Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri startar sig själv

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har iPhone med version 12.3.1 och har märkt att Siri startar sig själv ibland. Senaste idag 2 gånger via Instagram. Kan det vara någon inställning? Någon annan som har samma problem?

Är Siri aktiverad i inställningarna?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-23 10:38

Den hör något i din omgivning som får henne att starta. Vad säger hon?

hon säger typ vad kan jag hjälpa till med......

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-23 12:04
Ursprungligen av calinou:

hon säger typ vad kan jag hjälpa till med......

Helt klart att hon höt något i omgivningen som får henne att starta eller att du råkar trycka in powerpknappen.

Ursprungligen av Innis:

Helt klart att hon höt något i omgivningen som får henne att starta eller att du råkar trycka in powerpknappen.

Har inte tryckt på powerknappen. Hade mina vanliga hörlurar på.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-23 12:29
Ursprungligen av calinou:

Har inte tryckt på powerknappen. Hade mina vanliga hörlurar på.

Varför skrev du inte att du hade hörlurar på dig i ditt första inlägg för? NÄR ska du lära dig att när du skriver en felbeskrivning att inkludera ALLT som är relevant för problemlösning. Då slipper vi dessa onödiga förslag.

Ursprungligen av Innis:

Varför skrev du inte att du hade hörlurar på dig i ditt första inlägg för? NÄR ska du lära dig att när du skriver en felbeskrivning att inkludera ALLT som är relevant för problemlösning. Då slipper vi dessa onödiga förslag.

Tänkte inte på förrän efter mitt första inlägg att det kan vara intressant att veta. Vad skulle det vara för skillnad i så fall? Det har hänt senaste tiden kanske 5-6 gånger och har inte hunnit analysera när och hur. Det stör mig inte direkt men ändå väl att uppmärksamma att den startar sig själv. Det händer i alla fall inte med datorn.

Ursprungligen av Innis:

Helt klart att hon höt något i omgivningen som får henne att starta eller att du råkar trycka in powerpknappen.

Var menar du där i omgivningen? vad skulle det i så fall vara som startar den? Först måste man trycka på knappen och det har jag inte gjort. Typisk att det händer mig sådana saker.

Ursprungligen av Zeugma:

Är Siri aktiverad i inställningarna?

Siri är aktiverad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-23 14:35
Ursprungligen av calinou:

Var menar du där i omgivningen? vad skulle det i så fall vara som startar den? Först måste man trycka på knappen och det har jag inte gjort. Typisk att det händer mig sådana saker.

Om du har slagit på funktionen "Hej Siri" så lyssnar telefonen efter den frasen för att starta Siri. Man måste alltså inte först trycka på hemknappen då. Men telefonen kan ju höra fel. Det har hänt för mig att den t.ex uppfattat någon fras på radio som triggat igång Siri.

Gillar du det inte så stänger du av Inställningar > Siri och sökning > Lyssna efter "Hej Siri"

Använda Siri på alla dina Apple-enheter

Ursprungligen av calinou:

Har inte tryckt på powerknappen. Hade mina vanliga hörlurar på.

Svara-knappen kan trigga igång Siri. Om det bara händer när du använder hörlurar kan det vara glapp i hörluren eller skräp i kontakten.

Ursprungligen av IngoX:

Om du har slagit på funktionen "Hej Siri" så lyssnar telefonen efter den frasen för att starta Siri. Man måste alltså inte först trycka på hemknappen då. Men telefonen kan ju höra fel. Det har hänt för mig att den t.ex uppfattat någon fras på radio som triggat igång Siri.

Gillar du det inte så stänger du av Inställningar > Siri och sökning > Lyssna efter "Hej Siri"

Använda Siri på alla dina Apple-enheter

Svara-knappen kan trigga igång Siri. Om det bara händer när du använder hörlurar kan det vara glapp i hörluren eller skräp i kontakten.

Tack för att du förklarar vad det kan vara. Då är det nog det med hörlurar att hon triggar sig igång när man bläddrar i Instagram eller har med podcast. Ska prova med andra hörlurar samt ska vara lite mer uppmärksam på just i vilket sammanhang.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-06-23 16:11

Är det Apple-lurar eller eller något annat märke?

En kollega köpte Samsung-lurar till sin iPhone och varenda gång hon anslöt dem till telefon så gick Siri igång.
Vi kunde konstatera att telefon reagera på lurarna rent sporadiskt eftersom det hände primärt när lurarna anslöts men även med dem anslutna när man lyssnade på musik.

Problemet försvann med Apple-kompatibla headset.

Ursprungligen av iller:

Är det Apple-lurar eller eller något annat märke?

En kollega köpte Samsung-lurar till sin iPhone och varenda gång hon anslöt dem till telefon så gick Siri igång.
Vi kunde konstatera att telefon reagera på lurarna rent sporadiskt eftersom det hände primärt när lurarna anslöts men även med dem anslutna när man lyssnade på musik.

Problemet försvann med Apple-kompatibla headset.

Det är inte Apple-lurar. Det står inte ens vad det är för märke. Då ska jag följa ditt råd och köpa Apples i så fall.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-23 17:31
Ursprungligen av calinou:

Tänkte inte på förrän efter mitt första inlägg att det kan vara intressant att veta. Vad skulle det vara för skillnad i så fall? Det har hänt senaste tiden kanske 5-6 gånger och har inte hunnit analysera när och hur. Det stör mig inte direkt men ändå väl att uppmärksamma att den startar sig själv. Det händer i alla fall inte med datorn.

Därför att den avgörande skillnaden att utan lurar reagerar Siri på frasen "Hej Siri"
Med lurar måste man aktivt trycka på powerknappen på telefonen eller mittenknappen på kontrollen som sitter på kabeln.

Datorn har inte funktionen "Hey Siri" utan där måste du själv starta Siri.

Eftersom du nu använder hörlurar med kabel så kan man misstänka att kabeln är trasig.
Att den är trasig och aktiverar Siri.

Ursprungligen av Innis:

Därför att den avgörande skillnaden att utan lurar reagerar Siri på frasen "Hej Siri"
Med lurar måste man aktivt trycka på powerknappen på telefonen eller mittenknappen på kontrollen som sitter på kabeln.

Datorn har inte funktionen "Hey Siri" utan där måste du själv starta Siri.

Eftersom du nu använder hörlurar med kabel så kan man misstänka att kabeln är trasig.
Att den är trasig och aktiverar Siri.

? Oavsett säger jag aldrig "Hej Siri". Kanske lite oartigt men säger ett kommando direkt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-23 17:43
Ursprungligen av calinou:

? Oavsett säger jag aldrig "Hej Siri". Kanske lite oartigt men säger ett kommando direkt.

Begriper inte vad du skriver. Förtydliga

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-23 17:47
Ursprungligen av calinou:

? Oavsett säger jag aldrig "Hej Siri". Kanske lite oartigt men säger ett kommando direkt.

För att aktivera Siri UTAN lurar måste man säga "Hej Siri" eller hålla in powerknappen.
Går inte att säga ett kommande direkt utan att aktivera henne först.

1
Bevaka tråden