Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu funkar American Express med Apple Pay i Sverige

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av biffenrydberg:

Man märker att finansbranschen behöver ett rejält stålbad precis som film- och musikbranschen fått göra inför ett teknikskifte.
För att skriva lite nytta så kan jag bekräfta att Amex med Apple Pay är ytterst begränsat, fungerar ej på:

Espresso House
Lindex
Kapp Ahl
Houdini
McDonalds
OK/Q8
XXL
Skosnöresbutiker
Etc

Eller så jag har en defekt iPhone X. (Ber om ursäkt för urvalet av handelspunkter, ej självvalt).

Bra för din motion fast ett helt meningslös test, står på flera ställen längre upp att det bara fungerar på Ica Maxi, Apoteket Kronan samt iZettle.

Mer ställen kommer inom några månader enligt deras norden chef Fredrik Sauter.

Ursprungligen av andlin76:

Bra för din motion fast ett helt meningslös test, står på flera ställen längre upp att det bara fungerar på Ica Maxi, Apoteket Kronan samt iZettle.

Mer ställen kommer inom några månader enligt deras norden chef Fredrik Sauter.

Haha såklart. Jag har inte varit i tråden på flera dagar så jag gjorde testet i "blindo" och var allmänt pepp på att äntligen få testa Apple Pay(-skiten ) nu när man kunde lägga in ett kort. Sharing is caring som dom säger.

Det skall tilläggas att Ica Maxi inte heller fungerade häromdagen.

Ursprungligen av biffenrydberg:

Haha såklart. Jag har inte varit i tråden på flera dagar så jag gjorde testet i "blindo" och var allmänt pepp på att äntligen få testa Apple Pay(-skiten ) nu när man kunde lägga in ett kort. Sharing is caring som dom säger.

Det skall tilläggas att Ica Maxi inte heller fungerade häromdagen.

Var själv inne på Ica Maxi och provade ApplePay från min klocka. Fungerade i caféet och förbutiken fast vid självscanning kassan blev det stop, kortet stöds ej stod det på terminalen samt typ kortköp nekat över skärmen.

Inte superkul då det ser ut som jag inte har pengar... gick bra att blippa mitt Amex kort.

Idiotiskt av Amex att släppa ApplePay stöd som knappt fungerar nånn stanns. Lärde mig åtminstone att bara för kortet går att blippa betyder det inte att ApplePay fungerar.

Ursprungligen av andlin76:

Var själv inne på Ica Maxi och provade ApplePay från min klocka. Fungerade i caféet och förbutiken fast vid självscanning kassan blev det stop, kortet stöds ej stod det på terminalen samt typ kortköp nekat över skärmen.

Inte superkul då det ser ut som jag inte har pengar... gick bra att blippa mitt Amex kort.

Idiotiskt av Amex att släppa ApplePay stöd som knappt fungerar nånn stanns. Lärde mig åtminstone att bara för kortet går att blippa betyder det inte att ApplePay fungerar.

Väldigt intressant.

Jag har försökt att läsa på om standarden som styr kontaktlös betalning men det enda som händer är att jag begriper mindre och mindre.

Så... Har nu ett Amex Blue cashbackkort, lägger till det till Apple Pay... Kommer till "verifiering" och allt stannar. Går inte att verifiera kortet.

Ska det vara på det här viset så är det verkligen inte kul

Intressant att kortet i sig inte är ett blippkort.

Edit: Gick inte att verifiera kortet när jag lade till det via inställningar. Gick bättre när jag tog bort kortet och lade till det via Wallet... Nu dags för klockan

Edit2: Samma sak där, ta bort kortet och försök igen. Gick bättre... Nu blir det att prova ute på stan i morgon. Fungerar det eller inte?

Fick mitt St1-kort igår, så nu väntar jag på att PIN-koden ska dimpa ner så kan man betala med AP från MBP:n.
Kom just underfund med att Wallet inte finns på min MP? Krävs det Touch-ID för att kunna köpa från datorn???

Ursprungligen av CekariYH:

Fick mitt St1-kort igår, så nu väntar jag på att PIN-koden ska dimpa ner så kan man betala med AP från MBP:n.
Kom just underfund med att Wallet inte finns på min MP? Krävs det Touch-ID för att kunna köpa från datorn???

Svarar mig själv: "På Mac-modeller utan inbyggt Touch ID kan du slutföra köpet med Apple Pay på din berättigade iPhone eller Apple Watch: På din iPhone går du till Inställningar > Wallet och Apple Pay och aktiverar Tillåt betalningar på Mac."

Ursprungligen av BlackSmp:

Så... Har nu ett Amex Blue cashbackkort, lägger till det till Apple Pay... Kommer till "verifiering" och allt stannar. Går inte att verifiera kortet.

Ska det vara på det här viset så är det verkligen inte kul

Intressant att kortet i sig inte är ett blippkort.

Edit: Gick inte att verifiera kortet när jag lade till det via inställningar. Gick bättre när jag tog bort kortet och lade till det via Wallet... Nu dags för klockan

Edit2: Samma sak där, ta bort kortet och försök igen. Gick bättre... Nu blir det att prova ute på stan i morgon. Fungerar det eller inte?

Skojar du?? Det har diskuterats här till leda att Amex inte funkar nånn stanns bortsätt från några Ica butiker å Apotek.

Ursprungligen av andlin76:

Skojar du?? Det har diskuterats här till leda att Amex inte funkar nånn stanns bortsätt från några Ica butiker å Apotek.

Ja, finns det inte Ica och apotek på stan då?

Ursprungligen av CekariYH:

Svarar mig själv: "På Mac-modeller utan inbyggt Touch ID kan du slutföra köpet med Apple Pay på din berättigade iPhone eller Apple Watch: På din iPhone går du till Inställningar > Wallet och Apple Pay och aktiverar Tillåt betalningar på Mac."

Bra att veta!

Du skriver dock i fel tråd, här diskuterar vi American Express med ApplePay.

Ursprungligen av andlin76:

Bra att veta!

Du skriver dock i fel tråd, här diskuterar vi American Express med ApplePay.

Oops, sorry, trodde jag var i en annan tråd

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-10-29 06:42

Försökte köpa en pryl i Apple Store-appen och betala med Blue Cashback Apple Pay.
Får meddelandet att just det kortet "går inte att använda i appar"... visste inte ens att det var möjligt att böka in ett kort i AP som sen inte går att använda med AP-funktionen...

Försökte sen lägga in kortet i min andra Apple Watch (redan lagt in det i en watch) och fick meddelandet att kortet inte gick att lägga till... kan ju vara nåt tillfälligt men...

AE BC, the gift that keeps on giving...

Senast redigerat 2018-10-29 08:17

Senaste gångerna har det fungerat för mig att betala med ApplePay Amex i hela Ica Maxi butiken. Smidigt med att ha ApplePay i klockan, behöver inte slå in någon pinkod i betalterminalen, även vid höga belopp.

Har testat AMEX med AP på Ica Maxi och en ICA Supermarket i Gbg. Funkade fint på båda. Så det verkar inte vara unikt för Maxi. Men det det kan ju vara löpande uppdateringar av terminalerna.

Jag handlar på betydligt fler ställen än Ica. Det är ungefär som om Telia skulle säga att vi har stöd för LTE och inte vara tydliga med att det bara gäller 100 m runt vissa Ica butiker...

Läst i dag på ett annat forum.

I sponsrat fb-inlägg från Amex idag, ang apple pay: "Nu kan du handla något smått och gott på Pressbyrån och 7eleven (gäller ej på Shellbutiker). Snabbt och enkelt.". Visst är väl det nytt?

Amex och Apple Pay

Skaffade ett Amex Blue cashbackkort i veckan - mest för att testa. Fritt i 3 månader. Var inga problem att lägga in det i wallet och sedan även i AppleWatch. Fungerar perfekt på första försöket. Man måste dock ha kod på AppleWatch - 4 siffror så fort den lämnat armen. Det kan kan leva med. Kanske skulle man ha det oavsett. 2 tryck på knappen AW och den kommer upp direkt. Inga problem att ”blippa”. Får se hur ofta jag kommer att använda det.

Ursprungligen av adress@mac:

Skaffade ett Amex Blue cashbackkort i veckan - mest för att testa. Fritt i 3 månader. Var inga problem att lägga in det i wallet och sedan även i AppleWatch. Fungerar perfekt på första försöket. Man måste dock ha kod på AppleWatch - 4 siffror så fort den lämnat armen. Det kan kan leva med. Kanske skulle man ha det oavsett. 2 tryck på knappen AW och den kommer upp direkt. Inga problem att ”blippa”. Får se hur ofta jag kommer att använda det.

Håll inte andan medan du letar Ica och apotek att betala i.

Och vi vill inte behöva slå kod varje gång som vi använder klockan för att betala. (Apropå din kommentar ”Man måste dock ha kod på AppleWatch - 4 siffror så fort den lämnat armen. Det kan kan leva med. Kanske skulle man ha det oavsett”)

  • Medlem
  • 2019-01-05 08:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Och vi vill inte behöva slå kod varje gång som vi använder klockan för att betala. (Apropå din kommentar ”Man måste dock ha kod på AppleWatch - 4 siffror så fort den lämnat armen. Det kan kan leva med. Kanske skulle man ha det oavsett”)

Det behöver man inte. Koden anger man när man sätter klockan på armen, oftast en gång om dagen. I och med det är man autentiserad för Apple Pay tills klockan tas av.

Ursprungligen av Ljung:

Det behöver man inte. Koden anger man när man sätter klockan på armen, oftast en gång om dagen. I och med det är man autentiserad för Apple Pay tills klockan tas av.

Jag vet. Min kommentar var angående önskemålet/funderingen om att autentisera med kod även om klockan var på armen.

Jag kan iofs ha tolkat det inlägget fel

  • Medlem
  • 2019-01-05 10:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet. Min kommentar var angående önskemålet/funderingen om att autentisera med kod även om klockan var på armen.

Jag kan iofs ha tolkat det inlägget fel

Ja, det har du

Andemeningen är nog följande:

"Jag måste ha en kod på klockan för att Apple Pay ska fungera. Det står jag ut med. Men det borde jag kanske ha i alla fall även om jag inte använder Apple Pay".

Ursprungligen av Ljung:

Koden anger man när man sätter klockan på armen, oftast en gång om dagen.

Alternativt låser man upp telefonen med Touch ID eller Face ID (beroende på modell) efter man tagit på sig klockan så behöver man aldrig slå kod på klockan.

Ursprungligen av Ljung:

Det behöver man inte. Koden anger man när man sätter klockan på armen, oftast en gång om dagen. I och med det är man autentiserad för Apple Pay tills klockan tas av.

Morgon oftast som jag skrev i mitt inlägg. Det är då jag sätter klockan på armen - oftast. ?

Från ett annat forum...
Kan meddela att Apple Pay med AMEX funkar på H&M i deras nya uppdaterade terminaler, ingen kod behövdes heller!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-20 18:38

Det verkar som att Apple Pay med Amex har börjat fungera på fler ställen. Idag betalade jag med Apple Pay på McDonalds.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-20 19:20

Tydligen ska det fungera på Åhléns, Hemköp, Willys, Clas Ohlson, Burger King, Lidl, IKEA också. Någon som har testat nyligen?

Det är nog inte så att det är specifikt för kombinationen Apple Pay och Amex. Mitt Apple Pay fungerar överallt där de tar kontaktlösa betalningar så de enda ställena där jag hittills inte har kunnat betala är Preem och OKQ8 då de helt enkelt inte har "blippfunktion" på sina betalterminaler. Jag använder Nordea (vill att allt jag betalar dras direkt på kontot).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-21 20:05
Ursprungligen av sextontio:

Det är nog inte så att det är specifikt för kombinationen Apple Pay och Amex. Mitt Apple Pay fungerar överallt där de tar kontaktlösa betalningar så de enda ställena där jag hittills inte har kunnat betala är Preem och OKQ8 då de helt enkelt inte har "blippfunktion" på sina betalterminaler. Jag använder Nordea (vill att allt jag betalar dras direkt på kontot).

Apple Pay för Amex fungerar inte överallt där kontaktlösa betalningar accepteras. Trots att Amex accepteras är det bara på säljsällen som accepterar Amex kontaktlösa betalning där Apple Pay också fungerar med Amex. Fram tills nyligen var det bara på ICA, Apoteket Hjärtat, 7-Eleven, Pressbyrån och butiker som använder iZettle det fungerade på, men nu verkar det ha lossnat på fler ställen.

Ursprungligen av tony:

Apple Pay för Amex fungerar inte överallt där kontaktlösa betalningar accepteras. Trots att Amex accepteras är det bara på säljsällen som accepterar Amex kontaktlösa betalning där Apple Pay också fungerar med Amex. Fram tills nyligen var det bara på ICA, Apoteket Hjärtat, 7-Eleven, Pressbyrån och butiker som använder iZettle det fungerade på, men nu verkar det ha lossnat på fler ställen.

Om det är så att Amex fortfarande inte är lika gångbart som Mastercard och/eller Visa så skulle jag överge företaget direkt. Har inte tid för krångel med att vissa typer av kort inte fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-21 22:53
Ursprungligen av sextontio:

Om det är så att Amex fortfarande inte är lika gångbart som Mastercard och/eller Visa så skulle jag överge företaget direkt. Har inte tid för krångel med att vissa typer av kort inte fungerar.

Amex fungerar på de flesta ställen nuförtiden. Apple Pay med Amex har dock inte fungerat överallt fram till nu.

Bevaka tråden