiotjänst, men det kommer kosta 40 kronor att få ut dem då de skickats som en check i stället för in på mitt konto via Autogiro. ?

Ursprungligen av pmarriott:

Råkade dubbelbetala 10:-till Trafikverket. (Varför skickar man en räkning på 10:-??? Men det är ett ämne för en helt egen sur^2-tråd.)
Satte de beloppet tillgodo för nästa 5-kronorspassage över Motalabron? Nej, de skickar en utbetalningsavi som kostar 40:- att lösa in.

Tips 1: Om man går in på sin bank och sätter in på sitt eget konto så kostar det inget. Jag har i alla fall aldrig behövt betala på min bank (Handelsbanken).

Tips 2: Anmäl ditt konto (oavsett bank) till Swedbanks Kontoregister. Utbetalare såsom Radiotjänst kollar först upp kontoregistret innan de skriver ut en utbetalningsavi. Radiotjänst gick dessutom ut med info om detta med personliga brev till hushållen innan de började utbetalningarna.

Ursprungligen av Sir N.:

Tips 1: Om man går in på sin bank och sätter in på sitt eget konto så kostar det inget. Jag har i alla fall aldrig behövt betala på min bank (Handelsbanken).

Tips 2: Anmäl ditt konto (oavsett bank) till Swedbanks Kontoregister. Utbetalare såsom Radiotjänst kollar först upp kontoregistret innan de skriver ut en utbetalningsavi. Radiotjänst gick dessutom ut med info om detta med personliga brev till hushållen innan de började utbetalningarna.

Allt detta är anpassat till hushåll. Mitt AB kan inte få autogiro eller koppla ett betalkort av/till trafikverket för att betala de där 5-10 kronorna vi drar på oss månatligen vid passage förbi Motala t ex. Tro mig, har ödslat mycken tid i fruktlösa förhandlingar med Trafikverket. Åtminstone kommer fakturorna nu digitalt istället för en pappersfaktura i brevlådan på 5:-.

Ursprungligen av pmarriott:

Allt detta är anpassat till hushåll. Mitt AB kan inte få autogiro eller koppla ett betalkort av/till trafikverket för att betala de där 5-10 kronorna vi drar på oss månatligen vid passage förbi Motala t ex. Tro mig, har ödslat mycken tid i fruktlösa förhandlingar med Trafikverket. Åtminstone kommer fakturorna nu digitalt istället för en pappersfaktura i brevlådan på 5:-.

E-faktura kan du sätta automatisk betalning på, åtminstone i Handelsbanken. Du behöver inte själv gå in och godkänna varje faktura. Då blir det ju som Autogiro fast bättre, du har möjlighet att se, stoppa eller ändra fakturan innan den betalas. Och du kan göra det per mottagare om du inte vill att alla skall gå automatiskt.

Ursprungligen av Sir N.:

E-faktura kan du sätta automatisk betalning på, åtminstone i Handelsbanken. Du behöver inte själv gå in och godkänna varje faktura. Då blir det ju som Autogiro fast bättre, du har möjlighet att se, stoppa eller ändra fakturan innan den betalas. Och du kan göra det per mottagare om du inte vill att alla skall gå automatiskt.

Återigen, de erbjuder inga automatiska betallösningar till företag. Endast privatpersoner.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-02-17 08:52

Batteriet i min 13" vita MacBook (mitten 2009) har svällt. WTF, den är ju bara 10 år.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-19 16:12
Ursprungligen av Gunnar B:

Batteriet i min 13" vita MacBook (mitten 2009) har svällt. WTF, den är ju bara 10 år.

Ja det är dålig kvalitet på grejjerna.
Och inte kan jag öppna fler flikar i Safari. Varför tvingas jag använda en webbläsare som har en gräns på 500 öppna flikar?
Jag är kränkt, besviken och upprörd.

*Texten ovan kan innehålla spår av sarkasm.*

  • Medlem
  • International user
  • 2019-02-20 14:12
Ursprungligen av reboot81:

Ja det är dålig kvalitet på grejjerna.
Och inte kan jag öppna fler flikar i Safari. Varför tvingas jag använda en webbläsare som har en gräns på 500 öppna flikar?
Jag är kränkt, besviken och upprörd.

*Texten ovan kan innehålla spår av sarkasm.*

Så det finns någon som är värre än mig. Total är det nog frågan om flera hundra flikar på samtilga enheter men inte nått någon gräns.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2019-02-25 19:39

Fick just nyhetsbrevet från 99Mac (skall ju vara 99% Mac, japp, har vart med från allra första början här). Rubriken va "Missa inte nyheterna från MWC 2019". Dom 8 nyheterna var: Samsung, Samsung, Huawei, Sony, Xiaomi, Microsoft, Nokia och åter Samsung (!)

Ursprungligen av Ken:

Fick just nyhetsbrevet från 99Mac (skall ju vara 99% Mac, japp, har vart med från allra första början här). Rubriken va "Missa inte nyheterna från MWC 2019". Dom 8 nyheterna var: Samsung, Samsung, Huawei, Sony, Xiaomi, Microsoft, Nokia och åter Samsung (!)

Problemet är väl inte forumet utan Apple som inte kommer med några nyheter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-25 20:04
Ursprungligen av Ken:

Fick just nyhetsbrevet från 99Mac (skall ju vara 99% Mac, japp, har vart med från allra första början här). Rubriken va "Missa inte nyheterna från MWC 2019". Dom 8 nyheterna var: Samsung, Samsung, Huawei, Sony, Xiaomi, Microsoft, Nokia och åter Samsung (!)

Är nog Samsungs tabletavdelning som plagierat på Samsungs senaste mobiler.

Ursprungligen av Ken:

Fick just nyhetsbrevet från 99Mac (skall ju vara 99% Mac, japp, har vart med från allra första början här). Rubriken va "Missa inte nyheterna från MWC 2019". Dom 8 nyheterna var: Samsung, Samsung, Huawei, Sony, Xiaomi, Microsoft, Nokia och åter Samsung (!)

Tips: Man kan prenumerera på nyhetsbrev direkt. Längst ned på sidan.

https://www.mwcbarcelona.com/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-26 23:16

Nu ska FB ge sig in i fan-support-branschen. Men i kontrast till Patreon som tar 5%, ska FB sno åt sig 30%.

Ursprungligen av reboot81:

Nu ska FB ge sig in i fan-support-branschen. Men i kontrast till Patreon som tar 5%, ska FB sno åt sig 30%.

Man kanske har studerat Apple.

Ursprungligen av juanito:

Härligt någon som anser att dagens skärmar är för avlånga men inte bara för dator användande utan för film.
De avlånga är ju skapade för just film.

Men jag håller med dig bästa formatet är fortfarande 4:3. ?

Det finns 4:3 skärmar att köpa nu också men det finns nog inte att köpa i en databutik där jag köpte min skärm som jag har nu... Jag sökte på 4:3 bildskärmar i google och fick upp många träffar Beetronics.se säljer såna och Dustin Home SE t.e.x.
Sökord i google 4:3 bildskärmar Jag fick upp flera träffar också men jag orkar inte skriva alla... Jag ska köpa en sån när denna bildskärm som jag har nu går sönder.
Då behöver jag inte dra ihop fönstret i webläsaren eller i ordbehandlingsprogram så ofta.
/Anna Maria

Jag har ängnat över halvtimme åt att få bildskärmen att funka till min dator...

Jag har ängnat över en halvtimme åt att få bildskärmen att funka till min dator som jag surfar på nu! Problemet är att jag har flera datorer men bara en skärm... Om jag kopplar bildskärmen till min windowsdator ett tag så brukar bildskärmen funka för de mesta. Idag var det och extra krångligt när jag skulle koppla i hop den med min Linuxdator... Först tog jag fel kabel som inte var kopplad till någon kontakt och undrade varför inte bildskärmen tändes... Sen tändes bildskärmen när jag hade hittat rätt kontakt som hade ström men då slocknade bildskärmen igen...:-( Nu äntligen funkar det men jag vet inte om det funkar igen i morgon när jag sätter på min Linuxdator... Det var en datakunnig som skrev i ett forum att jag kunde köpa en KVM switch men den har jag inte fått att funka
/Anna Maria

  • Medlem
  • International user
  • 2019-03-06 16:32
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har ängnat över en halvtimme åt att få bildskärmen att funka till min dator som jag surfar på nu! Problemet är att jag har flera datorer men bara en skärm... Om jag kopplar bildskärmen till min windowsdator ett tag så brukar bildskärmen funka för de mesta. Idag var det och extra krångligt när jag skulle koppla i hop den med min Linuxdator... Först tog jag fel kabel som inte var kopplad till någon kontakt och undrade varför inte bildskärmen tändes... Sen tändes bildskärmen när jag hade hittat rätt kontakt som hade ström men då slocknade bildskärmen igen...:-( Nu äntligen funkar det men jag vet inte om det funkar igen i morgon när jag sätter på min Linuxdator... Det var en datakunnig som skrev i ett forum att jag kunde köpa en KVM switch men den har jag inte fått att funka
/Anna Maria

Dethär med bildskärmar och windows är ett gyckel iaf allt sedan Win7. Kanske Vista också, aldrig använt det. XP klarade dock av det men krävde att man var professor i windowology.

En bra KVM switch har i.a.f. tidigare varit som om att söka efter en nål i en höstack. Inte lätt att hitta en som fungerar problemfritt speciellt inte med olika system. Lösningen är nog att hitta rätt kvm switch för ditt behov.
Jag antar det gäller Mac/Win/Linux. Hitta någon som kan visa dig rätt med de kraven. Är det bara Win/Linux så minskar det på komplexiteten.

  • Medlem
  • 2019-03-23 15:14

Vaknade upp i morse med The Nackspärr From Hell!
Nu förstår jag hur Valdemar känner sig i Beck-filmerna! Ja ni vet Becks granne, han; ”Martin! Ska du ha en stänkare!?”
Det känns som om jag har ärvt hans nackkrage. Och när jag försöker vrida huvudet åt något håll så känns det som om någon trycker in en kniv i nacken.
Detta är en solklar nackdel med nackspärr!

Ursprungligen av Dalle:

Detta är en solklar nackdel med nackspärr!

Det finns nog få fördelar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-04-01 18:44

Detta datum på året kommer det en hel del krystade skämt runt om i världen. Det som är ännu värre än dåliga skämt är alla som måste spela smarta i kommentarsfält och kommentera "april, april" så fort de ser ett skämt.

Varför inte luta sig bakåt och underhållas av de som har missat dagens datum?

Ursprungligen av joakimo:

Detta datum på året kommer det en hel del krystade skämt runt om i världen. Det som är ännu värre än dåliga skämt är alla som måste spela smarta i kommentarsfält och kommentera "april, april" så fort de ser ett skämt.

Varför inte luta sig bakåt och underhållas av de som har missat dagens datum?

En fördel med 1:a april är att folk i allmänhet faktiskt visar att de är kapabla till kritisk källgranskning. Synd bara att det är så utmattande att de inte orkar med de övriga 364 dagarna...

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-14 22:30

Köpte Apples läderskal till iPhone 8. Blev rätt snopen när jag öppnade kartongen och den var tom (!) Någon rackare verkar helt enkelt ha knyckt skalet och hängt upp förpackningen igen.
Normalt brukar väl Apples förpackningar vara försluta på något sätt men tydligen inte till läderskalen.

Det sura gick dock över när butiken utan omsvep ordnade ett nytt exemplar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-04-26 20:45

Köpt nya iPad Air 2. Men Smart Case finns bara i en färg, och den är slut för tillfället.
För mig är det som att köpa en bil, men försäkringen går inte att teckna.

Kanske ett (o)smart drag av Apple för att prångla AppleCare?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-04-26 21:08
Ursprungligen av reboot81:

Köpt nya iPad Air 2. Men Smart Case finns bara i en färg, och den är slut för tillfället.
För mig är det som att köpa en bil, men försäkringen går inte att teckna.

Kanske ett (o)smart drag av Apple för att prångla AppleCare?

Nya iPad Air 2?
Den har ju funnits i flera år..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-04-27 21:32
Ursprungligen av mattiL:

Nya iPad Air 2?
Den har ju funnits i flera år..

Korrekt. iPad Air 10.5” 2019, aka Air gen 3.

Telefonkö på postnord. Står som plats nr 257.........?

Var ska man gömma sin dator när man är på landet, ska iväg på ett ärende och inte har kassaskåp? Aldrig mer i ugnen......

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-23 18:05
Ursprungligen av calinou:

Var ska man gömma sin dator när man är på landet, ska iväg på ett ärende och inte har kassaskåp? Aldrig mer i ugnen......

I utedasset?

"Aldrig mer i ugnen", vågar inte tänka på varför du har den erfarenheten....

Ursprungligen av IngoX:

I utedasset?

"Aldrig mer i ugnen", vågar inte tänka på varför du har den erfarenheten....

Utedass bra förslag med finns inte.
Tyvärr lade jag min dator i ugnen och någon fick för sig att sätta på ugnen mitt på dagen. Som tur är började ugnen pipa av någon anledning. Kom inte på ett bättre plats där jag är säker på att ev. tjuv inte skulle kolla.
Som tur är att datorn fungerar som det ska.

Vindslucka?

Bevaka tråden